Dit nummer niet missen? Neem vóór 15 november 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Kiezen voor een reguliere uitgever of POD/eigen beheer?
Sinds de eerste editie uit 1996 is het Handboek voor schrijvers dé vraagbaak voor schrijvend Nederland en Vlaanderen. Maaike Molhuysen, schrijfcoach bij de Lettervrouw en auteur van de laatste paar edities van het Handboek, selecteerde speciaal voor Schrijven Online de beste tips uit haar boek. Deze keer: kies je voor een reguliere uitgever of voor pod/eigen beheer?
Het is een vraag waar veel beginnende auteurs mee worstelen: moet je naar een reguliere uitgever stappen, kiezen voor pod of het echt helemaal zelf doen? Wat in jouw specifieke situatie de beste oplossing, hang af van een aantal zaken.
1. Wat is je ambitieniveau? Als je wilt doorbreken als auteur, dan is een reguliere uitgever nog steeds de beste optie. Boekhandelsketens en landelijke media hebben namelijk geen oog voor boeken uit andere kanalen dan de ‘echte’ uitgeverij – een enkele uitzondering daargelaten.
2. Welk genre beoefen je? Schrijf je romans en verhalen, wees je er dan van bewust dat die grondige begeleiding en redactie behoeven om echt goed te worden. Reguliere uitgeverijen bieden die begeleiding zonder dat je daarvoor hoeft (bij) te betalen. Kies je voor pod, dan zul je bereid moeten zijn de kosten voor die begeleiding, redactie en correctie zelf op je te nemen en daarnaast veel tijd en energie moeten steken in het aan de man brengen van je boeken. Maar hoezeer je ook je best doet, de ervaring leert dat je qua verkoopaantallen vooral niet te hoge verwachtingen moet hebben van pod- en eigenbeheeruitgaves.
3. Schrijf je verhalende non-fictie, dan is de vraag of je werk voor een groot publiek interessant is. Is dat het geval, dan is je beste optie opnieuw de reguliere uitgeverij. Alleen dan komt je boek in de boekwinkel te liggen en zullen de media er aandacht aan besteden. Is je boek te particulier, bijvoorbeeld omdat het een verhaal over je familie of je eigen leven is dat niet iets extra’s heeft, dan zullen reguliere uitgeverijen er te weinig commerciële mogelijkheden in zien en zul je andere wegen moeten zoeken. pod/eigenbeheer kan dan een optie zijn. Investeer dan als het even kan wel in goede begeleiding en redactie, want dat vergroot je kans op succes aanzienlijk. En ook hier geldt: houd er rekening mee dat je zelf flink aan de bak moet om je boek onder de aandacht te brengen van potentiële lezers.
4. Schrijf je poëzie, dan is zelf uitgeven vaak je enige optie. Voor uitgeverijen zijn poëziebundels namelijk vaak niet meer rendabel, waardoor ze noodgedwongen alleen nog maar geïnteresseerd zijn in grote namen. Het voordeel dat je als dichter hebt boven veel prozaschrijvers, is dat je meer mogelijkheden hebt om op te treden tijdens literaire festivals/middagen/avonden en dergelijke, en het daardoor makkelijker is om je pod-/eigenbeheeruitgave te verkopen aan je publiek.
5. Schrijf je vooral voor kleine kring, dan is een reguliere uitgever natuurlijk niet aan de orde. Een pod-/eigenbeheeruitgave voldoet dan prima.
Meer weten over het de keuze voor reguliere uitgevers of pod/eigen beheer? Lees erover in het Handboek voor schrijvers, dat hier is te bestellen.
Klik hier voor een lijst met reguliere uitgeverijen, en hier voor een lijst met pod- en eigenbeheeruitgevers.
Gerelateerd
Uitgeven
Techniek
Service
Sommige schrijvers tikken moeiteloos heel wat woorden weg in korte tijd. Hoe doe je dat zelf?
Anya Niewierra schreef geschiedenis: met 5 boeken op de bestsellerlijst. Wat is het geheim van de auteur van De camino?
Kathy Mathys hoopt dat je van herschrijven gaat houden met haar handige tips.
Dit nummer niet missen? Neem vóór 15 november 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!