Afbeelding

Hoe zorg je ervoor dat de lezer het idee heeft dat hij of zij in een andere tijd is beland? De Carnegie-shortlist auteur Tanya Landman van Apache en Buffalo Soldier deelt haar beste tips om historische fictie te schrijven.
Je schrijft geen geschiedenisboek voor de middelbare school: het verhaal is het belangrijkste element uit je boek. Zoals bij elk verhaal heb je personages met problemen die ze overwinnen (een happy ending) of de problemen overwinnen hen (een tragische).
Kies een periode uit de geschiedenis die je interessant vindt, want hoe meer je erover te weten wil komen, hoe beter het verhaal op de lezer overkomt. Dompel jezelf onder in details: wat aten mensen, wat droegen ze, hoe werkten ze, hoe spendeerden ze hun dagen? Je kan nooit teveel onderzoek doen, dus bereid je voor om een totale geek te worden.
Alle informatie die je in je hoofd hebt gepropt moet je zien als het puntje van de ijsberg – het grootste gedeelte zal ongezien blijven. Misschien ken je een glorieus obscuur feit, maar moet jouw lezer die ook kennen? Zorg ervoor dat je niet te veel informatie in je tekst propt, alleen maar om te laten zien dat je heel veel weet. Een verhaal kan zo zwaar van details worden dat het verdrinkt.
De geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaars. Geschiedkundigen hebben altijd meningsverschillen over hoe bepaalde gebeurtenissen moeten worden geïnterpreteerd. Sinds het begin der tijden zeggen mensen één ding en doen ze het andere.
Probeer dus de andere kant van het verhaal te achterhalen. Vraag jezelf constant af: 'Wat als?' Wat als deze persoon liegt? Wat als het niet precies gebeurd is zoals ze zeggen? Wat als de persoon onschuldig is ondanks dat hij schuldig werd verklaard? 'Wat als' is de belangrijkste vraag die je als historische fictieschrijver kunt stellen.
Jij weet misschien wat er historisch gezien gebeurd is, maar je personages niet. Mensen weten altijd maar een deel van wat er gebeurt en wat ze zien is onvolledig en bevooroordeeld op basis van hun achtergrond en overtuiging. Probeer dus niet elk aspect van een historische gebeurtenis te vertellen op een objectieve manier. Wees bevooroordeeld!
+ een overzicht van schrijfvakanties! Lees het in het komende nummer van Schrijven Magazine.
Hoe kies je een goed perspectief? En welke schrijfstijl past erbij? Kathy Mathys legt het je uit in haar workshop Perspectief en Stijl + handige oefeningen!
Dit nummer niet missen? Neem vóór 21 maart 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Dit nummer niet missen? Neem vóór 21 maart 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Bestsellerauteur Judith Visser gaat in gesprek met haar redacteur Lisanne Mathijssen.
Tips van redacteur Peter de Rijk in het komende nummer!