Lid sinds

4 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Administratie
  • Stagiair
  • Redacteur
  • Uitgever

Onderlinge communicatie

Heb je een vraag over de wekelijkse opdracht waar andere schrijvers mee kunnen helpen? Of zijn er andere onderwerpen die je onderling wil bespreken? Dat kan hieronder! 

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Ter informatie. Onderstaande e-mail kreeg ik van Maaike.

Hoi Dos,

Dank je wel voor het bericht, ik heb ondertussen Nadine geregeld om alsnog feedback te geven en heb gereageerd in 'onderlinge communicatie'. Ik lees die berichten inderdaad niet, aangezien het een plek is voor jullie om te sparren. Maar als hier iets uitkomt of vragen zijn dan is mij een bericht sturen natuurlijk de makkelijkste route. Dit heb ik ook bij mijn bericht gezet. 

Vriendelijke groet,
Maaike 
 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Rechtsonder deze pagina vindt je links naar andere websites. Er wordt op ons forum af en toe discussie gevoerd over het verschil in Nederlandse en Vlaamse woorden. Op 'Tekstblad' vinden jullie hierover een interessant artikel onder deze titel: Vlamingen passen hun taalgebruik aan aan de Nederlander, andersom niet.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Dos Wijnhof

De universiteit van Groningen stelt in een artikel:

Voordat je de definitieve versie van een tekst inlevert, doe je er verstandig aan om te (laten) controleren of er geen fouten in zitten: spel- en typefouten, typografische inconsequenties, etcetera. In dit laatste productiestadium van teksten is uiterste precisie vereist. Daarom is een gestandaardiseerd systeem voor correctietekens ontwikkeld dat wordt gebruikt door auteurs, eindredacteurs, uitgevers en drukkers.

Nu zijn ze wat in onbruik geraakt, maar in verschillende fases van mijn vroegere beroepsactiviteiten was ik verantwoordelijk voor het laatste nazicht van teksten alvorens ze naar de drukkerij gingen. Ik gebruikte ze toen dagelijks. Naast correctietekens bestaan er ook verwijzingstekens of met een mooi woord: renvooitekens (naar het Franse werkwoord: renvoyer dat verwijzen betekent).

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Uit de term ABN is de 'B' weggehaald, aanvankelijk alleen onder neerlandici, omdat 'beschaafd' kon suggereren dat mensen die andere varianten van het Nederlands spreken niet beschaafd zouden zijn. Tot de jaren zeventig (!) werd de term 'ABN' officieel gebruikt, daarna de term Algemeen Nederlands (AN). Ik denk niet dat Nederlanders graag horen dat zij (nog steeds) ABN spreken. Musonius: sorry voor de haakjes, ik kon het weer niet laten.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Voor wie het zich al afvroeg: wat in enkele reacties het /-/ betekent onder mijn naam deze opheldering: het gaat om een verdwenen tekst.

Een ingetrokken keutel bedoel je. Bijna iedereen floept er wel eens iets uit waar hij achteraf spijt van krijgt, maar het zou je sieren als je toegaf dat je iets beter niet had kunnen schrijven. Gezien de hoeveelheid 'verdwenen teksten' zou het wellicht niet verkeerd zijn om iets langer na te denken voordat je een bericht plaatst.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ga proberen de gevoelige zieltjes in mijn reacties voortaan te sparen, maar laat het vooral duidelijk zijn dat ik fecaliën (een iets 'beschaafder' woord) nooit intrek. Leuk dat je de tel hebt bijgehouden. Het is nu wel duidelijk dat je alle reacties gelezen hebt, maar het niet nodig vond er op te reageren toen ze er nog stonden. Het merendeel van mijn correctietekens zijn te vinden in de rubriek UKV, waar Dos zijn lusten bijna iedere dag botviert. Ik heb daar uitgelegd waarom ze er weg zijn. Er zijn duidelijk schrijvers op dit forum die het verschil niet kennen tussen: ... ach, laat maar, het is boter aan de galg en ik heb totaal geen zin er nog langer over na te moeten denken.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Er is duidelijk één schrijver op dit forum, die als hij de kans ziet een ander... ach laat maar. Het is water naar de zee dragen, nietwaar, Gi?!  

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja, Dos, de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet ... en dat 'ach laat maar is plagiaat ' :-)) Ah ja, dedju, ik ging wachten tot morgen om te reageren. En inderdaad, ik ben die schrijver die collega's de hemel in prijst als ze 'goede' dingen schrijven, dat wilde je toch zeggen na de puntjes?

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb ze geteld: ik heb er nog 176 in mijn lade liggen, die op andere plekken reeds de nodige aandacht vergaarden.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wij verwelkomen twee nieuwe coaches met een bijzondere nieuwe opdracht. De vorige nieuwe coach heeft vooralsnog geen feedbacks gegeven. Ik heb haar een berichtje gestuurd.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Yvette (iev89) is inmiddels aan de slag gegaan en ... joepie: ze gebruikt veel (haakjes) in haar feedbacks.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

@Taco, je hebt overschot van gelijk met je reactie onder het stukje van Sakura. Zoals je bovenaan kan lezen heb ik destijds aan Maaike gevraagd deze rubriek in het leven te roepen om onderlinge discussies tussen forumleden buiten de reacties op teksten te houden. Sinds de UKV-er buiten zijn oevers is getreden zoekt hij mij.  Ik ben nochtans niet geïnteresseerd in zijn kippen, noch in zijn bijdragen. Mogelijk is hij gefrustreerd omdat ik wel op zijn reacties maar nooit op zijn teksten reageer. Ik zal hem voortaan straal negeren, maar of hij dat zal aankunnen lezen we straks wel. Net als jij, behoor ik tot de enkelingen die zoals ergens wordt gesuggereerd, een echte profielfoto hebben. Ik had mij ook achter de foto van een hond kunnen verbergen, maar die bijt pas echt als je hem bedreigt. Bedankt voor de terechtwijzing.

