Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Waarom ik gekozen heb voor Boekscout

3 maart 2008 - 22:49
Ondanks al de, èh... wat minder prettige meningen over Boekscout, heb ik toch gekozen voor deze internet-uitgever. Je kunt daar namelijk één- of meerdere redenen voor hebben. Laat ik even vertellen waarom ik het gedaan heb. Ik heb een boekje geschreven over positief denken. Er is op het moment vrij veel aandacht voor dit thema en ik wil graag een stukje "meeliften" op de belangstelling die er nú voor is. Als ik braaf ga zitten wachten tot er een reguliere uitgever (eventueel) toehapt, is het misschien lang zo "hot" niet meer. Bij een reguliere uitgever duurt het -in de meeste gevallen- máánden voordat je een reactie krijgt. Daarna duurt het weer maanden alvorens je manuscript in een boekje omgezet is. En dán... wordt je boek pas in de verkoop gezet op het moment dat de verkoopbrochure van de uitgever gepubliceerd wordt! Voor je het weet ben je simpelweg één- tot anderhalf jaar verder. En dat is dan zelfs het meest gunstigste geval, voor hetzelfde geld moet je uitgever na uitgever "aflopen"... Mijn boekje zal dus niet "zomaar" in de boekenwinkels terecht komen. Máár, die garantie heb je ook absoluut niet als je boek wél door een reguliere uitgever uitgegeven wordt! Dan is het ook maar afwachten wat de winkeliers in hun assortiment willen opnemen. De ruimte die winkeliers hebben is niet onbeperkt, het is een kwestie van kiezen. En natúúrlijk kiest een winkelier het liefst "veilig" en dat zijn voornamelijk de reeds bekende Grote Namen. 'n Enkele winkelier zal ook wel kiezen voor een boek van een onbekende schrijver. Dan zal het echter vaak gaan om een boek van plaatsgenoot óf van iemand die erin geslaagd is om zijn/haar boek in een bekende landelijke krant te krijgen. Kortom, waarom zou ik niet het "risico" nemen om mijn boekje door Boekscout te laten uitgeven? Het kost mij niets (nou ja, 40 mailadressen) en zij bekommeren zich om de bestellingen. Ik ga een website opzetten -speciaal voor dit boekje- en kan daar een link opzetten waarmee men direct op mijn pagina bij hen terecht komt. Natuurlijk moet ik zelf ook nadenken over manieren om mijn boekje te promoten. Dat kun je trouwens ook maar het beter doen als je bij een reguliere uitgever zit, want die gaan hier ook niet altijd écht flink mee aan de slag. Die 40 mailadressen hoop ik natuurlijk snel bijeen te sprokkelen. Maar daar kan ik niet wakker over liggen, dat is gewoon mijn aandeel(tje) in het promotionele gebeuren.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 maart 2008 - 22:58
Je kunt plek op het schap afkopen, Scorpio. Uitgevers doen dat om een nieuwe auteur te promoten. Zoals de lekkerste dingen bij de supermarkt helemaal bij de kassa liggen bijvoorbeeld. Maar je hebt gelijk, promoten moet je toch veel zelf doen. En trouwens, het is gewoon een opstapje naar de 'regu.'

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 maart 2008 - 23:07
Scorpio, je legt heel duidelijk uit waarom je hebt gekozen voor een uitgave in eigen beheer. Ik kan me ook goed voorstellen dat je daarvoor kiest. Maar je topictitel leg je niet uit. Waarom juist voor boekscout en niet een van de twintig andere eigen beheer uitgevers? (zoveel telde ik er geloof ik in de schrijfgids)

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 maart 2008 - 23:27
Alleen vrees ik dat steeds meer mensen weten dat Boekscout voornamelijk prul produceert en daar zit jij dan tussen.
De meeste "gewone" lezers hebben daar geen flauw idee van! Bovendien is het niet allemáál "bagger".
Toch proef ik iets zuurs in je redenering. Heb je slechte ervaringen met de zogenaamde reguliere uitgeverijen?
Zúúr... moi!? Ik heb helemaal geen slechte ervaringen met reguliere uitgevers. Zegge en schrijven heb ik twee afwijzingen achter de kiezen. Waarvan één uitgeverij als reden opgaf dat ze juist op het punt stonden om een Spaanse uitgave over hetzelfde onderwerp te laten vertalen en uit te geven. Da's toch niet echt een reden om te verzuren. :D

