Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Manuscripten gezocht voor De Gestreepte Boekjes

21 September 2010 - 11:21
Pica Educatief te Zoetermeer is uitgever van de kinderboekenserie De Gestreepte Boekjes. De serie wordt onder andere aangeboden in abonnementsvorm en heeft ten doel met het kind mee te groeien. Meer informatie hierover is te vinden op www.degestreepteboekjes.nl. Over enige tijd hebben we ruimte om enkele losse verhalen te publiceren voor kinderen in groep 7 van het basisonderwijs. Om in aanmerking te komen voor publicatie dient het uiteindelijke manuscript een lengte te hebben tussen de 5000 en 6000 woorden. Het is wenselijk dat de verhalen zijn opgedeeld in 3 tot 6 hoofdstukken. Uiteraard dient het verhaal qua onderwerp en woordkeuze aan te sluiten bij kinderen van 10 en 11 jaar. Auteurs die interesse hebben in het schrijven van een manuscript, kunnen in eerste instantie een globale verhaalbeschrijving en het eerste stuk van het verhaal (circa 500 woorden) aanbieden via e-mailadres verhaal@pica-educatief.nl. Voor het inzenden hiervan, is de deadline 1 maart 2011. De ingezonden stukken zullen worden beoordeeld. Iedere inzender krijgt z.s.m. bericht. Als er interesse is om het gehele verhaal te lezen, laten we dit aan de auteur weten. Als het manuscript vervolgens binnen een afgesproken termijn wordt uitgewerkt, zullen we voor deze inzet in ieder geval een vergoeding betalen van € 150,-. Zodra het volledige verhaal is ingezonden, wordt er beoordeeld of er mogelijkheden zijn voor publicatie. Over de inhoud van de beoordeling van een manuscript wordt niet gecorrespondeerd.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 januari 2011 - 22:39
Help wat een tranendal hier :(. Wat jammer zeg dat jullie allemaal ook slecht nieuws te horen hebben gekregen. Inderdaad niet leuk als het ook nog eens samenvalt met het nieuws van de John Flandersprijs. Even uithuilen en misschien stilletjes vloeken. Daarna weer kop op en verder! Ik ben ervan overtuigd dat het niet aan de kwaliteit van jullie schrijfsels ligt, maar eerder aan de spreiding van de genres. Bij Averbode zijn ze daar ook heel strikt in.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
31 januari 2011 - 23:51
Aj, aj aj, nog meer tranen hier. Wat jammer. Kop op en doorschrijven. De aanhouder wint. (Zei ze ook tegen zichzelf)

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 februari 2011 - 1:11
Ik kan het niet meer bijhouden, maar pak weer even de zakdoek voor jullie :crybaby:

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 februari 2011 - 9:42
Jammer ook Ceridwen en Merel. Balen Merel na die on hold, je hebt dan toch iets meer hoop bij een on hold, ten minste zo ging dat mij bij. Ik dacht gisteren ook maar te stoppen en een versnipperaar te gaan kopen voor het verhaal en uit frustratie een ongelooflijk clicheverhaal te sturen. Vanochtend dit verhaal nog eens bekeken en het is te goed voor de versnipperaar, het verdient beter. En ik ook, ik kan ook niet zonder schrijven. Het is zoals Ninah zegt de spreiding zat ons tegen. Het zou handig zijn als we wisten voor welk type verhalen nog plek was.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 februari 2011 - 11:37
Voor Marja, Hay, Ceridwen, Merel: :crybaby: :crybaby: :crybaby: :crybaby: Merel, ach jee, wat zijn ze naar hè, die afwijzingen. Ik ken het gevoel. Ik heb zelf besloten even niet aan kinderboekenmanuscripten te werken, totdat de jongste naar school gaat. Ook mijn plezier in het schrijven vermindert danig door al die afwijzingen. :( Misschien is een tijdelijke pauze ook een idee voor jou, om daarna met frisse moed opnieuw te starten? Marja en Merel, voor jullie geldt gelukkig wel dat er al verhalen voor kinderen van jullie hand gepubliceerd zijn. Eigenlijk weten jullie dus wel dat jullie kunnen schrijven!

