Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder

Korte vragen over taal en spelling

in dit onderwerp kun je korte vragen over taal en spelling plaatsen. Dingen zoals: 'Hoe breek ik dit woord af?' of 'Wat is het meervoud van..?' Zorg er wel voor dat je je mede-formummers niet lastig valt met vragen over spelling die bijvoorbeeld makkelijk in de online Van Dale te vinden zijn. Zie ook: www.vandale.nl www.woordenlijst.org www.synoniemen.net

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de reacties, ik zal er nog eens goed over nadenken voordat ik aan het verhaal begin, ben toch bezig met kleine schrijfopdrachtjes...

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een korte vraag: wat is juist? Overal waar ze hun grote tanden in zijn lichaam zette, ontstonden grote wonden. Of: Overal waar ze hun grote tanden in zijn lichaam zetten, ontstonden grote wonden. Het verhaal is trouwens in de verleden tijd geschreven. Mijn moeder meent namelijk dat het zetten moet zijn, omdat het meervoud is. Ik heb zelf voor zette gekozen, maar ik weet eigenlijk niet waarom. Mijn taalgevoel laat me nu even in de steek.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het woord 'hun' maakt het extra duidelijk. :) Ze zetten hun tanden in het vlees. Ze zette haar tanden in het vlees.

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo iedereen mijn eerste post op dit forum Twee zinnen voor jullie. Wat is juist en waarom? A. Je moet niet zo verwondert kijken. of B. Je moet niet zo verwonderd kijken. ik denk dat het A moet zijn... waarom? Omdat het volgens mij Onvoltooid tegenwoordige tijd (ott) is. nr 2. A. Het is gebeurt B. Het is gebeurd. ik denk dat het A moet zijn... waarom? omdat het tegenwoordige tijd enkelvoud is... Ik ben benieuwd of ik het bij het juiste eind heb. Voltooid tegenwoordige tijd (vtt) Zoniet gelieve even het juiste antwoord te onderbouwen Als beginnende schrijver ga je echt aan alles twijfelen! :-) een echt"heldere" website/link over de theorie van het vervoegen is ook altijd welkom thnx iedereen! (hmmm... hopelijk moet ik hier geen schaamrood op mijn wangen krijgen) groetjes

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben er vrij zeker van dat het in het in het eerste geval B is, want verwonderd is hier een bijvoeglijk naamwoord, en in het tweede geval ook B, omdat het de voltooide tijd is en dan krijg je na een r een d. Je hoeft de zinnen alleen maar in google in te typen om daar achter te komen. ;) Ik zou nog wat oefenen met dit soort dingen als ik jou was.

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ai ai ai... schaamrood dus :( dit is niet zo goed voor mij! ik weet dat ik het zomaar in google kan intypen maar dan leer ik niets bij, Gelukkig schrijf ik vooral in de verleden tijd wat mij om de één of andere duistere reden beter gaat. ik ben momenteel verschillende sites aan het bekijken maar ze durven nogal verschillend zijn en soms onduidelijk Wie er een handige en vooral duidelijke site kent ivm dit soort "moeilijkheden" laat maar komen

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hoeft de zinnen alleen maar in google in te typen om daar achter te komen.
Als je wilt weten hoe je dingen fout schrijft, moet je dat zeker doen. Je kunt beter een handig boekje met taalregels naast je toetsenbord leggen. Voor de jeugd zijn er handige schema's die hierop het antwoord kunnen geven.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die D en T gaat met het kofschip/fokschaap: zit de laatste letter van de stam van het werkwoord in het kofschip/fokschaap, dan is het een T, zo niet dan een D.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
In dit geval helpt het kofschip niet helemaal. Verwonderd is gewoon verwonderd, zelfs al had de 'r' in het kofschip gezeten. Het kofschip heeft enkel betrekking op werkwoorden. 'Het verwondert me.' Hier is 'verwondert' een werkwoord, dus bij verleden tijd kijk je inderdaad naar het kofschip. De r zit er niet in, dus 'Het verwonderde me.'. 'Hij keek verwonderd.' Hier is 'verwonderd' geen werkwoord. Je kunt het ook vervangen door soortgelijke woorden. 'Hij keek blij.' 'Hij keek verdrietig.' 'Hij keek triomfantelijk.' Hierbij gebruik je dus het gewone woord 'verwonderd'. Controleren zou ik ook nooit via Google doen. Je wilt niet weten hoeveel fouten er op het internet worden gemaakt.

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hartelijk dank iedereen! ik voel mij alvast welkom :-) hopelijk komt het goed met mij... want schrijven... het heeft wel iets

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je een beetje kritisch naar de bronnen kijkt, is google vaak een grote hulp hoor, voor mij althans. Ik gebruik het regelmatig om zinsconstructies in het engels te controleren.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is dit een goede zin? Ingang hier! – stond er opgeschilderd, tussen twee rode pijlen in, die naar beneden wezen.
Volgens mij is dit een elegantere oplossing, hij leest zo een stuk prettiger. Ingang hier! - Stond er tussen twee rode pijlen geschilderd die naar beneden wezen.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Of zo: Tussen rode pijlen die naar de grond wezen, stond 'Ingang hier'. Het liggende streepje is niet voor dit soort kwesties bedoeld in elk geval. En de zin mag wel wat korter en eenvoudiger.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Nog even over de drie puntjes en spaties. Volgens onze taal moet er voor en na de puntjes een spatie komen. Dus: Als je een wist ... En wie wilde niet ... Er valt veel over te zeggen, hoewel ... Wat hij toen deed ... Maar: Pas op voor het afsta... Ik schrijf altijd drie puntjes zonder een spatie ervoor. Zo zie ik het ook altijd in boeken staan. Die spatie ervoor irriteert. Maar als het zo moet, moet het zo. Hoe denken jullie hierover?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Helemaal met je eens Tja. Ik schrijf ook altijd drie puntje met daar achter een spatie. Nooit met een spatie ervoor. Zo heb ik het, als ik het me goed herinner, vroeger geleerd en ik hou het dus maar zo.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Het oogt ook niet met die spatie ervoor. Ik ben een hele tijd aan het googelen geweest en alle sites zeggen spatie ervoor. Maar als overal staat dat er een voor moet, moet ik dat dan halsstarrig negeren?

Lid sinds

13 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het oogt ook niet met die spatie ervoor. Ik ben een hele tijd aan het googelen geweest en alle sites zeggen spatie ervoor. Maar als overal staat dat er een voor moet, moet ik dat dan halsstarrig negeren?
Misschien moet je eerst gewoon doen wat jij wilt, gaat je [eventuele] uitgever zeuren om die puntjes ervoor, dan kan je dat altijd nog veranderen, door: ctrl f, zoek en vervang: zoek [...] vervang door [ ... ] En het zaakje is veranderd.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eens met Tja. Ik heb van docenten Nederlands op school ook nog nooit gehoord dat ik mijn puntjes fout deed en ik gebruik ze altijd zonder die gekke spatie ervoor.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Als je koekelt zie je dat alles sites een spatie ervoor als juist noemen.

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Tja, Die spatie ervoor kom je in de theorie inderdaad overal tegen, maar in de praktijk zie ik 'm nooit. Ik denk trouwens dat jouw irritatie er is, omdat je er nu oplet. Waarschijnlijk valt het je niet op, als die spatie er wel staat. (beetje tegenstrijdig bericht, geloof ik). ;)

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Nee, het stoort het lezen. Maar ik kan niet eeuwig volhouden dat ik die spatie overbodig vind als iedereen zegt dat die er hoort.