Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Emotie-opwekking deel 2

Zoals sommigen hier al weten is mijn stokpaardje de emotie-opwekking in verhalen. Ik noem mijzelf een emotionalist, omdat ik emoties ook als enige echte waarheid beschouw, en niet de bedrieglijke ratio of gedachten die een mens heeft. Mensen beschouw ik als grotendeels emotionele wezens. Ook beschouw ik boeken waarin niet voldoende emotie-opwekking zit als onvolmaakte boeken. Een romp zonder ledematen, zonder handen, armen en benen. Ik zie het als een gemiste kans voor schrijvers als ze geen emotionele diepgang weten aan te brengen in hun boek. Met emotietriggering bedoel ik de emoties die bij een lezer worden opgewekt middels de tekst, en dus niet per se de emoties die een personage ondergaat. Afgelopen dagen bladerde ik nog even door Het Schnitzelparadijs van Khalid Boudou. Ik kan niet ontkennen dat dit een klein literair kunstwerkje is (alhoewel ik soms wel mijn wenkbrauwen moest fronsen bij te ver uitgevoerde vergelijkingen en metaforen). Desalniettemin respect voor het kunstig in elkaar zetten van zinnen en woorden. (Schlimatlniz had het over het verzinnen van nieuwe woorden. Het Schnitzelparadijs zou misschien interessant voor je kunnen zijn - mits je hem nog niet hebt gelezen). Afijn... Het boek op zich is uitermate inspirerend voor een schrijver, maar meer dan dat ook niet. Heeft dit boek ook maar iets met mijn emoties gedaan? 0,0. Ik kan er niets anders van maken dan dat het vreselijk, vreselijk saai was. en die saaiheid heeft puur en alleen te maken met een gebrek aan emotieprikkeling. Het was gewoon worstelen door de zinnen. Een uiterst vermoeiende bezigheid voor een lezer. Iets wat ik ten alle tijden probeer te vermijden. Soms lukt dat wat meer, soms lukt het niet goed. Dat komt door een gebrek aan oefening. Hoe meer je oefent, hoe beter je wordt in de mate van emotie-triggering. Afijn...ik heb geanalyseerd waardoor het komt dat het gros van de boeken zo weinig emotie-triggering hebben. Hier heb ik de redenen op een rijtje gezet (sommigen van deze punten hangen in meer of mindere mate met elkaar samen): - De stijl van de zin als doel hebben in plaats van als middel. Om voldoende emotie-prikkeling op te wekken dient de stijl dienstbaar te zijn aan de inhoud; aan het plot, aan de boodschap die je wilt meedelen, aan de situatie in het boek. De stijl kan verschrikkelijk literair zijn, maar als hij op een gegeven moment een eigen leven gaat leiden, dan gaat dat bijna ALTIJD ten koste van emotieprikkeling. - Teveel tell in plaats van show. Zoveel schrijvers gaan hiermee de fout in, het is onvoorstelbaar wat voor een lading tell ze over de lezer heengooien. Dit is vermoeiend, irritant, ondoordacht, gewoonweg dom. - Het verhaal leidt niet tot verbeelding bij de lezer. Ik vergelijk een boek met een film. Het verschil is dat bij een boek de lezer zelf de filmfragmenten afdraait in plaats van dat dit voor hém wordt gedaan. De lezer fantaseert zijn eigen beelden bij een boekscene of hoofdstuk. Als het boek dus te weinig verbeelding opwekt omdat er lappen tekst zitten waarin pseudo-filosofisch gedoe in voorkomt, of teksten die helemaal niet van nut zijn voor het plot, dan verliest de gemiddelde lezer zijn aandacht. Hij is dan te weinig emotioneel getriggerd. - Veel te weinig conflict in het boek. Dit is dé reden dat de meeste Nederlandse boeken gewoonweg een deken van saaiheid over zich heen hebben. Met conflict bedoel ik dus geen actie, en ik neem de term conflict heel breed. Het kan een frictie zijn tussen twee met elkaar pratende personen, die zich alleen in het hoofd van een personage afspeelt, maar het kan dus ook in het extreme geval een conflict op leven en dood zijn. Conflict is heel, heel belangrijk om emoties op te wekken bij de lezer. - Een stijl die gewoonweg niet boeit. Een vlakke, saaie grijze schrijfmuizen-stijl. Veel schrijvers beseffen niet dat ze met slechts één woord in een zin een enorme lading emoties kunnen opwekken bij de lezer. Ze beseffen niet hoe krachtig een woord kan zijn, maar verkiezen bewust of onbewust de risicoloze gulden middenweg van saaiheid. - Te weinig concreetheid/vaagheid in een boek. Een boek hoeft niet per se een plot te hebben om voldoende emoties te kunnen opwekken, maar áls er een plot is, dan is de mate van emotietriggering afhankelijk van de strakheid van het plot. Veel thrillerauteurs zijn hier uitermate goed in, maar het hoeft niet alleen op thrillers van toepassing te zijn. Hoe strakker een plot is, en hoe minder teksten er zijn die niets met het plot van doen hebben, hoe beter voor de emoties. Als het boek een thema heeft (een diepere betekenis), dan is dit ook van toepassing op het thema: teksten dienen in functie van het plot én het thema te worden geschreven, of één van beide. Er bestaat ook een vals idee dat emotie-opwekking ten koste gaat van de literaire kracht van het boek. Dit is een volkomen vals idee. Het één heeft niets met het ander te maken. De literaire kwaliteit van het boek kan uiterst goed samen gaan met het opwekken van emoties. Zo, dit was mijn relaas voor vandaag.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Daar ligt hem de crux: de meeste schrijvers hebben helemaal niet de bedoeling om emoties op te wekken, of zijn zich hier niet eens van bewust.
Als ik een verhaal schrijf (ik ben met een nieuw boek bezig) ga ik niet bedenken hoe ik bij mijn lezer emoties op ga wekken. En de aanname dat ze geen van allen met emoties bezig zijn, daar zie ik nergens bewijs voor.
Is dit niet een soort van contradictie?
Nee. Ik ben namelijk wel bezig met een verhaal dat (hopelijk) meeslepend is. Maar in plaats van bezig te zijn met het doel (emotie oproepen) ben ik bezig met het mechaniek dat dit doel bereikt. Het is zoiets als autoracen. Natuurlijk wil je winnen, maar om dat te doen moet je niet naar de finish kijken maar de ideale lijn op het asfalt volgen. Wat jij doet klinkt in mijn oren als iemand die roept: "Winnen! Win dan! Je moet WINNEN hoor!" Ja, duh. Maar dat doe je door de techniek van het rijden/schrijven te beheersen, niet door met iets vaags als 'meer emotie' in je hoofd te zitten.
Er is niets vaags aan. Het is juist een zeer heldere duidelijke doelstelling. Het doel is niet per se emoties oproepen. Dat is een automatische afgeleide. Het doel is om iets spannends, humoristisch/tragisch etc. te schrijven. Thrillerschrijvers passen hun tekst ook aan met de doelstelling de tekst spannender te maken. Er is dus helemaal niets vaags aan. Als het je lukt om een meeslepend boek te schrijven ben je één van de weinige Nederlandse schrijvers die een meeslepend verhaal heeft geschreven. Jij vindt van niet, maar ik blijf erbij dat de meeste Nederlandse boeken niets te bieden hebben op dit vlak. Geef een random Nederlands boek aan een gemiddelde Nederlandse burger en hij zal dit boek linea recta weer de boekenkast in stoppen nadat hij de eerste vijftig bladzijden heeft gelezen. Lezen was nog nooit zo saai.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is niets vaags aan. Het is juist een zeer heldere duidelijke doelstelling. Het doel is niet per se emoties oproepen. Dat is een automatische afgeleide. Het doel is om iets spannends, humoristisch/tragisch etc. te schrijven.
