Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder

Korte vragen over taal en spelling

in dit onderwerp kun je korte vragen over taal en spelling plaatsen. Dingen zoals: 'Hoe breek ik dit woord af?' of 'Wat is het meervoud van..?' Zorg er wel voor dat je je mede-formummers niet lastig valt met vragen over spelling die bijvoorbeeld makkelijk in de online Van Dale te vinden zijn. Zie ook: www.vandale.nl www.woordenlijst.org www.synoniemen.net

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is het: Vanuit huis of vanuit thuis? Of is het allebei goed?
Dag Rietje, Ik ken eigenlijk alleen de eerste vorm. S.G.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou voor de eerste optie gaan, rudolf: 'Gehoorzaam nam ik de omgeving in me op'. De tweede optie suggereert dat de ik met een recorder dingen opneemt.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Rietje Ik zou schrijven: vanuit huis. Omdat 'vanuit' een soort richting aangeeft en dat sluit beter aan bij 'huis' dat ook een soort geografische locatie. Aan 'thuis' hangt voor mij meer gevoelswaarde.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Rietje: waarom niet: "van huis uit"? Of past dat niet in de context? @ Rudolf:"Gehoorzaam nam ik de omgeving in me op", zeker weten!

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Welk gezegde is de juiste: Het bloed TEGEN de slapen voelen kloppen of Het bloed ACHTER de slapen voelen kloppen Help, :? heb geen VanDale bij me hier in Frankrijk.
Bij.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welk gezegde is de juiste: Het bloed TEGEN de slapen voelen kloppen of Het bloed ACHTER de slapen voelen kloppen Help, :? heb geen VanDale bij me hier in Frankrijk.
Bij.
Oeps, ... dit was een vraag van 15 september 2008, zou Zjaan hier nog steeds op zitten wachten ?

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Peter, je lijkt me wel redelijk laat! Zjaan zal haar boek ondertussen wel al af hebben denk ik... Onderwerp volgen en aanklikken, dan word je per mail op de hoogte gehouden. Alhoewel: te veel onderwerpen volgen kan voor overvolle mailboxen zorgen :confused:

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Peter, je lijkt me wel redelijk laat! Zjaan zal haar boek ondertussen wel al af hebben denk ik... Onderwerp volgen en aanklikken, dan word je per mail op de hoogte gehouden. Alhoewel: te veel onderwerpen volgen kan voor overvolle mailboxen zorgen :confused:
Uh.. Lien, Ik was niet laat, maar shadowling was erg laat... ;)

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Rietje, 'van huis uit'? @Rudolf, het is 'nam ik de omgeving in me op'.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Welk gezegde is de juiste: Het bloed TEGEN de slapen voelen kloppen of Het bloed ACHTER de slapen voelen kloppen Help, :? heb geen VanDale bij me hier in Frankrijk.
Bij.
Oeps, ... dit was een vraag van 15 september 2008, zou Zjaan hier nog steeds op zitten wachten ?
Beter laat dan een baard. Niet op gelet, overigens. Toch stond het er nog niet, dus wat houdt me tegen om het er neer te zetten?

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Shadowling: Niets houdt je tegen, maar voor Zjaan zal het wel te laat zijn ;)

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Shadowling: Niets houdt je tegen, maar voor Zjaan zal het wel te laat zijn ;)
Ja, ja.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb op het moment geen woordenboek bij me, en alle digitale woordenboeken willen me hierbij niet helpen: hondedrol of hondendrol? Hihi.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond vanuit huis ook beter. Mijn gedachte daarachter was; thuis ben je. Dus dan ben je fysiek thuis. Het was overigens niet voor in mijn boek, maar het was iets op mijn stageplaats.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Rietje: is "vanuit" wel in één woord geschreven? Lijkt mij geen correct Nederlands, "van uit" is, denk ik, de juiste schrijfwijze. Goed bedoeld hoor! Fijne zondag nog, Lien

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Is dit juist? Een Dwerg die de ambacht van smid uitvoert: ev: Dwergensmid mv: Dwergsmeden Of moet enkelvoud dan ook Dwergsmid zijn?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dwergensmid dwergensmeden

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geen suggestie, maar wel de vraag of het nodig is om zo'n samenstelling te maken. Ik vind het namelijk heel lelijk en zou echt voor een andere oplossing kiezen.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je persé dergelijk woord wil gebruiken is het volgens mij "dwergsmid". Ik ben het echter roerend eens met Zjaan: het is heel vernederend en een andere omschrijving lijkt mij dan ook beter.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
als je een verhaal schrijft waarbij het dwergenvolk prominent is, dan kun je volstaan met 'smid'. Het zou raar zijn als er ineens een reus was die het ambacht van smid had. Maar wat je ook kiest, houd de suggestie van Zjors in je achterhoofd. Wanneer je echt voor de combinatie wil gaan is dwergsmid nog het beste.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Kun je zeggen "zonder moeite te doen om zijn stem te dempen"? Ik vind het zo raar staan, maar kan geen alternatief bedenken. Ik heb het idee dat er een mooiere (standaard) uitdrukking voor is... :confused:

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"zonder er ook maar een ogenblik aan te denken ietwat discreter te spreken". "zonder moeite te doen zijn stemgeluid in te tomen". "hij deed niet eens de moeite iets stiller te spreken".

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
"De moeite om zijn stem te dempen nam hij niet." "Zonder zijn volume zelfs maar een decibel te verlagen..."

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Alleen deze man sprak niemand na zoals een papegaai. Volgens mij is dit niet correct. Hoe kun je deze zin het best correct formuleren? Zonder dat het lang wordt of gesplitst wordt in meerdere zinnen.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Alleen deze man sprak niemand na zoals een papegaai. Volgens mij is dit niet correct. Hoe kun je deze zin het best correct formuleren? Zonder dat het lang wordt of gesplitst wordt in meerdere zinnen.
Is de man degene die niemand napraat? Of is hij juist degene die zijn woorden niet terughoort? Normaal gesproken biedt de context uitsluitsel, nu moet ik er even over nadenken. Stiekem heb ik nu eigenlijk al twee oplossingen gegeven. Iedereen leek een papegaai, behalve deze man. Deze man werd als enige niet nagepraat. Alleen deze man imiteerde geen papegaai. Maakt de papegaai in jouw ogen een essentieel onderdeel uit van wat je wilt zeggen?