Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

taalergernissen

Hebben jullie dat ook wel eens, dat je een woord of uitdrukking hoort waarbij je haren overeind gaan staan? Ik ben heel benieuwd naar jullie taalergernissen :-) Ik zal beginnen: Ik erger me suf aan 'stukjes'. Overal om me heen praat men tegenwoordig in stukjes: 'Dat is een stukje erkenning....' 'het gaat om een stukje respect...' BLEH!

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Overal 'ie' achter plaatsten, vb mijn doekie, klokkie, tassie, fietsie ....

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De koperen ploert stond aan de hemel Dries vond dat maar irritant Dat is geen nieuw's meer. Ach Annie hou jij me tassie ff vast. iCK will ff ng wat popcorn hale.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik erger me aan heel wat dingen. Onze leerkracht Nederlands geeft ons vaak een blad met fouten die gemaakt worden tijdens toetsen. Daar staat heel wat lachwekkend op. Mensen uit mijn klas die bijvoorbeeld 'intresant' schrijven in plaats van 'interessant' en ik dacht dat ik ooit eens 'onmidlijk' terugvond. Ook mensen die werkwoorden gebruiken zoals 'ik denkte', 'ik verliesde', 'ik lijdde', ... Mensen die zware dt-fouten maken (bv. 'ik wordt'). 'Ik lagte' ipv 'ik lachte', 'tog' ipv 'toch' 'de reim' ipv 'het rijm' Fouten tussen 'hij heeft' en 'hij geeft', 'hout' en 'goud', ... Je zou verwachten dat zo'n fouten niet veel voorkomend meer zijn, maar een dictee bij ons in de Nederlandse les? Wat een ramp!

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je moet er natuurlijk ook rekening mee houden dat er mensen zijn. die dyslectie hebben, Die maken fouten met ij en ei.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je moet er natuurlijk ook rekening mee houden dat er mensen zijn. die dyslectie hebben, Die maken fouten met ij en ei.
Tegenwoordig heeft iedereen die te lui is om fatsoenlijk Nederlands te leren dyslexie. Of ADHD waardoor ze niet op kunnen letten tijdens Nederlands.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij mij op school is een nieuwe 'rage'. Op msn was het woord OMG al langer bekend, de afkorting van oh my god. Maar nu gaan ze het ook in spreektaal zeggen, en dan niet het hele woord, maar letterlijk 'omg'. Daar kan ik niet tegen. 'We gaan even tussendoren.' Neehee, jullie gaan een tussendoortje nuttigen. 'Het is echt dé shit man.' 'Té flex!' Ook ben ik allergisch voor de woorden 'über' zoals in übergaaf niet zoals in überhaupt, en dope. Dope is dat illegale bij wedstrijden. Maar nee, uitgaansgelegenheden zijn tegenwoordig ook dope.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je moet er natuurlijk ook rekening mee houden dat er mensen zijn. die dyslectie hebben, Die maken fouten met ij en ei.
Tegenwoordig heeft iedereen die te lui is om fatsoenlijk Nederlands te leren dyslexie. Of ADHD waardoor ze niet op kunnen letten tijdens Nederlands.
Dit slaat echt alles. Dyslexie is een bewezen stoornis in de hersenen, en dat heeft niks met luiheid te maken.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Micha M, hoe zou jij het vinden als jij dyslexie zou hebben en er werd gezegd dat je lui was? Dat zou jij toch ook niet fijn vinden?

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Overal 'ie' achter plaatsten, vb mijn doekie, klokkie, tassie, fietsie ....
Dattie issie irritantie jaïe :confused:

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ADHD heeft trouwens ook niks te maken met geen zin in opletten. Je kan gewoon niet opletten doordat je een of ander stofje in je hersenen mist. Dat is niet verzonnen...