Okee en hier raak ik het spoor weer bijster. Ik snap niet waar je het idee vandaan haalt dat het doel van Nederlandse schrijvers iets anders is dan wat jij omschrijft. Eerlijk, ik kan er met mijn verstand niet bij hoe je dat ook maar kan overwegen. Het klinkt mij in de oren alsof iemand een museum vol schilderijen binnen loopt en uitroept: "Kijk nou! Geen van die schilders wilde iets maken dat mij raakt! Ze doen alleen maar wat verf op een doek!" Of dat je een muziekwinkel inloopt en roept: "Ze spelen alleen wat op instrumenten en zingen een beetje... Ze zijn helemaal niet met EMOTIE bezig!" Eerlijk, ik blijf er bij: je hebt een hamer en ziet alleen nog maar spijkers.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Okee en hier raak ik het spoor weer bijster. Ik snap niet waar je het idee vandaan haalt dat het doel van Nederlandse schrijvers iets anders is dan wat jij omschrijft. Eerlijk, ik kan er met mijn verstand niet bij hoe je dat ook maar kan overwegen.
Lees de reacties in de topics over emoties en je ziet dat dit JUIST niet het doel is van de gemiddelde schrijver. Men is hier niet mee bezig, is zich niet eens bewust van emoties en heeft dit dus niet tot doelstelling. Dit komt tot uiting in de aard van Nederlandse boeken. Jij bent één van de weinigen die in deze topic ronduit heeft toegegeven dat een schrijver tot doel heeft om de lezer emotioneel te grijpen. Dat zegt al heel wat over de algemene mindset. Nederland is een land dat vies is van emoties (dit zie je ook terug in de enorme initiële aversie tegen emoties op dit forum). Er hangt een negatieve connotatie aan de term emotie. Nu, dat jij vindt dat de Nederlandse literatuur op het vlak van emoties goed zit is puur subjectief. Zelfs de grootste emotie-haters op dit forum geven toe dat de Nederlandse literatuur op vlak van emoties weinig piekt. Het is calvinistische literatuur met zeer weinig pieken op emotioneel vlak. Of het nu bewust of onbewust gebeurt, het sluipt erin. Je doet voorkomen alsof het een inherente doelstelling van een schrijver is om een tekst zo spannend en leuk mogelijk te maken OPDAT de lezers dan ook iets kunnen voelen met de tekst, maar dit is niet zo. Er kunnen andere doelstellingen zijn, zoals bijvoorbeeld een goed literair niveau of een logisch plot.
Het klinkt mij in de oren alsof iemand een museum vol schilderijen binnen loopt en uitroept: "Kijk nou! Geen van die schilders wilde iets maken dat mij raakt! Ze doen alleen maar wat verf op een doek!"
Je pakt een verkeerde vergelijking. Schilderijen maken is veel meer een intuïtieve bezigheid dan schrijven. Schrijven is een kwestie van herschrijven en nog eens herschrijven en is na de eerste versie bijna een puur technische zaak. Je komt in deze topic met opmerkingen als ''o maar dat wisten wel al'', ''o maar je zegt niks nieuws''. Ik ben grondig op de thematiek van emoties ingegaan, tot aan de kleinste details. Heb je alles gelezen wat ik heb geschreven? Mijn eerste topic over emoties? Ga eens inhoudelijk op zaken in ipv dooddoeners als ''ja maar je zegt niets nieuws''.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
bavarios, ik kan me goed vinden in je mening dat er in de huidige boeken meer spanning zit dan emotieopwekkers zoals ik ze uit je verhaal begrijp. Het is zeker zo dat onze calvinistische achtergrond daar deels debet aan is. Wat ik niet helemaal snap is wat je zoekt. Zijn het de schrijftechnieken om dit uit te voeren?

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het klinkt mij in de oren alsof iemand een museum vol schilderijen binnen loopt en uitroept: "Kijk nou! Geen van die schilders wilde iets maken dat mij raakt! Ze doen alleen maar wat verf op een doek!"
Je pakt een verkeerde vergelijking. Schilderijen maken is veel meer een intuïtieve bezigheid dan schrijven. Schrijven is een kwestie van herschrijven en nog eens herschrijven en is na de eerste versie bijna een puur technische zaak.
Als je dat denkt dan weet je niets van (schilder)kunst. Als jij denkt dat techniek er in de kunst niet (of minder) toe doet dan heb je een vreselijk karikaturaal beeld van kunstenaars en hun werk. Het idee dat concept belangrijker is dan kunde is een heel specifieke kleine stroming uit de jaren 60 en 70 die echt niet representatief is voor hedendaagse kunst.
Je komt in deze topic met opmerkingen als ''o maar dat wisten wel al'', ''o maar je zegt niks nieuws''. Ik ben grondig op de thematiek van emoties ingegaan, tot aan de kleinste details. Heb je alles gelezen wat ik heb geschreven? Mijn eerste topic over emoties? Ga eens inhoudelijk op zaken in ipv dooddoeners als ''ja maar je zegt niets nieuws''.
Ik ga steeds inhoudelijk op je in. Ik spreek je inhoudelijk tegen. Bijvoorbeeld als het gaat om het zogenaamde ontbreken van conflict. Ik geef zelfs een aantal grote conflicten aan die in de literatuur te vinden zijn, maar daar doe je niets mee. Zoals jij het omschrijft zou je denken dat de Nederlandse literatuur bestaat uit paginalange beschrijvingen van mensen die in een kamer zitten en die niets doen. Noem mij eens zo'n boek waarin niemand iets doet? En als ze wel dingen doen maar jij vindt wat er gebeurt saai, dan wil dat niet zeggen dat je daar objectief gelijk in hebt. Je noemt in je andere topic slechts vier 'basis emoties' alsof je het over de primaire kleuren hebt. En wraak dan? Haat? Schaamte? Medelijden? Afgunst? En wat te denken van de talloze tegenstrijdige emoties die iets op kunnen roepen? Walging en lust? Schaamte en liefde? Afgunst en vrijgevigheid? Je hebt wel een een beperkt beeld van het emotionele spectrum. Maar dat is niet het punt. Ik kan me er nog iets bij voorstellen dat je het voor het voorbeeld eenvoudig en gestroomlijnd wilt houden. Maar de manier waarop jij denkt dat 'het moet' is gewoon geen universele waarheid. Dit, bijvoorbeeld: "hoe weet je dat deze emoties worden geprikkeld? Door ze allereerst zelf te voelen. Ik geloof dat een schrijver dient te huilen als hij verdriet opschrijft, dient te lachen als hij iets grappigs schrijft, een gevoel van liefde moet voelen bij iets romantisch, en huivering moet voelen bij iets spannends." Sorry hoor, maar schrijven is mijn werk, en ik heb geen borderline stoornis nodig om dat goed te kunnen doen. Het schrijven van een goede scene gaat niet om het opkloppen van mijn eigen emoties, maar om het trouw blijven aan mijn personages en hun persoonlijke doelen. Je zegt dat een verhaal niet moet appelleren aan het ratio. Tja. ben ik ook niet met je eens. Ik wil graag dat mijn verhaal op meerdere niveau's klopt. Ik heb er een bloedhekel aan als ik uit een verhaal wordt gehaald omdat mijn kleine stemmetje begint te roepen: "Ja maar dat kan niet want een tijdje terug was hij nog daar en nu..." Een verhaal moet gewoon ook verstandelijk logisch zijn. Sterker nog: het moet logischer zijn dan het echte leven. In werkelijkheid zit het leven vol willekeur. In een verhaal is willekeur ontzettend ongeloofwaardig. Je idee over een universele lezer geloof ik al helemaal niet. Je kunt hooguit zeggen dat er groepen mensen zijn met gedeelde interesses en smaak. Doelgroepen. Je kan niet zeggen dat een verhaal appelleert aan 'de universele lezer'. Zoals Maxima al zei: zelfs 'De' Nederlander bestaat al niet. Als je bedoelt dat er bepaalde universele emoties zijn die we allemaal delen, ja natuurlijk. We weten allemaal hoe haat voelt en verlangen en lust en schaamte. Goede verhalen hebben iets universeels in zich dat ze uit tilt boven enkel bij elkaar geraapte incidenten. Maar ook dit is niet meer dan vanzelfsprekend. Ik heb ooit een toneeldocent gehad, wiens motto was: "wat jou helpt is goed". Dus als jij met al je theorieën over emoties een beter boek kan schrijven, dan is dat alleen maar geweldig. Ik snap alleen niet waarom je 'Eureka' roepend over dit forum dendert en tegelijk in een brede veeg GEPUBLICEERDE en SUCCESVOLLE schrijvers afdoet als emotieloze mooischrijvers. Hamer, ontmoet spijker.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ik vooral bezwaarlijk vind aan je posts, Bavarios, is dat je gewoon niet concreet bent. Ik weet intussen hoe ik een goede scene schrijf. Daarmee bedoel ik niet dat ik alleen maar briljant proza neerpen, maar ik weet wat een scene moet doen, en hoe ik een scene kan verbeteren. Als een scene te saai is, staat er bijvoorbeeld niets of te weinig op het spel. Als er niets gebeurt dan hebben de personages geen goede motivatie. Als er te veel gebeurt moet ik schrappen tot de essentie overblijft. Het zijn allemaal technieken met als resultaat scenes die leuk zijn om te lezen en emotie oproepen. Jij roept "meer emotie". Nou, hoe wil jij dat dan bereiken, anders dan wat ik hierboven kort samenvat?