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 februari 2011 - 12:04
Dank je, Trenke. Die wetenschap is een troost en een frustratie tegelijk. Gelukkig voor ons zijn we in goed schrijfgezelschap bij de afgewezenen.

ema

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 februari 2011 - 13:10
O, wat een teleurstellende berichten. Een afwijziging blijft rot, zelfs al weet je van jezelf dat je kunt schrijven

1 februari 2011 - 14:36
Het doet me goed, het medeleven. Jullie snappen tenminste precies wat wij, recent afgewezenen, op het moment doormaken. Ja, Marja, je gaat toch een beetje van de veronderstelling uit dat het dit keer wel eens raak zou kunnen zijn... @ Trenke Een schrijfpauze, dat ga ik mezelf ook geven. Tenminste, ik stop in ieder geval per direct met het manuscript waar ik nu aan werk. Ik kan de motivatie daarvoor niet meer opbrengen, als ik het idee heb dat dat misschien ook nooit gepubliceerd gaat worden. ik heb nog een aantal andere manuscripten bij diverse redacties, en als dat ook niks meer wordt, tja, dan kon mijn schrijfpauze wel eens heeeeel lang duren. :( Blijft het bij één boekje...

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 februari 2011 - 15:08
@ Trenke en Merel wat is dat nou? Jullie gaan de moed toch niet opgeven? Als J.K. Rowling dat ook had gedaan was er nu geen Harry Potter geweest hoor! Zie de afwijzingen juist als motivatie om door te gaan. Zoiets als *#$@* :angry: #*&@#*....en nu gaat dit boek uitgegeven worden ook al krijg ik er nog 100 afwijzingen bij!!!!!!!! :nod: Tenminste als je het leuk vindt om te schrijven dan. ;) Als je alleen maar schrijft omdat je denkt er ooit goed geld mee te kunnen verdienen dan kun je idd. wel ophouden, dat is in ieder geval geen goede drijfveer om door te gaan. Maar als je het echt leuk vindt om te doen. Als je echt vanuit hart en nieren schrijft, waarom zou je dan stoppen na de zoveelste afwijzing :confused: Tuurlijk een afwijzing is nooit leuk. Maar onthoudt goed dat er na regen altijd weer zonneschijn komt. Misschien is het nu al heel lang aan het regenen, maar die zon komt er heus wel door :nod: Kop op :thumbsup: :thumbsup:

Via

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 februari 2011 - 16:04
Wat een hoop :crybaby: erbij! Niet opgeven hoor iedereen! :thumbsup: Na het lezen van het nieuwe bericht van Pica heb ik besloten om een nieuwe verhaalbeschrijving met beginstuk in te gaan sturen voor 1 maart. Ik vind het wel een prima manier van werken, heel goed bedacht van Pica.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 februari 2011 - 17:00
[OT]
Maar als je het echt leuk vindt om te doen. Als je echt vanuit hart en nieren schrijft, waarom zou je dan stoppen na de zoveelste afwijzing :confused:
Omdat je gaat denken dat je niet goed genoeg bent, omdat het heel veel tijd kost en omdat je gezin je nodig heeft. ;) Ik geef alleen tijdelijk op, hoor, als ik weer meer tijd heb ga ik ook weer voor kinderen proberen te schrijven. En ik schrijf wel, maar voor minder tijdrovende projecten. Voor de oproep voor een column voor VROUW, bijvoorbeeld. [/OT] Ik ben trouwens nog wel in de running, maar dat zegt niets en ik ben ook niet on hold.

ema

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 februari 2011 - 17:26
@ Merel: het zou zonde zijn als je het bij één boek zou laten. Dit hoort er bij, het gaat weer over, en dan: op naar betere tijden.

