Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Revolutie in Uitgeversland - Tenpages.com

Ik kreeg vandaag dit spammailtje (en ik vermoed dat ik niet de enige ben):
Beste Micha Meinderts, Gefeliciteerd, u bent ontdekt! Wij hebben uw publicaties in het magazine Blanco Regel gelezen en het viel het ons op dat u graag en goed schrijft. Schrijverskwaliteiten als die van u zien we graag groeien. Daarom hebben we Revolutie in Uitgeversland opgericht: een uniek en vernieuwend uitgeefplatform, dat begin 2010 online gelanceerd wordt. We nodigen u van harte uit om als eerste bij dit spraakmakende concept betrokken te zijn. Het concept is een initiatief van Valentine van der Lande. Na jaren ervaring te hebben opgedaan bij bedrijven als De Arbeiderspers en Bol.com besloot ze dat het tijd was voor een Revolutie in Uitgeversland. Het doel: schrijvend talent een kans te geven om door te breken, zonder de traditionele paden in de uitgeefbranche te betreden. Revolutie in Uitgeversland werkt samen met grote namen in de internet- en uitgeefwereld. Gunt u uzelf een vervolgstap in uw schrijfcarrière? Stuur ons dan een reactie op deze e-mail. Wij nemen contact met u op en geven u meer informatie over ons uitgeefconcept.
Vooral vreemd omdat ik voor zover ik weet geen publicaties heb in Blanco Regel, ik heb alleen vorig jaar een artikel geredigeerd. Ik vermoed dus dat ze gewoon het hele colofon hebben doorgespit en iedereen hetzelfde mailtje hebben gestuurd. Lekker inspelen op de schrijversego, woei. Maar goed, het gaat dus om het concept. Nog weinig over bekend, op de site staat ook niet zo bijster veel nog. Wat denken we? Weer een POD? Of nog erger, echt puur en alleen digitaal uitgeven? Ik wil altijd het naadje van de kous weten bij dit soort "nieuwe" concepten, voor een betrokkene dit topic vindt en uit zijn slof schiet over "achterdocht" en "kritiek" en "openstaan voor nieuwe initiatieven" enzo. Ik hou gewoon niet van geheimzinnigheid, ik wil weten waarom ze denken dat dit werkt, zeker aangezien ze blijkbaar mijn medewerking wensen. Dus. Iemand meer info?

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ineens gaat de 'aandelenteller' bij Knof weer omhoog (hij staat nu op 2.218). Ik dacht dat het bij 2.000 op zou houden... Gaan ze met dat geld een nog mooier boek maken?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ineens gaat de 'aandelenteller' bij Knof weer omhoog (hij staat nu op 2.218). Ik dacht dat het bij 2.000 op zou houden... Gaan ze met dat geld een nog mooier boek maken?
Dat vroeg ik me ook af. Wat dan...

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Was het niet zo dat hij niet genoeg verschillende aandeelhouders had? Misschien stijgt het daardoor nog. Maar interessante vraag: moet je nu de opbrengst met meer mensen delen? Stel dat de teller stokt op 3000. Krijg je dan straks allemaal 1/3000 deel van de winst? In plaats van 1/2000? Dat zou ook raar wezen, toch? Heb je daar ook in voorzien Valentine?

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@eigen, @hallon, @Zjors, goede (en logische) vraag. Wij waren ook nogal overrompeld door de snelle verkoop van de aandelen in het manuscript van Knof. De systemen waren er nog niet helemaal op voorbereid, ehum, en de paar laatste automatische incasso's liepen door boven de 2.000 aandelen (omdat ze de dag erna pas werden geincasseerd). We hebben het zo opgelost dat we een stukje van onze marge inleveren, dus de aandeelhouders van de eerste 2000 aandelen krijgen nog steeds samen 10% van de netto boekverkoop en wij betalen dus in totaal iets meer dan 10% uit (een klein procent extra). Helaas voor ons maar ja, dat hoort bij opstarten zullen we maar zeggen!