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ga steeds inhoudelijk op je in. Ik spreek je inhoudelijk tegen. Bijvoorbeeld als het gaat om het zogenaamde ontbreken van conflict. Ik geef zelfs een aantal grote conflicten aan die in de literatuur te vinden zijn, maar daar doe je niets mee.
Ja goed. Jij hebt het heel de tijd over conflict. Jouw redenering lijkt er op neer te komen dat als er conflict is, dat het dan ook voldoende is om emoties op te wekken. Dat is absoluut geen garantie. Je kunt een verhaal schrijven mét conflict, maar dan hoeft dat verhaal helemaal niet emotioneel opwekkend te zijn. Conflict is één van de onderdelen, maar lang niet de enige. Ik beperk mijn betoog over emoties niet enkel tot conflict.
Noem mij eens zo'n boek waarin niemand iets doet?
In alle boeken gebeurt wel iets. Maar wekken ze ook voldoende emoties op? Nee. Jouw redenering komt waarschijnlijk weer voort uit het feit dat jij conflict voldoende vindt. Bijna alle Nederlandse boeken bevatten een conflict. Niet voldoende om genoeg emoties op te wekken.
Je noemt in je andere topic slechts vier 'basis emoties' alsof je het over de primaire kleuren hebt. En wraak dan? Haat? Schaamte? Medelijden? Afgunst? En wat te denken van de talloze tegenstrijdige emoties die iets op kunnen roepen? Walging en lust? Schaamte en liefde? Afgunst en vrijgevigheid? Je hebt wel een een beperkt beeld van het emotionele spectrum.
Ik noem vijf basisemoties. Ik noem deze basisemoties niet voor niets. Natuurlijk zijn er talloze emoties. Echter, lang niet alle emoties die een personage in een boek of film voelt, worden ook door de lezer gevoeld. Ik heb dit al een paar keer uitgelegd. Als er een personage in een boek (of film) bijna wordt vermoordt en hij voelt wanhoop, zal dit nooit op dezelfde manier door de lezer worden gevoeld. Het zou namelijk een zeer NEGATIEF gevoel zijn als ik als lezer dezelfde wanhoop voel. De emoties die door een personage worden ''gevoeld'' worden door de lezer gesublimeerd tot andere gevoelens. Er zijn dus talloze emoties die in een tekst door de personages worden beleefd, die nooit en te nimmer op dezelfde manier door de lezer zullen worden gevoeld, maar op een andere manier. De meeste emoties die jij nu opnoemt zullen niet door de lezer worden gevoeld. Ze worden gereduceerd en gesublimeerd tot de vijf basisemoties die ik heb genoemd, en uiteindelijk tot de allesoverheersende emotie genot. Vandaar ook dat ik zeg dat het gaat om de emoties die BIJ DE LEZER aankomen. De doelstelling is de lezer te prikkelen, en dat KAN door een personage een hele reeks aan emoties te laten beleven. Maar het zou heel bizar zijn als ik als lezer dezelfde doodsangst voel als de personages. Ik voel dezelfde doodsangst niet, ik voel een aangename spanning. Op dezelfde manier werkt het kijken naar een film.
Maar dat is niet het punt. Ik kan me er nog iets bij voorstellen dat je het voor het voorbeeld eenvoudig en gestroomlijnd wilt houden. Maar de manier waarop jij denkt dat 'het moet' is gewoon geen universele waarheid.
Wat is een universele waarheid? Er bestaan geen absolute waarheden. Er bestaan paradigma's en modellen, en mijn model is er eentje naast vele anderen.
Sorry hoor, maar schrijven is mijn werk, en ik heb geen borderline stoornis nodig om dat goed te kunnen doen. Het schrijven van een goede scene gaat niet om het opkloppen van mijn eigen emoties, maar om het trouw blijven aan mijn personages en hun persoonlijke doelen.
Hier maak je een terecht punt. Het is een zwakheid in mijn betoog. Ik trek deze stelling dan ook terug bij nader inzien.
Je zegt dat een verhaal niet moet appelleren aan het ratio. Tja. ben ik ook niet met je eens. Ik wil graag dat mijn verhaal op meerdere niveau's klopt. Ik heb er een bloedhekel aan als ik uit een verhaal wordt gehaald omdat mijn kleine stemmetje begint te roepen: "Ja maar dat kan niet want een tijdje terug was hij nog daar en nu..." Een verhaal moet gewoon ook verstandelijk logisch zijn. Sterker nog: het moet logischer zijn dan het echte leven. In werkelijkheid zit het leven vol willekeur. In een verhaal is willekeur ontzettend ongeloofwaardig.
Absoluut. Dit is echter iets anders dan ik bedoel. Juist wanneer een verhaal NIET logisch is, zal hij appeleren aan de ratio. Een lezer gaat denken wanneer hij bevroedt dat er iets niet klopt aan het verhaal. Dus de logica van een verhaal is een voorwaarde om te voorkomen dat een lezer teveel gaat denken. Er zijn nog andere voorwaarden, maar dit is er eentje van.
Je idee over een universele lezer geloof ik al helemaal niet. Je kunt hooguit zeggen dat er groepen mensen zijn met gedeelde interesses en smaak. Doelgroepen. Je kan niet zeggen dat een verhaal appelleert aan 'de universele lezer'. Zoals Maxima al zei: zelfs 'De' Nederlander bestaat al niet.
