Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat moet je in huis hebben om een SUCCESVOLLE schrijver te worden?

Wat bepaalt de waarde van een diamant? Vier C’s geven het antwoord: -Cut: de slijpvorm -Colour: de kleur -Clarity: de zuiverheid -Caratweight: het karaatgewicht Ik vroeg me af of ik een soortgelijk antwoord kon formuleren op de vraag wat je in huis moet hebben om een succesvolle schrijver te worden. Uiteraard komt mijn inspiratie niet uit eigen bevinding, helaas, maar uit de vele boeken van bekende schrijvers die hierover hun mening geven. Ik heb vier T’s uitgedokterd: -Tijd -Talent -Toewijding -Toeval Ik meen dat al wat ik gelezen heb onder een van deze vier T’s kan hokken. Iedere T heb ik toegelicht met enkele regels van een bekend schrijver. TIJD: Het verhaal wil van negen tot vijf aandacht, of van zeven tot twaalf. Het wil in elk geval dat men dagelijks - en zeven dagen telt de week – in de galeien plaatsneemt om eraan te werken. Het is als de dood dat het zal omkomen als het aan zichzelf wordt overgelaten. Renate Dorrestein TALENT: We ontkennen niet dat talent bestaat, maar willen we niet alles onder dat kleed vegen? Er valt veel meer van het schrijfvak te leren dan menigeen denkt. Harry Mulisch zei eens: “Het feit dat je bereid bent zo hard op een blaadje papier te werken, maakt deel uit van je talent. Je kunt niet zeggen: deze man heeft talent, maar hij is lui. Nee, hij heeft geen talent, want hij is lui. Peter Burger & Jaap De jong TOEWIJDING: Vele getalenteerden zullen het als schrijver toch niet redden. Ze missen iets wat beslist nodig is: zelfdiscipline, een koppige vasthoudendheid en een niet te breken positieve instelling. De tijd die we normaal doorbrengen met onze vrienden en geliefden zal aan het schrijven opgeofferd moeten worden. Er zijn maar weinig schrijvers die golf en snooker spelen of die vaak tv kijken. Schrijven is te vergelijken met verslaafd zijn aan heroïne; alles wat je hebt gaat er aan. James N. Frey TOEVAL: De schrijfster J.K. Rowling vormt hier een mooie illustratie van. Niet minder dan 12 uitgeverijen (!) weigerden om haar boek over Harry Potter te publiceren. Ze bleef proberen en bezorgde haar manuscript uiteindelijk aan een kleine uitgeverij Bloomsbury. Het toeval wou dat de baas een dochtertje Alice had. Zij las het eerste hoofdstuk en vroeg direct naar het volgende. Hierdoor gaf Bloomsbury groen licht. Ondertussen zijn er al 325 miljoen Potterboeken verkocht.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Letterlijk of figuurlijk? ;) Ach, daar ben ik wel tegen bestand hoor. Ik vind Koen aardig intelligent en amusant overkomen. Ik zou me er totaal niet aan storen. Maar ach, mijn betoog is wel lang genoeg lijkt me, dus heb er verder niets meer aan toe te voegen.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben heel erg voor jezelf zijn, maar dan moet je ook de consequenties kunnen aanvaarden en je realiseren dat jouw zelf niet overal bij past. Ik ben zelf ook van fora vertrokken omdat mijn persoonlijkheid niet past bij wat daar de heersende moraal is. Dan is het aanpassen (of je gewoon inhouden) of wegblijven, je eigen keus. Maar je moet wel de gevolgen willen dragen van die keus en een ban krijgen als je hardnekkig de sfeer blijft verpesten door niet uit jezelf weg te gaan.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat doet er toch niet toe? Hij wist wat hij aanrichtte, is meer dan eens gewaarschuwd en erop gewezen, zowel door gebruikers als de admin. Of het nou zijn bedoeling was of niet, het was een feit.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Shitonya, ga eens naar het zoekschermpje, toets zijn naam in en kijk wat er gebeurt. Elke topic waar Koen zich vertoont mondt uit in overloze discussies en beledigende postjes van de weledelzeergepikeerde heer Koen. Of je dan nog zijn advocaat wilt spelen, dat vraag ik me ten zeerste af. En ik denk eerlijk gezegd dat Koen zich helemaal zit te verkneukelen over het feit dat hij weeer in staat is om de boel hier te stangen. En dat allemaal omdat ik mijn grote mond niet kon houden. Nogmaaals sorry hiervoor. Ik was boos, ben nog steeds boos en dat zal ook nog wel even zo blijven.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zei al eerder dat ik wel wat heb doorgebladerd in zijn posts.. en dat hij nu nog zal meelezen, betwijfel ik ten zeerste. Ben zelf ook wel eens van forums geband, maar heb er vanaf toen nooit meer op gekeken. Lijkt me nogal onnozel en zinloos om dan nog mee te lezen. Ik ken al die mensen niet, dus tja.. Ik kan me wel inleven wat hij nu zal denken en denk eerlijk gezegd dat het hem weinig kan schelen. Maar goed, ik zie de zinloosheid hiervan al enige tijd in, dus ik laat het hierbij. Doe wat je niet laten kunt zou ik zeggen, maar ik blijf het ondanks alle uitleg nog steeds overdreven, kinderachtig en achterlijk vinden ;)

