Afbeelding
Riccardo via Pexels
Riccardo via Pexels
In de serie ‘Drie-aktenstructuur’ leer je ieder verhaalelement van het drie-aktenstructuurschema beter te begrijpen. Waar in het schema staat een verhaalelement? Maar belangrijker nog: waarom is dit verhaalelement in het schema opgenomen en wat is de meerwaarde daarvan?
Het achtste element vormt het derde obstakel.
Dit verhaalelement is het derde obstakel. Het staat vóór de ramp en de crisis. Vergelijk die woorden eens met elkaar en je weet wat het betekent en wat er komen gaat: het wordt hierna nog veel erger. Een obstakel is immers niet zo erg als een ramp. Tegelijkertijd weet je nog van het element hiervoor dat de held op dit punt in het verhaal ietwat laks kan zijn over de heldenreis. Alles lijkt namelijk even in kannen en kruiken. Van die naïviteit maak je in dit verhaalelement dankbaar gebruik.
In de tweede clue heeft de held laten zien dat die kan knokken en na het vallen weer op kan staan. Wat de held niet weet, maar wat de lezer wel intuïtief aanvoelt, is dat een held na het vallen en opstaan dat proces nog een keer moet doormaken, wil er echt sprake zijn van een heldenreis.
Maak een mix van wat je personage niet weet en de lezer wel. Oftewel: zorg ervoor dat de held bijna achteloos dit obstakel aangaat, om er vervolgens achter te komen dat elk nieuw obstakel er een is dat het uiterste van de held vraagt. Zo trapt je held in de valkuil van diens eigen naïviteit en wordt de lezer beloond voor het correct voorspellen van de komst van dit obstakel.
De strijd is nog (lang) niet gestreden na de tweede clue.
Dit obstakel moet redelijk abrupt duidelijk maken dat de held weer aan de bak moet. Net als de tweede clue kan je dit obstakel in twee stukken verdelen. In het eerste gedeelte gaat de held vol goede moed weer een uitdaging aan, in het tweede stuk komt er een vreselijk gevoel van verslagenheid om de hoek kijken omdat het obstakel niet overwonnen wordt.
Wil je dit obstakel goed tot zijn recht laten komen, kijk dan naar de twee volgende verhaalelementen. Ze vormen samen met dit obstakel een eenheid. Ze laten zien hoe de held eens te meer een obstakel tegemoet treedt, maar dat dat deze keer meer voeten in de aarde heeft. Als je het in stappen opschrijft, krijg je het volgende:
Een held hoeft niet per se aan zichzelf te twijfelen, maar de crisis moet wel het moment zijn waarop alles verloren lijkt.
Als je deze drie stappen samen ziet, is het duidelijk dat het obstakel een duidelijke aanleiding moet geven voor alles wat vlak hierna gaat komen. Zorg er dus voor dat dit obstakel aanzienlijk moeilijker is dan de vorige twee.
Enerzijds moet dit obstakel de ramp in de hand werken en mag het dus vooral niet te simpel zijn. Tegelijkertijd mag de held nog niet bij de pakken neer gaan zitten. Dat gebeurt pas in de crisis. Voor een goede balans zorg je ervoor dat je held aan het einde van dit obstakel een flinke optater heeft gekregen, maar er tegelijkertijd ergens nog een sprankje hoop overblijft. Al is het maar voor de twee tellen dat de held nog niet weet dat de uitkomst van dit obstakel de aankomende ramp met zich gaat meebrengen.
Nadine van de Sande is freelance copywriter en schrijfster. Op verhaalentaal.blog post ze wekelijks een uitgebreide tip voor creatief schrijven. Daarnaast doceert ze een cursus autobiografisch schrijven bij de Ondernemersschool. Als manuscriptredactrice en schrijfcoach helpt ze schrijvers het beste uit hun werk te halen.
Dit nummer niet missen? Neem vóór 15 november 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Dit nummer niet missen? Neem vóór 15 november 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Anya Niewierra schreef geschiedenis: met 5 boeken op de bestsellerlijst. Wat is het geheim van de auteur van De camino?
Kathy Mathys hoopt dat je van herschrijven gaat houden met haar handige tips.