De universele lezer is in principe een abstract begrip. In concrete vorm zal hij nooit helemaal bestaan, omdat elke levende lezer door de samenleving is ''besmet'' en beïnvloed. De universele lezer is in zijn basis een abstract begrip dat mede gebaseerd is op het idee dat ieder mens dezelfde emotionele kern heeft. In het verlengde hiervan ligt mijn stelling dat het niet uitmaakt welk verhaal je schrijft of welk thema je aanboort, maar HOE je je verhaal schrijft. De manier waarop je je verhaal schrijft kan in meerdere of mindere mate emotioneel prikkelend zijn. En de reden hiervoor is niet dat het verhaal spannender is OMDAT het spannender is in de ogen van lezer X, maar omdat het spannender is gemaakt door bepaalde objectieve technieken. Het feit dat er objectieve technieken bestaan die een verhaal spannender maken en dus meer emoties opwekken: daarin zit automatisch ook de universele lezer verscholen.
Als je bedoelt dat er bepaalde universele emoties zijn die we allemaal delen, ja natuurlijk. We weten allemaal hoe haat voelt en verlangen en lust en schaamte. Goede verhalen hebben iets universeels in zich dat ze uit tilt boven enkel bij elkaar geraapte incidenten. Maar ook dit is niet meer dan vanzelfsprekend.
Het gaat er niet alleen om dat er universele emoties zijn, het gaat er ook om dat bepaalde scenes, films of boeken op min of meer dezelfde manier door de lezer of kijker worden beleefd. Of beter gezegd: dat ze dezelfde soort emotie oproepen. Als het dus zo is dat ze dezelfde soort emoties opwekken, dan bestaat er per definitie zoiets als de universele lezer. Deze universele lezer bestaat in elke individuele lezer. Hij bestaat in jou, in mij, of pietje, jantje, mariska etc. Als schrijver zal het je nooit lukken om álle lezers te pleasen. Dat is een onmogelijke opgave. Maar dat hoeft ook niet. Het is voldoende om bewust te zijn van het abstracte begrip universele lezer, de doelstelling te hebben om emoties aan te spreken, inzicht te hebben in welke emoties dienen te worden aangesproken, en op welke manier dit dient te gebeuren. Ik ben ervan overtuigd dat dit inzicht ervoor zorgt dat een boek meer emoties kan opwekken.
Ik heb ooit een toneeldocent gehad, wiens motto was: "wat jou helpt is goed". Dus als jij met al je theorieën over emoties een beter boek kan schrijven, dan is dat alleen maar geweldig. Ik snap alleen niet waarom je 'Eureka' roepend over dit forum dendert en tegelijk in een brede veeg GEPUBLICEERDE en SUCCESVOLLE schrijvers afdoet als emotieloze mooischrijvers.
Waarom niet? Ik zou niet weten waarom iets niet veralgemeniseerd mag worden. Ik constateer iets in de literatuur, en leg er mijn visie tegenover. En in principe staat deze constatering los van mijn eigen boek. Het motto van jouw toneeldocent is trouwens óók een veralgemenisering.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ik vooral bezwaarlijk vind aan je posts, Bavarios, is dat je gewoon niet concreet bent.
Het is niet dat ik niet concreet ben. Het is dat ik nog niet concreet genoeg ben geweest. Dat komt omdat ik nog niet over zeer specifieke technieken heb gepraat. Ik kon het nog niet over specifieke technieken hebben omdat ik eerst het algemene model diende te ontvouwen. Dat heb ik in mijn vorige topic over emoties, en die van ceredwin stapsgewijs gedaan. Het was de bedoeling om vervolgens over te stappen op conrete technieken en voorbeelden, maar daar was geen animo voor dus heb ik dat nagelaten. Bovendien word ik van alle kanten aangevallen op mijn visie, wat prima is en wat ik ook wel had verwacht, en wat de discussie ten goede komt. Maar om dan vervolgens over concrete technieken te praten terwijl iedereen nog met het mes tussen de tanden zit leek me geen goed idee.
Ik weet intussen hoe ik een goede scene schrijf. Daarmee bedoel ik niet dat ik alleen maar briljant proza neerpen, maar ik weet wat een scene moet doen, en hoe ik een scene kan verbeteren. Als een scene te saai is, staat er bijvoorbeeld niets of te weinig op het spel. Als er niets gebeurt dan hebben de personages geen goede motivatie. Als er te veel gebeurt moet ik schrappen tot de essentie overblijft. Het zijn allemaal technieken met als resultaat scenes die leuk zijn om te lezen en emotie oproepen. Jij roept "meer emotie". Nou, hoe wil jij dat dan bereiken, anders dan wat ik hierboven kort samenvat?
Dit is jouw visie op jouw schrijven. Dat is prima, dat respecteer ik. Ik ben het er ook mee eens. Je hebt het dus over te weinig op het spel en geen goede motivatie. Binnen mijn visie komt er nog een heel scala van andere technieken die men kan gebruiken om emoties op te wekken. Ik zal hier misschien binnenkort een topic over openen. Probleem is wel dat als ik hier een topic over open, dat mensen opnieuw de messen zullen trekken omdat ze de vorige topics over emoties niet hebben gelezen. En dan moet ik weer opnieuw dezelfde kritiek op dezelfde manier beantwoorden.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
bavarios, ik kan me goed vinden in je mening dat er in de huidige boeken meer spanning zit dan emotieopwekkers zoals ik ze uit je verhaal begrijp. Het is zeker zo dat onze calvinistische achtergrond daar deels debet aan is. Wat ik niet helemaal snap is wat je zoekt. Zijn het de schrijftechnieken om dit uit te voeren?
Er zijn schrijftechnieken om dit uit te voeren ja. Er zij echter geen schrijfboeken die zich puur op emoties focussen. Ik heb op dit moment geen andere bedoeling dan de discussie hierover open te gooien. Er wordt gediscussieerd, persoon x geeft zijn mening, persoon y heeft weer een andere mening. Alleen maar goed voor deze discussie. Ik ben blij als mensen hun visie en mening geven over het onderwerp emoties in de literatuur. Het is goed dat hierover gediscussieerd wordt, dat er überhaupt over emoties wordt gediscussieerd. Het is sowieso een onderdeel van de menselijke natuur die veel te weinig belicht wordt. Het onderwerp strekt zich uit tot ver buiten de literatuur. Stap een gemiddelde universiteit binnen en er wordt nooit over emoties gediscussieerd. Dit verbaast mij al jaren. Ik vind het zeer vreemd dat er bijvoorbeeld in de sociale wetenschappen zoals politiek, sociologie, filosofie (maar ook de economie) etc. nooit en te nimmer over de menselijke emotie wordt gepraat. Altijd wordt er van rationele modellen uitgegaan. Ik vind dat dit de werkelijkheid onrecht aandoet, en zelfs schade berokkent. Als we academici moeten geloven dan is de mens een puur rationeel calculerend wezen dat geen emotie heeft. Een soort emotieloze robot die op basis van rationele modellen handelt. Nou, zo ziet de dagelijkse werkelijkheid er dus absoluut niet uit. Het is zelfs gewoon lachwekkend. De werkelijkheid tussen de muren van de academie is de werkelijkheid geprojecteerd op een lachspiegel. Iedereen slikt dit al jaren voor zoete koek. Niemand vraagt zich af: hey, meneer de bebaarde professor. Maar u zit eigenlijk maar een end weg te bazelen. Uw modellen zouden misschien wel waar kunnen zijn..in een wereld waarin zes miljard robots leven. Maar de echte wereld bestaat niet uit zes miljard robots, maar uit mensen van vlees en bloed, emotionele wezens die veelal handelen op basis van emotie en intuïtie. Maar uiteraard, wanneer je dit ter sprake brengt staat heel de academische wereld op z'n achterpoten. Precies zoals op dit forum.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hierboven zet je je nogal af tegen conflict bavarois, toch roept juist conflict emotie op en bereikt daarmee jouw doel. Emotie kan niet bestaan zonder voorafgaande handeling of gedachte. Een discussie over emotie opwekken, kan dus niet bestaan zonder de 'tools' om dit op te veroorzaken. Anders gaat het alleen over de uitwerking van tekst, na het verzinnen van de tools, zoals bv een conflict om het effect zo groot mogelijk te maken. Niets op tegen, want dat is pas echt interessant. Daar kan iedereen zijn voordeel mee doen. En discussie over emotie zelf is zo goed als zinloos. We hebben allemaal een ander referentiekader en daardoor ook een andere definitie van emotie.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zal hier misschien binnenkort een topic over openen. Probleem is wel dat als ik hier een topic over open, dat mensen opnieuw de messen zullen trekken omdat ze de vorige topics over emoties niet hebben gelezen. En dan moet ik weer opnieuw dezelfde kritiek op dezelfde manier beantwoorden.
