Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat moet je in huis hebben om een SUCCESVOLLE schrijver te worden?

Wat bepaalt de waarde van een diamant? Vier C’s geven het antwoord: -Cut: de slijpvorm -Colour: de kleur -Clarity: de zuiverheid -Caratweight: het karaatgewicht Ik vroeg me af of ik een soortgelijk antwoord kon formuleren op de vraag wat je in huis moet hebben om een succesvolle schrijver te worden. Uiteraard komt mijn inspiratie niet uit eigen bevinding, helaas, maar uit de vele boeken van bekende schrijvers die hierover hun mening geven. Ik heb vier T’s uitgedokterd: -Tijd -Talent -Toewijding -Toeval Ik meen dat al wat ik gelezen heb onder een van deze vier T’s kan hokken. Iedere T heb ik toegelicht met enkele regels van een bekend schrijver. TIJD: Het verhaal wil van negen tot vijf aandacht, of van zeven tot twaalf. Het wil in elk geval dat men dagelijks - en zeven dagen telt de week – in de galeien plaatsneemt om eraan te werken. Het is als de dood dat het zal omkomen als het aan zichzelf wordt overgelaten. Renate Dorrestein TALENT: We ontkennen niet dat talent bestaat, maar willen we niet alles onder dat kleed vegen? Er valt veel meer van het schrijfvak te leren dan menigeen denkt. Harry Mulisch zei eens: “Het feit dat je bereid bent zo hard op een blaadje papier te werken, maakt deel uit van je talent. Je kunt niet zeggen: deze man heeft talent, maar hij is lui. Nee, hij heeft geen talent, want hij is lui. Peter Burger & Jaap De jong TOEWIJDING: Vele getalenteerden zullen het als schrijver toch niet redden. Ze missen iets wat beslist nodig is: zelfdiscipline, een koppige vasthoudendheid en een niet te breken positieve instelling. De tijd die we normaal doorbrengen met onze vrienden en geliefden zal aan het schrijven opgeofferd moeten worden. Er zijn maar weinig schrijvers die golf en snooker spelen of die vaak tv kijken. Schrijven is te vergelijken met verslaafd zijn aan heroïne; alles wat je hebt gaat er aan. James N. Frey TOEVAL: De schrijfster J.K. Rowling vormt hier een mooie illustratie van. Niet minder dan 12 uitgeverijen (!) weigerden om haar boek over Harry Potter te publiceren. Ze bleef proberen en bezorgde haar manuscript uiteindelijk aan een kleine uitgeverij Bloomsbury. Het toeval wou dat de baas een dochtertje Alice had. Zij las het eerste hoofdstuk en vroeg direct naar het volgende. Hierdoor gaf Bloomsbury groen licht. Ondertussen zijn er al 325 miljoen Potterboeken verkocht.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alweer een loze kreet van Shitonia: "Zal bij deze ook dit topic niet meer volgen, wel zo makkelijk." Was het maar waar. Mijn verwachtingen zijn niet hoog gespannen. Dat ze weg zou blijven heeft ze al zo vaak beloofd, het lijkt Koen wel. En Ariadne, Ik behoud me het recht voor te reageren, als ik dat wenselijk vind. En als dat niet 'respectvol' zou zijn, is dat jammer. Als iemand de Salon binnen komt met veel praatjes en de stemming verziekt, mag je haar/hem daar op wijzen. Normaal. Als het blijft aanhouden wordt een waarschuwing gegeven. Normaal. Als zij/hij willens en wetens doorgaat, volgt een tweede waarschuwing. Normaal. Als zij/hij zich er desondanks niets van aan trekt en doorgaat met onwelvoeglijk gedrag, wordt zij/hij verwijderd. Normaal. Als bij mij thuis iemand de salon betreed, brutaal en irritant is, schuttingtaal gebruikt, wordt zij/hij er al na één waarschuwing uitgedonderd. Met alle respect.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
... iemand die als nickname kiest: 'Shit on you '
:eek: Gut, nu je het zegt. Die link had ik nog niet eens gelegd. :o

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Rosen, ik ben het helemaal met je eens. Maar kunnen we nu weer terug naar het topic? Ik heb de T's nog eens bekeken en erover nagedacht. Volgens mij is Talent en Toewijding het enige dat je echt nodig hebt. Tijd en Toeval? Tijd is er gewoon, je moet het alleen wel maken voor je Talent en Toewijding. Toeval is een factor waar je zelf helemaal niets aan kunt doen. Dat kan toevallig op je pad komen. (Eerlijk gezegd ben ik blij dat Koen hier niet meer kan reageren, hij had me afgemaakt om bovenstaande :wink: )

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is een volstrekt zinloos onderwerp door de holle terminologie die heer Koen opwierp. Spreek liever over concrete punten, daar heb je wat aan.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed, ik heb geen idee over wat je wel en niet nodig hebt. Ook al ben ik zelf echt geen lezer en ken ook geen bekende schrijvers. Ik vind het zelf ook wel raar dat ik er überhaupt van houd om te schrijven. Maargoed nu terug naar de topic. Ik heb de eerste paar pagina's gelezen en daar zaten zeker een aantal goede uitspraken tussen. Ik merk aan de verhalen die ik voor zover geschreven heb dat ik niet veel tijd heb gehad. Mijn eerste verhaal heb ik niet afgemaakt omdat ik een beetje de kantjes ervan af gelopen heb. Nu ben ik bezig met een echt boek, althans dat is het plan. Ik verwoord wat er gebeurt in mijn leven naar het leven van een aantal personages en verzin er een lopend verhaal omheen. Het grootste struikelblok dat ik heb gevonden is tijd. Ongetwijfeld. Ik zit in de examenklas van de Havo maar maak altijd wel tijd vrij voor dingen zoals mijn muziek of anders mijn boek. Maar ik woon thuis met een hele hoop afleiding van familie, en heb maar zelden een stil moment waarin ik een hoop kan schrijven. Dus voor mij is Tijd de grootste factor. Maar daar werk ik aan ;)

