Lid sinds

4 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Administratie
  • Stagiair
  • Redacteur
  • Uitgever

Onderlinge communicatie

Heb je een vraag over de wekelijkse opdracht waar andere schrijvers mee kunnen helpen? Of zijn er andere onderwerpen die je onderling wil bespreken? Dat kan hieronder! 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Van Lizette heb ik inmiddels begrepen dat ze random verhalen leest en van feedback voorziet, dus als je wordt overgeslagen, heb je gewoon pech en hoeft je verhaal nog niet slecht te zijn.

Gi, ik heb wat rondgeneusd op Azertyfactor.be, maar dit is voor mij niet interessant. Ik plaats voornamelijk mijn verhalen om deze aan de hand van feedback te kunnen verbeteren en mijn schrijftechniek te ontwikkelen.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi en anderen. Wat fijn om te zien dat mijn verhaal over mevrouw appelmans records breekt, benieuwd of het een verhaal van de week gekozen wordt...

spannend.

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Tony, hulde voor het verhaal op Azerty (zoals je al weet heb ik een hartje gegeven), en ik hoop dat je het verhaal van de week wordt. Ik ben blij dat er weer een verhalenschrijver bij is! Alle gedichtjes en filosofische neuzeltjes zijn ok als je er van houdt, maar soms wordt het mij teveel.

Gi, hoe het cijfer van aantal gelezen maal tot stand komt is mij niet duidelijk. Vaak lees ik een stuk en zie daarna de teller voor die schrijver nog steeds op 0 staan. Bij mijn eigen stukken is het een paar keer voorgekomen dat er de ene dag wel een getal (hoger dan nul) stond en de dag erna weer niet. Ik heb zelfs een verhaal met een hartje, dat blijkbaar niet is gelezen (hoe komt dat hartje er dan?) Voor de hoge score van Tony dus nog meer hulde!

Musonius, wat je zegt heb ik ook: ik wil beter worden als schrijver. Maar soms is het daarin ook handig om te kijken wat een breder publiek vindt en of dit past. Nog los van het feit dat Azerty wel wat humor kan gebruiken.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Je kunt ze toch mailen? Dan bereik je diegene waartegen je je hart wilt luchten rechtstreeks. Een extra rubriek vind ik niet nodig. We hebben deze toch al? 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedoel je Annemieke? Ik neem aan dat ze nog bezig is, dus ik wacht in spanning af. Een dezer dagen komt vast haar feedback, beginnende met de woorden 'Heel mooi gedaan!' :-)
Als je denkt dat ze het vergeten zijn, kun je ze altijd persoonlijk aanschrijven. Ik denk niet dat de coaches deze discussie volgen.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Frank en Lizette zijn duidelijk geen fan van mijn schrijfsels; van Frank maar één keer feedback gekregen en van Lizette nooit.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Verzoekje: kunnen we de feedback beperken tot het reageren op de tekst/stijl/grammatica van het verhaal en niet op die van de commentaren? 

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

In tegenstelling tot Fief, ben ik het hartgrondig met jou eens, Gi. Ook ik erger mij groen en geel aan die domme, opdringerige reclameboodschappen. Niemand heeft er om gevraagd. Wij hebben ons -onbegrijpelijk- jaren lang als makke schapen laten misbruiken. Als we gezamenlijk optreden kunnen we er mogelijk iets aan veranderen en wordt het hier op SOL weer even aangenaam verpozen als vóór de rigoureuze omwenteling van enkele jaren geleden; uiteraard zonder reclame.

Aanstaande dinsdag, bij de presentatie van de nieuwe weekopdracht plaats ik een proteststem tegen de ongebreidelde reclame die zomaar op ons losgelaten wordt. Wat dacht je van het wervende spotje waarmee ze ons gebruikers om de haverklap lastig vallen met de vraag of wij betere schrijvers willen worden. Met de vasthoudendheid van een Jehova-getuige wordt die vraag ons telkens weer voorgeschoteld, dag in dag uit. Hoe dom kun je zijn! Het is een belediging voor ons lezers en gebruikers.

Die proteststem laat ik vier weken achter elkaar horen. Als velen dit voorbeeld volgen zal dat zeker indruk maken op de redactie, dan worden we mogelijk serieus genomen.

Als er na vier protestweken geen gewenste verandering komt, ga ik over tot actie. Bij de weekopdracht geef ik dan te kennen dat ik in staking ben, dat ik niet reageer op de opdracht. Als wij allen dit voorbeeld weer volgen, wordt er niet geschreven, dus ook niet gelezen, dus geen bezoekers. Het opvoeren van reclame is dan zinloos.