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gezien je manier van reageren en je taalgebruik kan ik snappen dat je geen moeite met Koen hebt. Je zit namelijk in hetzelfde sfeertje. Anoniem zijn is leuk maar geen reden om alles er maar uit te gooien wat in je opkomt.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik gooi niet alles eruit wat in me opkomt. Ik reageer gewoon steeds op wat gezegd. Vaak dingen waar ik het niet eens over ben. En dan plaats je me meteen in hetzelfde hokje? Nee logisch...

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ShitonIa, Je hebt de post's doorgebladerd. Had ze maar GELEZEN. Dan had je geweten dat het onderwerp helemaal uitbehandeld was. En afgesloten. Als je als mosterd na de maaltijd je mening komt geven, is het minste wat je kunt doen, EERST lezen waar het over gaat. En niet meteen smijten met termen als: "overdreven, kinderachtig, achterlijk." Dat zegt alleen maar veel over jezelf.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stel je niet aan, Shitonya. Daarbij, tegen favoritisme haal je het niet, zeker niet met zo'n gebrekkig pleidooi.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan kun je het ook beter lezen godje. En met doorbladeren bedoel ik af en toe een post lezen. En het is geen mosterd gooien, het is bakstenen gooien :) Anyway, ik had al eerder gezegd dat ik het hierbij laat. Maar als jullie het leuk vinden om door te gaan ( blijkbaar..) ga gerust jullie gang.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Quote Shitonya; En het is geen mosterd gooien, het is bakstenen gooien Anyway, ik had al eerder gezegd dat ik het hierbij laat. Naiche: Het gezegde is 'met modder gooien'. En ik heb geen enkel bezwaar tegen discussies en verschillen van mening, zolang dat gaat met wederzijds respect. Dat is iets dat ik mis in veel reacties van de man die dit topic geopend heeft en eerlijk gezegd heb ik van jou ook de nodige respectloze reacties gezien.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is omdat je een overgevoelig wezen bent, althans zo zie ik het. Jullie vinden al gauw iets negatief, denigrerend zelfs en nu weer respectloos... dat zegt meer wat over jou dan over mij. En ik weet ook wel dat het modder gooien is, maar bakstenen bedoelde ik op een andere manier.. Wat mij betreft mag hier een slotje op.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom? Ik wil geen bakstenen gooien en modder smijten en ... Dat vind ik zo gemakkelijk. Mensen vergeten vaak dat vooral schrijvers al zoveel afwijzingen hebben gehad. Waarom nou dat gekat tegen elkaar? Als iedereen respect heeft voor elkaar gaat het toch zoals het moet? Ik vond dit eerst zo'n leuk forum. Ik denk er nu steeds meer over om niet meer op dit forum te komen. Ik durf gewoon niet meer te zeggen wat ik vind! Ik dacht dat wij met zijn allen oud en wijs genoeg zouden zijn ... Nou ja, als ik op dit forum kom blijf ik in ieder geval positief reageren op een topic.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mara, please, blijf gezellig leuten, Don´t want to miss you. Respect heeft helaas niet iedereen, redenen? PMS, niet lekker in je vel, opvoeding? Laten we er met de mensen die er wél zin in hebben in ieder geval het beste van maken ;)