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 maart 2008 - 23:36
Waarom juist voor boekscout en niet een van de twintig andere eigen beheer uitgevers? (zoveel telde ik er geloof ik in de schrijfgids)
Bij Lulu schijnen de boeken nogal snel de geest te geven. Bij FreeMusketeers moet je 80 mailadressen aanleveren en dat vind ik wel een beetje èrrug veel! Bij andere internet-uitgevers gaat het vaak alleen over uitgeven in eigen beheer óf ben je verplicht om een flink aantal boeken af te nemen. Daar heb ik simpelweg geen zin in. Ik wil zelf geen boeken in huis halen om ze vervolgens te moeten verkopen, factuurtjes maken, verpakken, opsturen... Nee hoor, dat laat ik allemaal gráág aan Boekscout over! Tja, ik heb een keuze gemaakt op basis van het bovenstaande én het overbekende: "God zegene de greep"! Wat is wijsheid, toch?!

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 maart 2008 - 0:10
Ja, ik zal af en toe vertellen hoe het allemaal gaat. En wellicht moeten we dan constateren... dat het hartstikke goed gaat! Overigens, ik moet dus een -toch niet onaanzienlijk- aantal mailadressen verzamelen. Nu ga ik er niet om bedelen hier (en ik vraag er ook maar één keer om), maar als jullie het leuk vinden om 'n éénmalig info-mailje (eind mei) over mijn boekje te ontvangen... Mail dan even je mailadres door naar: boekje.geluk@hotmail.com

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 maart 2008 - 8:30
Hoi Scorpio, ik ben heel benieuwd hoe het je vergaat en ik wens je heel veel succes. Mijn mailadres heb je, als het goed is, ontvangen. Hierbij een Pluisebollengroet.

4 maart 2008 - 9:56
Ja, ik ben vooral benieuwd hoe Boekscout je boek in de markt gaat zetten, hoe ze hun best doen om jouw boek aan de man te brengen en wat de verkoopcijfers zijn. Ik zou dat willen vergelijken met andere aanbieders. Die informatie krijg je bijna nooit. Bijvoorbeeld zouden mensen die op deze manier publiceren, hun cijfers kunnen vrijgeven (desnoods anoniem, maar wel met vermelding van de naam van de uitgever), zodat anderen weten: dáár maakt mijn boek de meeste kans om inderdaad goed verkocht te worden. Daarvoor in ruil mag je mijn e-mailadres hebben.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
4 maart 2008 - 10:21
@ Scorpio: je hebt mail van mij ontvangen. Wat je niet mee hebt genomen in je beslissing is dat Boekscout voor jou gaat bepalen wat jouw boek gaat kosten! @ marriejeanne, ik heb het idee dat ik al eens iets heb gepost over wat Boekscout doet, maar bij deze dan nog maar eens. Ze sturen een mail over je boek naar de 40 mailadressen die je zelf hebt aangeleverd en naar de zakelijke adressen die je zelf hebt aangeleverd. Zakelijke adressen zijn van regionale radio, tv, bibliotheken en boekwinkels. De mail heeft als kop: 'Boekscout presenteert met trots...' en de mail zelf ziet er ongeveer zo uit als de pagina waarop het boek staat op het net. Verder staat het boek dus op het net. En dat is het. Verkoopcijfers? Van Lot zijn er 30 boeken verkocht, dat is echter inclusief de zeven die ik zelf heb gekocht voor mensen die mij geholpen hebben en voor mijn kinderen. Bijna alle boeken zijn volgens mij gekocht door vrienden en bekenden, ik weet alleen niet wie allemaal. Eén boek heb ik geruild voor een ander boek, dat was met Zjors. :) Ik moet hier wel bij zeggen dat ik absoluut niet actief heb geprobeerd om mijn boek aan de man te brengen, wat scorpio wel zal gaan doen denk ik. Ik ga dat ook niet doen, dat doe ik bij mijn volgende boek dat hopelijk via een reguliere uitgever uitgegeven zal worden. :)

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 maart 2008 - 10:56
Ha Scorpio, natuurlijk help ik je ook graag! Ik heb je ook een mailtje gestuurd! :) En lees de extra tip, hè!!!

