Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat moet je in huis hebben om een SUCCESVOLLE schrijver te worden?

Wat bepaalt de waarde van een diamant? Vier C’s geven het antwoord: -Cut: de slijpvorm -Colour: de kleur -Clarity: de zuiverheid -Caratweight: het karaatgewicht Ik vroeg me af of ik een soortgelijk antwoord kon formuleren op de vraag wat je in huis moet hebben om een succesvolle schrijver te worden. Uiteraard komt mijn inspiratie niet uit eigen bevinding, helaas, maar uit de vele boeken van bekende schrijvers die hierover hun mening geven. Ik heb vier T’s uitgedokterd: -Tijd -Talent -Toewijding -Toeval Ik meen dat al wat ik gelezen heb onder een van deze vier T’s kan hokken. Iedere T heb ik toegelicht met enkele regels van een bekend schrijver. TIJD: Het verhaal wil van negen tot vijf aandacht, of van zeven tot twaalf. Het wil in elk geval dat men dagelijks - en zeven dagen telt de week – in de galeien plaatsneemt om eraan te werken. Het is als de dood dat het zal omkomen als het aan zichzelf wordt overgelaten. Renate Dorrestein TALENT: We ontkennen niet dat talent bestaat, maar willen we niet alles onder dat kleed vegen? Er valt veel meer van het schrijfvak te leren dan menigeen denkt. Harry Mulisch zei eens: “Het feit dat je bereid bent zo hard op een blaadje papier te werken, maakt deel uit van je talent. Je kunt niet zeggen: deze man heeft talent, maar hij is lui. Nee, hij heeft geen talent, want hij is lui. Peter Burger & Jaap De jong TOEWIJDING: Vele getalenteerden zullen het als schrijver toch niet redden. Ze missen iets wat beslist nodig is: zelfdiscipline, een koppige vasthoudendheid en een niet te breken positieve instelling. De tijd die we normaal doorbrengen met onze vrienden en geliefden zal aan het schrijven opgeofferd moeten worden. Er zijn maar weinig schrijvers die golf en snooker spelen of die vaak tv kijken. Schrijven is te vergelijken met verslaafd zijn aan heroïne; alles wat je hebt gaat er aan. James N. Frey TOEVAL: De schrijfster J.K. Rowling vormt hier een mooie illustratie van. Niet minder dan 12 uitgeverijen (!) weigerden om haar boek over Harry Potter te publiceren. Ze bleef proberen en bezorgde haar manuscript uiteindelijk aan een kleine uitgeverij Bloomsbury. Het toeval wou dat de baas een dochtertje Alice had. Zij las het eerste hoofdstuk en vroeg direct naar het volgende. Hierdoor gaf Bloomsbury groen licht. Ondertussen zijn er al 325 miljoen Potterboeken verkocht.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarschijnlijk in een fase blijven hangen als kleuter... En Shitonya, er zijn hier verschillende mensen die een uitdaging zoals jij je die stelt al waar hebben gemaakt. Als je je een beetje openstelt voor hun wijze lessen, gaat het jou vast ook een keer lukken.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schattige Shit onya, je schrijft : ''Ik ga niet elke seconde over elk woord nadenken.'' Dat is ons in ieder geval wel duidelijk. Denken is niet je sterkste punt. Je woordgebruik doet denken aan vervelende poeproepende jongentjes, (van de onderbouw ) die daarbij, net als jij, zo'n toontje aanslaan van "hoor mij eens flink zijn." Iets oudere kleuters schrijven ook veel van jouw woordjes op schuttingen. Ook anoniem. Verder zei je dat je het erbij wou laten, al een paar keer. DOE dat dan ook! Niemand zit op jou te wachten, integendeel.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
godje schreef:
Je hebt wel een sterke fixatie op stront.
Zjors schreef:
Waarschijnlijk in een fase blijven hangen als kleuter... En Shitonya, (...) Als je je een beetje openstelt voor hun wijze lessen, gaat het jou vast ook een keer lukken.
Wow! Nee, dit soort uitspraken getuigt pas echt van respect! Ik word er helemaal warm van. Zo vriendelijk, integer en respectvol. Koen is geband vanwege gebrek aan respect voor medeforummers. Dan mag je aannemen dat de rest wel in staat is dat te tonen en respectvolle posts te plaatsen. Als ik de reacties lees van sommigen hier, zoals de twee hierboven geciteerden, dan vraag ik me dat ten zeerste af. Ik ben hier een poos niet geweest omdat ik de sfeer erg onprettig vond. Daar had Koen inderdaad een rol in, maar zeker niet de grootste. Met modder gooien is hier sowieso een tamelijk gebruikelijke stilsitische variant. Koen kwam tenminste meestal openlijk met zijn agressie op het forum. Het type 'netjes, maar intussen' - zoals de twee citaten hierboven - is me veel onsympathieker. Als je respect zo hoog in het vaandel hebt staan, spreek dan iedereen aan die zich daar niet aan houdt. Ariadne

