Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

taalergernissen

Hebben jullie dat ook wel eens, dat je een woord of uitdrukking hoort waarbij je haren overeind gaan staan? Ik ben heel benieuwd naar jullie taalergernissen :-) Ik zal beginnen: Ik erger me suf aan 'stukjes'. Overal om me heen praat men tegenwoordig in stukjes: 'Dat is een stukje erkenning....' 'het gaat om een stukje respect...' BLEH!

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, (mopperdemopper) dan leg ik met wel neer bij de ANS uit 1994. Maar niet van harte! Nog een: het onvermogen van mensen die een functie hebben bij radio en/of TV, om de SCHR uit te spreken. Mensen die zeggen: 'srijven in een srift'. De voice-over destijds van Teleac! De cursus DTP. Die dame moest mensen dan uitleggen wat een schreef was, maar ze zei stelselmatig: sreef. Laatst was er nog een quizmaster die een kandidaat uit stond te kullen omdat hij zogenaamd diens Groningse tongval niet verstond, en zelf had hij het wel over een sroevendraaiej.... (want de R aan het einde van een wooid :rolleyes: uh, woord, lukte hem ook niet)

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wil JIJ dat JIJ erook bijhoort, bij JOUW club? Dan moet JIJ nu snel lid worden van de club van JOUW keuze. Stuur dit door naar al JOUW vrienden. Nee, dank u. Ik ken u niet, maar u begrijpt waarschijnlijk niet dat ik het niet leuk vind zo te worden aangesproken. (aangesnauwd) Kent u misschien de beleefdheidsvormen: u of gij? Waarom kent u die niet? Beleefdheid is toch niet afgeschaft? Deze ergernis is niet taalkundig, maar hangt wel samen met de oorzaak van echte taalergernissen.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
GEZIEN OP TV! In folders, advertenties en winkels. Alsof we een stelletje idioten zijn. Als het op tv is geweest, dan zal het wel goed zijn, dus kopen we het wel. Niet dus. Het werkt bij mij eerder averechts.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En dat is het natuurlijk JOU club en niet JOUW. :D
Uhm, volgens mij niet. Wat ik ook zo ergerlijk vind, is het woord/de uitspraak van sfeer. Heel veel mensen kunnen het niet uitspreken en maken er een zweer van. De zweer was goed, er heerste een goede zweer. De dubbele ee uitspreken als een lange e, vinden veel mensen ook moeilijk, ze maken er een eu van. En dan zeggen ze dat ze accentloos en goed Nederlands spreken. De ui. Niet alleen dat hij tranen veroorzaakt, maar ook hier hebben velen moeite mee en maken er een iuw van. Mv: uiwen, truiwen enz. Ach, als je daar op gaat letten, vallen er veel appels uit de boom die gekneusd, of beurs en wel op de grond liggen.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Deze dan, gezien op een vmbo-school speciaal voortgezet onderwijs om leerlingen aan te trekken en jongeren te motiveren om naar school te gaan: Hee! Jij daar! de tekst was gedrukt in dikke zwarte letters op een knalgeel vlak. Zo agressief. En de eerste huisregel op het lijstje in de hal is nota bene: Heb respect! Ja, moet je vooral zo mensen aanspreken... Toen ik een docent vroeg waarom dat er zo stond: We willen de jongeren in hun eigen taal benaderen, het een beetje opleuken. OPLEUKEN, toen ik dat hoorde dacht ik: verloren strijd. Het aantal leerlingen was overigens niet toegenomen sinds de poster zijn schreeuwerige intrede had gedaan.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Eigenlijk heb ik me best wel geïrriteerd aan het boek "Taal is zeg maar echt mijn ding" van Paulien Cornelisse. Wat een gedoe om niets zeg. De één heeft nou eenmaal een ander taalniveau dan de ander. Kan je dat niet gewoon accepteren? Of begrijp ik het nou weer verkeerd?