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

In de 'wetenschapswinkel' van de Belgische krant De Standaard staat vandaag een artikel over wie het geslacht van nieuwe woorden kiest. We hebben het er op dit forum wel eens over dat de keuze van het lidwoord dikwijls verschilt in Nederland versus Vlaanderen. Na het lezen van dit artikel ben je nog geen meter verder over wie nu wat beslist. Onder de noemer 'wetenschap' mag je van een kwaliteitskrant meer verwachten. Waar ik naar toe wil met deze reactie? Simpelweg, dat een terechtwijzing op dit vlak hier niet altijd gerechtvaardigd is.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Gi

 

Gi, een zielig handen wassen in onschuld. Je kunt beter als je je onderbuikgevoelens uitschakelt.

Heb je er bezwaar tegen dat ik mij verberg achter een foto van mijn Bonobo-vriendin? Als ik zo knap zou zijn als jij, zou ik mijn eigen portret zeker gebruikt hebben. Maar helaas, mijn lelijkheid is niet in 800 dpi te vangen; vandaar.

Het is niet de vraag of ík je kan ontwijken, maar of jij míj straal kunt negeren. Ben benieuwd.

Fijn dat je al mijn verhaaltjes op UKV leest, inclusief die van de kippen. Trouwens -omdat je zo geïnteresseerd bent- ik heb weer twintig nieuwe Mechelse hoenders aangeschaft.
Waarom plaats jij niet een van je 176 ultra korte verhalen, telkens als ik er een geplaatst heb. Dan komt jouw naam voortdurend rechtsboven aan de pagina te staan; zou leuk zijn. Dat die van mij er steeds staat is jou een doorn in het oog, zo begrijp ik uit eerdere reacties. Zou je dat kunnen scharen onder kinderlijke jaloezie?

Toch heerlijk dat we hier zo van gedachten kunnen wisselen, nietwaar?!

 

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dit is een reactie op wat Marijcke en Taco schreven onder de bijdrage # 400 van Wilfried:

Marijcke, ik wil ook wel in de handen klappen, maar waar heb je het eigenlijk over? De tekst over Daan is geschreven door Wilfried, niet door Virtuosuo (zonder so aan het einde). De kritiek op jouw 'Poetin' stukje heb je veel te persoonlijk genomen, denk ik. Ik zou het als een compliment beschouwen dat je er zoveel respons op kreeg. Negatieve kritiek is nog altijd beter dan geen kritiek. Zoals op dit forum al eerder werd geschreven is het de bedoeling van elkaar te leren maar niet iedereen heeft de nodige bagage om teksten te analyseren en van commentaar te voorzien. Onlangs stond in de zeer beknopte feedback van een coach viermaal het woord 'mooi'. Dat éénmaal schrijven volstaat om een schrijver een hart onder de riem te steken of een riem onder het hart, maar 'professionele' feedback, waarvoor men moet onderlegd zijn, vraagt meer dan dat.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

In de wetenschap dat collega's af en toe op zoek zijn naar andere sites, waar ze hun ei kwijt kunnen: Hans Stavleu, bezieler van Microverhalen.nl heeft een nieuw platform opgericht waar naar hartenlust verhaaltjes tot 300 woorden kunnen gepost worden. Voor de geïnteresseerden of nieuwsgierigen: https://poppen.deongekendewereld.nl

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Volgens mij ben ik niet de enige, maar ik wil het toch ook hier even vragen:
vinden jullie het ook irritant dat de ene coach heel snel reageert en een andere heel laat of zelfs niet?
Ik begrijp dat het een gratis forum is met gratis schrijfopdrachten, maar toch vind ik dat je, als je als coach een opdracht uitschrijft, je ook alle inzendingen van feedback te voorzien. 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind coaches die 'er serieus mee bezig zijn' de max. Hun tips, kritiek en of adviezen helpen echt.

Coaches die consistent erg laat of beperkt reageren, tja, niet iedereen is dezelfde.

Dankbaar voor de 'goedjes'

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Deb,

Ik denk dat daarover hier al veel gesproken is. Het maakt mij niet uit of een coach direct na plaatsing reageert of pas vlak voor of na plaatsing van de nieuwe opdracht. Beide hebben voor- en nadelen.
Wel vind ik het fijn dat er gereageerd wordt, want dat doet niet elke coach. Maar daar is al genoeg over gezegd.

Een tijdje terug, 7-2-2022 kreeg ik over de mail van coach Kelly een reactie op het stuk (#335) dat ik 1-2-2021 plaatste, dus dat is een jaar en bijna een week later. Dat vind ik rijkelijk laat. Zo bont maken andere coaches het gelukkig niet.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik dreig hier in herhaling te vallen, maar als iemand aanvaardt om een weekopdracht te bedenken, hoort daar het engagement bij om de schrijvers die de moeite doen om een tekst in te zenden binnen een redelijke tijd van feedback te voorzien. Dat heet respect. Wie zich daarnaast de titel 'coach' wil aanmeten, wordt geacht in zijn commentaren een inspanning te doen om zelf behoorlijk Nederlands te schrijven. Dat is helaas niet steeds het geval. Wie terug leest in de tijd zal merken dat het hier om een oud zeer gaat.  Zo merk je dat de lijst van (ex-)coaches lang is en de lijst van schrijvers die er de brui aan geven nog veel langer.  De aanhouder wint. 

Lid sinds

4 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Administratie
  • Stagiair
  • Redacteur
  • Uitgever

We hadden technische problemen waardoor inloggen niet ging, maar er zouden nu geen problemen meer moeten zijn!