Afbeelding
Foto door fauxels via Pexels
Foto door fauxels via Pexels
De één zegt dat er nu wel overal diversiteit moet voorkomen, de ander zegt dat het er nog niet genoeg is. Houd jij je er ook mee bezig als je een boek schrijft? We zetten vijf redenen voor je op een rij waarom het een goed idee is dat eens te doen.
Met diversiteit in literatuur laat je lezers kennis maken met achtergronden die anders zijn dan die van henzelf. Doordat ze deze personages leren kennen, komen ze in aanraking met situaties die niet gelijk zijn aan hun eigen leven. Dit geldt voor alle vormen van diversiteit: het snappen van iemand zorgt voor meer begrip en minder vooroordelen.
Zorg natuurlijk dat je zelf voldoende research doet, bijvoorbeeld als je schrijft over een personage met een beperking die jij niet hebt. Je kunt altijd sensitivity readers gebruiken om te kijken of je deze groep goed hebt gepresenteerd.
Als je een grote diversiteit aan personages hebt in je boek, is het waarschijnlijker dat veel verschillende lezers zich hierin in kunnen leven. Dit is vaak wat mensen aanspreekt in een boek: personages die op vlakken net zo zijn als zij. Zo vergroot je het publiek dat optimaal van jouw boek kan genieten.
Niet alleen jouw lezers kunnen iets leren van de diversiteit in je boek. Als je schrijft over een minderheidsgroep waar jij niet toe behoort, doe je natuurlijk onderzoek. Zo leer je zelf bij over anderen in de samenleving en kan je dit ook meteen aan de lezer meegeven. Misschien vraag jij je af hoe het is om in een gezin op te groeien dat niet uit Nederland (of waar je boek zich dan ook afspeelt) komt. Interessant om uit te zoeken, en hoe meer je leert over je personages hoe meer diepgang jouw verhaal krijgt.
Bij ons op straat is niemand hetzelfde. De verschillen tussen mensen zie je niet altijd op het eerste gezicht, maar als je ernaar zou vragen is bijvoorbeeld niet iedereen hetereoseksueel. Als je ook diversiteit hebt in de personages, maak je je verhaal alleen maar realistischer: zo zijn we ook in het echt.
Daarnaast helpt het “subtiel” toevoegen van diversiteit om dit te normaliseren. Onder subtiel verstaan we hier dat de personages divers zijn, maar het verhaal niet gaat om problemen die op hun diverse identiteit gebaseerd zijn. Als het ware mogen personages uit minderheidsgroepen er zijn, maar is dit niet centraal voor het plot. Dat maakt je verhaal tegelijkertijd ook weer realistischer. Diverse identiteiten bestaan zonder dat dit altijd een issue is. Hoe meer dit voorkomt in boeken, hoe normaler men diversiteit in de samenleving gaat vinden.
Er is een enorm aantal goede redenen om diversiteit in je boeken te verwerken. Wat geen reden is: het moet. Natuurlijk moet het niet. Denk vooral ook niet dat er een checklist is voor een minimaal aantal diverse personages dat in je boek moet voorkomen. Als jij je gedwongen voelt, maakt dit de personages er meestal niet beter op. Aandacht voor diversiteit betekent niet dat je niet meer de personages kan schrijven die jij in je hoofd had. Maak vooral je eigen keuzes en werk de personages uit die jij wilt leren kennen.
Ervaren redacteur Maria Genova deed voor Schrijven Online meer dan dertig manuscriptbeoordelingen. Lees haar tips in het komende nummer!
Dit nummer niet missen? Neem vóór 24 januari 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.
Topauteur Herman Koch geeft naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe boek advies aan jonge schrijvers. Meld je aan!
Mariken Heitman geeft tips! Meld je aan en ontvang dit nummer.