Afbeelding
De 2e opdracht van de Januari Schrijfmaand: writer's block.
De 2e opdracht van de Januari Schrijfmaand: writer's block.
Een verhaal heeft een aantal vast elementen, zoals een thema, de verteltijd en een conflict. Veel startende schrijvers denken te weinig na over het conflict binnen hun plot. Het gevolg is dat er onbewust meerdere conflicten ontstaan en het verhaal ontspoort.
Elk verhaal heeft een conflict dat één of meerdere hoofdpersonages van het verhaal aanzet tot actie. Dit conflict is dus de opzet voor de plot. Is in jouw verhaal een tienermeisje gekidnapt en is haar vader, het hoofdpersonage, de enige die haar kan redden? Dan is dat het overkoepelende conflicvan jouw verhaal. Een simpel voorbeeld, natuurlijk, want een conflict kan zich ook afspelen binnen de gedachten van het hoofdpersonage. Dat wordt het innerlijke conflict genoemd.
Het conflict is het element dat het alledaagse leven van jouw hoofdpersonage uit evenwicht brengt. Het verstoort de balans zo dat het personage gedwongen is actie te ondernemen om de balans terug te vinden. Welke acties dat zijn is geheel afhankelijk van het doel van de plot en de karaktereigenschappen van het personage. Sommige schrijvers laten zich leiden door hoe hun personage zou reageren, terwijl anderen een plan volgen om tot een eind te komen.
Vermijd een te simpel conflict. Personages die op een dag besluiten totaal af te wijken van hun dagelijkse patroon, zijn niet geloofwaardig. Dit kan in het echt natuurlijk ook voorkomen (of kan zelfs waar gebeurd zijn), maar mensen zullen het in een boek als ongeloofwaardig bestempelen. Lezers willen zien wat het conflict is, wat de aanleiding ervan is en wat voor effect dat heeft op het hoofdpersonage. Soms wordt de aanleiding pas verderop in het verhaal duidelijk, of moeten de lezers het bij elkaar puzzelen. Lezers willen moeite doen om het conflict te begrijpen.
Het conflict biedt dus de spanning die je jouw lezer wil laten voelen. Het conflict staat of valt met het belang ervan. Begin dan ook niet met schrijven voordat je voor jezelf duidelijk hebt wat het conflict is dat jouw personages aanzet tot hun acties. Waarom veranderen ze hun dagelijkse patroon? Wat hopen ze teweeg te brengen? Welke gevolgen hebben die acties, zowel op extern als intern niveau?
Als je geen antwoord weet op die vragen, dan heb je jouw conflict nog niet goed uitgedacht. En als de schrijver niet weet wat het conflict in zijn verhaal is, hoe moeten lezers er dan achter komen?
Wil jij alles leren over het conflict? Neem vóór maandag 21 mei 16:00 een abonnement op Schrijven Magazine dan ligt het nummer omstreeks 1 juni in je brievenbus. Hierin vertelt Libris Literatuurprijs-winnaar Murat Isik je er alles over!
Dit nummer niet missen? Neem vóór 15 november 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Sommige schrijvers tikken moeiteloos heel wat woorden weg in korte tijd. Hoe doe je dat zelf?
Anya Niewierra schreef geschiedenis: met 5 boeken op de bestsellerlijst. Wat is het geheim van de auteur van De camino?
Dit nummer niet missen? Neem vóór 15 november 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Kathy Mathys hoopt dat je van herschrijven gaat houden met haar handige tips.