Misschien als je echt concrete voorbeelden geeft, mensen snappen wat je bedoelt. Doordat je gewoon ontzettend vaag bent en, samengevat, tot nu toe niets anders zegt dan 'meer emotie!' en dat koppelt aan een enorme stelligheid, krijg je tegengas in de vorm van 'hoe dan?' We zitten niet bij jou in de college banken geduldig en hongerig te wachten tot Het Geheim wordt onthuld (en waar we op moeten wachten omdat we anders een onvoldoende krijgen). Geef nu gewoon eens een paar concrete voorbeelden. Laat een scène zien die je slecht vindt, en vervolgens hoe jij die volgens jouw methode zou verbeteren. Dat zou ik machtig interessant vinden. En ik weet zeker meer mensen hier. Dus: meer emtionele prikkeling? Hoe dan?

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hierboven zet je je nogal af tegen conflict bavarois, toch roept juist conflict emotie op en bereikt daarmee jouw doel.
Juist niet. Ik snap niet hoe je hier bij komt. in mijn openingspost van deze topic heb ik juist expliciet conflict genoemd.
Emotie kan niet bestaan zonder voorafgaande handeling of gedachte. Een discussie over emotie opwekken, kan dus niet bestaan zonder de 'tools' om dit op te veroorzaken. Anders gaat het alleen over de uitwerking van tekst, na het verzinnen van de tools, zoals bv een conflict om het effect zo groot mogelijk te maken. Niets op tegen, want dat is pas echt interessant. Daar kan iedereen zijn voordeel mee doen.
Daar heb ik het heel de tijd over. De uitwerking op de lezer en de tools om dit te veroorzaken.
En discussie over emotie zelf is zo goed als zinloos. We hebben allemaal een ander referentiekader en daardoor ook een andere definitie van emotie.
Ja, maar dan gaat dezelfde redenering ook op voor rationele modellen en theorieën. Een discussie over rationele theorieën en modellen van de mens gaat niet op omdat iedereen een ander referentiekader heeft. Toch word je hier dagelijks mee doodgegooid op universiteiten en scholen.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien als je echt concrete voorbeelden geeft, mensen snappen wat je bedoelt. Doordat je gewoon ontzettend vaag bent en, samengevat, tot nu toe niets anders zegt dan 'meer emotie!' en dat koppelt aan een enorme stelligheid, krijg je tegengas in de vorm van 'hoe dan?'
Je gaat me toch niet vertellen dat twee vage termen als conflict en motivatie concreter zijn dan alles wat ik in mijn openingspost en de post daarna staat.
Geef nu gewoon eens een paar concrete voorbeelden. Laat een scène zien die je slecht vindt, en vervolgens hoe jij die volgens jouw methode zou verbeteren. Dat zou ik machtig interessant vinden. En ik weet zeker meer mensen hier. Dus: meer emtionele prikkeling? Hoe dan?
Dat was ook mijn bedoeling. Maar je snapt toch wel dat ik geen behoefte had om concreet op de technische kant van de zaak in te gaan als er nog volop werd gediscussieerd over het belang van emoties en de definitie en doelstelling ervan etc. Ik zal hier in een volgende post uitgebreid op ingaan, mét concrete voorbeelden en technieken. Tot in de details. Ik moet echter nog wel uitpluizen of ik voorbeelden uit bekende boeken ga nemen of zelf geschreven voorbeelden. Dus geef me hier even de tijd voor. Maar ik kom hier zeker op terug.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, maar dan gaat dezelfde redenering ook op voor rationele modellen en theorieën. Een discussie over rationele theorieën en modellen van de mens gaat niet op omdat iedereen een ander referentiekader heeft. Toch word je hier dagelijks mee doodgegooid op universiteiten en scholen.
Jouw vooroordeel dat emotie genegeerd zou worden is ook niet waar. Kijk bijvoorbeeld eens naar de manier waarop de pers sprak over het vorige kabinet; hoe de relatie tussen Bos en Balkenende gewoon niet prettig was omdat de twee elkaar niet lagen. Dat was een botsing van karakters en dus emotie, niet een of ander zakelijk conflict. Kijk eens naar organisatiekunde, waar zaken als entrapment steeds beter worden onderzocht. Dit is het principe van 'niet meer terug kunnen na een vorige stap', waarbij juist sterke emoties als angst voor gezichtsverlies een rol spelen. En geschiedenis! Boy! Als er een studie is waar juist emoties aan bod komen is het wel geschiedenis! Passies en haat, angst en vooroordelen, hebzucht... Lees maar eens over de paranoide angst tijdens de koude oorlog. Of de rassenhaat in de tweede wereldoorlog. Of recenter, Srebrenica. Hoe vaker je roept dat emoties 'genegeerd' worden, hoe meer het me voorkomt dat je de afgelopen dertig jaar geen boek hebt gelezen, geen krant hebt opengeslagen en zeker geen universiteit hebt bezocht.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, maar dan gaat dezelfde redenering ook op voor rationele modellen en theorieën. Een discussie over rationele theorieën en modellen van de mens gaat niet op omdat iedereen een ander referentiekader heeft. Toch word je hier dagelijks mee doodgegooid op universiteiten en scholen.
Jouw vooroordeel dat emotie genegeerd zou worden is ook niet waar. Kijk bijvoorbeeld eens naar de manier waarop de pers sprak over het vorige kabinet; hoe de relatie tussen Bos en Balkenende gewoon niet prettig was omdat de twee elkaar niet lagen. Dat was een botsing van karakters en dus emotie, niet een of ander zakelijk conflict. Kijk eens naar organisatiekunde, waar zaken als entrapment steeds beter worden onderzocht. Dit is het principe van 'niet meer terug kunnen na een vorige stap', waarbij juist sterke emoties als angst voor gezichtsverlies een rol spelen. En geschiedenis! Boy! Als er een studie is waar juist emoties aan bod komen is het wel geschiedenis! Passies en haat, angst en vooroordelen, hebzucht... Lees maar eens over de paranoide angst tijdens de koude oorlog. Of de rassenhaat in de tweede wereldoorlog. Of recenter, Srebrenica. Hoe vaker je roept dat emoties 'genegeerd' worden, hoe meer het me voorkomt dat je de afgelopen dertig jaar geen boek hebt gelezen, geen krant hebt opengeslagen en zeker geen universiteit hebt bezocht.