Lid sinds

19 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 maart 2008 - 11:35
Ik doe er ook niet geheimzinnig over. Van mijn eersteling in eigen beheer zijn er ongeveer 300 verkocht. Dat was bij Boekenbent. Voordeel is dat je daar zelf je prijs bepaalt naar aanleiding van de kosten die zij doorberekenen. Als je het doet zoals ik het heb gedaan tenminste. Dus kon ik mijn boekje voor 9 euro aanbieden waar Boekscout waarschijnlijk 12,95 of zo zou rekenen. Er zijn er denk ik maar ongeveer 10 via de site van Boekenbent verkocht. De rest is eigen verkoop geweest of via het in consignatie leggen in winkels. Een winkel in een andere stad heeft zelf gevraagd of ik het daar in consignatie wilde leggen nadat ze mij hadden horen voorlezen op een literaire avond (ik was het voorprogramma van Adriaan van Dis :lol: ). Ze hadden met name behoefte aan boekjes voor een cadeauprijsje, zeiden ze. Voor bij de kassa. Boeken onder een tientje moeten dat zijn. Verder smeer ik iedereen zo'n boekje aan die in mijn buurt komt :unibrow: Zelfs de serveersters aan tafel als ik ergens zit te eten. Heb menig etentje terugverdiend op die manier. Ook een antiekhandelaar die ik ontmoette in de kroeg heb ik er diverse 'aangesmeerd' om als 'relatiegeschenk' te geven. Het boek heette namelijk'Het wrakhouten Tafeltje'. Vond ik wel passen bij zijn zaak. Hij ook. Van de opbrengst heb ik mijn tweede boekje kunnen laten drukken, nu helemaal in eigen beheer, zonder uitgever. Ik denk dat de boeken eerlijk gezegd alleen verkopen via je eigen inspanning en zelden via de site van de uitgever.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 maart 2008 - 11:54
Ik wens je enorm veel succes Scorpio, mijn emailadresje heb je hopelijk al ontvangen. één rijstkorrel, kan de schaal door laten slaan. Zeg je nog even hoeveel mailadresjes je nog nodig hebt, dat helpt dat anderen ook die van hun geven.

4 maart 2008 - 13:14
Trenke en Zjors: inderdaad bedankt voor de informatie. Het doet mij de conclusie trekken dat je wat verkoop aan een Boekscout helemaal niets hebt. Dat persbericht kun je beter zelf versturen. Met alle respect voor je keuze, Scorpio, maar is het een aanbeveling als een boekwinkel of bibliotheek een mail krijgt van Boekscout?

Lid sinds

19 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 maart 2008 - 13:27
Ik denk van niet Marriejeanne (hoewel je het niet aan mij vroeg). Ik denk dat je er meer aan hebt als je zelf met een enthousiaste mail of een bezoekje aankomt. Overigens zijn er wel mensen die tientallen of honderd boeken of zo aan de biebs hebben gesleten via Boekenbent. Roos bijvoorbeeld. Maar dat kun je ook zelf regelen als je een ISBN hebt. Je stuurt twee exemplaren naar Biblion en vraagt of ze het 'in de catalogus' voor de bibliotheken willen zetten. Individuele biebs benaderen per mail heeft volgens mij geen enkele zin, de inkoop gebeurt dacht ik enkel centraal. Behalve de bieb in je woonplaats, die wil nog weleens een exemplaar rechtstreeks afnemen. Neemt niet weg dat ik je succes wens, Scorpio, met je tocht langs Boekscout. Hoewel ik denk ik een uitgever zou zoeken waar je zelf de prijs mag bepalen. En zit je bij Boekscout 2 jaar vast als je boek onverhoopt een succes zou worden? Ik zal je een e-mailadres sturen om te gebruiken.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 maart 2008 - 20:25
Met alle respect voor je keuze, Scorpio, maar is het een aanbeveling als een boekwinkel of bibliotheek een mail krijgt van Boekscout?
Ik ben dan ook van plan om de voor mij meest belangrijke adressen zèlf te benaderen. Ik heb al wat snode plannetjes in mijn hoofd http://www.mediawatchers.nl/smileys/lalala.gif en zie het geheel als een uitdaging. Het lijkt mij bijvoorbeeld ook èrg leuk om een poging te doen het "wereldrecord mailadressen verzamelen" te verbeteren! :D

