Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat moet je in huis hebben om een SUCCESVOLLE schrijver te worden?

Wat bepaalt de waarde van een diamant? Vier C’s geven het antwoord: -Cut: de slijpvorm -Colour: de kleur -Clarity: de zuiverheid -Caratweight: het karaatgewicht Ik vroeg me af of ik een soortgelijk antwoord kon formuleren op de vraag wat je in huis moet hebben om een succesvolle schrijver te worden. Uiteraard komt mijn inspiratie niet uit eigen bevinding, helaas, maar uit de vele boeken van bekende schrijvers die hierover hun mening geven. Ik heb vier T’s uitgedokterd: -Tijd -Talent -Toewijding -Toeval Ik meen dat al wat ik gelezen heb onder een van deze vier T’s kan hokken. Iedere T heb ik toegelicht met enkele regels van een bekend schrijver. TIJD: Het verhaal wil van negen tot vijf aandacht, of van zeven tot twaalf. Het wil in elk geval dat men dagelijks - en zeven dagen telt de week – in de galeien plaatsneemt om eraan te werken. Het is als de dood dat het zal omkomen als het aan zichzelf wordt overgelaten. Renate Dorrestein TALENT: We ontkennen niet dat talent bestaat, maar willen we niet alles onder dat kleed vegen? Er valt veel meer van het schrijfvak te leren dan menigeen denkt. Harry Mulisch zei eens: “Het feit dat je bereid bent zo hard op een blaadje papier te werken, maakt deel uit van je talent. Je kunt niet zeggen: deze man heeft talent, maar hij is lui. Nee, hij heeft geen talent, want hij is lui. Peter Burger & Jaap De jong TOEWIJDING: Vele getalenteerden zullen het als schrijver toch niet redden. Ze missen iets wat beslist nodig is: zelfdiscipline, een koppige vasthoudendheid en een niet te breken positieve instelling. De tijd die we normaal doorbrengen met onze vrienden en geliefden zal aan het schrijven opgeofferd moeten worden. Er zijn maar weinig schrijvers die golf en snooker spelen of die vaak tv kijken. Schrijven is te vergelijken met verslaafd zijn aan heroïne; alles wat je hebt gaat er aan. James N. Frey TOEVAL: De schrijfster J.K. Rowling vormt hier een mooie illustratie van. Niet minder dan 12 uitgeverijen (!) weigerden om haar boek over Harry Potter te publiceren. Ze bleef proberen en bezorgde haar manuscript uiteindelijk aan een kleine uitgeverij Bloomsbury. Het toeval wou dat de baas een dochtertje Alice had. Zij las het eerste hoofdstuk en vroeg direct naar het volgende. Hierdoor gaf Bloomsbury groen licht. Ondertussen zijn er al 325 miljoen Potterboeken verkocht.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hebben jullie gisteren Sonja Bakker bij Felderhof gezien? Ze doet NIETS aan promotie. Op uitnodigingen gaat ze niet in, want dan draagt ze toch maar de verkeerde jurk of de verkeerde tas. Een cursusje volgen om te leren hoe ze zich in een interview moet gedragen, vindt ze ook onzin. "Dan ben ik niet meer mezelf." Tsja...

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar Sonja is geen schrijfster. Ze weet dat boeken over afvallen toch wel verkopen. En zeker in januari. Ik denk dat het net zo gaat als met Montignac: het is een hype. Boeken over lijnen verkopen van iedereen. Heel Nederland gaat in januari massaal afvallen. Toch?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stokpaardjes zijn makkelijker te berijden dan hobbelpaardjes?
Voor jou waarschijnlijk niet, ros. :lol: :lol: :lol: Voor ons wel.
Marriejeanne. Foei. })

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Aart, kan wel wat morele steun gebruiken! Mara, Sonja's ideeën over HOE haar boek er uit moest zien werden door de uitgevers n i e t geaccepteerd. Toen heeft ze het zelf maar gedaan: licht en luchtig, vrolijk, kleurrijk, zonnig en echt. Ze verkoopt duizendvoudig meer dan alle professionele "lijn-" en "kook"boeken die altijd al en overal in de boekhandels lagen en liggen.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@marriejeanne: jij ging erin mee dat is nog erger :nod: @Ros: graag gedaan :) @Pluis: zo. En dat met veel minder titels. Knap.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Pluisebol, Tsja.... lijkt me de enig juiste reactie. :nod: Ik gun haar alles succes, maar ik heb echt helemaal niets met zo iemand. :)

