Lid sinds

4 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Administratie
  • Stagiair
  • Redacteur
  • Uitgever

Onderlinge communicatie

Heb je een vraag over de wekelijkse opdracht waar andere schrijvers mee kunnen helpen? Of zijn er andere onderwerpen die je onderling wil bespreken? Dat kan hieronder! 

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Lieve allemaal,

Ik wens jullie hele fijne feestdagen en veel inspiratie in het nieuwe jaar. Zijn de komende dagen om wat voor reden minder gezellig, dan heel veel sterkte gewenst.

Ik kijk uit naar de nieuwe uitdagingen en het lezen van jullie schrijfsels. 

Met hartelijke kerstgroeten,

Fief.

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Merry Xmas en een tof 2023 vol goede invallen aan forumleden, redactie, coaches en alle bezoekers. 

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Daarnaast heb ik nog nooit geweten dat de redactie hier een verhaal heeft verwijderd ook al had het weinig uitstaans met een opdracht (cfr. de vele commentaren met: 'ik vind er de opdracht niet in terug').

Om de discussie niet langer onder het verhaal van Claudia voort te zetten: de opmerking die je aanhaalt, Gi, staat bij inzendingen die wel met de opdracht te maken hebben. Het nummer van de opdracht staat voor de titel. De schrijver heeft willen voldoen aan de opdracht ook al komt het in zijn/haar verhaal er niet altijd uit. Dat is iets heel anders dan een verhaal insturen n.a.v. drie opdrachten geleden.

Het is voor coaches onbegonnen werk om alle inzendingen op oude opdrachten nog te beoordelen. Laat staan dat wij als forumleden dat nog moeten doen. Je moet dan eerst weer opzoeken wat de opdracht was om het verhaal in het juiste perspectief te lezen. Het voor degene die een verhaal plaatst ook niet bemoedigend als het niet of nauwelijks gelezen wordt. 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mijn gemopper waar Musonius naar refereert had meestal te maken met coaches die pas feedback gaven nadat er al een nieuwe opdracht was verschenen, waardoor teksten door elkaar werden gehaspeld. Ik wil nieuwe forumleden vooral de kans bieden om in de ton van oude opdrachten te grabbelen als ze daar zin in hebben. Daarom stel ik voor de nu in onbruik geraakte rubriek over de UKV's te vervangen door een waar bijvoorbeeld deelnames aan vroegere opdrachten kunnen gepost worden met als regel dat een kopij van de opdracht boven de tekst wordt geplaatst. Ik stuur  ter evaluatie meteen een kopij van deze commentaar door naar Maaike. De mening van collega schrijvers is zeer welkom. 

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het valt me op dat er weinig gereageerd wordt op de geplaatste verhalen. Naast de coach zijn het maar een handjevol forumleden die de moeite nemen om te reageren. Deze week bijvoorbeeld zijn er tot nu toe een vijftal schrijvers die de moeite hebben genomen de verhalen van anderen te lezen, maar op hun beurt weinig reactie krijgen. De week is nog niet om dus het kan nog, maar ik zag het bij de vorige opdrachten ook.
Als je een verhaal inzendt, neem dan ook de moeite de verhalen van de anderen te lezen. Iedereen plaatst tenslotte zijn/haar verhaal om gelezen te worden en feedback te krijgen.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bravo Fief, dat heb je goed onder woorden gebracht. Nu moet ik bekennen dat ik alles lees maar niet altijd goed weet hoe er op te reageren, meestal wanneer ik niet zo enthousiast ben over de ingezonden tekst. Op een ander forum kan men zien hoeveel personen je tekst bekeken en dus hopelijk ook gelezen hebben. Ik weet niet of dat hier technisch haalbaar is en gewenst wordt. 

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, ook een minder enthousiaste reactie is een reactie. Zolang het op een respectvolle manier wordt gedaan. Juist daar leer je van. Alleen maar veren uitdelen/ontvangen is ook niet alles.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik herken wel wat je aanstipt. Over het algemeen probeer ik op iedereen te reageren. Vaak is de feedback  van medeschrijvers op zijn minst net zo waardevol als die van de coach van dienst. In mijn ogen wordt dat wel eens onderschat. Maar goed deze week ben ik aan geen enkele reactie, dan die onder mijn eigen stukje toegekomen. 😀 Op naar de nieuwe opdracht.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

@ Gi
Je plaatst onder mijn verhaal #444 Mijn opa een reactie, nadat twee andere forumleden inhoudelijk ingaan op de feedback van de schrijfcoach.

Groot gelijk Willy en Fief. Met alle respect voor wat ze doet als coach, maar ik merkte zelf ook al dat Anna voor een aantal zaken te jong is en levenservaring mist. Ze zou daar rekening mee moeten houden in haar commentaren. 

Dat forumleden de discussie aangaan v.w.b. de feedback is eigen aan een forum als dit.
Ik vind dat je echter in jouw reactie, nadat je Willy en Fief groot gelijk geeft, uit de bocht vliegt door op de vrouw te spelen met je verwijt dat de coach te jong is en levenservaring mist.
Iemand die kennelijk van zichzelf vindt over levenservaring te beschikken, zou juist een jonger iemand de ruimte moeten geven om te groeien in plaats van een sneer.
Uit oogpunt van logica vind ik het niet consistent om iemand eerst gebrek aan levenswijsheid aan te wrijven en vervolgens te verlangen dat diegene daar zelf rekening mee houdt. Mijns inziens past het juist bij levenswijsheid dat je rekening houdt met eventuele gebreken, en dat wordt lastig als je levenswijsheid ontbeert.