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 maart 2008 - 22:05
@Mara Ik heb 'n poosje geleden inderdaad gelezen wat jij allemaal gedaan hebt om je boek te promoten, dat topic kan ik op dit moment alleen nergens terugvinden. Maar ik heb andere "ingangen" nodig denk ik, het gaat over een geheel ander onderwerp. @Zjors en @ Trenke Bij Boekscout gaat mijn boekje inderdaad voor € 12,95 "over de toonbank". Dat is echter voor het boekje dat ik geschreven heb helemaal geen slechte prijs. Het is non-fictie, dit soort boeken heeft over het algemeen toch wel een dergelijke prijskaartje.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
4 maart 2008 - 23:27
Scorpio, Er worden honderden workshops gegeven in de hoek waar jij over schrijft. De plekken waar ze die houden kan je allemaal aflopen. Tegen een deel van de winst leggen ze het wel neer. Vaak hebben die een hoekje met kruidenthee, tincturen en meer van dat moois. Presentatie is voor hun ook belangrijk. Een boek kan een mooie aanvulling zijn. Een dagje internetten en twee dagen op reis. Is te doen toch?

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 maart 2008 - 0:33
Er worden honderden workshops gegeven in de hoek waar jij over schrijft.
De mensen die de workshops geven, zitten hoogstwaarschijnlijk niet op mijn boekje te wachten. Die willen hun eigen instructies op het gebied van positief denken uitdragen, niet de mijne.

5 maart 2008 - 9:09
Maar er zijn ook van die kleine ondernemers die een winkeltje hebben bij hun workshop of expositieruimte. Daar verkopen ze inderdaad honing, kruidenkoekjes en... bijzondere boeken. Ik vind het een goede tip van Ellis! Een paar dagen op vakantie de provincie in, Scorpio!

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 maart 2008 - 9:19
Een paar dagen op vakantie de provincie in, Scorpio!
Het zou eventueel een idee zijn, ware het niet dat ik een winkel heb. Daar kan ik niet zomaar de deur van sluiten om "de boer op te gaan". Ook denk ik werkelijk niet dat de standhouders, die bij dergelijke evenementen aanwezig zijn, zitten te wachten op (extra) boekjes van iemand die zomaar aan komt stormen. Ik ben zelf ook enkele malen aanwezig geweest als standhouder bij bepaalde evenementen; je kunt (en/of mag) écht niet aan dergelijke dingen beginnen.

5 maart 2008 - 9:27
Je moet ook niet zomaar aan komen stormen! Je bent speciaal naar Gasselternijveenschemond gekomen voor die leuke expositie! Of voor dat bijzondere concert! En je komt toevallig in gesprek met de meneer of mevrouw die dat georganiseerd heeft (de exploiteur van de ruimte). En je wilt graag eventueel ooit gebruikmaken van zijn ruimte om... [vul maar in]. Of ze daar interesse in hebben? En of je boek daarom daar al vast mag liggen? En dat ze per verkocht boekje 10% krijgen. En zo.

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 maart 2008 - 9:48
De mensen die de workshops geven, zitten hoogstwaarschijnlijk niet op mijn boekje te wachten. Die willen hun eigen instructies op het gebied van positief denken uitdragen, niet de mijne.
Je moet natuurlijk wel een beetje positief blijven denken. :wink:

5 maart 2008 - 12:35
Scorpio: niemand zit ooit op iets van iemand te wachten. Je moet altijd alles zelf doen.
'Niemand zit ooit op iets van iemand te wachten. Je moet altijd alles zelf doen.' Dat bevat veel wijsheid en waarheid, Mara. Je hebt een > spreuk < gecreëerd!

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 maart 2008 - 14:30
Waarom kiezen jullie voor drukkers die emailadressen verlangen? Zijn die zoveel goedkoper dan de anderen of hoef je daar helemaal niet te betalen?