Ik heb genoeg kranten gelezen, genoeg boeken, en vaak genoeg in de schoolbanken gelezen om te weten waar ik het over heb. Emoties worden zeker genegeerd en onderschat, of men is er zich niet bewust van. De reacties op dit forum op emoties zeggen ook genoeg. Maar ook zonder die reacties was ik tot dezelfde constatering gekomen. Maar goed, ik ben sowieso een anti-rationalist (ik noem mezelf een emotionalist), dus ik neem daarin een nog extremere positie in. Ik heb organisatiekunde jarenlang gedoceerd gekregen tijdens mijn studie, en hierin zit pakweg 98 procent rationele modellen.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Harryhol schreef; [quote]Misschien als je echt concrete voorbeelden geeft, mensen snappen wat je bedoelt. Geef nu gewoon eens een paar concrete voorbeelden. Laat een scène zien die je slecht vindt, en vervolgens hoe jij die volgens jouw methode zou verbeteren. Dat zou ik machtig interessant vinden. En ik weet zeker meer mensen hier. Mag ik even verwijzen naar Bavarios' reactie op mijn verhaal "Taxi" in proeflezen, waarin hij uitlegt hoe zijn emotie-methode werkt? - Zeer uitgebreid gaat hij daar in op hoe tekst emotioneel kan worden "opgepept" (met jouw toestemming Bavrios)

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Binnen mijn visie komt er nog een heel scala van andere technieken die men kan gebruiken om emoties op te wekken. Ik zal hier misschien binnenkort een topic over openen.
Zorg er dan in elk geval voor dat het echt over technieken gaat, en geen uitbreiding / herhaling wordt van Emotie Opwekking I en Emotie Opwekking II.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[quote=pangaea]Harryhol schreef;
Misschien als je echt concrete voorbeelden geeft, mensen snappen wat je bedoelt. Geef nu gewoon eens een paar concrete voorbeelden. Laat een scène zien die je slecht vindt, en vervolgens hoe jij die volgens jouw methode zou verbeteren. Dat zou ik machtig interessant vinden. En ik weet zeker meer mensen hier. Mag ik even verwijzen naar Bavarios' reactie op mijn verhaal "Taxi" in proeflezen, waarin hij uitlegt hoe zijn emotie-methode werkt? - Zeer uitgebreid gaat hij daar in op hoe tekst emotioneel kan worden "opgepept" (met jouw toestemming Bavrios)
Oke, dank! Ik geloof dat me iets begint te dagen wat Bavarios bedoelt. Ik vermoed dat je het in elk geval deels hebt over subtext. Bedoel je dat zinnen een emotionele lading moeten hebben? Dat ze in zekere zin moeten 'zinderen' in plaats van enkel informatie overdragen? Ik geef een voorbeeld (en zeg het maar als ik het verkeerd heb ;) ). Het voorbeeld dat ik geef is nogal plat, maar ik kan even niets beters bedenken. "Hij kijkt naar de vrouw die voorbij loopt." Dit is een neutrale zin. Er gebeurt niet veel, er zit niets onder. De zin heeft, zo op zichzelf, geen subtext. De persoon vindt niets, denkt niets, de hele situatie is gewoon heel saai. "Hij voelt in zijn zak en prikt zich bijna aan het scherpe mes. Hij kijkt naar de vrouw die voorbij loopt." Dezelfde zin krijgt nu lading mee. De lading van de zinnen, dus de subtext, heeft ook met context te maken. "Ik hou van je," zei hij tegen haar. Hij verliet het huis. Dat is niet denderend spannend. "Ik hou van je," zei hij tegen haar. Hij verliet het huis voor de laatste keer. Dan is er wat aan de hand. Ik ben het (als ik het zo goed begrijp) in zoverre met Bavarios eens dat er altijd iets moet gebeuren en dat iedere zin moet bijdragen aan iets dat gebeurt, hoe klein ook. Ander is het statisch (en dus saai) proza. Dit komt uiteindelijk dan wel weer terug bij mijn persoonlijke 'hamer': conflict. 'Dat er iets gebeurt' wil zeggen 'conflict'. Dat is namelijk de enige soort gebeurtenis die in een verhaal relevant en dus interessant is.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oke, dank! Ik geloof dat me iets begint te dagen wat Bavarios bedoelt. Ik vermoed dat je het in elk geval deels hebt over subtext.
Absoluut. Ik heb het onder andere over subtext. Ik noem het een analyse van de zinnen op micro-niveau. Dus zin voor zin afgaan of er genoeg emotionele lading inzit, in plaats van op macro-niveau (het invlechten van een conflict in het verhaal).
Bedoel je dat zinnen een emotionele lading moeten hebben? Dat ze in zekere zin moeten 'zinderen' in plaats van enkel informatie overdragen?
Ja, dit is precies wat ik bedoel. Met de kanttekening dat dit een ideaalbeeld is en dat het zo goed als onmogelijk is om elke zin een emotionele lading mee te geven. Daarnaast zijn er nu eenmaal zinnen die betrekking hebben op de diepgang van het verhaal en die geen emotionele lading in zich kúnnen herbergen. Maar wat jij hier zegt is in principe wat ik bedoel.
Ik geef een voorbeeld (en zeg het maar als ik het verkeerd heb ;) ). Het voorbeeld dat ik geef is nogal plat, maar ik kan even niets beters bedenken. "Hij kijkt naar de vrouw die voorbij loopt." Dit is een neutrale zin. Er gebeurt niet veel, er zit niets onder. De zin heeft, zo op zichzelf, geen subtext. De persoon vindt niets, denkt niets, de hele situatie is gewoon heel saai. "Hij voelt in zijn zak en prikt zich bijna aan het scherpe mes. Hij kijkt naar de vrouw die voorbij loopt." Dezelfde zin krijgt nu lading mee.
Zeer zeker een goed voorbeeld, al kun je de zin nog meer emotionele lading geven, maar dat doet er nu even niet toe.
De lading van de zinnen, dus de subtext, heeft ook met context te maken. "Ik hou van je," zei hij tegen haar. Hij verliet het huis. Dat is niet denderend spannend. "Ik hou van je," zei hij tegen haar. Hij verliet het huis voor de laatste keer. Dan is er wat aan de hand.
Juist. We zitten hier op één lijn. Ik noem dit het invlechten van het conflict in het verhaal, dus het macro-niveau zeg maar. ''Er moet iets gebeuren''. Dit staat nog los van het micro-niveau (in de zin zelf).
Dit komt uiteindelijk dan wel weer terug bij mijn persoonlijke 'hamer': conflict. 'Dat er iets gebeurt' wil zeggen 'conflict'. Dat is namelijk de enige soort gebeurtenis die in een verhaal relevant en dus interessant is.
