Start » Nieuws » Het grote geheim achter een écht goede dialoog...

Het grote geheim achter een écht goede dialoog...

28 Mei 2018

Wat is het grote geheim achter een sterke dialoog? Toneelschrijver en regisseur Don Duyns ging op ontdekkingsreis en verzamelde het beste van het beste, om zo antwoord te geven op deze levensbelangrijke schrijfvraag.

Wie een goede dialoog kan schrijven, kan zichzelf de rest van zijn of haar leven waarschijnlijk wel van een inkomen voorzien. Goede dialoogschrijvers zijn zeldzaam. Of het nou om een nieuw theaterstuk, een spetterende novelle, een korte film, afleveringen van een slepende soapserie, een wekelijkse strip of een speelfilm gaat: alle personages moeten praten. Liefst in hun speciale taal (idiolect), met hun eigen ritmiek – kortom met hun eigen kenmerken.

Twee cowboys

brokeback mountain dialoog schrijvenIn ‘Twee cowboys’ (beter bekend onder de filmtitel ‘Brokeback Mountain’) gebruikt Annie Proulx een minimum aan taal voor haar twee homoseksuele veedrijvers. Ze hebben seks met elkaar in een tentje, maar spreken er nooit over. Dit geeft een mooie wrijving: de telkens oplaaiende passie in contrast met emotioneel geladen, maar droge uitwisselingen als:

‘Nou, ik zie je nog wel eens, denk ik.’ De wind blies een lege voederzak door de straat, die uiteindelijk onder de truck verzeild raakte.
‘Zeker’, zei Jack, en ze gaven elkaar een hand en sloegen elkaar op de schouder, waarna ze opeens tien meter van elkaar verwijderd waren en er niets anders op zat dan elk een andere kant op te rijden.

Vooral dat korte ‘zeker’ is in al zijn understatement prachtig. Zeker? Het is voor Jack van levensbelang dat ze elkaar nog vaker zien, honderden keren liefst. Maar door haar personage weinig woorden te geven, versterkt Proulx de interesse van de lezer, terwijl ze tegelijkertijd een heel helder type schetst: in zichzelf opgesloten, broeierig, boers, bars. Dit soort schrijven ziet er makkelijk uit als het eenmaal op papier staat, maar dat is het niet. In feite is het hondsmoeilijk en razend knap. ‘Nou, ik zie je nog wel eens, denk ik.’ ‘Zeker.’ Tien woorden die een wereld schetsen.

Verder lezen

Het volledige artikel lees je in het eerste nummer van Schrijven Magazine Plus, ons gloednieuwe digitale magazine. De eerste editie staat volledig in het teken van dialogen schrijven. Lees hem ter kennismaking gratis!

« terug naar het nieuwsoverzicht

Gerelateerd nieuws:

- NIEUW! Schrijven Magazine Plus: lees het eerste nummer nu gratis
- De 6 belangrijkste schrijflessen van Renate Dorrestein
- Beter leren schrijven? Lees Schrijven Magazine!


Schrijven

Ontvang de gratis nieuwsbrief boordevol tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!
Schrijven
  • 5 essentiële schrijftips van Jonas Jonasson (De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween)
  • Alles over het schrijven van een familieverhaal
  • Zo maak je tijd om te schrijven
  • Stoomcursus literaire non-fictie
  • Wat kunnen romanschrijvers leren van toneelschrijvers?
  • Niet de plot, maar het ritme is essentieel voor een goed verhaal
  • Suspense opbouwen? Doseer je informatie

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór maandag 23 juli 16:00 u. een abonnement!

WORD ABONNEE