Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder

Korte vragen over taal en spelling

in dit onderwerp kun je korte vragen over taal en spelling plaatsen. Dingen zoals: 'Hoe breek ik dit woord af?' of 'Wat is het meervoud van..?' Zorg er wel voor dat je je mede-formummers niet lastig valt met vragen over spelling die bijvoorbeeld makkelijk in de online Van Dale te vinden zijn. Zie ook: www.vandale.nl www.woordenlijst.org www.synoniemen.net

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Rietje, Volgens mij is het: er vanaf (twee losse woorden) reuze handig (idem) er naartoe dank u wel (losse woorden) vrou-wen-din-gen. Dit woord kan worden afgebroken na elke lettergreep (op het streepje dus) ik verslik me er bijna in. Kan dit? Volgens mij wel Succes, Zjaan

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Poeh Rietje, Ik dacht dat ik het wel duidelijk had, maar het is lastiger dan ik eerst dacht. Zjaan heeft het bij het rechte eind m.i. voor de eerste vier woorden. Voor de afbreking echter, ik neem aan aan het eind van een zin, moet je volgens mij eindigen met vrouw- en dan op de volgende regel endingen. Zie ook: hoofdregel 18.A Een woord wordt afgebroken op de grens tussen twee lettergrepen. Te vinden op: http://woordenlijst.org/leidraad/18/ Gevoelsmatig kun je niet zeggen dat je je er bijna in verslikt. Wel dat je je er bijna in verslikt hebt. Verslikken lijkt me een heel kort moment. M.i. is het dan beter om te zeggen dat je er bijna in stikt. Dat kan langer duren ;) Groet, Elwin

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
- er vanaf - reuzenhandig zou volgens mij aan elkaar kunnen (reu·ze- 1 ter aanduiding dat het in het tweede lid genoemde heel groot, mooi, geweldig enz. is) - dank u wel - het afbreken van vrouwendingen ziet er inderdaad niet uit :P - zich verslikken in iets: verkeerd slikken waardoor iets in de luchtpijp schiet, dat kun je dus gebruiken Schaf de VanDale cd-rom aan, dat scheelt al een stuk!

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik dacht dat ik het wel duidelijk had, maar het is lastiger dan ik eerst dacht. Zjaan heeft het bij het rechte eind m.i. voor de eerste vier woorden. Voor de afbreking echter, ik neem aan aan het eind van een zin, moet je volgens mij eindigen met vrouw- en dan op de volgende regel endingen. Zie ook: hoofdregel 18.A Een woord wordt afgebroken op de grens tussen twee lettergrepen. Te vinden op: http://woordenlijst.org/leidraad/18/
Deze regels nog eens bekijkend kan je 'vrouwendingen' het beste bij vrouwen- afbreken (zie regel a in de link van Elwin). De afbreking achter vrou- (zie ik eerst had) is niet goed (voldoet niet aan de regel a in de link), maar de afbreking achter vrouw- ook niet, want die leidt tot uitspraakproblemen bij het tweede deel (regel c). Eventueel zou het tweede deel nog afgebroken kunnen worden vrouwendin-gen. Succes

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien bestaat het woord vrouwendingen niet echt en als het wel bestaat, moet je vrouwendingen niet willen afbreken. :)

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij kan je je wel verslikken in iets, maar niet BIJNA, want wat gebeurt er dan helemaal? Je kan wel bijna stikken, maar dan wordt het wel wat dramatischer. Helaas weet ik niets van aan- en van elkaar, daarom heb ik ook altijd zoveel fouten bij het landelijk dictee.....

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is volgens mij: dank u wel. Dankuwel staat niet op woordenlijst.org. Of je bijwoordelijke bepalingen aan elkaar schrijft (zo heten die dingen toch?), hangt af van de zin. Je schrijft ze zo veel mogelijk aan elkaar, tenzij een deel ervan aan een werkwoord geplakt hoort. Ik zie ertegen op (want het is opzien tegen). Ik ga ertegenaan (want het werkwoord is niet aangaan in dit geval). Het is reuzehandig, zonder tussen-n, omdat het eerste deel van het woord (reuze) een versterkende werking heeft. Daarom is het ook pikkedonker en retegoed.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja de uitgever heeft er dankuwel van gemaakt denk ik, het staat zo in de proef. Maar ik vind het ook lelijk. ik maak er gewoon weer dank u wel van ;) Ik dacht ook reuzehandig, zoals beresterk etc. Het woord vrouwendingen zal wel niet bestaan inderdaad Marriejeanne. Heb ik toch nog een geheel zelfverzonnen woord :) Trenke: ga ik doen. De ellende is dat ik Vista op mijn pc heb en ik durf niet. Ik kan het bij surfspot bestellen, maar alles loopt steeds vast op dit ding. Zo loopt ook SPSS dimensions vast, ook al heb ik een speciaal Vista bestandje gedownload. Dus ik moet dat eerst navragen en dan is het druk druk druk.. en toen was ineens de tweede proef er al.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mag ik van de gelegenheid gebruik maken om ook even een Van Dale vraagje in de groep te gooien? Staat het woord 'aardwarmte' in de dikke Van Dale, en zo ja, in welke uitgave (jaar) heb je het woord dan aangetroffen? Ik heb de informatie nodig voor een schrijfopdracht. Alvast bedankt voor de reactie allemaal