Als deze acties uiteindelijk op niets uitlopen, zeg ik mijn tienjarig lidmaatschap op en zoek een beter heenkomen.

Gi, misschien heb jij al wat rondgekeken en ken jij adressen waar wij onze verhalen kwijt kunnen. Wellicht goed om die alvast bekend te maken.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

In tegenstelling tot Fief, ben ik het hartgrondig met jou eens, Gi.

Dos, volgens mij heb ik aangegeven dat ik het ook met Gi eens ben. 

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Fief

Hoi Vief, als ik goed lees zeg jij dat Gi niet alleen staat met zijn zienswijze. Dat is ruim interpretabel, o.a. dat ook jij er net zo over denkt. Ik heb de vrijheid dat te denken, maar jij zegt het niet expliciet. Vandaar dat ik zeg dat ik het hartgrondig eens ben met Gi, in tegenstelling tot jou. 

Maar Vief, de komende weken kun je laten zien wat jouw standpunt inzake de reclameboodschappen is.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Dos, ik ben het met jou en Gi eens. De reclames zijn super ergerlijk, maar ik ben niet zo radicaal dat ik wil stoppen op deze site. De irritatie voor de pop-ups weegt niet op tegen het plezier dat ik desondanks nog steeds heb in de weekopdrachten. Ik heb tot dusver ook nog geen leukere of meer inspirerende schrijfsite gevonden, waarbij ik elke keer weer uitkijk naar de inzendingen en de reacties. 

Dus ja, ik deel jullie standpunt, maar nee, ik ga niet in staking. 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief en Dos, ik hoop ook dat ons driemans/vrouwsschap aangroeit. Ik vraag mij wel af of iedereen dezelfde advertenties te zien krijgt? Bij mij is het een immobiliënkantoor in de rand van Brussel dat mij dagelijks een villa of woning aanbiedt. Ik schreef vroeger ook al elders onder pseudoniem en ben momenteel een ander 'advertentieloos' forum aan het uittesten. Wordt vervolgd.

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Principieel ben ik het absoluut eens dat opdringerige, intrusieve en niet-relevante reclame storend werkt, maar eerlijk, ik wist even niet waar jullie het over hadden...
...tot ik mij realiseerde dat ik (zoals velen vermoedelijk) standaard een adblocker gebruik waardoor deze (en andere) internetpagina's vrij van ergernis blijven.
Geen pop-ups= gratis stukje gemoedsrust. Pragmatische oplossing.

Heb even als test mijn adblocker op deze pagina uitgeschakeld, en inderdaad, ik snap wat jullie bedoelen. Spuuglelijk en ergerlijk. Daarom ook een tip: https://chrome.google.com/webstore/detail/adblock… (dit is voor Chrome, maar elke browser heeft wel zijn eigen versie).

En ja, dan kan je weer gaan discuteren over het feit dat sites hierdoor inkomsten mislopen. Indien het posten van mijn link om deze of andere reden niet toegestaan is op deze site, mag deze post weer verwijderd worden.

Keep up the good fight!

 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi allemaal, 

Ik heb het hier nu een paar keer gelezen en vraag me af wat er precies mee bedoeld wordt, dat een tekst 'strakker' kan. Wat betekent dat voor jou? 

Ik interpreteer het als, beknopter, duidelijker, minder tussenwoorden, maar dat zijn misschien al 3 verschillende dingen. 

 

 

 

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Annabe

Hoi Annabe,

Dit is een goede vraag en het kan alles zijn wat je noemt:
Je schrijft alleen op wat nodig is. De rest is overbodig. De boodschap en voortgang van je verhaal is heilig en daar moet alles voor wijken.
Elk woord, zin of deel van het verhaal schrappen als het woord, de zin of deel van het verhaal hier niet aan meewerkt.

Bijvoorbeeld:

  • Ga snel naar de handeling/ setting voor de kern van het verhaal (uitgebreide inleidingen zijn voor lezers vaak niet interessant) en verzandt daarna ook niet in uitgebreide, niet ter zake doende beschrijvingen.
  • Herhaling omdat de schrijver het belangrijk vindt: de lezer snapt vrijwel alles de eerste keer.
  • Spaarzaam tot geen gebruik van bijwoorden. Woorden als: erg, veel, heel, soms, etc.
  • Geen aanduidingen in de tekst die impliciet al duidelijk zijn.
  • Overdrijvingen die voor de schrijver belangrijk lijken, zijn voor een lezer vaak overbodig.
  • Overbodige woorden als: er, dus, want, al etc.
  • Omslachtige zinnen, die korter geschreven kunnen worden.
  • etc

Denk ook aan het benoemen van emoties die uit het verhaal al duidelijk zijn, laat de lezer dit zelf uitvinden.