Hay

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 februari 2011 - 17:29
Ik heb intussen geleerd een afwijzing dezelfde dag nog te verwerken. Daar deed ik vorige keren veel langer over. Natuurlijk moet je drijfveer vooral in het schrijven zelf liggen en niet in de paar grijpstuivers die je er misschien af en toe uit weet te slepen. Ik wil wel enig perspectief in het schrijven blijven zien. Op het moment dat ik het geloof verlies dat er na die eerste publicatie ook een tweede en een derde in het vat zit, kan ik de motivatie om door te gaan niet meer opbrengen. Je schrijft toch om gelezen te worden (dat is althans mijn uitgangspunt). Als dat er niet in zit, hoeft het voor mij niet langer en ga ik op zoek naar een andere vrijetijdsbesteding. Maar dat punt heb ik nog lang niet bereikt. Daar zijn heel wat meer afwijzingen voor nodig. :)

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 februari 2011 - 18:03
Schrijven is voor mij geen vrijetijdsbesteding, ik zie het graag als vak, het is met het schilderen mijn dag-en levensinvulling. Al mijn benutbare tijd en energie gaat er in, ik wil graag als illustrerend schrijfster mijn geld verdienen, niet als hobby een paar boekjes uitgeven.

M

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 februari 2011 - 18:42
De zakdoeken zijn hier niet aan te slepen. Ik ben toch zo benieuwd of er nog goed nieuws komt voor iemand van hier.

Hay

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 februari 2011 - 22:01
Marja schreef:
Schrijven is voor mij geen vrijetijdsbesteding, ik zie het graag als vak, het is met het schilderen mijn dag-en levensinvulling.
Zo lang ik leerkracht ben, word ik (heel terecht) geacht meer tijd en energie in het lesgeven dan in het schrijven te steken. In die zin is schrijven op dit moment voor mij een vrijetijdsbesteding, die overigens het leeuwendeel van die vrije tijd opslokt. Maar ik zie schrijven absoluut niet als een 'leuke hobby' waar je af en toe wat verloren uurtjes mee vult. Mocht ik die indruk gewekt hebben, dan wil ik dat bij deze even rechtzetten. Schrijven is ook voor mij een passie, die zo gauw ik daartoe de gelegenheid krijg (vanaf 1 oktober dus!!) mijn hoofdbezigheid gaat worden. @ Marja en ik zitten intussen weer aardig op één lijn met onze visie op wat schrijven wel en niet is. :)

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 februari 2011 - 16:48
Hoe hebben jullie die 'globale verhaalbeschrijving' geschreven? Ik vind dat nog lastiger dan het verhaal zelf :confused:

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
14 februari 2011 - 19:46
En toen had ik ineens een goed idee en staat de eerste goede versie van de globale verhaalbeschrijving :D verweven rondom het thema. Edit: Volgens mijn moeder is het verhaal veel te eng voor kinderen van 10/11 jaar... :confused:

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 februari 2011 - 11:59
zoeken ze daar nog steeds schrijvers voor want het eerste berichtje is van 2009? Is het de moeite volgens jullie om het te proberen? Zie het niet zitten om 13 pagina's mailtjes te lezen ;)

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 februari 2011 - 12:26
Lilly, het eerste bericht is van september 2010 en zoals je kunt zien is de deadline 1 maart 2011. Je hebt dus nog een paar daagjes. ;) Ik dacht dat iemand weer bericht zou hebben gehad, maar dat is dus niet het geval. Zelf moet ik nog wachten tot april.

Hay

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
24 februari 2011 - 13:11
Ik had wel plannen om voor 1 maart nog iets in te sturen, maar ik kon er na twee afwijzingen op één dag (naast Pica ook mijn Vlaams Filmpje) niet tijdig de juiste motivatie voor opbrengen. Ik weet uit ervaring dat het dan ook geen zin heeft. In plaats daarvan ben ik al weer ideeën aan het verzamelen voor de volgende John Flandersprijs. Die is voor ongeveer dezelfde leedtijd, al mag je taalgebruik daar net wat moeilijker zijn.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 februari 2011 - 11:42
Ik ga het lijstje eens even opschonen. Al die tranen staan zo droevig. Met als deadline 1 maart: Waus, bezig Mara, verstuurd Eliesje, verstuurd Yvonnecm, verstuurd Angelique, bezig Corinne, verstuurd Mijre Gidet, bezig Margriet, verstuurd Trenke, verstuurd Ema (nieuw verhaal), verstuurd Via, bezig met samenvatting Ovidius, verstuurd Over mijn verhaal heb ik ook gemaild, ik was benieuwd of ze misschien iets meer wisten over de afwijzing. Maar helaas, er viel niets over te zeggen, niet veel genoteerd, als ze dat voor iedereen moesten doen dan, sorry, sorry. (Ik merkte wel dat ze het eigenlijk vervelend vond dat ik het vroeg, dus nu niet allemaal gaan mailen!) Geen idee dus of het idee stom was of het verhaal. Maar dan doe ik dus het verhaal weg, Merel, ik stop niet met schrijven! Zonde van al die geinvesteerde uren, of niet?