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Kijk eens aan, nog een voorbeeld. Dit keer van Rosen172. Ik word werkelijk op mijn wenken bediend hier qua respect. Ariadne

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wat heb je nodig om een succesvol schrijver te zijn? Ofwel: Terug naar het onderwerp. Ik zat me vanavond te bedenken dat het nodig is om eerlijk te zijn, om waarheid aan het woord te willen laten. Waarheid over jezelf. Maar omdat ik denk dat waarheid universeel is, zul je daarmee ook altijd ook andere mensen aanspreken. Bij waarheid hoort bij mij wat je in je leven met anderen hebt meegemaakt, maar ook wat jij aan fouten hebt begaan. Een gevoelige lezer, een oprechte lezer zal het altijd merken wanneer een schrijver oneerlijk is. Zichzelf beter voordoet dan zij (of hij) is. Voor mij is dat een factor in succes. In zoverre dat ik niet houd van fake-schrijvers, maar wel van schrijvers met een diep en waarachtig inzicht in mensen en hun doen en laten, en daar veel compassie voor kunnen opbrengen. Voor mij is succes zo'n schrijver zijn en zulke lezers treffen. Misschien is dat wel wat anders dan hierboven bedoeld is, maar zo werkt het voor mij. groeten, Ariadne

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ariadne, Shitonya schreef: "Zelfs idioten kunnen nog opbouwende kritiek geven." Dit is het respect dat jij bedoelt? En mogen we (zonder schuttingtaal) reageren, alstublieft? Met alle respect, hartelijk dank.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Rosen172, Ik vind het feit dat een ander (wie dan ook) onrespectvol is onvoldoende rechtvaardiging om zelf ook zo te posten. Respect is iets dan in mezelf zit. Respect is onafhankelijk van een ander. Ik wil me niet schuldig maken aan iemand respectloos noemen en hem/haar van de site bannen, of zeggen dat dat zou moeten, terwijl ikzelf ook last zou hebben van respectloosheid in mijn reacties. Ik wil me niet schuldig maken aan de pot verwijt de ketel dat hij (of zij) geen respect toont. En dat proef ik met meer regelmaat dan me lief is hier op het forum. Dat is de teneur van mijn 'betoogje' hierboven. groeten, fijne nacht, Ariadne

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ariadne, Jij ziet het graag als in een cowboyfilm. Wat ook de gemene Zwarte Cowboys doen, de Witte Cowboys moeten altijd keurig en correct en netjes reageren. En dat doen ze ook, in de film. Omdat ze weten dat het goede zegeviert. In de gewone wereld is dat anders. Daar reageert men wat pragmatischer. Gelukkig maar. Je moet de verloedering tegengaan. Of dat op zijn minst proberen. Er wordt al veel te veel getolereerd. Dat neemt niet weg, dat ik jouw reactie sympathiek vind. Ook een goede nacht en tot wederhoren!

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is een verschil tussen nooit respect tonen en overal keihard tegenaan schoppen, en geen respect kunnen opbrengen voor iemand die dat doet.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Rosen172, Dank voor je reactie. Je maakt er een mooie film van. ;) Ik ben te lang in de wereld om nog in wit en zwart te geloven, echt waar, ik heb het jarenlang gedaan, maar niet meer. Het rare (?) is dat ik inmiddels weer volop vertrouwen heb in los van de rest van de wereld. Als ik steeds reageer op een ander en in de toon van de ander, in plaats van mijn eigen plan trekken, wie ben ik dan nog? Een replica van de ander? Ik ben liever mezelf. Natuurlijk moet je de verloedering tegen gaan. Ik ben het van harte met je eens. Maar toch niet door zelf te 'verloederen'? Ik wil daar liever niet in geloven. Ik heb ook ondervonden dat het - voor mij in elk geval - zo niet werkt. Overigens moet ik toegeven dat ik vooral reageer op het feit dat Koen geband is, wat ik ondanks alles jammer en misschien wel onnodig vind. Er zijn wel meer mensen die ik op een onderhuidse manier agressief vind hier en dat stoort me. Daarom gaf ik ook de voorbeelden hierboven. Het doel heiligt niet altijd de middelen. En het feit dat iemand 'agressief' is, is niet een verontschuldiging van eigen agressie. Ieder bepaakt zelf zijn (of haar) eigen reacties. Als dat niet zo was, waar bleven we dan met zijn allen? Zo zie ik het. groetjes, tot wederhoren! Ariadne