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Mee eens, Four Seasons en Mar, over Taal is zeg maar echt mijn ding. Een hoop gedoe om niets.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach, ik neem niet eens de moeite om het boek te lezen, dus zoveel gedoe heb ik er niet (voor) over.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eigenlijk heb ik me best wel geïrriteerd aan het boek "Taal is zeg maar echt mijn ding" van Paulien Cornelisse. Wat een gedoe om niets zeg. De één heeft nou eenmaal een ander taalniveau dan de ander. Kan je dat niet gewoon accepteren?
Four Seasons, vergeef me, ik kan het niet laten: Je hebt je aan het boek geërgerd, óf het boek heeft je geïrriteerd. Begrijp je? Overigens is het boek zo leuk geschreven, dat het nu in de top tien staat.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mar: Kan ik er ook het volgende van maken?: Eigenlijk heb ik me best wel gestoord aan het boek 'Taal is zeg maar echt mijn ding'? En hoe populair een boek is, zegt niets over de kwaliteit ervan.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Four Seasons schreef: "Kan ik er ook het volgende van maken?: Eigenlijk heb ik me best wel gestoord aan het boek 'Taal is zeg maar echt mijn ding'?" Kan je zeker doen, lijkt me helemaal correct. "En hoe populair een boek is, zegt niets over de kwaliteit ervan." Is ook waar. Maar een zeer populair boek, een bestseller, heeft waarschijnlijk kwaliteiten die aanspreken. Het genoemde boek gaat op leuke manier over taalergernissen, een onderwerp dat erg leeft.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En dat is het natuurlijk JOU club en niet JOUW. :D
Uhm, volgens mij niet.
Suma, dit was cynisch bedoeld. Natuurlijk moet het ´jouw´ zijn.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jongens toch? Je kan je storen aan Pauline Cornelisse. Twijfelen aan de kwaliteit is echter wel heel erg 'astrant'. Dat iemand die zich met schrijven bezig houdt, er niet van smult, is iets wat mij heel erg verbaast. Maar dat kan. Ik heb er van gesmuld, en ik heb er ook van gebloosd want sommige dingen, daar maak(te!) ik me ook schuldig aan. Dat is nou net zo knap. Die meid heeft haar ogen en oren open en weet het kostelijk weg te zetten.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Anoukplant, ik twijfelde maar wist het dus niet zeker. Het kwam zo echt over op mij dat ik het niet kon laten. Eén klein zinnetje heb ik ervan gemaakt, meer durfde ik niet. Gelukkig help je me uit de onzekerheid, ik hoopte wel dat ik me zou vergissen. :o

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, dat mag. Gráág zelfs! Mijn man had net een lezing gehouden - nota bene ook nog over geschiedenis, en inderdaad, hij had daarbij retorische vragen gesteld! En in de tegenwoordige tijd gesproken ook nog! Ik vertelde hem dat hij daarbij dus eigenlijk met één opgetrokken wenkbrauw naar het publiek had moeten kijken. Je durft amper nog wat te zeggen, na het te hebben gelezen, toch? Ik ben jaloers, zo goed word ik nooit.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op www.nu.nl, te erg voor woorden: Sven Kramer rijdt na de dwijlpauze :\\ tegen de Rus Aleksei Jesin, Simon Kuipers komt even later in actie tegen de Japanner Teruhiro Sugimori.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe erg is het als je een Limburgse Moeke bij een piste hoort krijsen: "Pas op dat je je been niet overbreekt!" ?? :o Niet dat ik het altijd goed doe hoor!xsg En nog 1 maar die ben ik vergeten. Net als alle moppen die ik ken(de)

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mee eens, Four Seasons en Mar, over Taal is zeg maar echt mijn ding. Een hoop gedoe om niets.
Dan was het zeg maar niet echt jullie ding. Ik vond het wel erg amusant! :D Zat grijnzend te lezen, soms zelfs hardop te lachen!xsg

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op www.nu.nl, te erg voor woorden: Sven Kramer rijdt na de dwijlpauze :\\ tegen de Rus Aleksei Jesin, Simon Kuipers komt even later in actie tegen de Japanner Teruhiro Sugimori.
Nou ja, misschien komt dat vanwege die kapotte dweilmachines? Dat ze ze nou vervangen hebben door andere, met een lange ij? :nod:

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Op www.nu.nl, te erg voor woorden: Sven Kramer rijdt na de dwijlpauze :\\ tegen de Rus Aleksei Jesin, Simon Kuipers komt even later in actie tegen de Japanner Teruhiro Sugimori.
Nou ja, misschien komt dat vanwege die kapotte dweilmachines? Dat ze ze nou vervangen hebben door andere, met een lange ij? :nod:
De ij van eis? ;)

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik erger me soms heel erg aan mezelf als ik praat. Het volgende gebeurt namelijk heel vaak bij mij: Iemand pakt mijn boek. Ik: Hé dat is mijnt. Gelukkig schrijf ik nooit 'mijnt' en 'jouwnt', maar als ik het zeg vind ik het al verschrikkelijk. Ik ben het aan het afleren. Ook erger ik me aan jongeren van 10-14 die in een eigen geschreven verhaal zo volwassen schrijven dat ik denk dat ze letterlijk uit een klooster zijn weggerukt. Of zoiets.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Vrienden nodigen je uit voor een workshop 'naakt modeltekenen'. Wat doe je? Ik ga wel, want ik vind het wel leuk in mijn nakie modellen te tekenen. :lol: Bedankt voor de link Sjee. Ik ben ook een spatie speurder :p