Afbeelding
Foto: Pexels
Foto: Pexels
Kathy Mathys merkt bij veel van haar schrijfstudenten dat ze wel in staat zijn om pakkende scènes te schrijven, maar dat ze moeite hebben met het grote geheel. Niet handig, als je droomt van een roman. Dus maakte ze, met de hulp van Aristoteles én Netflix, een les over het aanbrengen van structuur in je roman.
In Writing a Novel vergelijkt Richard Skinner het ritme van een verhaal met de stroom van een rivier, 'onzichtbaar voor het blote oog, maar een kracht die werkzaam is op het lichaam'. Het ritme van een verhaal hangt nauw samen met de plot en de structuur. Over dat laatste wil ik het deze keer hebben. Hoe zorg je ervoor dat het met de opbouw van je verhaal goed zit en daarmee ook met het ritme?
Ik merk bij mijn schrijfstudenten dat ze vaak in staat zijn om enkele pakkende scènes te schrijven, maar dat ze moeite hebben met het grote geheel.
In het westen hebben de meeste romans, films, en stripverhalen een drieledige structuur. Aristoteles schreef dat het eerste deel ongeveer een vierde van het geheel beslaat. Aan het einde van dat deel gebeurt er iets dat het verhaal uit de startblokken laat schieten.
Het midden vormt ongeveer de helft van het geheel. Dit deel is lastig voor veel schrijvers. Het dreigt in te zakken. Aan het eind van dit middendeel gebeurt er opnieuw iets ingrijpends. Sommige verhalen houden hier op. De meeste hebben een derde deel.
Dat laatste deel, het slot, beslaat ongeveer een vierde van het totaal. De spanning komt tot een hoogtepunt. Nadien volgt de afwikkeling van het verhaal.
Kijk maar eens naar een paar films op Netflix en je zal zien dat de meeste deze drieledige structuur hebben. Onderstaand diagram geeft helder weer hoe verhalen er volgens Aristoteles uitzien:
Dit artikel is verschenen in Schrijven Magazine 1 van 2021.
Abonnee worden?
Ja graag! Geef Schrijve Magazine cadeau
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.
Elk nummer een nieuw schrijfthema.
55% korting voor abonnees van Schrijven Magazine!
Abonnees profiteren van extra voordelen.