Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

taalergernissen

Hebben jullie dat ook wel eens, dat je een woord of uitdrukking hoort waarbij je haren overeind gaan staan? Ik ben heel benieuwd naar jullie taalergernissen :-) Ik zal beginnen: Ik erger me suf aan 'stukjes'. Overal om me heen praat men tegenwoordig in stukjes: 'Dat is een stukje erkenning....' 'het gaat om een stukje respect...' BLEH!

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien is mijn 'ergernis' al ergens voorbij gekomen. Ik heb maar drie van de 15 pagina's doorgenomen. Die apostrof na pagina is toch juist? Waar ik me aan stoor, is zelfs het algemeen bekende, maar verarmde taalgebruik op tv en andere media (is deze goed?) De krant schrijft het ook: Door de staking, blaadjes die vallen, storingen enz. ligt het treinverkeer, de lucht- en scheepvaart plat. De taxichauffeurs liggen plat (zal nu wel door de hoge werkdruk komen) en het is een chaos om van A naar Beter te komen. De hele economie ligt plat, de wereld ligt plat en ga zo maar even verder. Overigens, als de wereld weer plat zou zijn, draait hij dan nog? Die chaos begrijp ik juist niet als alles plat ligt, het ligt dan toch overal stil? Zonder beweging? Niets dat beweegt, het hele land rustig. Het lijkt me heerlijk. Maar, ik vind het ergerlijk om te horen of zien. Ook in de krant, misschien wel zélfs in de krant.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Luisterend naar een interview met schaatscoach Wopke de Vegt - vanmiddag tijdens Langs de Lijn - hoorde ik de beste man (bijna letterlijk) het volgende zeggen: WdV: "Ik denk dat we het probleem met de schaatspakken, en nu ga ik even een moeilijk woord gebruiken, wel kunnen customizen". Argh :confused: Natuurlijk, genoeg Engelse woorden zijn normale woorden, die we zonder erbij stil te staan in onze taal hebben toegelaten. Maar hier is mijn tolerantiegrens vér overschreden.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Customizen. Yuk. Maar wat ik ook erg vind, is dat "media" tegenwoordig een enkelvoudig woord is. "De media IS in deze zaak de hoofdschuldige". Bij mijn weten is het woord de meervoudsvorm van "medium", net zoiets als de kranten of de de omroepen. Daar gebruik je toch ook derde persoon meervoud voor? Waarom hier dan niet?

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt gelijk. Het is volgens mij Louis van Gaal die daar ooit mee is begonnen. De media is. De media als veelkoppig monster.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hebben we deze al gehad? 'Dames te koop.' Nu vraag ik me af in welke gerenomeerde winkel deze, en welk soort dames te koop worden aangeboden. De etalageruit aan de andere kant van de winkeldeur in het midden, siert de tekst: kinder en herenschoenen te koop, met riante kortingen tot wel 70%. Nu kan ik dan wel :D razendsnel denken, maar het is een :thumbsdown: vorm van discriminatie. Dames en het zelfstandige naamwoord daarvoor, zijn bij mijn weten, nog steeds niet te koop. Anders zijn ze niet zelfstandig te noemen en 'ontfermt' een pooier zich over hen. Waarom wel de aanduiding schoenen bij het andere geslacht en bij de vrouwen niet? Halve informatie. Halve leugens zijn ook leugens, nietwaar?

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'krapte' AAAAAAAAAAAAAAAARGH, serieus daar krijg ik maagkrapte van: :crybaby: 'De krapte op de arbeidsmarkt', 'de krapte in de economie' waar ik ook krappe tenen van krijg is: 'redenatie'. Technisch niet verkeerd maar wat is er mis met REDENERING?

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja Ik autoriseer ze gewoon niet, soms.
Bedoel je 'automatiseer'? ;) Ik zag iemand schrijven over negatieve reacties op nieuwssites... Heb je het dan toevallig over de frontpage van Fok.nl? Want daar zit ik me ook vaak te ergeren aan de afkraakmentaliteit. Niets is goed, iedereen waar nieuws over wordt gepost is een aandachtshoer of lelijk en men zou er 'zijn hond nog niet overheen laten gaan'. En dan gaat het over fotomodellen en knappe cheerleaders, je zou er als doorsnee vrouw een minderwaardigheidscomplex van krijgen :P. Als we het toch over Fok.nl hebben... hieronder enkele berichtjes van één en dezelfde gebruiker (geboren in april 1988, hij is dus 21 jaar oud). Ik hoef hier vast niet bij te zeggen dat ook hij na ieder berichtje een lading aan gezeur over zich heen krijgt... (Maar dat vind ik heel stiekem dan wel weer een beetje terecht.)
en wat die andere gast die linkmiegel over me sgrijft zijn ok alemaal leugens die neit waar zijn di gaste zijn gwoon jaleors op hoe goedt ik met de wijve kan chjatte die op me msn staan mooiste vlag ben k trost op k heb trouwes wel 34 wijve op me msn (eik 35 maar me moeder tel k dan nit mee, daarme ga k nit opscheppe ofzow)
as di ouders weer n niew kind neme kunne ze die kindewagen weer gebruike
zo zi je maar weer dat dat hele asielzeokers probleem zigzelf wel opglost zow
kk sgool je wort der al afgegooit as je die trudt van nederlants n mep geef omdat ze je n inbesiel noemte betr om derekt ta gaan werke en gelt te verdiene