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is Knof gelukt om met jouw steun 10.000 euro aan aandelen in zijn manuscript te verkopen. Van dit bedrag ontvangt Knof 1.000 euro met aftrek van 19% BTW. BTW? Waar slaat dat op? Knof is toch geen bedrijf, of eenmanszaak? Factureert hij aan jullie als freelancer? Het lijkt mij wel dat hij dat bedrag bij de belastingdienst op moet geven onder 'inkomsten uit overige werkzaamheden' en er dan inkomstenbelasting over moet betalen, maar dat is heel wat anders natuurlijk.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, Knof hoeft geen BTW te betalen, maar volgens onze accountant moeten wij wel BTW betalen over de betaalde aandelengelden alvorens we die 'doorstorten' naar de schrijver en naar de uitgever. @Via dat opgeven van die inkomsten uit overige werkzaamheden klopt inderdaad.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan krijgt de auteur dus geen 1000 euro. Nooit. Want DAAR gaat die BTW niet vanaf, die gaat van het totaalbedrag af. De auteur kan die BTW ook niet terugvorderen of zo ergens mee, wat normaal volgens mij wel kan. Dus dat vind ik best misleidend op de site. Geef ze 1000 euro of zet op de site dat de auteur 810 euro krijgt voor de moeite...

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is inderdaad raar. Jullie schrijven dat de auteur 1000 euro krijgt. Hij stuurt jullie een factuur voor die 1000 euro, zonder er nog eens 19% bovenop te zetten omdat dat niet hoeft, en dan krijgt hij 810 euro. Ik heb sterk het idee dat de accountant het niet goed heeft begrepen. :confused:

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
(...) Knof hoeft geen BTW te betalen, maar volgens onze accountant moeten wij wel BTW betalen over de betaalde aandelengelden alvorens we die 'doorstorten' naar de schrijver en naar de uitgever. (...)
Als je het zo uitlegt, kun je niet anders concluderen dan dat de auteur de btw van de onderneming (Tenpages) betaalt. Hij kan beter een factuur van 1000 euro sturen.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, inderdaad, zeer misleidend. En bovendien is die 1000 euro dan 119% van het BTW-bedrag, dus het bedrag exclusief BTW is dan 840,34 euro en geen 810.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sterker nog, TP belooft de auteur een bedrag van 1000 euro uit te betalen om zijn/haar werk af te maken. Om te schrijven. Dat is dus loon voor werken. TP (of namens TP de uitgever) geeft aan waar het werk aan moet voldoen en binnen welke tijd het af moet zijn (8 maanden). Er is dus een gezagsverhouding. Daarnaast houdt TP geld in op het bedrag. Dat kan dan niet anders zijn dan loonbelasting (BTW kun je niet inhouden, die factureer je erbovenop), hoewel ze dan waarschijnlijk een verkeerd bedrag inhouden. Als de auteur deze zaken zo aan de belastingdienst meldt gaan ze hem zeker geen VAR-verklaring meer geven :\\ Ik denk dat jullie als TP even op moeten letten of je zo meteen niet per ongeluk een auteur in dienst hebt genomen :confused:

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
TP gaf duidelijk op de site aan dat de schrijver 1000 euro verdient en dus moet dat ook het bedrag zijn dat de schrijver minimaal op zijn rekening krijgt van TP en mag TP daar geen 19% op inhouden.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, want TP schrijft dit onder het kopje 'vervolgstappen' (onderaan, naast de grote 'A'): Zië: http://www.tenpages.com/nieuws/tenpages/7

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, dat staat er nu, bij Knof. Er stond steeds overal dat de auteur 1000 euro krijgt.

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Schrijverke, Even twee punten. "TP gaat, naar ik aanneem, niet voorschrijven hoe de schrijver zijn werk zou moeten doen en de schrijver hoeft geen aanwijzingen van de opdrachtgever op te volgen." - Ik moet eerlijk zeggen dat ik jouw aanname niet deel. Ik zou mij niets verbazen als er vanuit de redactie van de uitgeverij en/of via TP wel degelijk richting wordt gegeven aan hoe de schrijver zijn werk moet doen. Ik durf zelfs het woord "gestuurd" te gebruiken. Ik kan me niet voorstellen dat een auteur aanwijzingen - die gericht zullen zijn op het beter verkoopbaar maken van zijn/haar boek - zo maar naast zich neer zal leggen. Uiteraard kan een auteur er natuurlijk wel voor kiezen om te zeggen "ik ga 100% voor wat ik denk", maar dan zou ik graag een vlieg aan de muur willen zijn. :-) "Ik vind dat het geen pas geeft dat de voorwaarden 'tijdens het spel' worden veranderd. Schrijvers besluiten mee te doen op basis van de op een bepaald moment aangeboden informatie en vervolgens moeten ze erachter komen" - In dit opzicht val ik TP niet aan. We moeten niet vergeten dat het een jonge organisatie is, en ze veel leermomenten voor de boeg krijgen en ze dus e.e.a. zullen moeten aanpassen. Het is een lerende organisatie. Dat zie ik niet direct als een zwakte of als iets vervelends. Soms heb je gewoon niet alles scenario's en details voorzien.

