Afbeelding

schrijftafel

Pixabay

22 storytelling-schrijftips van Pixar

Pixar is de Amerikaanse filmstudio bekend van zijn animatiefilms. Een voorbeeld voor schrijvers vanwege de goede verhalen die een feest van herkenning en emotie zijn. Pixar-regisseur Emma Coats geeft 22 tips voor het schrijven van verhalen.

  1. Je bewondert een personage niet omdat hij/zij slaagt; proberen is al genoeg.
  2. Houd in gedachten wat interessant is voor het publiek, niet wat leuk is om te schrijven. Dat zijn twee verschillende dingen.
  3. Schrijven vanuit een thema is belangrijk, maar je weet pas waar je verhaal over gaat als je klaar bent. Herschrijf dan.
  4. Er was eens een ___. Elke dag___. Totdat___. Daarom___. Daarom___. Totdat uiteindelijk___.
  5. Simplificeer. Focus. Combineer personages. Neem geen omwegen.  Het zal voelen alsof je waardevol materiaal verliest, maar het maakt je vrij.
  6. Waar zijn je personages goed in? Gooi hun tegenpool naar ze. Daag ze uit. Hoe gaan ze ermee om?
  7. Verzin een einde voordat je een midden maakt.
  8. Maak je verhaal af. Laat het los, ook al is het niet perfect. Dan kun je het de volgende keer beter doen.
  9. Als je vastzit, maak dan een lijst van wat er niet gaat gebeuren. Zo kom je vanzelf op nieuwe ideeën die wel werken.
  10. Analyseer de verhalen die je leuk vindt. Wat je leuk vindt is een deel van jou, maar dat moet je eerst herkennen voordat je het kan gebruiken.
  11. Als je het opschrijft, kan je er wat mee. Als het in je hoofd blijft, een perfect idee, deel je het nooit met iemand.
  12. Gooi je eerste idee weg. En de tweede, de derde, de vierde en de vijfde. Haal de voor de hand liggende ideeën uit je systeem. Verras jezelf.
  13. Geef je personages meningen. Passieve en kneedbare personages zijn misschien aardig om te schrijven, maar het is vergif voor het publiek.
  14. Waarom moet je dit verhaal vertellen? Wat is het brandende geloof dat je verhaal voedt? Dat is het hart.
  15.  Als je een personage was in deze situatie, hoe zou je je dan voelen? Eerlijkheid geeft geloofwaardigheid aan ongeloofwaardige situaties.
  16. Wat is de inzet? Geef het publiek een reden sympathie te voelen voor het hoofdpersonage. Wat gebeurt er als het niet lukt? Geef hem of haar geen enkel voordeel.
  17. Geen enkel werk is verspild. Als iets niet lukt, laat het los en ga door. Later zal het terugkomen en nuttig zijn.
  18. Ken het verschil tussen je best doen en moeilijk doen. Verhalen maken is testen, niet verfijnen.
  19. Toevalligheden die personages in de problemen werken, zijn goed. Toevalligheden om hen eruit te halen, is valsspelen.
  20. Oefening: neem de bouwstenen van een film die je niet leuk vindt. Hoe kan je ze herschikken zodat je het wel leuk vindt?
  21. Identificeer je met de situaties en personages uit jouw verhaal; je kan niet koel schrijven. Waardoor zou jij op de manier die je beschrijft reageren?
  22. Wat is de essentie van je verhaal? Hoe vertel je het met zo min mogelijk woorden? Als je dat weet, kan je vanuit daar verder bouwen.

Bron: www.pixartouchbook.com/blog/2011/5/15/pixar-story-rules-one-version.html