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
mensen, dit is off topic... ik denk trouwens dat MichaM een grapje maakte... :nod:

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Lezen, mensen. Ik bedoel niet te zeggen dat mensen met dyslexie lui zijn, maar dat er tegenwoordig veel te snel met die termen gesmeten wordt, zonder enige onderbouwing van een arts of diagnose. Het is een prachtig excuus. Niet meteen zo in de verdediging schieten, hoor.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ nachtdichter: Er zijn inderdaad mensen die dyslexie hebben en dan is het begrijpelijk dat ze er fouten tegen maken. Ik denk gewoon dat MichaM bedoelde dat men soms gewoon te rap die termen gebruikt. En er zijn best wat jongeren die de moeite niet nemen om spelling te leren en alleen rekenen op de spellingscontrole in Word bijvoorbeeld rekenen. En bij zo'n mensen vind ik dat soort fouten ergerlijk.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ nachtdichter: Ik denk gewoon dat MichaM bedoelde dat men soms gewoon te rap die termen gebruikt. En er zijn best wat jongeren die de moeite niet nemen om spelling te leren en alleen rekenen op de spellingscontrole in Word bijvoorbeeld rekenen. En bij zo'n mensen vind ik dat soort fouten ergerlijk.
Ik ben niet voor niets de cursus 'Nederlands foutloos schrijven en spreken' gaan doen. De laatste 2 jaar, toen de spelling net verandert was, kreeg ik geen dictees meer op school, nou dat heb ik gemerkt. Dus ik denk dat het niet alleen ligt aan dat iedereen tegenwoordig wel wat lijkt te mankeren en dus een excuus heeft.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oftewel: een modeziekte. Ik vind het ook storend dat alles tegenwoordig "sexy" moet zijn. "Nee, die rollator is niet sexy... Ik wil een andere." Dan denk ik: dus?

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik erger me heel erg aan het door elkaar mengen van spreekwoorden of een woord verkeerd gebruiken. "Ik was de herinneringen aan het construeren." (Dat was een vriendin die over haar verhaal sprak, ik vroeg haar wat ze deed.) In plaats van "Ik was de herinneringen aan het bedenken." Zulke dingen... En inderdaad is 'omg' ook heel storend, net als 'sexy' ... =.='

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
'Vroeger' gingen mensen die niet goed in spelling waren, iets anders doen, bijvoorbeeld rekenen, of met de handen werken. Tegenwoordig moet iedereen alles kunnen. Behalve met de handen werken. Dat iedereen goed kan spellen, moet je gewoon niet willen. Ook zoiets.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dries Volgens mij bedoelt Jans hierboven dat ze zicht stoort aan het woord 'into'. Dat telt toch wel als iets zeggen?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dries, ik bedoelde idd dat ik dat zo irritant vind, als mensen dat zeggen. 'Ik ben into iets.' Dat gold ook voor die andere twee opmerkingen die ik had geplaatst. Volgende keer zal ik mijn post editten en ze bij elkaar zetten.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind de zogenaamde "wat klinkt dit interessant-functie omschrijvingen " echt zo afschuwelijk. Te denken aan recruiter, personal assistent, human resource manager, enz. Zo'n onzin zulke functie omschrijvingen. Waarom kan dit niet gewoon in het nederlands. :puke:

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind de zogenaamde "wat klinkt dit interessant-functie omschrijvingen " echt zo afschuwelijk. Te denken aan recruiter, personal assistent, human resource manager, enz. Zo'n onzin zulke functie omschrijvingen. Waarom kan dit niet gewoon in het nederlands. :puke:
recht uit het hart Taske! vakjargon, meestal afkortingen, en inderdaad die functies! Ik durf niet eens meer te solliciteren! (omdat ik niet weet waarop...)

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Berichten als dit kan ik me ook kapot aan ergeren. Tel de fouten!
ik kan die van mijn af en toe wel achter het behang plakken maar ik hou er veel van dus als ik dan ze brood maak om mee naar ze werk te neemen dan leg ik wel is een briefje tussen ze boterhamen verstopt met liefe gedichten of spreuken en als die dan thuis kom zie ik dat het hem goed heefd gedaan lief he

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@assepas en Mario: ja vreselijk hè. Dit soort benamingen komen er steeds meer omdat het "in" is of het moet iets "uitstralen" of het is gewoon "interessant". Met alle respect, ik kan er niks aan doen, maar bij het lezen of horen van zo'n functiebenaming ben ik mijn interesse meteen al verloren. Dan denk ik: daar gaan we weer! In feite weet ik vaak met zo'n omschrijving nog niets. Bah bah!

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Taske Dat was voor mij inderdaad één van de redenen nooit meer ergens te solliciteren.
@mario: ik hoop dat ik dit ooit op een dag ook kan zeggen. :D