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hallo wonderer, Je zegt
Er is een verschil tussen nooit respect tonen en overal keihard tegenaan schoppen, en geen respect kunnen opbrengen voor iemand die dat doet.
Dat ben ik met je eens. Maar ik zeg ook niet dat je respect moet opbrengen. Doe dat vooral niet, als je het niet voelt. Ik zeg dat je niet bijdraagt aan een prettige sfeer op het forum, wanneer je in je posts naar zo iemand, al even respectloos uitlaat. Ook dat is een verschil. Het gaat mij om de sfeer op dit forum. Die heb ik inderdaad erg (!) graag respectvol. Wees dat dan ook, zelfs tegen de respectlozen. En als je dat niet lukt, wat op zich heel voorstelbaar is, negeer zo iemand dan. Negeren doet vaak nare kwesties doodbloeden in plaats van steeds maar weer het vuurtje opstoken. groeten, Ariadne

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schreef: Waarschijnlijk in een fase blijven hangen als kleuter... En Shitonya, er zijn hier verschillende mensen die een uitdaging zoals jij je die stelt al waar hebben gemaakt. Als je je een beetje openstelt voor hun wijze lessen, gaat het jou vast ook een keer lukken. En toen las ik dat ik geen respect toon, Hmmm, ik wordt daar niet graag van beschuldigd. Is het zo raar als ik iemand die als nickname kiest: 'Shit on you ' ervan verdenk dat ze in een fase is blijven hangen als kleuter? Ik weet niet. En is het zo raar als ik zie dat iemand ambities heeft en vervolgens telkens de goede raadgevingen van mensen afdoet met een toon van : 'dit is niks voor mij, ik ben zoals ik ben en doe het er maar mee' (ik chargeer even) erop wijs dat ze veel van anderen hier kan leren? Vreemd, ik dacht haar daarmee te helpen en nu word ik door Ariadne beticht van dissen. Sorry dan, dat was dus niet mijn bedoeling.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ariadne, niet dat ik de drang voel me te verdedigen tegenover jou, maar bij het lezen van de nickname, de commentaren en het weblog van Shitonya, is die fixatie opmerken wel het minste. Zjors haar grapje was een weggever, dat kan je haar ook niet kwalijk nemen. Daarbij, het VD van bannen is gebannen, als je het er dan toch over wilt hebben.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ben ik nog steeds benieuwd.. Back on topic, wie ziet zichzelf hier eigenlijk als succesvol schrijver? Wat is/was je succes? Hoe behaalde je dit, ben je tevreden? Wat zijn uitdagingen voor je toekomst? Wat is je stoutste droom, zou je willen?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Back on topic, wie ziet zichzelf hier eigenlijk als succesvol schrijver? Nee, ik zie mijzelf nog niet als een succesvol schrijver. Wat is/was je succes? Hoe behaalde je dit, ben je tevreden? Mijn grootste succes tot nu toe: tweede bij een kleine schrijfwedstrijd. Met een verhaal waarover ik zelf niet echt tevreden ben. Wat zijn uitdagingen voor je toekomst? Wat is je stoutste droom, zou je willen? Mijn uitdagingen: mijn boek afmaken, i.e. de herschrijffases doorlopen en het beter maken. Mijn stoutste droom: dat het uitgegeven wordt. Daarna het tweede deel, dat al half geschreven is, uitgeven. En natuurlijk nog veel meer schrijven en uitgeven.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Succesvol schrijver ben ik nog lang niet :) Mijn 1e succes heb ik nog niet behaald. Mja misschien het boekje met elfjes dat uitgegeven gaat worden, maar dat is geen proza, en ik ben normaal alleen bezig met proza ;) Uitdaging voor de toekomst: Mijn ideeen uitwerken tot 'affe' verhalen / boeken. Of ze ooit worden uitgegeven weet ik niet, het gaat mij nu vooral om het schrijven, omdat ik dat leuk vind, niet omdat ik het als beroep wil maken :)

