Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

taalergernissen

Hebben jullie dat ook wel eens, dat je een woord of uitdrukking hoort waarbij je haren overeind gaan staan? Ik ben heel benieuwd naar jullie taalergernissen :-) Ik zal beginnen: Ik erger me suf aan 'stukjes'. Overal om me heen praat men tegenwoordig in stukjes: 'Dat is een stukje erkenning....' 'het gaat om een stukje respect...' BLEH!

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Een ezelsbruggetje:
:eek: Wát? :angry: Over je eigen ruggetje......eh... bruggetje!

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nooit niks :puke: Hoe duur kost dit? :puke: :puke: met alle respect :puke: :puke: :puke: xsg sorry moet even :puke:

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wellicht bedoelt Sgoojur dat het te pas en te onpas gebruikt wordt. Dan irriteert het mateloos. Had vandaag een Engelsman aan de lijn die op elke stelling van me antwoordde 'I appriciate that' om vervolgens vilein mijn betoog onderuit te halen. Kon hem wel villen (als mijn mes lang genoeg geweest was).

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is appreciate, met een e, SC. ;)
Snotverdikkie, ik zal het tegen hem zeggen als ik hem weer spreek. Maar voorlopig niet

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Met alle respect, Diederik, maar je bent een enorme sukkel. Hoezo respect??? Dát is wat Sgoojur bedoelt (denk ik).

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een ezelsbruggetje:
:eek: Wát? :angry: Over je eigen ruggetje......eh... bruggetje!
Je mag kijven, maar je moet wel lief blijven :p

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nooit niks :puke:
Min maal min+plus, dus altijd. [quote sgoojur]Hoe duur kost dit? :puke: :puke: [/quote] hoeveel geld kost dit, of is het duur? [quote sgoojur]met alle respect :puke: :puke: :puke:[/quote] gevolgd door maar: met totaal geen respect. [quote sgoojur]xsg sorry moet even :puke:[/quote] Sgoojur, je hebt helemaal gelijk. Als je tegen iemand zegt dat hij fout was en hij zegt ik heb nooit niks gedaan, zegt hij dus dat hij het wél heeft gedaan. Ik moet er altijd stiekem om lachen en denk: ach, vergeef het hen... ze weten niet beter. :lol: Of het taalkundig klopt? Hm, dat zal dan wel, maar wiskundig in ieder geval dan niet. En dat opgemerkt door mij zonder enige wiskundige kennis. :D

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Een ezelsbruggetje:
:eek: Wát? :angry: Over je eigen ruggetje......eh... bruggetje!
Je mag kijven, maar je moet wel lief blijven :p
Ik beloof niks :D

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nooit niks :puke:
Min maal min+plus, dus altijd. [quote sgoojur]Hoe duur kost dit? :puke: :puke:
hoeveel geld kost dit, of is het duur? [quote sgoojur]met alle respect :puke: :puke: :puke:[/quote] gevolgd door maar: met totaal geen respect. [quote sgoojur]xsg sorry moet even :puke:[/quote] Sgoojur, je hebt helemaal gelijk. Als je tegen iemand zegt dat hij fout was en hij zegt ik heb nooit niks gedaan, zegt hij dus dat hij het wél heeft gedaan. Ik moet er altijd stiekem om lachen en denk: ach, vergeef het hen... ze weten niet beter. :lol: Of het taalkundig klopt? Hm, dat zal dan wel, maar wiskundig in ieder geval dan niet. En dat opgemerkt door mij zonder enige wiskundige kennis. :D[/quote]Suma :D en met alle respect!

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een ezelsbruggetje:
:eek: Wát? :angry: Over je eigen ruggetje......eh... bruggetje!
Je mag kijven, maar je moet wel lief blijven :p
Ik beloof niks :D
Romantisch reisje :D Sorry, de verleiding was te groot :o

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met alle respect, Diederik, maar je bent een enorme sukkel. Hoezo respect??? Dát is wat Sgoojur bedoelt (denk ik).
In dezelfde categorie: "Ik wil niet vervelend doen, maar..." Doe het dan ook niet :\\

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@D :lol: :lol: Jaaaahaaaaaaaaaaaa, maar intussen BEN ik wel lief! (anders kan ik het ook niet blijven). Lekker puh!

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Met alle respect, Diederik, maar je bent een enorme sukkel. Hoezo respect??? Dát is wat Sgoojur bedoelt (denk ik).
In dezelfde categorie: "Ik wil niet vervelend doen, maar..." Doe het dan ook niet :\\
Ik heb hier nog een heel blik: Je hebt op zich gelijk, maar............ :puke: het kan wel zo zijn, maar.............. :angry: nou, ja. Je weetwel.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is natuurlijk wel heel menselijk om een vervelende boodschap wat plezieriger aan te kleden. Maar het oogt soms inderdaad wat vreemd, en in een enkel geval is het ergerlijk. Wie zó begint, geeft de ander bij voorbaat al geen gelijk ;)

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Op zich ben ik het met je eens, maar je gelijk geven doe ik niet helemaal. :unibrow: :p
:lol: In stijl. Leuk ;)

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik leef in stijl, ben heel lief en nog veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel meer. ;) Wat was het topic ook al weer? Oh ja, Taalergenissen. Ik heb er nog wel een paar. Deze: Ik erger me aan het onjuiste of onlogische gebruik van wederkerende voornaamwoorden. Het zal voor velen een non-issue zijn, maar ik stoor me er enorm aan. Zij had zichzelf aangekleed.***braak*** Zij+zich+zelf Ik bekeek mezelf in de spiegel ***zucht*** Maar in een zin als Hij ligt met zichzelf in de knoop ***braak om andere redenen dan taalkundige*** klopt het weer wél. Je kunt niet zeggen dat hij met zich in de knoop lag. Soms is de verdubbeling wel nodig, maar niet altijd. En onnodig verdubbelen, daar erger ik me dubbel aan. Ik kan ze op het moment niet erger(lijker) bedenken, maar geloof me -ze bestaan!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die twee zinnen kunnen wel, mits ze betekenen dat ze zichzelf/ik mezelf (en niet iemand anders) aankleedde/bekeek. En daar schort het meestal wel aan.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Nee, juist niet. Dan kunnen ze juist niet -als je je aankleedt, dan kleed je per definitie jezelf aan. Dus maak van die mits een tenzij.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zij had zichzelf aangekleed kan in een bepaalde context noodzakelijk zijn. Wanneer iemand kinderen helpt zich aan te kleden, en een meisje van zes jaar heeft geen enkele hulp nodig, dan kun je het niet beter verwoorden. Buiten die context is de toevoeging -zelf uiteraard overbodig.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
klopt Sgoojur, mijn opa heeft dat gedaan. :D Een keer, meer niet. Daarna hebben we hem begraven. :eek: Ik vond hem niet zo'n fijne opa hoor.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Maar je kunt wel zeggen "Ik kleed Henk aan, en Piet kleedt zichzelf aan.", toch?
Ja, maar mijn punt is dat je niet zegt Ik, Henk, kleed mezelf aan. Want dat slaat nergens op.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik erger mij er eerlijk gezegd nogal aan dat de officiële Nederlandse taal totaal niet overeen komt met hoe wij hier in Vlaanderen spreken. Volgens mij is het eens hoog tijd dat er voor Vlaanderen aparte taalnormen worden opgesteld. ;)