Afbeelding
Bron Pixabay
Bron Pixabay
Hoe breng je conflict aan in je verhaal? ‘Elke keer als je een fragment met conflict terugleest, moet er iets bij je gebeuren vanbinnen. Je moet spanning voelen, alsof je een spannende film kijkt,’ zegt Murat Isik. Hij heeft nog meer adviezen in het komende nummer, in deze preview geven we er één alvast prijs!
Door Vivian de Gier en Marc Brester
Een conflict is de motor voor het verhaal, het brengt de boel in beweging. Een happy story is geen story – dat wordt al snel gezapig. Conflicten zijn er op vele niveaus, maar ze moeten iets onvermijdelijks hebben – een personage moet er niet zomaar uit kunnen stappen. Personages kunnen elkaars tegenstander zijn, bijvoorbeeld als de een het leven van de ander zuur maakt. In Wees onzichtbaar is Dino de wrede kwelgeest van de bedachtzame hoofdpersoon Metin. Ze zitten bij elkaar in de klas, zijn tot elkaar veroordeeld. Conflicten binnen een gezin zijn nog intenser, zeker als het gaat om een ouder-kindrelatie, zoals in mijn boek het intense conflict tussen vader en zoon. De personages wonen bij elkaar in huis en ontkomen niet aan elkaar.
Maar de mogelijkheden zijn groot: er kunnen zich ook conflicten op vele niveaus voordoen, bijvoorbeeld op de werkvloer, of binnen in een personage – een innerlijk conflict dus. Maar ook met de omgeving.
Lezen hoe je het ultieme conflict in je verhaal beschrijft? Je vindt ze in het komend nummer van Schrijven Magazine dat omstreeks 1 juni verschijnt. Wil je dit nummer niet missen, maar ben je nog geen abonnee? Profiteer vóór maandag 21 mei 16:00 u. van de introductieaanbieding, dan krijg je dit nummer thuis.
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.
Abonnees profiteren van extra voordelen.
Elk nummer een nieuw schrijfthema.
55% korting voor abonnees van Schrijven Magazine!