Afbeelding
Foto: Pexels
Foto: Pexels
De opening van je verhaal moet altijd een knaller zijn, of het nou een proloog is of je eerste hoofdstuk. Vorige week hadden we het over 4 voordelen van het schrijven van een proloog, maar er zijn zeker ook valkuilen.
Je wil de lezer achtergrondinformatie meegeven in de proloog. Dit kan een traumatische gebeurtenis van je hoofdpersoon zijn of de geschiedenis van het elven ras in je fantasy verhaal. Maar daar schuilt een gevaar in: voor je het weet, schrijf je een infodump. Je overlaadt de lezer dan informatie die je later ook kan vertellen. Begin het verhaal met de personages en het conflict, de achtergrond komt vanzelf wel. De beschrijving van die traumatische gebeurtenis heeft immers meer impact op de lezer als ze al zijn gaan houden van je hoofdpersoon.
De proloog opent met een groot mysterie of een spannende achtervolging. De lezer zit op het puntje van de stoel. Maar wanneer de pagina wordt omgeslagen naar hoofdstuk 1, is de hele spanning verdwenen en komt het verhaal maar langzaam op gang. Je lezer zal zich misleidt voelen. Dat betekent niet dat je hele boek een achtbaan moet zijn vol achtervolgingen, maar probeer de spanning en het tempo vast te houden.
Je wil sfeer scheppen en je meent een proloog nodig te hebben om dit te doen. Dan schiet je snel je doel voorbij. Sfeer scheppen kan ook in je eerste hoofdstuk met een goed geschreven openingszin of een ijzersterke omschrijving. Een voorbeeld van het scheppen van sfeer is de openingszin van De vanger in het graan van J.D. Salinger:
Als je het echt allemaal wil horen, dan wil je waarschijnlijk eerst weten waar ik geboren ben en wat een waardeloze jeugd ik heb gehad en wat mijn ouders allemaal gedaan hebben voordat ze mij kregen en meer van dat soort sentimentele gelul, maar eerlijk gezegd heb ik geen zin om het daarover te hebben.
Hier heb je dus geen proloog voor nodig.
Snel krijgen beginnende schrijvers de neiging om lange prologen te schrijven. Vroeger konden schrijvers er vaker mee wegkomen, maar de moderne lezer zit er meestal niet op te wachten. Alleen omdat Tolkien een proloog kon schrijven over zijn zelfverzonnen ras genaamd de Hobbit, betekent niet dat jij dit ook moet doen.
Je hebt je proloog geschreven en je weet niet zeker of het de beste opening is. Toch laat je hem staan. Het is niet erg om een proloog te schrijven (soms werkt het juist heel goed) maar overweeg altijd aan het einde of je een proloog nodig hebt. Twijfel je nog? Bekijk deze checklist voor een proloog.
Topauteur Herman Koch geeft naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe boek advies aan jonge schrijvers. Meld je aan!
Mariken Heitman geeft tips! Meld je aan en ontvang dit nummer.
Dit nummer niet missen? Neem vóór 24 januari 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Ervaren redacteur Maria Genova deed voor Schrijven Online meer dan dertig manuscriptbeoordelingen. Lees haar tips in het komende nummer!