"Ik heb het hier nu een paar keer gelezen en vraag me af wat er precies mee bedoeld wordt, dat een tekst 'strakker' kan."
->
"Ik heb gelezen dat een tekst strakker kan, wat wordt hier mee bedoeld? (rest van de woorden zijn overbodig).

Overigens, (en laat ik mijzelf even lekker tegen spreken) soms, heel soms, is het juist van heel erg groot belang dat je zondigt tegen deze regels. Maar dan doe je dit dus bewust want je wilt hier iets mee zeggen en dan is dit wel heel erg belangrijk.

Het boek "schrijven is schrappen" van Hans Hogekamp is een aanrader en helpt je bij dit deel van het schrijfproces.
Ook handig is de volgende link van Quirido academie: https://www.queridoacademie.nl/schrijftips/schrij… 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi MCH, 

Bedankt voor je antwoord. Ik stel het erg op prijs! Grappig ook dat je mijn vraag herformuleert :)

Het is sowieso een aandachtspunt voor mij - al zal ik daar niet alleen in zijn. Ik heb de neiging om te voorzichtig te zijn en daar dus veel woorden bij te gebruiken. Al is het me tijdens de opdracht van deze week al gelukt om een hele alinea te schrappen. Er is evolutie! 

Dan komt de evenwichtsoefening tussen genoeg duidelijk maken of suggereren en niet te veel woorden gebruiken. Ik vind het in elk geval een interessant leerproces!

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Annabe

Annabe,

Heb vertrouwen in jezelf als schrijver van subtiele suggestie en heb vertrouwen in de lezer die graag zelf een voorstelling verzint bij deze minimale suggestie om een prachtverhaal in haar/zijn hoofd af te laten spelen.
Hoe minder voorgezegd, hoe mooier de voorstelling.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Er wordt op dit platform regelmatig over het gebruik van komma's gepalaverd. Een Deense dame, die  bij me in de Nederlandse les zat, vond dat dit leesteken in Nederlandse teksten veel te weinig gebruikt werd. Voor de liefhebbers vond ik op internet dit artikel over 'Kommafilie' in Denemarken: http://www.welkom-in-denemarken.nl/Deensetaal/Kom….
Zeer lezenswaardig en leuk om te vergelijken met het Nederlands. Ik zet deze reactie ook op de 'Onderlinge communicatie' dan kan er daar verder over 'doorgeboomd' worden.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het zal wel gewenning zijn, maar wat afschuwelijk, die Deense kommaregels. Eens peilen wat Stine Jensen ervan vindt :-). En dan is er ook nog die 'Oxford comma.' Van WP:

'The Times once published an unintentionally humorous description of a Peter Ustinov documentary, noting that "highlights of his global tour include encounters with Nelson Mandela, an 800-year-old demigod and a dildo collector". 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Geen kritiek maar een constatering: enkele coaches zijn ermee begonnen en nu volgen ook schrijvers met het afsluiten van commentaren met 'Groet, en naam'.  Ik vermoed, neen ben wel zeker dat het hier een soort 'aftiteling' betreft die vast opgeslagen zit in telefoon of computer en dus naar mijn gevoelen erg onpersoonlijk overkomt, daar waar het omgekeerde beoogd wordt. Deze reactie verhuis ik ook naar de 'onderlinge communicatie' rubriek.  Groet. Gi.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Omdat Lotte nog feedbacks plaatste nadat er al teksten verschenen voor de nieuwe opdracht schoven alle #384 teksten naar onder. Ik heb overal puntjes geplaatst om ze terug vooraan te plaatsten.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Onnodig, Gi, die komen vanzelf weer boven als anderen hierop reageren. Bovendien komen ze met een zoekactie op het nummer bijeen te staan voor wie dat wil. Ik moet ook nog lezen en reageren, maar wacht hiermee tot mijn eigen verhaal af is.

Daarbij blijf je aan de gang als Lotte straks de rest beoordeelt en maak je schrijvers blij met een dode mus. Lege reacties zijn ook erg irritant.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Musonius, ik heb al verschillende keren gemerkt dat de coaches gewoon bovenaan beginnen lezen waardoor de eerst geplaatste tekst tot het einde moet wachten om respons te krijgen, als die al komt want het gebeurt dat de 'laagst geplaatsten'  gewoon niet meer aan bod komen voor enige feedback. Het spreekwoord 'de laatste zullen de eerste zijn' wordt hier wel al te letterlijk in praktijk gebracht. Misschien kunnen de coaches de kleine moeite opbrengen om naar de tijd te kijken wanneer een bijdrage geplaatst werd.