Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

taalergernissen

Hebben jullie dat ook wel eens, dat je een woord of uitdrukking hoort waarbij je haren overeind gaan staan? Ik ben heel benieuwd naar jullie taalergernissen :-) Ik zal beginnen: Ik erger me suf aan 'stukjes'. Overal om me heen praat men tegenwoordig in stukjes: 'Dat is een stukje erkenning....' 'het gaat om een stukje respect...' BLEH!

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Sorry, het is erg warm in mijn hokje. Ooit doodziek geweest van je eigen verhaal? Ik lees het voor de zoveelste keer. Iemand die wil proeflezen en daarnaast veel weet over de middeleeuwen? Zucht.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mensen lees: Taal is echt mijn ding! Staat boordevol met ergernissen op taal gebied. Nachecken ( dus je doet het 2X?) optelefoneren, hoewel dit laatste niet meer gezegd wordt. of, We moeten eens afspreken ja, we bellen! ( dan weet je zeker dat je nooit meer iets hoort) laaaater!!!! ( hockey- afscheidsgroet) doen URG! URG! Thomas gaat plasje doen en daarna hapje doen en dan samen met mama een boodschapje doen. Doe eens een liedje zingen. Oh ja, en verkleinwoorden onterecht gebruiken. Je krijgt een bierbuikje ( Hij is gewoon giga, ik bedoel maar) Mensen die om zichzelf lachen terwijl ze niks grappigs zeggen en uit sociaal oogpunt verwachten dat je meelacht.(killing) Iemand die lastig is en vraagt. Ik ben toch niet lastig? Ik ken er nog honderden xas.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waar slaat dit op?
Op taal ergernissen...
Sorry ging dit over mijn reactie? Ik beantwoordde de oorspronkelijke vraag. Ontopic.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach, zolang niemand erlast van heeft ;) Ik moet heel eerlijk bekennen, dat ik eigenlijk helemaal nooit van die taal ergenissen heb. Komt omdat ik ook wel met een aantal buitenlandse mensen om ga (mijn beste vriendin komt uit Turkije, mijn beste vriend is half Portugees..) Zelf zeg ik ook nog wel eens zinnen als "ja, die meisje daar" of "mag ik die boek eens?" ;) Gelukkig heb ik dat niet als ik typ (Ik kan heeeeeeel slim overkomen op papier... zo slim ben ik eigenlijk niet. 8) )

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
haha Astridxax :D @ quote #333 Ik erger mij meestal niet aan grammatica etc, maar als ik bijvoorbeeld rapportages uit de dossiers lees op mijn werk, krijg ik altijd de neiging om spelfouten te verbeteren en over details als leestekens te vallen. Zeker wanneer diegene met dyslexie weer gerapporteerd heeft... Domme opmerkingen: Net gevallen: "Heeft u zich pijn gedaan?" / "Gaat het een beetje?" Kom iemand de volgende dag tegen: "Alles goed?" en iedereen zegt altijd ja op deze vragen. Nutteloze vragen.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mensen die om zichzelf lachen terwijl ze niks grappigs zeggen en uit sociaal oogpunt verwachten dat je meelacht.(killing) xas.
:D zo herkenbaar

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Elke keer als ik in een nieuwsbrief moet lezen, dat we moeten opletten voor een Wisseltruck :confused:

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Weet je waar ik me aan erger? Als mensen aan me vragen waarom ik vegetarisch ben. (ik ben toch geen plant ofwel?) Of als mensen slim willen doen en zeggen: "als vader zijnde, vind ik..." Het is toch óf 'als vader, vind ik..' óf 'vader zijnde, vind ik..' Of heb ik het nou verkeerd begrepen :o