Via

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 februari 2011 - 9:24
Ik heb nog niet verstuurd, maar ga het wel doen. Ben nog aan het worstelen met dat verhaalidee, dat is nu zo'n duizend woorden en dat lijkt me te lang?

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 februari 2011 - 11:30
Toch weer een keer ingestuurd, na twee mislukte schrijfpogingen eind vorig jaar. Ik heb een oud verhaal een nieuwe kans gegeven.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 februari 2011 - 11:43
Ja, 1000 lijkt mij ook wat ruim Via. Die van mij heeft 300 woorden. Maar ik ben ook niet altijd even succesvol met synopsis-schrijven hoor! Misschien is die van mij weer te kort. Even als voorbeeld; Hans en Grietje zou ik zo samen vatten: De ouders van Hans en Grietje zijn erg arm. Als de moeder sterft en de vader zijn kinderen niet langer kunnen voeden besluit hij hen achter te laten in het bos. Met de moed der wanhoop proberen de kinderen de weg naar huis te vinden. Ze dwalen door het woud tot ze stuiten op een klein huisje dat volledig is gemaakt van snoepgoed. Die verleiding kunnen ze niet weerstaan! Helaas is het huis van een heks, die graag kinderen eet. Ze sluit Hans op om hem vet te mesten, en draagt Grietje huishoudelijke taken op. Grietje is gelukkig een slimme meid, en ze verzint de ene na de andere list. Ze heeft niet altijd even veel succes, de heks is ook slim. En hongerig! Op een dag besluit ze Hans op te eten, of hij nu al vet is of niet. Als de heks Grietje vraagt om de oven op te stoken, zodat haar broertje gebakken kan worden, verzint Grietje de beste list van allemaal. Ze vult de oven zo onhandig, dat de geirriteerde heks haar wegtrekt. ' Ik doe het zelf wel,' blaast ze. En precies als ze voorovergebogen voor de oven staat geeft Grietje een flinke duw tegen haar billen. De heks vliegt de oven in en is hartstikke dood. De kinderen vinden en de heksenschat en een kaart van het woud, en zo vinden ze hun vader terug. De door schuld verteerde vader is dolgelukkig met zijn kinderen, en ze leefden nog lang en gelukkig. (Eerste versie) Daarna zou ik nog even kijken wat er korter kan (met de moed der wanhoop wordt verdrietig),en een lijst met karakters maken.

Via

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 februari 2011 - 11:49
Bedankt Ceridwen. Ik heb er veel te veel details ingestopt. Grietje is gelukkig een slimme meid, en ze verzint de ene na de andere list. Ze heeft niet altijd even veel succes, de heks is ook slim. --> Hier zou ik dus een voor een uit hebben gelegd wat ze allemaal verzonnen heeft. Samenvatten blijft inderdaad lastig.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 februari 2011 - 12:30
Het is idd heel lastig. ' Als je hoofdlijn nu dat en dat gedaan zou hebben, dan had het verhaal wel een kans gehad,' hoorde ik al eens. En, grrr, mijn hoofdlijn had ook dat en dat gedaan, maar dat stond niet in de samenvatting. Achteraf roepen: ' Maar zo had ik dat ook verzonnen,' werkt lang zo goed niet. Frustrerend hoor, schrijven. Succes Via.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 februari 2011 - 12:59
@Ceridwen, nu zien we niet in het overzicht wie een heel verhaal heeft ingestuurd, en wie een verhaalidee ... Heb je nog puf om daar naar te kijken? De meesten van het lijstje zullen nog wel een heel verhaal hebben ingestuurd.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
25 februari 2011 - 14:14
Iedereen behalve Via heeft een heel verhaal gestuurd, als het goed is? Of heb jij ook alleen een samenvatting gestuurd Trenke? Als het niet klopt even roepen jongens!