Afbeelding

Foto: Nanouk
Foto: Nanouk
Deze stijlfiguren klinken misschien deels hetzelfde, maar ze doen precies het tegenovergestelde. Wat zijn asyndeton en polysyndeton? Lees het in het schrijfwoordenboek van deze week en kom erachter hoe jij ze kan gebruiken bij het schrijven.
Een asyndeton is het stijlfiguur dat nevenschikkende voegwoorden weglaat in een opsomming. Waar je een dagelijkse taal ‘en’ zou zetten, staat dan alleen een komma. Een voorbeeld:
De wind was sterk, krachtig, stormachtig, kil.
Een polysyndeton doet juist het tegenovergestelde. Bijvoorbeeld:
En lucht, en bos, en berg herkrijgt zijn tint
- J. Perk
Poly betekent dan ook ‘veel’, terwijl a- ‘geen’ betekent. Veel voegwoorden, of geen voegwoorden dus.
Beiden hebben een ander effect. Zo kan een asyndeton zorgen voor beknoptheid of tempoversnelling. Ook helpt dit stijlfiguur om emotie uit te drukken. Kijk maar eens naar dit voorbeeld, waar de asyndeton bijdraagt en het gevoel van wanhoop in de tekst:
‘Accursed, unhappy, wretched, hateful day!’
- ¬Shakespeare, Romeo and Juliet
Door de woorden die elkaar zo snel op volgen, versnelt het tempo en springt de wanhoop en gejaagdheid uit de tekst.
Een polysyndeton versnelt de tekst juist niet. Wel zorgt dit stijlfiguur ervoor dat er nadruk gelegd wordt op ieder element van de opsomming zoals hier:
‘Die zorgt, en waakt, en slaaft, en ploegt, en zwoegt en zweet.’ – Vondel, Palamedes
Door het veelvoudig gebruik van ‘en’ krijgen alle acties die hier benoemd worden extra aandacht. Daarnaast kan een polysyndeton ervoor zorgen dat er nadruk komt op de hoeveelheid elementen die worden benoemd. Zoals hier:
En mannen en vrouwen en kinderen…
Niet zomaar mannen, vrouwen en kinderen. Maar én mannen én vrouwen én kinderen. Dit benadrukt de hoeveelheid waarover het hier gaat.
Gebruik de stijlfiguren om nadruk te leggen, of juist tempo te versnellen in je tekst. Bedenk goed wat jij wilt uitdrukken en of dit beter tot zijn recht komt als je versnelt of vertraagd. Een uitroep zoals in het voorbeeld van Shakespeare kan heel effectief zijn als je wilt laten zien dat je personage echt emotioneel is. Let dan wel op dat je dit met mate gebruikt. Over het algemeen veroorzaken deze stijlfiguren een apart taalgebruik en is het niet realistisch dat dit in iedere zin van je verhaal voorkomt.
Hoe kies je een goed perspectief? En welke schrijfstijl past erbij? Kathy Mathys legt het je uit in haar workshop Perspectief en Stijl + handige oefeningen!
Tips van redacteur Peter de Rijk in het komende nummer!
Bestsellerauteur Judith Visser gaat in gesprek met haar redacteur Lisanne Mathijssen.
+ een overzicht van schrijfvakanties! Lees het in het komende nummer van Schrijven Magazine.
Dit nummer niet missen? Neem vóór 21 maart 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Dit nummer niet missen? Neem vóór 21 maart 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!