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Rietje: dank je wel, maar dat had ik al geprobeerd en geeft geen resultaten. Wel wordt gezegd dat de online professional versie (wellicht) resultaten geeft voor dat zoekwoord. Vandaar mijn oproep, maar de papieren versie mag ook (helaas moet ik die dus nog eens aanschaffen). Dus lieve menschen: help!!

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik heb wel een papieren versie maar die is al zo oud... wil morgen wel even voor je kijken of heb je daar niets aan?

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@rietje: als het kan graag, al is de kans niet groot dat het er in staat (is nogal nieuwe techniek geloof ik). Tot morgen dan, hoop ik.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
aardwarmte aard·warm·te de (v.) 1 · inwendige warmte van de aarde, geothermische energie synoniem: geothermie

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Rietje, vrijwel elke timmerman die zijn werk serieus neemt, koopt een hamer... En waarom zou de van Dale niet op Vista draaien. Nooit ook maar enig probleem mee gehad hier. Al je bovenstaande vragen worden door de digitale van Dale beantwoord.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zjors: Ik heb het ook gewoon nodig, het gaat ook niet om het kopen.. meer om de tijd. Zoeken welke ik moet hebben etc.. en dat had ik dus al veel eerder moeten doen want nu ligt proef 2 dus op me te wachten. Voor het derde boek moet ik hem zeker hebben. Welke versie heb jij Zjors? Ik ga hem op surfspot bestellen (dan is ie heel goedkoop omdat ik student ben)

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh maar dan moet ik dus een nieuwere kopen vermoed ik. Iemand die hier een nieuwere heeft en ervaring heeft met Vista?

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hai rietje, Het is ervan af. reden: ervan slaat terug op iets dat je eerder hebt genoemd dus bijv het boek ligt op de tafel en het valt ervan af Vanaf gebruik je in een plaats- of tijdsbepaling: vanaf 1 januari, vanaf de rotonde reuze handig is 1 woord. reuze is een voorvoegsel en maakt het tweede woord sterker van betekenis bijv reuzesterk of reuzevader. het is ernaar toe om de bovengenoemde reden dat ' ernaar' terugverwijst naaar iets wat eerder genoemd is dank u wel zijn 3 woorden Vrouwendingen breek je af na de o je kan je ergens in verslikken. Hij at brood en verslikte zich erin (terugverwijzing). Ergens bijna in stikken kan ook. Het 1e klinkt wat minder cru. groetjes, moi

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@rietje: ja, hoor. Ik had stiekem gehoord dat het er niet in zou staan, maar 2005 is nog vrij recent. Uitleg van 'moi' is ook duidelijk. Er blijft voor mij altijd een rotwoordje. suc6

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oke, ik dacht anders kijk ik nog even voor je. Klopt, ik ben zelf ook al flink aan het googelen geweest en het meeste is me wel duidelijk.. maar soms blijft het lastig. Vooral dat los en vast. Nog 60 blz. te gaan en dan ben ik klaar. Dan heb ik de proef 2 keer doorgelezen.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is er in de volgende zin sprake van een enkelvoudig of een meervoudig onderwerp? 1. Verder staan er nog een kast met laatjes en een grote boekenkast. of: 2. Verder staat er nog een kast met laatjes en een grote boekenkast. Ik dacht zelf zin 1, want zowel de kast met laatjes als de grote boekenkast staan. Echter, mijn proeflezer verbetert het in zin 2. Wie weet zeker wat juist is?

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou zin 1 zeggen. Want er staan een kast en een kast, dat je ze verschillend maakt moet volgens mij niks uitmaken.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou voor 2 gaan. Er staat een kast en er staat nog een kast. Dat het toevallig om twee dezelfde voorwerpen gaat doet er volgens mij niet toe. Ik moet wel toegeven dat dit puur gevoelsmatig is. Valt dit taaltechnisch niet onder een opsomming? Dan schrijf je toch ook "Er staat een kast, een tafel en een stoel in de kamer."? Leerzaam!

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hm, ik trouw binnenkort een Neerlandicus, ik zal eens kijken of ik haart kan misbruiken. :unibrow: Bedankt in ieder geval voor de antwoorden, maar het klinkt niet alsof jullie het zeker weten. :)

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zeker weten doe ik het het ook niet. Als ik andere woorden gebruik, bijvoorbeeld: Verder liggen er een jongen en een meisje op bed, kom ik op 1. Verder ligt er een jongen en meisje op bed zeg je niet. Ik zou dus voor 1 kiezen.