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ken je het Tips-systeem al? Wordt gehanteerd door diverse literaire uitgeverijen: T - Technie I - Intelligentie (van verhaalstijl tot auteur) P - Persoonlijkheid (van de auteur, die moet ook kunnen verkopen) S - Snelheid (van het verhaal)

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Nee, deze TIPS kende ik niet, quinten. Ik kan me er wel wat bij proberen voor te stellen, maar ze zijn wat vaag. Wat wordt in concreto verstaan onder een intelligente verhaalstijl? Snelheid van een verhaal? Dat lijkt me een zwaar overschat criterium. Ik hou erg van verhalen, die zich langzaam ontvouwen, met een trage stijl. Mijn favoriete auteur van jeugdboeken is Anton Quintana. Hij is mijn grote voorbeeld. Zijn boeken zijn dik, zijn verhalen traag en barstensvol. Hij heeft tot nu toe vijf boeken gepubliceerd bij Querido, gemiddeld doet hij zo'n 3 tot 4 jaar over een nieuw boek. Hij won belangrijke prijzen (de Gouden Griffel, de Woutertje Pieterse Prijs en de Gouden Uil). Hij is in tig talen vertaald en kreeg een nominatie voor de Duitse Prijs voor Jeugdliteratuur. Van mij mag je zo iemand een succesvol schrijver noemen. ;) Doe mij duizend keer de (trage) boeken van Quintana in plaats van een van Francine Oomen of Carry Slee. :nod: Zijn persoonlijkheid die van een verkoper? Nou nee, ook niet echt. Hij is een kluizenaar die met geen stok te porren is voor een verkooptour. *********** Ofwel: ik heb bij deze criteria meer mijn twijfels dan bij de vier T's van Koen. *********** Dat neemt niet weg, dat ik meteen geloof dat veel uitgeverijen de TIPS hanteren. Lees bijvoorbeeld ook het artikel dat Marriejeanne plaatste onder het topic: Overwegingen van belangrijke uitgeverijen.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik las ergens: T ijd voor T ractatie op T hee met T aart en dan lekker schrijven.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Iemand 'uit het vak' zei tegen me dat het allerbelangrijkste in een manuscript is: een eigen stem.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Quote: T ijd voor T ractatie op T hee met T aart en dan lekker schrijven. En wie heeft dat bedacht?

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Klopt, Pluisebol, maar als we wilden dat de kinderen naar ons luisterden, begonnen we te fluisteren.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dat van die eigen stem, hoor en lees ik ook voortdurend bij de mensen uit het vak. Ik geloof er ook in. Die ontwikkelen is het belangrijkste wat je moet doen als schrijver.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is een citaat van uitgever Vic van de Reijt, hij noemt het ook wel het AJAX-systeem. Het schijnt dat ze bij voetbal ook op die wijze naar nieuw talent kijken. Als de TIPS volledig positief uitvalt, moet een uitgeverij het schrijven wel uitgeven, anders vissen ze wellicht buiten de boot. Bij techniek gaat het om de techniek van het schrijven. Is het geschreven woord goed uitgewerkt. Zo zag ik Van de Reijt een keer een boek van Claire Polders openen en zei hij na het lezen van de eerste pagina: "Wat een móóie zinnen. Zó vol, zó duidelijk, zó af!" Martin Ros was er even niets bij. En dat terwijl Polders haar dikke boeken bij uitgeverij Balans uitgeeft. Bij Intelligentie is naast de intelligentie van het verhaal ook de intelligentie van de auteur van belang. Zo zal Van de Reijt's uitgeverij niet snel een fantastische roman van een supermarktcassière uitgeven. Dat past niet bij hun fonds. Tenzij die cassière toch een wetenschappelijke opleiding heeft gevolgd, dan is ze weer uniek. En kan de auteur zichzelf presenteren? Zou ze het boek kunnen verkopen als de media op haar gericht is. Maar ook: kan er redactioneel met haar gewerkt worden of trekt ze enkel haar eigen plan? Dat is de Presentatie-kant van de TIPS. En daarnaast zoekt Van de Reijt graag naar romans met Snelheid. Er moet iets gebeuren, liefst binnen 250 pagina's, waar toch enigszins vaart in zit. "Tirza" van Arnon Grunberg is welliswaar niet een verhaal in sneltreinvaart, maar "het verhaalt snel" zei Van de Reijt. Met andere woorden, lijkt mij, gaat het erom dat het verhaal verteld moet worden, zonder allerlei Freekdejongeiaanse vertakkingen. Het is niet een systeem om je aan vast te klampen als auteur, eerder een toonbeeld dat huidendaagse uitgeverijen commercieel denken. Want ook al zou je helemaal aan TIPS voldoen en een boek uitgegeven krijgen, dan nog zal een uitgeverij beginnen met een eerste druk van 1500 exemplaren.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kent iemand de uitdrukkingen "Poeta Vates" en "Poeta Faber". Ik leerde hem zonet. Ik moet concluderen dat onze tijd vooral bestaat uit Poeta Faber. Poeta Vates = de goddelijk geinspireerde (Vates = Ziener) Poeta Faber = de ambachtsman (Faber = maken)

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
:lol: Je hebt werkpaarden en luxe paarden, ros! :lol:

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stokpaardjes zijn makkelijker te berijden dan hobbelpaardjes?

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor jou waarschijnlijk niet, ros. :lol: :lol: :lol: Voor ons wel.