Ja. Je hebt gelijk dat er een conflict in het verhaal moet worden ingevlochten, en dat is zeer belangrijk om ''lading'' mee te geven. Hier zit ik volledig met jou op één lijn. Dus, als ik jouw subtext en context- termen even mag lenen: subtext link ik aan micro-analyse (zin voor zin nagaan of er genoeg emotionele lading inzit). En context link ik aan macro-analyse (het incorporeren van voldoende conflict in het hele verhaal). Hier houdt jouw analyse echter op. Het klopt helemaal wat je zegt, en ik ben het helemaal met je eens. Mijn analyse gaat echter nog dieper dan alleen subtext en context. In mijn optiek dient subtext nog verder te worden onderverdeeld in concrete eigenschappen van zinnen. Ik wil hier op ingaan als ik een goede voorbeeldtekst heb samengesteld, zodat ik precies kan aangeven wat ik bedoel (kan nog wel een tijdje overheengaan omdat ik een druk weekend heb). In de tekst van pangrea (bedankt voor het aanhalen van je tekst btw) heb ik een kleine glimp gegeven, maar dit is het topje van de ijsberg.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hm. Als wat ik als voorbeeld geef inderdaad in grote lijnen jouw punt is, dan vrees ik dat het echt niet zo vernieuwend is als je denkt. En eigenlijk is het wel ironisch dat je zo rationeel en abstraherend bezig bent met 'emotionele triggering'. Het verbaasd me dan ook niet dat je je niet laat meeslepen door de meeste literatuur; je bent er veel te verstandelijk mee bezig om er van te genieten. Denk ik.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hm. Als wat ik als voorbeeld geef inderdaad in grote lijnen jouw punt is, dan vrees ik dat het echt niet zo vernieuwend is als je denkt. En eigenlijk is het wel ironisch dat je zo rationeel en abstraherend bezig bent met 'emotionele triggering'. Het verbaasd me dan ook niet dat je je niet laat meeslepen door de meeste literatuur; je bent er veel te verstandelijk mee bezig om er van te genieten. Denk ik.
Subtext en context zijn op zichzelf holle begrippen. Ze zeggen nog niets over hoe je dan ook daadwerkelijk de zinnen meer emotionele lading meegeeft. Maar hier zal ik zoals gezegd dieper ingaan volgende x. En dat laatste klopt niet. Geloof me maar dat ik van goede boeken enorm kan genieten.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@HH: volgens mij sla je met deze laatste zin de spijker op z'n kop (komen die twee elkaar toch nog een keertje tegen). Edit: nee, Bavarios zal het er een keertje mee eens zijn.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@HH: volgens mij sla je met deze laatste zin de spijker op z'n kop (komen die twee elkaar toch nog een keertje tegen).
:) zie je, "als je alleen een hamer hebt ziet alles er uit als een spijker" Is echt OVERAL op van toepassing ;)

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb deze topic nog even omhooggeschopt, naar aanleiding van het feit dat Harryhol het over conflict had. Zijn stelling is: conflict is spanning. Dit is echter ten dele waar. Enkel conflict creëert geen spanning. Wat wél spanning creëert is een combinatie van conflict, traagheid en show. Een verhaal dat veel conflict bevat, en zeer weinig show, zal meestal weinig tot geen spanning creëren. Althans, ik zou niet weten hoe het dat zou moeten doen. (Bij korte verhalen werkt spanning trouwens ander,s maar dat is een ander verhaal). Een verhaal dat veel conflict heeft, maar niet de noodzakelijke traagheid herbergt, zal meestal ook geen spanning creëren. Traagheid is misschien wel het allerbelangrijkst om spanning te creëren. Daarmee bedoel ik niet traagheid op zinsniveau (de lichtvoetigheid en het goede ritme van zinnen), maar ik bedoel de uitgerektheid van het verhaal. Het werkt de triple kant op: traagheid zonder noodzakelijk conflict en show, werkt ook geen spanning op. Het is deze drie-eenheid die spanning weet te creëren. Een quote van Gustav Mahler zegt het op de juiste wijze: ''Denk je dat je je publiek verveelt, ga dan langzamer, niet sneller''. De traagheid van een roman is minstens net zo belangrijk als ''show''. En hij is ook minstens net zo contra-intuïtief. Niet voor niets gaan beginnende schrijvers zowel met ''show'' en traagheid gigantisch de fout in. Het ligt namelijk niet in de menselijke natuur om op een show-manier iets te vertellen. Als iemand je vraagt wat je gisteren hebt gedaan, ga je ook niet eerst beschrijven dat er op een weg een plas lag die het zonlicht reflecteerde, dat je een huis passeerde waarvan de muren van natuursteen waren gebouwd etc. Zelfde geldt voor de traagheid: als je iets belangrijks vertelt, wil je meestal gelijk naar de kern van het geheel gaan. Bij romans werken deze twee zaken net omgekeerd. Ze moeten dus aangeleerd worden. De meester van de spanning is trouwens i.m.o. Roald Dahl. Zijn boeken bevatten enorm veel spanning, omdat hij deze techniek van traagheid zo enorm goed beheerst. De meeste boeken bevatten geen spanning, omdat ze vaak één van deze drie elementen ontberen. Maar er kunnen natuurlijk ook andere redenen aan ten grondslag liggen, en dan moet je het boek vaak op micro-niveau (op zinsniveau) analyseren om te achterhalen waar dat precies aan ligt. Ik beschouw een boek dat niet op de emoties van de lezer inwerkt overigens als een incompleet boek (voor diegenen die dat nog niet wisten :)). Het is van reuzebelang! P.S: er is trouwens ook nog een shortcut om spanning in een boek te creëren, namelijk humor. Humor is het beste alternatief voor een gebrek aan spanning. P.S2: teveel traagheid werkt trouwens averechts, maar dat geldt voor alles.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het allemaal zo makkelijk is als dat jij het zegt hadden we allemaal een bestseller geschreven, niet? En was jij al een beroemde schrijver geweest. Nee, het is helemaal niet makkelijk om de emoties van de lezer op te wekken. Het is het allermoeilijkst dat er is. Derhalve noodzakelijk om dit grondig onder de loep te nemen.
Maar in ieder geval, er ligt een wereld open voor degenen die geïnteresseerd zijn in de materie van emoties in de literatuur. Het is een nog onontgonnen gebied en wat mij betreft zeer fascinerend.
Het is geen onontgonnen maar wel een zeer fascinerend gebied. Volgens mij maak jij het te groot. Wat raakt jou bavarios en waarom? Op welk moment ontsteekt iemand jouw woede? Denk eens terug aan een laatste discussie/ruzie met iemand. Is het niet het moment waarop een ander een teer punt bij je raakt? Tere punten hebben we allemaal. De emotie die ontspringt uit deze zwakke punten is universeel. De een reageert verbolgen als hij ziet hoe een Chinese kok een kat in de hete olie dompelt - een smaakvol hoofdgerecht. De ander springt op als hij hoort hoe beestachtig de buurman zijn vrouw behandeld. Weer een ander kan er niet over uit dat 20% van de wereld een hoeveelheid voedsel weggooit waarmee de andere 80% een leven geschonken kan worden. De (universele) basisemotie in alle bovenstaande gevallen is kwaadheid door een vorm van onrecht. Juist door een emotie niet heel groot maar heel dicht bij te halen, zul je merken dat de basis van die emotie voor iedereen gelijk is. Wie is er nooit jaloers geweest? (de boot van de buurman, zijn vrouw, de volle haarbos van een ander, een eigen huis, een talent, aandacht...) Iedereen weet, ongeacht wat of waardoor hoe jaloezie voelt. Wie is er nooit iemand verloren? (een familielid, een huisdier, een baan, een toekomst, zijn sleutels, het Worddocument met daarop de eindversie van een manuscript...) Iedereen weet, ongeacht wat of waardoor, hoe een verlies voelt. Wie heeft er nooit iets heimelijks gedaan? (in de douche geplast, gemasturbeerd terwijl de partner naast je sliep, gespijbeld, geld 'geleend' uit andermans portemonnee...) Iedereen weet, ongeacht de heimelijkheid, hoe een geheim voelt. Juist door een emotie niet heel groot maar juist heel klein te maken kun je hem zó omschrijven dat veel mensen (zo niet iedereen) de basis van de emotie herkent - zelfs zonder zich te kunnen herkennen in de persoon, het conflict, of die specifieke situatie.