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Schrijverke, "Er is een groot verschil of een schrijver in de praktijk naar een redacteur 'luistert' dan wel 'moet luisteren.' Alleen in het laatste geval is er sprake van een gezagsverhouding." - Als die man/vrouw via bijvoorbeeld een Arbeiderspers gaat uitgeven... dan zal eenieder toch welbegrijpen dat er bij zo'n toko heel wat kennis en kunde in huis zit en je als schrijver tot op zekere hoogte "moet" luisteren. Kijk, in de praktijk zal het een over en weer van argumentatie zijn - ik zie geen redacteur voor me met zwarte leren laarzen en een zweepje in de hand - maar ik ben ervan overtuigd dat een auteur een redacteur van zo'n uitgeverij niet even naast of zelfs in de vuilnisbak zet. Uiteraard zijn er ook grenzen bij een auteur van wat hij/zij niet meer als wenselijke verandering ziet in zijn eigen verhaal, maar misschien is er iets meer "gezagsverhouding" te vinden in die relatie dan wat het op het eerste oog lijkt te zijn. "Nou breekt mijn klomp!" - Rustig in- en uitademen :-) "Als er zich dingen voordoen die je als (jonge) organisatie niet hebt voorzien (en gemakshalve maak ik nu geen onderscheid tussen wat redelijkerwijs te voorzien had moeten zijn en wat niet) mag dat NOOIT een argument zijn om na sluiting van de overeenkomst met een schrijver of investeerder regels zomaar te veranderen voor de bestaande schrijvers en investeerders. Daar gelden wettelijke regels voor die ik jullie en mezelf hier zal besparen. Even voor de duidelijkheid: wie een deel van een manuscript op de site zet of aandelen koopt, sluit feitelijk met TP een overeenkomst volgens de voorwaarden van de 'Veelgestelde vragen' op de site." - Ik ben dat absoluut met je eens. En ik vind de discussie over wat redelijkerwijs te voorzien was erg interessant, maar het maakt de discussie een stuk moeilijker, omdat we ook niet weten hoe ze e.e.a. hebben aangepakt en of er wel juristen naar gekeken hebben, dus terecht dat je dat niet meeneemt in je reactie. Maar ik neem aan dat TP eerder gesloten contracten volledig respecteert, en dat de aanpassing geldt voor toekomstige contracten. "Nu lijkt het erop dat de organisatie, eenzijdig heeft besloten om de schrijvers niet de overeengekomen 1000 euro uit te keren, maar slechts 81% daarvan. Toen de schrijvers hun manuscript op de site zetten, hadden die geen enkele reden te veronderstellen dat ze minder dan 1000 euro uitgekeerd zouden krijgen. Waarom zouden die schrijvers dat dan volgens jou moeten accepteren? Het feit dat ze te maken hebben met een jonge en lerende organisatie mag toch geen argument zijn?" - Nogmaals, ik ga uit van de aanname dat TP alle eerder gesloten contracten volledig zal respecteren.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Over de kwestie van de gewijzigde voorwaarden en de bestaande overeenkomsten zijn we het, volgens mij ook al eens, maar kijk eens op http://tenpages.com/nieuws/tenpages/7 Daar staat (op dit moment) letterlijk: "Het is KNOF gelukt om met jouw steun 10.000 euro aan aandelen in zijn manuscript te verkopen. Van dit bedrag ontvangt KNOF 1.000 euro met aftrek van 19% BTW". Met andere woorden.... Knof krijgt dus slechts 81% van de eerder toegezegde 1.000 euro.
Dat wordt ook nog wel aangepast :) .