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ga verstandig niet meer op al die loze reacties in, omdat ik me inderdaad erbij neer zou leggen. Ik irriteer me teveel aan zinloze discussies zonder einde. Iemand vroeg om succes verhalen en niet om door te gaan met een discussie die nergens toe leidt. Nog geen enkel succesverhaal tot nu toe. Iemand hier die wel iets bereikt hebt? Persoonlijk kun je namelijk meer hebben aan iemand die al succes behaalt heeft dan iemand die slechts na zijn zuurkool en rookworst af en toe voor zijn "hobby" wat verhaaltjes schrijft. Een succesvol schrijver weet namelijk wat er "nodig" is om beter te worden, omdat hij ook beter is dan menig ander amateuristisch schrijver en kan daarom beter advies geven dan wie dan ook.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, maar als mensen alleen hun eigen stemgeluid willen horen, zijn de succesvolle auteurs op deze site als Ferenc Liszt, die ophield met zijn virtuoze spel voor de koning die daar doorheen zat te kletsen, zeggende: 'Wenn der Kaiser redet, schweigt die Musik.' Zucht maar weer eens. En ga doen wat je doen moet. (Ik denk: poepen).

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt al een paar succesvolle schrijvers hier tegen je in het harnas gejaagd, Shitonya, die met nuttig advies kwamen. Maar je wilde niet luisteren.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geloof t... Shitonya, ik geef enkel antwoord op een vraag, was ik van plan advies te geven aan andere schrijvers? Nee. Zeg ik dat ergens? Nee. Wat zeur je dan, ik vertel gewoon dat ik nog niet zo ver ben in de schrijverswereld en dat ik het nu als hobby doe. Dan lees je mn reactie toch lekker niet ??? Ik word echt doodmoe van al je reacties over het hele forum, ik heb nog nergens een normale, nuttige, handige of aardige opmerking van je gevonden. Ik heb geen zin om elke keer op alles te reageren, zo ben ik niet, maar nu zeg ik het 1x wel.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vind je twee gepubliceerde boeken succesvol, Shitonya? Of vier? Zes misschien? Jij mag het zeggen. Bij ietsje meer val ik ook nog net binnen jouw succesvolle wereld. Hoera! Maar advies geven aan je doe ik waarschijnlijk niet meer. Waarschijnlijk zeg ik, want als ik denk dat je er voor open staat bedenk ik me waarschijnlijk ook weer snel. En petje af voor je vermomming!

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Shitonya, Ik zie in je profiel dat je al 1 jaar en 36 weken lid bent. Misschien heb je het niet allemaal goed gevolgd, maar bij het onderwerp boekpresentatie en bij schrijfwedstrijden kun je zien wat een aantal leden van dit forum zoal gepresteerd hebben. Mocht je geïnteresseerd zijn, neem daar eens een kijkje.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De attitudes van Shitonya en Koen zijn hetzelfde. De warrige teksten tonen veel overeenkomst. Het niveau van beiden bereikt eenzelfde hoogte. Zoek elkaar lekker op en veracht samen de wereld. Jullie blij en het zal de wereld een zorg zijn. En laat ons hier met rust. (Shitonya, je hebt beloofd dat je niet meer zou reageren. Wees flink en DOE dat.)

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Zjors, prima wat je zegt. Ik vond je ondertoon inderdaad net op of over het randje van 'dissen'. Maar als jij zegt, dat het zo niet bedoeld is, dan geloof ik dat onmiddellijk. godje, je moet vooral niet doen, waar je geen drang toe voelt. Tegenover wie dan ook. ;) En dank je voor de correctie. Ik was ervan overtuigd dat de Engelse vorm inmiddels wel ingeburgerd was. Dat blijkt inderdaad niet zo te zijn, volgens Van Dale. Ik blijf van mening dat je zelf je reactie bepaalt, of iemand nu een rare nick heeft en het veel over poep en pies heeft of niet. Repectvol reageren hangt niet af van de ander, maar van jezelf. Wat ik me echt in alle oprechtheid afvraag, is waarom jullie maar blijven reageren als je zo'n hekel hebt aan iemands manier van posten. Ik begrijp daar niets van. Dan help je mee het vuurtje op te stoken. Erg vermoeiend en niet echt sfeerbevorderend, vind ik. Terwijl je een vuurtje ook kan laten uitdoven door er geen hout meer op te gooien. Dat is toch niet zo'n ingewikkelde gedachte? Stop gewoon met reageren. :) Dit gezegd hebbende: nu stop ik hiermee. :lol: Ik ben het van harte eens met babbel en Naiche: over tot de orde van het topic. :) Ariadne

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Vermomming.. mijn god, wat een bewijs van slechte mensenkennis. Mocht je nog steeds in die illusie leven kun je die ban wel opheffen, dan zul je zelf zien dat ik geen Koen in vermomming ben, niet eens een vrouwelijke versie ook. Mijn schrijfstijl zoals die op mijn weblog bijvoorbeeld is totaal anders dan die van hem. Maar goed. Zal bij deze ook dit topic niet meer volgen, wel zo makkelijk.