Afbeelding
Foto: Pexels
Foto: Pexels
Wil je je verdiepen in script- of scenario schrijven? Dan moet je heel anders denken en schrijven dan bij een boek of verhaal. Je wordt gedwongen om te denken in beelden. Korte en krachtige scènes neerzetten is nog belangrijker en scherpe dialogen dragen je filmscript. In deze 6 stappen schrijf jij een ijzersterk script.
De premisse beschrijft de ontwikkeling die de protagonist (hoofdpersoon) gaat doormaken. Belangrijk is om dit zo beknopt mogelijk te doen. Eigenlijk komt het hierop neer: een negatieve karaktereigenschap van de protagonist leidt tot de crisis van het verhaal, waarna de protagonist een positieve verandering doormaakt en zijn doel alsnog bereikt. Of juist een slecht einde! Een voorbeeld van een premisse is: "Eerzucht leidt tot zelfvernietiging" (Macbeth).
De volgende stap is de logline. Dit is het verhaal in een of twee zinnen. Het liefst noem je de titel en het genre van de film, vertel je iets over de protagonist en de antagonist (de slechterik) en geef je de locatie van het verhaal aan. Bijvoorbeeld: “Een jonge hobbit genaamd Frodo Baggins erft een gouden ring die voor de overleving – of het einde – van de epische fantasywereld Midden-Aarde zal zorgen” (The Lord or the Rings)
De synopsis is een korte samenvatting van het verhaal. Maak dit niet langer dan een paar A4’tjes. Hou je bij de 5 W’s: wie, wat, waar, waarom en wanneer. Daarna mag je uitweiden over de inhoud van het verhaal. Hoe verloopt het globaal en waarom moet dit verhaal verteld worden?
Het hele verhaal is een scenario en het scenario bestaat meestal uit een aantal samenhangende sequenties, afhankelijk van de lengte van je film. En een sequentie bestaat op zijn beurt weer uit een aantal samenhangende scènes. Voordat je aan de scènes begint, werk je aan de sequenties. Je werkt dus van groot naar klein:
Sequenties - scènes - scenario
Eigenlijk kan je een sequentie vergelijken met een hoofdstuk uit een boek: een groep scènes vormen samen een hoofdstuk in jouw film. Een scène speelt zich af in dezelfde tijd, locatie en houd zich bezig met een handeling. Eén van de drie kan tussen de scènes door veranderen, maar als alle drie – tijd, locatie en handeling – veranderen, dan begint vaak een nieuwe sequentie. Eigenlijk deel je je scenario op in hoofdstukken (sequenties), voordat je de alinea’s (scènes) uitwerkt.
Wellicht denk je als je aan scenario schrijven denkt aan een prikbord met witte kaartjes waar een scène op beschreven staat. Dat noemen we de step outline. Je beschrijft de scènes in het kort en je kan de kaartjes heen en weer schuiven om te zien hoe het verhaal in een andere volgorde zou werken. Je merkt dan op of er genoeg spanning in je verhaal zit en of er nog scènes ontbreken.
Je begint met het uitwerken van de scènes, in de vorm van een beknopte beschrijving van de situatie en de handelingen van de personages. Op dit moment doe je dit nog zonder dialogen. Deze stap staat in de filmwereld bekend als de treatment.
Dan komt een belangrijke stap: de dialogen. Het gaat niet zo zeer om wat er letterlijk gezegd wordt, maar om de subtekst. Wat bedoelt het personage en wat moet er met de woorden bereikt worden? Misschien ontwijkt Renske wel een vraag over haar verleden. Dan weet de kijker dat hier meer achter zit. Maar wat zou het zijn? Wat voor invloed heeft haar verleden op dit script? Als je dit goed onder de knie hebt, dan zorg je voor extra spanning in je script!
Je hebt dialogen aan je treatment toegevoegd, goed gedaan! Nu heb je de kans om aan de details te werken en zo heb je een scenario of script in handen.
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.
Topauteur Herman Koch geeft naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe boek advies aan jonge schrijvers. Meld je aan!
Mariken Heitman geeft tips! Meld je aan en ontvang dit nummer.
Ervaren redacteur Maria Genova deed voor Schrijven Online meer dan dertig manuscriptbeoordelingen. Lees haar tips in het komende nummer!
Dit nummer niet missen? Neem vóór 24 januari 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!