Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder

Korte vragen over taal en spelling

in dit onderwerp kun je korte vragen over taal en spelling plaatsen. Dingen zoals: 'Hoe breek ik dit woord af?' of 'Wat is het meervoud van..?' Zorg er wel voor dat je je mede-formummers niet lastig valt met vragen over spelling die bijvoorbeeld makkelijk in de online Van Dale te vinden zijn. Zie ook: www.vandale.nl www.woordenlijst.org www.synoniemen.net

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hier een kort vraagje over een woord, dat vast het beste in dit topic past. In mijn manuscript schrijf ik dat iemands oren tuteren.
Oren suizen. Een synoniem hiervoor is toeten (maar dat klinkt gek, want het is net of je oren toeteren naar anderen). Maar tuten vind ik helemaal niet gek of zo. Iedereen weet wat je bedoelt -het is een onomatopee.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is het: snijdt het loof eraf of er af? Hij legt zijn oor ertegen of er tegen? schenkt het overgebleven sap erin of er in? Ach eeuwige twijfel. Alvast bedankt voor elk eventueel antwoord!

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Er' komt altijd aan het woord vast als je een samenstelling met twee woorden hebt. Koop 'Voor de vorm' van Pyter Wagenaar. Die legt dit soort dingen goed uit.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha, dat is een duidelijk antwoord met een regel die ik vast kan onthouden, dankjewel Zjors! :thumbsup:

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb soms ook moeite met constructies waarin 'er' en 'van' voorkomen. Neem nu zo'n woord als 'daarbovenop', dat aaneengeschreven kan worden. Maar in de zin: 'Daar, boven op die berg staat het kasteel waarover ik je vertelde', staan ze uiteraard los. Maar er zijn ook constructies waarin minder duidelijk is hoeveel spaties je nodig hebt. Ik vind dat nog altijd lastig...

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oké, ik heb ook een vraag over aan elkaar of los. Misschien moet ik dat boek van Zjors ook kopen, het zou erin kunnen staan. Het gaat over het los of vast schrijven van werkwoordsdelen als het hele werkwoord wel een geheel is. Drie voorbeelden: Ik stop niet als de deur achter me dichtvalt/dicht valt Ik weet hoe ik eruitzie/ er uitzie Als ik de deur opendoe/open doe De werkwoorden zijn dichtvallen, eruitzien en opendoen, maar ik weet niet goed hoe ik zulke woorden moet vervoegen... Weet iemand het?

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ow! Goede vraag! Ik ben er altijd vanuitgegaan (heb je er weer een, vanuit gegaan) dat het dan twee woorden zijn, maar nu ik het zo zie weet ik het echt niet meer.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom zouden ze als werkwoord aan elkaar zijn en vervoegd niet? Er is geen enkele reden om ze te scheiden. (P.s. in de digitale van Dale zie je ook alle vervoegingen) Edit: O, ik snap je verwarring al. Het is 'de deur valt dicht'. Dan moet je het wel scheiden omdat het in een andere volgorde komt. Maar het is 'als de deur dichtvalt'

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel, Zjors, dat dacht ik al, maar toen ik het voor me zag, wist ik het niet meer zeker. Enne, die Digitale heb ik dus, heb je vaak genoeg op aangedrongen om mij te overtuigen :P en ik heb hem ook echt geïnstalleerd :P, maar ik wilde het dus even voor eens en altijd zeker weten. :) Ceridwen, nu weet jij het ook, hè? ;)

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, nu, behalve, ik hoop het! Ik doe mijn best. (Trenke speurde mijn nonchalance in deze op, terwijl ik me nog van geen spelkwaad bewust was, waarvoor dank!).

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij is het: ik ben er altijd van uitgegaan... Omdat het werkwoord is: uitgaan van. Zo, nu kunnen we er weer tegenaan ;) .

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach, als je eenmaal nadenkt begin je overal aan te twijfelen: Is het 'de metalen rooster' of 'het metalen rooster'. Ik had 'het' metalen rooster, maar Word zegt dat het 'de' moet zijn. Dat vind ik zo raar klinken, maar 'de' idee vind ik ook raar klinken en is toch juist. Dus... roos·ter de, het; m en o -s Van Dale lijkt allebei goed te keuren. Mag ik dan kiezen? Of hangt het van iets specifieks af?

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Runaway, als jouw zinsconstructie niet bij de voorbeelden staat die VanDale geeft en er verder niks bij staat, mag je inderdaad kiezen welk lidwoord je gebruiken wilt, volgens mij. Ik zou zelf ook voor het gaan. Als je in de digitale VanDale bij idee kijkt, zie je dat het idee meerdere betekenissen heeft en de idee maar eentje. Dat geeft dus aan dat als er verschil is in betekenis bij gebruik van een ander lidwoord, dat VanDale die betekenissen scheidt.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mag deze vraag ook hier? Mijn verhaal speelt zich af in 1691. Iemand zegt: 'hij leek wel gek geworden.' Het woord 'gek' lijkt me passend voor 1691. Iemand suggesties? Stamt er iemand nog uit die tijd? ;)

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah, het kan dus wel! Ik wil al langere tijd dat etymologisch woordenboek aanschaffen, maar heb geen geld. Dank je, Four Seasons!

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Sjee, Misschien moet je een keer kijken of je een etymologisch woordenboek tweedehands kan kopen of bij een boeken antiquariaat. .

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed idee. Of het cadeau vragen. Was het niet Carduelis die dure boeken cadeau gaf? Ik geloof dat hij op mijn feestje mag komen :)

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Sjee, Ik stam uit die tijd. Twee jaar geleden kreeg ik op mijn verjaardag het etymologisch woordenboek omdat ik zo graag de herkomst van woorden wilde weten. Eerlijk gezegd heb ik er niet vaak ingekeken. Zoals zo vaak: als je het hebt is de droom over. Het is echter een verrekt duur boek met meer dan 1000 blz. Als je vragen hebt stel ze dan maar, dan zoek ik het op. Ik hou van opzoeken, dus vind dat geen punt. Dit staat in het boek: Gek (krankzinnig, dwaas). gec 1401-1450 als bn.; als zn. 1451-1500. middelnd. geck, verwant met de leenwoorden gig, giek; zowel de betekenis 'dwaas' als 'heen en weer zwaaiende kap op schoorsteen' zijn dan ook gebaseerd op de grondbetekenis 'instabiel'. De uitdrukking iemand voor de gek houden slaat op het feit dat vroeger vorsten een gek eropna hielden om zich met hem te kunnen amuseren; middelnl. gek betekent ook 'nar'. Maar dat had je al wel begrepen. Als het om een paar vragen gaat, zou ik dat dure boek niet aanschaffen. Je kunt me altijd vragen wat erin staat. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je voor je uitleg, Tja. En ook voor het aanbod. Scheelt weer een boekenkast. Ik 'jouw tijd' ;) gebruikten ze ook het woord 'oké' niet. Daar moest ik echt op letten. Ik had steeds de neiging het te gebruiken. En 'oké' is nog logisch te beredeneren, maar er zijn zo van die twijfelwoorden. Vooral spreekwoorden zijn lastig. Ik heb al heel wat research gedaan.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hoi Slee, Ik ben ook in het bezit van een spreekwoordenboek, en heb er zelf al heel wat uitgehaad. Scheelt je weer een boek. Gewoon vragen. Geen probleem.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een leuk boek moet dat zijn! Ik zou daar uren achtereen in kunnen lezen :nod: Misschien is dat ook wel gek :p