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
...anders vissen ze wellicht buiten de boot.
Ik kan het niet laten: Je kunt buiten de pot pissen Achter het net vissen Buiten de boot vallen Maar buiten de boot vissen, dat lijkt me nou juist wél de bedoeling :D ;)

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eufdrie :lol: :lol: :lol:

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het geheim van Sonja: Sonja doet niets anders dan dat ik doe, ik verkoop het alleen niet. Waarom: omdat ik twijfel over mijn commerciële talenten. Vorige week zei een wijs iemand tegen mij: In het leven moet je nooit twijfelen! Dit n.a.v. een twijfel over het wel of niet kopen van een bepaald boek. Ik deed het niet, ging naar huis, de volgende dag terug naar de boekwinkel en: het was er niet meer. Jammer, het zou een leuk cadeautje zijn geweest voor iemand. Ik twijfel met mijn voedingsadviezen. Ik ben niet commerciëel ingesteld, ik heb alleen een HBO in dat vak en gaf er les in. Sonja daarentegen heeft dit alles in tegenstelling en vandaar haar succes. Veel is verantwoord, andere dingen absoluut niet maar succes heeft het. Jojo-en heeft dat ook, maar is absoluut ongezond. Ja, ze heeft gedurfd, en ja ik vis achter het (welk?) net. Tja, het is maar relatief zoals alles in het leven.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sonja snapte dat het handiger is een dieetboek te verkopen in een supermarkt dan in een boekhandel. Voorheen winkelde ik altoid bij Deen, een relatief kleine supermarktketen in Westfriesland en omstreken. Daar is ze begonnen, voor zover ik weet.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee Adrianus, Sonja heeft een e i g e n geluid. Het is geen toeval dat ze dan opvalt in de grijze brei van minder uitgekookte kookboeken.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De kracht van haar boeken ligt er m.i in dat ze te begrijpen zijn en dat het dieet geen nadenken vereist. Veel dieetboeken staan vol met ingewikkelde verhalen. Daarnaast zijn ze te vaak moralistisch en dogmatisch.(o wee als je van de leer afwijkt én dit is de enige manier) Sonja is het meisje om de hoek die zelf ook weet hoe lastig het is om af te vallen. Persoonlijk zou ik me nooit aan haar schema's kunnen houden, maar ik zie wel dat het werkt voor veel mensen. Haar deal met de supermarkt was slim, ook al was het de enige mogelijkheid om het boek uitgegeven te krijgen. Je koopt sneller een dergelijk boek in de supermarkt dan in een boekhandel. Dat ze gewoon geluk heeft gehad, vind ik echt onzin en weer zo'n typisch 'Nederlandse afgunstige opmerking'. Volgens mij werken zij en haar man zich te pletter.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is me opgevallen dat Sonja in plaats van '100 gram boter' schrijft: '100 gram Becel.' Dus daar ligt m.i. de kiem van het commerciéle succes. Ze is niet met niets begonnen, ze heeft geen gok gedaan. Ze heeft op safe gespeeld. Amderzjds: als producten die genoemd zijn in het boek, een stickertje op hun fles of pakje plakken met de tekst 'past in het dieet van Sonja Bakker', dan is het cirkeltje mooi rond.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@ Mara, ik had er overheen gelezen, maar ik denk inderdaad ook niet dat Sonja Bakker een schrijfster is. @ Eufdrie :lol: :lol: @ marriejeanne, je slaat de spijker op zijn kop. :nod:
Ariadne: jij probeert vast niet af te vallen.
Och, Aart, ik stuiter wat heen en weer tussen een te hoge bovengrens en mijn ideale gewicht en dat gestuiter zit me (soms) best dwars. :( Zelfs heb ik ooit een boek van haar gekocht, maar zodra ik in de gaten kreeg dat haar verhaal en persoon - mij werkelijk totaal, maar dan ook totaal niet aanspreken, lag het boek snel bij het oud papier. Ik heb niet meteen van alles met succes of niet. Ik heb iets met mensen. Of niet. ;) Dat heeft dan misschien weer iets te maken met dat criterium van de 'verkoopbare auteur'. Maar daar heb ik al eerder van gezegd dat ik daar ook een eigen invulling van heb. Misschien ben je wel gewoon succesvol als vanuit je eigen persoonlijkheid verhalen kunt vertellen die er op de een of andere manier toe doen? En dat gaat dan nog helemaal niet over publiceren of wat dan ook.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie Sonja Bakker ook niet als schrijfster, maar ze heeft het zeker slim aangepakt. Ook heeft ze toch niet zo bijster veel verstand van maaltijden bereiden. Ik heb een paar recepten gezien voor 's avonds, en in haar real life soap (dat echt nergens over gaat), en veel recepten lijken mij echt verschrikkelijke combinaties, en ook de manier waarop ze het kookt. Ze is niet de beste kok, maar haar eerste boek had denk ik gewoon een juiste timing, een slimme aanpak en werd al snel een hype. Bezig bijtje.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marriejeanne, is dat niet gewoon omdat Becel niet per definitie boter is? Het scheelt wel in voedingsstoffen of je een klont verse boter van de boer gebruikt of half water half lijnzaadolie met toegevoegde mineralen, in een dieet.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is dat niet wat naief Wonderer? Als meneer Becel geen vinger in die boekenpap heeft schrijf je dieetmargerine of zoiets, maar geen Becel.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, dat zou mijn antwoord ook zijn. Sonja noemt heel veel merknamen, in plaats van bv 'halvarine,' ''olijfolie', 'cracker'. Daarom neem ik aan dat ze eerst met de prodecenten om de tafel is gaan zitten, vervolgens met Albert Heijn (of consorten) en pas daarna haar boek op de markt heeft gebracht. Ook vermoed ik, n.a.v. deze aanname, dat ze eerder inkomsten uit het boek heeft gehaald dan uitgaven. M.a.w.: toen ze de contracten met de producenten rond had, is ze pas aan uitgeven gaan denken. Vervolgens kan het best zo zijn dat reguliere uitgevers daar een graan van wilden meepikken - óf dat ze algemene benamingen in het dieetboek wilden - wat niet kon, omdat Sonja de contracten zelf had afgesloten. Dus ik denk dat het meer met marketing heeft te maken dan met dieet of schrijven. Want laten we eerlijk wezen: wie weet nu nog steeds niet dat ie beter in olijfolie kan bakken dan in boter, beter vis kan eten dan speklappen en beter een cracker als tussendoortje kan nemen dan een kroket? Dus: gewoon goed aangepakt. Petje af! Want het is ook nog niet zó gemakkelijk om Becel en Albert Heijn te overtuigen als er nog niets gebleken is van verkoopcijfers. Maar daar zijn wel weer 'trucs' voor. Én je moet natuurlijk wel iets weten van diëten.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Het zou nooit mijn doel zijn om succesvol te zijn op de manier van Sonja. Dat spreekt me domweg niet aan. Ik voel me tegenwoordig een succesvol schrijfster. Omdat ik elke dag studeer, lees en schrijf. :) Dat is een hele stap vooruit in mijn leven. Je bent succesvol als je jouw doelen haalt, en die kunnen veranderen. Gelukkig maar. :nod: Mijn petje neem ik af voor alle mensen die de moed hebben om tegen de stroom in hun eigen doelen te verwezenlijken. Zonder te vernaggelen, misbruik te maken of schade te berokkenen. Hoe sterk die tegenstroom ook is. Of het nu slim is of niet. ;) :)

