Afbeelding
Neil Gaiman door Pinguino k
Neil Gaiman door Pinguino k
Schrijvers worden al jaren gevraagd om hun wijsheden adviezen en schrijftips te delen met beginnende schrijvers en studenten. Hier de acht beste, wijste adviezen van grote schrijvers.
‘Als ik één ding heb geleerd als cartoonist, is hoe belangrijk het is om te spelen met creativiteit en geluk. Mijn taak is in wezen om 365 ideeën per jaar te hebben. Als je ooit wilt weten hoe oninteressant je werkelijk bent, neem dan een baan waarin de kwaliteit en de frequentie van je gedachten je levensonderhoud bepalen. Ik heb ontdekt dat de enige manier waarop ik kan blijven schrijven is door mijn gedachtes af te laten dwalen naar nieuwe gebieden. Om dat te doen heb ik een mentale speelsheid gecultiveerd.’
‘Laat de televisie met rust, ga niet op het internet vandaag want er is een hoop onzin daar – het is vooral mannelijke, macho onzin. Wij mannen willen graag spelen met speelgoed. Haal dus een goede typemachine, ga naar de bibliotheek – leef daar. Ik ging niet naar school, maar naar de bieb. Daar ben ik de afgelopen vijftig jaar geweest. Daar schreef ik in negen dagen Fahrenheit 451.’
‘Wees wijs, want de wereld heeft meer wijsheid nodig. En als je niet wijs kan zijn, doe alsof je wijs bent. Ga ervoor, maak interessante fouten, maak geweldige fouten, maak glorieuze, heerlijke en fantastische fouten. Breek de regels. Maak de wereld interessanter omdat jij er bent.’
‘Veel mensen, als ze beginnen met schrijven, schrijven over zichzelf. Maar ik ga bot zijn: je bent niet zo interessant als je denkt te zijn. Zelfs al heb je een ongewoon, moeilijk of schokkend leven, het is moeilijk om daar goed over te schrijven. We hebben weinig perspectief op onszelf en wat aantrekkelijk is voor anderen. Dat is een van de redenen waarom ik historische fictie schrijf – het haalt me weg bij mezelf, zodat anderen niet over mij hoeven te lezen.’
‘Ik praat over de voordelen van mislukken. Waarom? Simpelweg omdat je daardoor al het onnodige weghaalt. Zo deed ik niet meer alsof ik iemand anders was en stopte ik al mijn energie in het enige werk dat er voor mij toe deed. Als ik ergens anders in was geslaagd, dan had ik misschien nooit de vastberadenheid gehad om te slagen in de arena waar ik echt thuishoorde. Ik was bevrijd omdat mijn grootste angst al was gerealiseerd en ik nog steeds leefde. Ik had een dochter waar ik van hield, een oude typemachine en een groot idee. Zo werd mijn dieptepunt een solide basis waarop ik mijn leven herbouwde.’
‘…en ik begreep toen dat hij me een betere reden had gegeven om fictie te schrijven dan alleen het vervullen van mijn eigen behoefte en verlangen om het te doen: omdat het empathie creëert. De meeste mensen hebben de neiging om gescheiden van anderen door het leven te gaan, maar als we fictie lezen, nemen we nauw deel aan het leven van anderen. In hun lijden en extase, op alle manieren waarop hun leven uit elkaar valt en weer in elkaar wordt gezet. En als hun ervaring anders is dan de onze, des te beter.’
‘Het logische gevolg van carpe diem – een ader die diep door de rots van de poëzie loopt – is dankbaarheid. Dankbaarheid voor het gewone leven, om nog een dag te hebben. Het inademen, het kloppen van het hart. Dankbaarheid voor de natuur om ons heen – de samenpakkende wolken, de witte ibis bij de kust. In Barcelona is elk jaar een poëziewedstrijd. Er zijn drie prijzen. De derde prijs is een roos gemaakt van zilver, de tweede is een gouden roos en de eerste prijs is een roos. Een echte roos. De bloem zelf. Denk daaraan de volgende keer dat er met de term ‘prioriteiten’ wordt gesmeten.’
Welke adviezen en wijsheden hebben jou geholpen met het schrijven? Deel ze in een reactie hieronder of in het forum.
Abonnees profiteren van extra voordelen.
Elk nummer een nieuw schrijfthema.
55% korting voor abonnees van Schrijven Magazine!
Door ervaren, professionele redacteuren. Goed én betaalbaar!