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, dat denk ik ook. Wij bieden ze hier tenslotte veel gratis ondersteuning om de boel helder te krijgen })

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wij bieden ze hier tenslotte veel gratis ondersteuning om de boel helder te krijgen })
...maar wij zijn niet alleen doelgroep, ook cavia.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eens zien. Hoe zou ik dat zien. (Wat niet wil zeggen dat er geen andere constructies mogelijk zijn, ik ben bij lange na geen expert). Het artikel dat verkocht wordt is een aandeel van 5,00 . Die vijf euro is inclusief btw, want het wordt verkocht aan consumenten en dan moet dat zo. 10P moet dus afdragen van de 5 euro die ze heeft ontvangen. Hoeveel ze moet afdragen hangt af van de afspraken met de belastingdienst, maar dat zal 6 of 19 procent zijn. Ik gok op 19. Voor de 10K moet ze dus 1900 afdragen. Blijft over 8100. Knof krijgt duizend euro, zoals hem beloofd is. Ik weet niet of er in eerste instantie gestaan heeft of dat in of ex. btw is. Ik denk dat er alleen 1000 stond, en aangezien de doelgroep uit particulieren bestaat mogen zij ervan uitgaan dat ze dan 1000 euro in handen krijgen. Knof is waarschijnlijk niet btw plichtig, dus hij stuurt gewoon een nota van 1000 euro, en rekent er niet 19% btw bij. Deed hij dat wel, dan mocht 10P dat weer afhouden van die 1900 die ze eigenlijk moest afdragen. Met btw heeft dit eigenlijk niets te maken. Wel met IB, namelijk de IB van Knof. Blijft over 7100. De uitgeverij is wel btw plichtig. Die mag om de uitgave kosten te dekken een factuur sturen aan 10P voor het overeengekomen bedrag. Ze sturen bijvoorbeeld een factuur van 5000 euro, en dan komt er 950 btw bij. Die 950 mag 10P ook weer verrekenen met de 1900 die ze eigenlijk moesten afdragen. Blijft over 2100. 10P mag de loon en andere kosten aftrekken en over het eindbedrag inkomstenbelasting betalen. Wat betreft loondienst, Zjors duidt hier op de beruchte wet ketenaansprakelijkheid. Als de belastingdienst vindt dat er een arbeidsverhouding is moet de opdrachtgever loonbelasting betalen. Als de opdrachtnemer (Knof idg) een VAR heeft, weet de opdrachtgever dat Knof zelf zijn LB en IB afdraagt, en voldoet aan de eisen van (kleine) ondernemer. Heeft Knof geen VAR, en vindt de belastingdienst dat er een arbeidsverhouding is, dan wordt de aansprakelijkheid verlegt (de keten) naar 10P of zelfs naar de uitgeverij die de uiteindelijke opracht geeft, afhankelijk van de geldstromen. Als Knof zelf geen LB betaald, kan dat reden zijn om een onderzoek in te stellen en ja, dan zijn ze best streng. Tenslotte gaat het de belastingdienst ook om de centjes! Aldus de cavia en onder voorbeboud van rekenfouten.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben de draad volledig kwijt. Hopelijk gaat Valentine zich hier nog even uitredden, ik ben wel toe aan een verzetje ;)

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er kan misschien ergens een foutje aan kleven, Ceridwen, want jij berekent dit nu even in een kwartiertje op de vrijdagavond. Maar TenPages heeft een jaar voorbereid, dus die zullen wel geen rekenfoutjes meer maken :rolleyes:

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vanmorgen stond er een stukje in het Algemeen Dagblad over deze website. Ik heb een aantal manuscripten gelezen, en al lezend bekroop mij een onbehagelijk gevoel. De meeste manuscripten zijn duidelijk leesbaar, maar van sommigen vallen van boven of opzij gedeelten van de tekst weg. Op mij komt alles zeer amateuristisch over. Ik vind het niveau van de teksten meestal niet zo hoog. Dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening. Iedereen kan integraal zijn eigen tekst op de site zetten. Er wordt niet gekeken naar het uiterlijk van de tekst en zeker niet naar de inhoud. De manuscripten die het benodigde aantal aandelen hebben gehaald om te worden 'uitgegeven' vond ik niet zo interessant, veel sperma en seks op de eerste bladzijden. Tja, zal wel goed verkopen. Als je serieus met schrijven bezig bent, zoals de meeste mensen die lid zijn van Stichting Schrijven, zou ik me maar even bedenken voordat je je teksten hierop loslaat. Maar nogmaals, dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening. Anna Barbara

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, zal wel goed verkopen. Anna Barbara
Tja, ik wist niet dat jij ook meedeed met Tenpages? :D

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb de indruk dat veel schrijvers een manuscript plaatsen zonder dat ze er kritische proeflezers naar hebben laten kijken. Ze willen te graag snel publiceren. Begrijpelijk. Tenpages speelt wel handig is op die behoefte moet ik toegeven.