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sonja Bakker is niet iemand die "zomaar even" 'n paar leuke receptjes in een boekje heeft gezet, ze is een gediplomeerd gewichtsdeskundige. Ik heb uit nieuwgierigheid even op haar site gekeken, onder deze link: http://www.sonjabakker.nl/sonjabakker.php staat het één en ander over haar opleiding en haar leven vóór het grote succes.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind haar dieet helemaal niks. Dat is gewoon een crashdieet, geen mens dat dat kan volhouden voor lange tijd. Als je echt wil afvallen, moet je gewoon je hele eetpatroon omgooien, gezonder eten en meer bewegen. Dat werkt voor de meeste mensen, maar mensen kijken liever in een boekje die hun precies vertelt wat ze moeten eten, terwijl je dat ook zelf kunt bedenken als je je hersens gebruikt. Verder las ik daarnet ergens dat iemand zei dat Sonja zelf ook weet wat het is om af te vallen, ehmmm Sonja is nooit echt dik geweest. Iets te zwaar misschien, maar dik? Neehoor.. Echt niet. Ik heb een hekel aan mensen die zeggen " ik weet hoe het is om dik te zijn, ik woog op mijn zwaarst wel 80 kilo!" Rot toch op...

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar de kilo's die het dichtst bij je streefgewicht zitten, zijn wel de moeilijkste, toch?