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Haleluja, is dit een kerk of een forum? Een forum is bedoeld voor discussie en meningen. Soms dus ook kritiek of iets minder kontenlikkerij. Ik ga niet elke seconde over elk woord nadenken. En het is geen verplichting om dwangmatig altijd positief te reageren, want daar schiet je niets mee op. Stel dat een kind de hele dag door knuffels krijgt. Wat zullen dan veel mensen voor de trein springen als ze erachter komen dat het leven niet zo lief voor ze is. Van tegengas en kritiek leert men, niet van geknuffel.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb teveel rottigheid op school meegemaakt. Ik vind knuffelen belangrijk. Tegengas en kritiek kun je ook op een normale en duidelijke manier geven. Alleen negatief reageren is niet leuk. Geef eens een keer een schouderklopje. Ik wil niet oppervlakkig meer doen, Shitonya. Daar heb ik ook een grondige reden voor. Maar wel positief benaderen. Ik ben een positivo.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Van positieve feedback, hetgeen kritiek kan zijn- doch in een vriendelijk jasje, steekt een persoon naar mijn mening meer op dan een emmer stront.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Als de stront gemeend is, dan is er niks mis mee. Neem Idols bijvoorbeeld. Je kunt beter tegen iemand hard en duidelijk zeggen dat degene nooit beroemd zal worden dan dat degene zijn leven lang blijft leven in een illusie. Zo ook met schrijven. En iedereen heeft zijn redenen en wil om te zijn zoals hij/zij is. Jij een positivo ( mara ) ik misschien een negativo. Ieder zijn levenswijze :)

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
DAT bedoel ik Babbel. En Shitonya, ik ben niet overgevoelig. Als ik dat wel geweest was, zat ik allang in een inrichting. Tegengas en kritiek kunnen op een respectvolle manier gegeven worden, daar komt geen 'kontenlikkerij' aan te pas. Van knuffelen word je ook niet minder trouwens, evenals van zo nu en dan een figuurlijke tik op je vingers. Ook je Idols voorbeeld slaat naar mijn idee nergens op. Daar zou een gemeend 'joh, je zangtalent is gewoon niet goed genoeg' meer respect afdwingen dan 'sodemieter toch gauw op, had niet iemand je keel door kunnen snijden toen je geboren werd'. En minder inrichting-opnames.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn inziens gooi ik niet met stront, maar goed. Ben klaar met deze zinloze discussie, want dit kan nog jaren zo doorgaan.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat moet toch ook, Shitonya. Hans Dorrestijn is er beroemd mee geworden en soms vind ik die zwartgalligheid ook wel mooi. Maar over Idols bijvoorbeeld: ik vind juist dat Gordon te hard en te gemeen reageert en zelf alle aandacht wil, eist. Kijk je Sterren dansen op het ijs? Die Mark Forno geeft juist weer goede, duidelijke kritiek. Kijk, zo kan het toch ook? Ja, ik weet het, ik ben een reuzensoftie. :o

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee Mara, je bent gewoon reëel. En je wilt een beetje respect. Zoals eigenlijk iedereen dat wil. Duidelijke, opbouwende kritiek heeft veel meer zin dan niet onderbouwde kritiek. Iemand de grond in boren kan iedereen, voor opbouwende kritiek moet je wat intelligenter zijn.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Zelfs idioten kunnen nog opbouwende kritiek geven. Net of zij het de moeite waard vinden om te geven, want meestal doen mensen toch niets met kritiek, omdat ze het zelf beter denken te weten of zich beledigd voelen als ze eenmaal kritiek krijgen. En Gordon is iets over de top ja, maar de kern weet hij goed vast te pakken. Anders krijgen sommige sukkelaars het nooit door. En je weet hoe de jury is vantevoren. Als je daar niet tegen bestand bent, moet je er niet aan meedoen. Klaar.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat weet ik wel maar zoals ik al zei: sorry, ik ben een softie. Maar daarentegen zou ik best mee willen (en durven) doen met Idols. Juist ervoor gaan! Tegenstrijdig, hè?

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Being soft has got nothing to do with having guts. No guts, No glory. Back on topic, wie ziet zichzelf hier eigenlijk als succesvol schrijver? Wat is/was je succes? Hoe behaalde je dit, ben je tevreden? Wat zijn uitdagingen voor je toekomst? Wat is je stoutste droom, zou je willen?

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je denkt dat je kan zingen en andere mensen bevestigen dat ook, kun je een poging wagen ja.. Uitdaging moge duidelijk zijn: mijn hersenkeutels in winkels zien liggen. Ben wel benieuwd wat de rest zoal heeft bereikt..