Daarnaast stoort het mij dat je onder mijn verhaal de ruimte pakt om wederom te mopperen over een schrijfcoach. Juist op jouw verzoek is ooit de rubriek Onderlinge communicatie in het leven geroepen, een plaats waar forumleden buiten de ingezonden verhalen om van gedachten kunnen wisselen. Het ontaardt daar nogal eens in gemopper over het niet of niet tijdig reageren door schrijfcoaches. Jouw toonzetting is daarbij regelmatig onplezierig en ongepast, zoals ook in reacties aan collega-forumleden. Wanneer je daarop wordt aangesproken, volgen meestal geen excuses of toelichting, maar wel /-/. In zulke gevallen bekruipt mij de gedachte dat je van iemand met levenservaring een iets volwassener opstelling zou verwachten.

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ton, soms reageer ik inderdaad te snel en in het verleden heb ik soms reacties verwijderd door ze te vervangen door /-/ vermits men noch teksten, noch reacties kan verwijderen. Ook daar zou ik over kunnen mopperen. Als je er de reactie voor of na de /-/ op naleest zal je merken dat ze meestal van dezelfde persoon afkomstig waren, die alles behalve mijn excuses verdiende. Mijn toelichtingen bleven  trouwens meestal zonder gevolg. Deze rubriek die ik in het leven liet roepen wordt helaas zelden gebruikt. Omdat het jouw stoort, ook al heeft het rechtstreeks met jouw tekst te maken, zal ik mijn reactie aanpassen. Over maturiteit verschillen onze meningen blijkbaar. 

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het heeft niet alleen met de reactie bij het verhaal van Ton te maken, het gaat om het reageren in het algemeen. Je kunt het oneens zijn met de feedback van een coach of forumlid, zij nemen wel de moeite een verhaal aandachtig te lezen en tips te geven om het naar hun idee naar een hoger niveau te tillen. Daar mag je dan alles van vinden,  onplezierig en ongepast reageren kan nooit de bedoeling zijn. Dat kan ook op een respectvolle manier.

Levenservaring heeft naar mijn idee ook niets met leeftijd te maken, maar wat iemand in zijn/haar leven heeft meegemaakt en geleerd. Dat kan in een jong leven al heel veel zijn. 

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is en ja, je hebt er rare vogels bij, maar dan weet je toch wie het zegt? Niemand is verplicht om commentaar te geven of om iets met gekregen feedback te doen. Ik vind het leerzaam voor mijzelf om verhalen van anderen te lezen en onder woorden te brengen wat ik er goed en minder goed aan vind. Is dat niet voldoende? Voor mij wel. Natuurlijk hoop ik dat de ander er ook iets aan heeft, maar dat ligt nu eenmaal voor het grootste deel buiten mijn macht. Leven en laten leven!

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Klopt, Mespunt, maar ik vind het een stukje respect naar elkaar. Je plaatst je verhaal om gelezen te worden, toch? Je wil dat iemand er iets van vindt, want daar leer je van. Net zo goed dat je ervan leert  hoe je feedback kunt geven. Je hebt gelijk, het is niet verplicht, maar het geeft ook een boost als er wel gereageerd wordt. Het voel me gewoon op dat de reacties een stuk minder waren. Voorheen reageerden meer meer schrijvers op elkaars verhalen.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dus misschien toch aandringen bij de redactie om zoals op andere soortgelijke sites aan te duiden hoe dikwijls een tekst wordt gelezen. Als dan niemand reageert weet je toch dat je gelezen wordt. Onlangs had ik een tekst die wel 25 keer gelezen was maar slechts 1 (zij het prachtige) reactie opleverde. 

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Laten we anders likes invoeren. Minder dan 10 likes betekent dat je de volgende ronde niet mag meedoen.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het is begrijpelijk dat coaches die de laatste tijd wel erg vaak aan de beurt komen, weinig tijd kunnen spenderen aan hun feedbacks.
Odile maakt er nu een gewoonte van om alles op het laatste nippertje te doen, waardoor er reeds een nieuwe opdracht op komst is waarop sommige snelle forumleden al hebben gereageerd.  Zo worden de  oudere en nieuwe verhalen door elkaar gehusseld. Hoe kan dit voorkomen worden?  (ook gekopieerd naar onderlinge communicatie)

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dat kunnen we niet voorkomen, of we moeten hier collectief afspreken om niet al te snel te publiceren.

Maar is het zo erg? Het lijkt een onafgesproken regel niet meer te reageren op verhalen bij een vorige opdracht als er verhalen geplaatst zijn bij de nieuwe opdracht, hoe sneu dit ook is voor mensen die hun verhaal pas op maandag plaatsen; zij ontvangen weinig feedback. En zodra reacties komen op nieuwe verhalen, komen deze weer bovendrijven, dus de 'mix' is maar tijdelijk.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Net als er voor de forumleden regels gelden zou men voor de coaches de eenvoudige regel kunnen uitvaardigen: geen feedbacks meer van zodra er een nieuwe opdracht van een collega verschijnt. 

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik zal mijn best doen, Gi, maar als ik een bijdrage over het hoofd gezien heb, of iemand in de nacht van maandag op dinsdag nog inzendt, geef ik nog graag commentaar. :-)

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Natuurlijk, Musonius, maar ik heb het hier over systematisch laat reageren op haast alle inzendingen. Odile bijvoorbeeld heeft momenteel slechts twee teksten beoordeeld. Nadine reageert dan weer meteen na publicatie en kan zo de tred bijhouden.