Afbeelding

Of het nou als een klap in je gezicht komt of als een rilling over je rug; iedereen kent de ellende van vastzitten. Er is geen sprake van voortgang en de vreugde van schrijven is ver te zoeken. Ziehier, negentien tips van kunstenaars die de creativiteit ontsluiten.
‘Ik moet een stap terug nemen, een adempauze inlasten en beseffen dat het maar een project is en niet het einde van de wereld als het niet perfect is.’ Mary Kate McDevitt, illustrator en beletteraar.
‘Als ik meer speel dan probeer, dan worstel ik me vaak los van een creatieve blokkade.’ Aris Moore, kunstenaar en docent.
‘De innerlijke criticus is als die oude vriend van school. Je hoopt dat hij je met rust laat, maar hij blijft bellen en berichten achterlaten.’ Anthony Zinonos, collage illustrator.
‘Werp geen barrières op die er niet zijn, ga gewoon werken en maak iets.’ Lisa Golightly, schilder.
‘Stel strakke grenzen voor jezelf en het werk en geef jezelf binnen die grenzen net genoeg ruimte om vrij te zijn en te spelen.’ Trey Speegle, schilder.
‘Ik blijf mijn mantra herhalen, een citaat van Charles Horton Cooley: ‘Een kunstenaar kan niet falen, het is een succes om er een te zijn.’’ Matthias Heiderich, fotograaf.
‘Ik hou ervan om de dag vroeg te beginnen,voordat de rest van de familie wakker wordt. Dan ga ik naar websites zoals Pinterest en Flickr terwijl ik koffie drink.’ Leah Giberson, schilder.
‘Intimiteit, cocktails en muziek zijn uitstekende smeermiddelen tegen en tijdens een sleur.’ Peregrine Honig, kunstenaar.
‘Ik ben geen genie en mijn werk is slechts een weerspiegeling van mijn eigenzinnige binnenkant. Ik kan niet beledigd worden door wat anderen denken.’ Wendy Walgate, keramiek kunstenaar.
‘Ik kan makkelijk in eindeloze cirkels rondgaan en me afvragen of ik op de goede weg ben. Dan moet ik gewoon stoppen en om hulp vragen.’ Cassandra Smith, kunstenaar.
‘Ik vind inspiratie in hardware winkels, bouwplaatsen, lege kamers, door rommel van andere mensen, een goed ontwerp, gesprekken en vlak voordat ik in slaap val.’ Alyson Fox, ontwerper.
‘Toen mijn atelier klaar was, wilde ik echt in die kamer zijn. Het leek logisch om weer te beginnen met werken als ik aan een nieuw bureau zat.’ Julia Rothman, ontwerper.
‘Soms is het moeilijk om te zien wat er mis is, wat er moet veranderen. Een schilderij ondersteboven draaien of ernaar kijken in de spiegel is dan een goede truc.’ Camilla Engman, illustrator.
‘Als ik niet kan handelen na een uitbarsting van inspiratie, dan voelt het alsof ik een nies heb ingehouden.’ Hollie Chastain, collage kunstenaar.
‘Het is een van de mooiste dingen om dit te doen, je hoeft je geen zorgen te maken. Niemand kan het potlood uit je handen trekken.’ Amanda Happe, kunstenaar.
‘Ik probeer open te blijven voor risico’s in mijn werk, want ik weet dat falen kan leiden tot iets geweldigs.’ Shannon Rankin, kunstenaar.
‘Ik denk dat het uiterst belangrijk is om je werkwijze te evalueren en jezelf technisch en conceptueel uit te dagen. Anders wordt het snel saai.’ Deidre Maar-Husaim, kunstenaar.
‘Ik weet dat niet elk begin een afgewerkt product gaat afleveren.’ Emily Barletta, kunstenaar.
‘Als ik problemen heb met een stuk textiel of papier, snij ik het altijd in stukjes. Ik hou ervan om dingen kapot te maken. Het herstelt de mogelijkheden van het materiaal.’ Jessica Bell, kunstenaar.
Door: Elisabeth Hunting
Tips van redacteur Peter de Rijk in het komende nummer!
+ een overzicht van schrijfvakanties! Lees het in het komende nummer van Schrijven Magazine.
Dit nummer niet missen? Neem vóór 21 maart 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Bestsellerauteur Judith Visser gaat in gesprek met haar redacteur Lisanne Mathijssen.
Hoe kies je een goed perspectief? En welke schrijfstijl past erbij? Kathy Mathys legt het je uit in haar workshop Perspectief en Stijl + handige oefeningen!
Dit nummer niet missen? Neem vóór 21 maart 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!