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha, dat zal ik wel zijn. :) Kan me doodergeren aan die jakhalzen die elk inkomend bericht genadeloos de grond in trappen. Nee, van lokale en provinciale nieuwssites. :eek: Hebben we het hier over een dialect van een bewoner van een verloren beschaving? :confused:

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Evelien, hahaha Ja natuurlijk bedoelde ik dat. :D Niemand merkte het op!!hihi! :D xsg Haha deze vind ik dan weer wel leuk! k heb trouwes wel 34 wijve op me msn (eik 35 maar me moeder tel k dan nit mee, daarme ga k nit opscheppe ofzow) xsg

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry dat ik taal en ergernissen even loskoppel, maar wat ik altijd zo'n onzinopmerking vind: "Maar goed dat we nog geen geurentelevisie hebben." Alsof we dat zouden willen en dat is net zo onmogelijk als dat je hele oog gevuld is met beeldscherm. En geurentelevisie komt heus niet in onze huishoudens.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat vinden jullie van de volgende zin (uit de krant): 'Bezoekers gebruiken soms papier om hun handen te wassen en gooien het dan op de grond. Als ik dat zie, gooi ik het in de prullenbak.' Aldus Marietje, za'k mar zeggu. Wat ik me nu afvraag of ik die weggegooide handen ook zou oprapen en weggooien als ik ze op de grond zie liggen. Dach ut nie.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat vinden jullie van de volgende zin (uit de krant): 'Bezoekers gebruiken soms papier om hun handen te wassen en gooien het dan op de grond. Als ik dat zie, gooi ik het in de prullenbak.' Aldus Marietje, za'k mar zeggu. Wat ik me nu afvraag of ik die weggegooide handen ook zou oprapen en weggooien als ik ze op de grond zie liggen. Dach ut nie.
Wassen ze hun handen met papier? En ik maar denken dat ik water en zeep nodig had... ;)

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat vinden jullie van de volgende zin (uit de krant): 'Bezoekers gebruiken soms papier om hun handen te wassen en gooien het dan op de grond. Als ik dat zie, gooi ik het in de prullenbak.' Aldus Marietje, za'k mar zeggu. Wat ik me nu afvraag of ik die weggegooide handen ook zou oprapen en weggooien als ik ze op de grond zie liggen. Dach ut nie.
Die bezoekers hebben losse handjes. ( Oppassen dus) xsg

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kreeg een mailtje met dit onderwerp: "Micha, hoe staat het met jou online identiteit?" Als een massamail dus. Toen krulden mijn tenen wel even in mijn sloffen.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel erg inderdaad, Micha. Een fout die helaas veel te vaak voorkomt. Laatst las ik dit op nusport.nl: "Aanvankelijk was Timmer van plan haar imposante loopbaan af te sluiten bij de Olympische Spelen, maar nu houdt ze de mogelijkheid open om haar carrière volgend seizoen op een waardigerer manier te beëindigen." Heel triest voor Marianne overigens, maar waardiger dan waardiger zou het sowieso niet geworden zijn.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Chaosgel (zag ik vandaag in de supermarkt) Ik dacht, waarom? xsg Oei Micha, Ga je daar nog op reageren, vraag ik mij af? xsg GM :D xsg

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kijk opzich niet veel televisie de laatste tijd, maar ik word toch zo ontzettend ziek van de reclame van de Nederlandse Energie Maatschappij. Vooral de slogan 'Gewoon doen!' kan ik wel uitkotsen -bij deze :puke: - Deelt iemand mijn gedachten?

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Televisiecommercial van Sensodyne Iso Active: "Het eerste wat opviel was de can in plaats van tube" - :eek: Wat een ontdekking, daar komt ze thuis pas achter. "Zodra je het op je tandenborstel doet en er mee begint te poetsen begint het te schuimen." Gewoon scheerschuim dus, want het begint al te schuimen zodra ze het op haar tandenborstel doet...