Het is geen waarom Bavarois, het is een moeilijkheid, een gevolg waarvan ik denk dat het overmijdelijk is. Als ik een achttienjarige wil 'triggeren' zal ik met iets anders moeten aankomen dat bij die veertiger die zijn kind heeft verloren. Wil ik ze beiden op hetzelfde moment raken, zal ik iets moeten verzinnen dat zo groot en alles omvattend is, dat ze het beiden kunnen voelen. Dan zit je al snel op Liefde Dood Eenzaamheid, en die paden zijn behoorlijk platgetreden. Het kan wel, maar vul je daar een heel boek mee, steek je boven het maaiveld uit, vertel je iets dat iemand nog niet weet. En dan nog: de veertiger kan wel helemaal uitgekeken zijn op De Liefde. Heb je weer niets.
Paden die zijn platgetreden worden door veel mensen bewandeld. Het gaat erom het pad te omschrijven zoals een ander nooit heeft gedaan.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is geen onontgonnen maar wel een zeer fascinerend gebied. Volgens mij maak jij het te groot.
Ik ben een denkmachine. Ik denk heel de dag door. Overal waar ik ben, waar ik ook loop, wordt mijn denkmachine geactiveerd, trek ik causale verbanden, analyseer ik. Het is zowel een verslaving, een neurotische eigenschap als misschien wel mijn grootste kwaliteit. Ik ben een computer met een megaprocessor. Soms denk ik té ver, en soms denk ik verder dan de gemiddelde mens. Veel en veel verder zelfs. Ik zie dingen die anderen niet zien. Dat maakt dat ik vaak anders naar de wereld kijk. Mijn extreme fascinatie voor emoties komt hier ironisch genoeg uit voort. De extreme theoretisering ervan ook. Het is voor mij onmogelijk om, zoals een ''normaal mens'', op een normale manier emoties te beleven, daar is mijn emotionele circuit te verwrongen voor. Ik ben een enorm emotioneel mens, maar ergens in mijn leven is er iets mis gegaan op emotioneel vlak. er is een knik in mijn zuiverheid gekomen. Dat valt ook niet meer te repareren. Op gebied van schrijven ben ik echter een kanon als het gaat om emotionele triggering. Wat op het eerste gezicht een gebrek is, kan ik in schrijven omzetten in een superwapen. Juist vanwege mijn neiging tot overtheoretisering heb ik ''emoties'' tot in de kleinste details geanalyseerd. Ja, ik durf te stellen dat ik nu op het niveau ben beland dat elke verhaaltekst (in een roman dus) die ik schrijf, de emoties van bijna elke lezer positief kan prikkelen. Je zou het kunnen typeren als té ver denken, je zou het ook kunnen zien als verder denken dan de gemiddelde mens. Het is maar door welke lens je de boel wilt bekijken.
Tere punten hebben we allemaal. De emotie die ontspringt uit deze zwakke punten is universeel.
Ik ben alleen geïnteresseerd in de technische kant van de zaak. Hoe kan ik het maximaal aantal (positieve) emoties bij een maximaal aantal personen ontlokken.
De een reageert verbolgen als hij ziet hoe een Chinese kok een kat in de hete olie dompelt - een smaakvol hoofdgerecht. De ander springt op als hij hoort hoe beestachtig de buurman zijn vrouw behandeld. Weer een ander kan er niet over uit dat 20% van de wereld een hoeveelheid voedsel weggooit waarmee de andere 80% een leven geschonken kan worden.
Ik ben niet op zoek naar de verschillen, ik ben op zoek naar de gemene deler. Situaties in het echte leven verschillen met teksten in boeken. In het echte leven ontlokken situaties verschillende emoties bij een mens. Bij boeken werkt het anders. Daar kán eenzelfde situatie dezelfde emoties bij vele lezers opwekken. Dat heeft te maken met het feit dat er maar een paar emoties bij de lezer worden geprikkeld. Niet veel meer dan 5/6. De meeste emoties zou een lezer bij het lezen van een boek niet kunnen voelen, bijvoorbeeld doodsangst.
Juist door een emotie niet heel groot maar heel dicht bij te halen, zul je merken dat de basis van die emotie voor iedereen gelijk is.
Dat klopt. Maar dat kan niet in boeken. Boeken schrijf je voor een groot publiek, niet voor één persoon, en je kunt geen rekening houden met de achtergrondsituatie van één persoon. Dus moet je groot gaan denken. En wat mij woedend maakt? Ik erger me de hele dag door aan mensen, dat men dingen niet begrijpt bijvoorbeeld. Maar ik erger me nog het meest aan mezelf. Dat ik teveel wil begrijpen waardoor ik uiteindelijk niets meer begrijp.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als analyseren je grootste kwaliteit is, moet je toch af en toe op het uit-knopje kunnen drukken. En ik zeg niet dat het makkelijk is. Als je dingen ziet die anderen niet ziet, klinkt dat bijna alsof je hoogsensitief bent. Daar heb ik zelf ook lichtelijk last van, en bovendien ben ik psycholoog, dus ik zou me de hele dag een slag in de rondte kunnen analyseren. Maar dat doe ik niet, omdat ik mijn energie liever aan schrijven besteed. En waar het hier eigenlijk om gaat is de analyse van emoties om te zetten in woorden die iedereen van binnen voelt. En dat is heel andere koek. Dan kom je toch bij schrijfstijl terecht, en bij uitbeelding in woorden. Het gaat niet om de emoties op zich en hoe je die beschrijft, maar wel dat je het zo beschrijft dat iedereen zich er in kan Verplaatsen, met een hoofdletter V. Dan maakt het niet uit of je over iets schrijft wat de lezer nog nooit zelf heeft meegemaakt. De kunst is het zo te beschrijven, dat de emotie toch gevoeld wordt. Dat is uitbeeldingskunst met woorden. Als je dat beheerst kun je stoppen met analyseren.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als analyseren je grootste kwaliteit is, moet je toch af en toe op het uit-knopje kunnen drukken. En ik zeg niet dat het makkelijk is. Als je dingen ziet die anderen niet ziet, klinkt dat bijna alsof je hoogsensitief bent. Daar heb ik zelf ook lichtelijk last van, en bovendien ben ik psycholoog, dus ik zou me de hele dag een slag in de rondte kunnen analyseren. Maar dat doe ik niet, omdat ik mijn energie liever aan schrijven besteed. En waar het hier eigenlijk om gaat is de analyse van emoties om te zetten in woorden die iedereen van binnen voelt. En dat is heel andere koek. Dan kom je toch bij schrijfstijl terecht, en bij uitbeelding in woorden. Het gaat niet om de emoties op zich en hoe je die beschrijft, maar wel dat je het zo beschrijft dat iedereen zich er in kan Verplaatsen, met een hoofdletter V. Dan maakt het niet uit of je over iets schrijft wat de lezer nog nooit zelf heeft meegemaakt. De kunst is het zo te beschrijven, dat de emotie toch gevoeld wordt. Dat is uitbeeldingskunst met woorden. Als je dat beheerst kun je stoppen met analyseren.
Ik ben het helemaal met je eens, op de laatste zin na. Ik kom altijd weer nieuwe dingen tegen waarin ik mezelf kan verbeteren. ''Het leuke van het vak schrijven is dat je het nooit leert'' - Simon Carmiggelt.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Waarom wil je alleen positieve emoties bij de lezer ontlokken? Mensen hebben ook negatieve emoties.