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Kreeg vandaag een mail van school: Let op! Met ingang van 21 juli zit het informatiepunt van de School of Education voortaan in kamer 0.08 Beetje jammer, vooral omdat dit de afdeling is die op mijn school, de naam zegt het al, over alle informatie gaat. Nog een leuke: 'me' als bezittelijk voornaamwoord, daar krijgt men ook maar geen genoeg van: Heb jij me telefoon gezien? Niet alleen in gesproken taal (dat begrijp ik nog) maar ook in geschreven taal, mails en zelfs teksten :@ *doet deze post drie keer lezen om te zien of er geen taalfouten instaan*

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat mij altijd weer ergert, is dat mensen ''zich irriteren aan iets''. :mad: Je ergert je aan iets, of iets irriteert je. De samentrekking van die twee begrippen is ergerniswekkend. Ook zo erg zijn uitspraken als: "Ik hou niet van lezen,ik ben meer van het televisiekijken.'' :puke:

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb nog niet eens alle reacties gelezen, maar ik heb al veel ergernissen herkend ;) Soms vind ik het meer lijken op slordigheden/onverschilligheid in het taalgebruik. Het verkeerd vervoegen van een werkwoord (word als het wordt moet zijn bijv.) vind ik ook hinderlijk. Ik kom het wel steeds vaker tegen. Jammer.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je slaat de spijker op zijn kop, Geenidee. Dat zijn de overkoepelende ergernissen; :crybaby: slordigheid en onverschilligheid.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn moeder kon zich heel erg ergeren aan 'Mijn ding'. 'Ik ga even lekker mijn ding doen, dat is gewoon helemaal mijn ding'. Er is ook een boekje uit getiteld 'Taal is gewoon helemaal mijn ding' dat over dit soort verschijnselen gaat.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn moeder kon zich heel erg ergeren aan 'Mijn ding'. 'Ik ga even lekker mijn ding doen, dat is gewoon helemaal mijn ding'. Er is ook een boekje uit getiteld 'Taal is gewoon helemaal mijn ding' dat over dit soort verschijnselen gaat.
Als het goed is krijg ik 'em vandaag in de bus :D

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Keizacht is juist best mooi :) Vind ik dan. Waar ik me aan erger, is hoe iemand op een ander forum reageert... niks tegen diegene, niks tegen de inhoud van het bericht, maar wel hoe hij/zij (om het neutraal te houden) het neerzet. Zoiets:
Zoiets zal moeilijk 'echt' worden :) *komt wel 'goed'* ;)

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aanhalingstekens kun je wel gebruiken voor ironie of sarcasme. Voor nadruk kun je beter hoofdletters of onderstreping gebruiken. Maar niet in fictie natuurlijk. Dat staat stom. Het eerste voorbeeld van Waus mag wel, de aanhalingstekens geven ironie aan. Het tweede is inderdaad onzinnig.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik gebruik idd ook de '' voor de ironie. Bij nadruk gebruik ik op internet wel hoofdletters, maar dat mag op de SOL niet geloof ik...

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel soms, met mate gehanteerd, zoiets als "niet dit boek maar DAT boek bedoelde ik", mag dat wel. Wat nooit mag is: "JIJ STOMME ### MET JE ###BOEK." o.i.d. En terecht dat dat niet mag. Dat is schelden. Voor de zekerheid is het misschien ook maar beter om het helemaal te laten. Het valt me op dat die ***, die Waus ook noemde, steeds vaker te zien zijn. Is dat een algemene nieuwe trend, of gebeurt dat alleen bij SOL? Raar. Waar komt zoiets ineens vandaan, vraag je je af. Het is, wat mij betrefd, nog net geen ergernis, maar het moet niet veel gekker worden. Waar dient het eigenlijk precies voor?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
** wordt meestal gebruikt om handelingen aan te geven. Dus: *schrijft zich een ongeluk* of *geeft Waus een knuffel* Dan moet je de naam van de poster er dus even voor denken. Soms ook om iets vet te maken (in text e-mail bijvoorbeeld, dan maakt je mailprogramma er vanzelf vet van, en _woord_ wordt cursief.