Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat moet je in huis hebben om een SUCCESVOLLE schrijver te worden?

Wat bepaalt de waarde van een diamant? Vier C’s geven het antwoord: -Cut: de slijpvorm -Colour: de kleur -Clarity: de zuiverheid -Caratweight: het karaatgewicht Ik vroeg me af of ik een soortgelijk antwoord kon formuleren op de vraag wat je in huis moet hebben om een succesvolle schrijver te worden. Uiteraard komt mijn inspiratie niet uit eigen bevinding, helaas, maar uit de vele boeken van bekende schrijvers die hierover hun mening geven. Ik heb vier T’s uitgedokterd: -Tijd -Talent -Toewijding -Toeval Ik meen dat al wat ik gelezen heb onder een van deze vier T’s kan hokken. Iedere T heb ik toegelicht met enkele regels van een bekend schrijver. TIJD: Het verhaal wil van negen tot vijf aandacht, of van zeven tot twaalf. Het wil in elk geval dat men dagelijks - en zeven dagen telt de week – in de galeien plaatsneemt om eraan te werken. Het is als de dood dat het zal omkomen als het aan zichzelf wordt overgelaten. Renate Dorrestein TALENT: We ontkennen niet dat talent bestaat, maar willen we niet alles onder dat kleed vegen? Er valt veel meer van het schrijfvak te leren dan menigeen denkt. Harry Mulisch zei eens: “Het feit dat je bereid bent zo hard op een blaadje papier te werken, maakt deel uit van je talent. Je kunt niet zeggen: deze man heeft talent, maar hij is lui. Nee, hij heeft geen talent, want hij is lui. Peter Burger & Jaap De jong TOEWIJDING: Vele getalenteerden zullen het als schrijver toch niet redden. Ze missen iets wat beslist nodig is: zelfdiscipline, een koppige vasthoudendheid en een niet te breken positieve instelling. De tijd die we normaal doorbrengen met onze vrienden en geliefden zal aan het schrijven opgeofferd moeten worden. Er zijn maar weinig schrijvers die golf en snooker spelen of die vaak tv kijken. Schrijven is te vergelijken met verslaafd zijn aan heroïne; alles wat je hebt gaat er aan. James N. Frey TOEVAL: De schrijfster J.K. Rowling vormt hier een mooie illustratie van. Niet minder dan 12 uitgeverijen (!) weigerden om haar boek over Harry Potter te publiceren. Ze bleef proberen en bezorgde haar manuscript uiteindelijk aan een kleine uitgeverij Bloomsbury. Het toeval wou dat de baas een dochtertje Alice had. Zij las het eerste hoofdstuk en vroeg direct naar het volgende. Hierdoor gaf Bloomsbury groen licht. Ondertussen zijn er al 325 miljoen Potterboeken verkocht.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ellis schrijft: Toeval valt volgens mij vaak samen met doorzettingsvermogen. Hoe? Als je de toevals momenten leest van de groten der aarde zit er vaak een lange periode van volhouden en doorploeteren voor. Een periode waarin velen al afhaken. Waar blijft dan het toeval? Koen: Je bevestigt wat ik zeg: Toeval! Voor sommigen zal dat toeval na vele jaren ploeteren voorvallen, voor anderen aan het begin van dat ploeteren. Heb ik gezegd dat succesvolle schrijvers geen doorploeteraars zijn? Ik zeg alleen dat er zonder dat (gelukkig) toeval geen letter op de boekenplank zou staan. (Tenzij je je manuscript uitgeeft in eigen beheer :D)

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuke topic. In het onderwerp staat SUCCESVOL met hoofdletters geschreven. Ik denk dat we, voordat we kunnen bepalen wat hier voor nodig is, eerst moeten definieren wanneer iemand succesvol is. Waar ligt de grens van succes?

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Koen, je begrijpt het blijkbaar niet. Toeval is wat het is, overal aanwezig. Zeg dan ook maar dat zuurstof aangeraden is. En zo nu en dan een warme maaltijd. Ik vind dit onderwerp, hoe zal ik het zeggen, nogal makkelijk. Niemand zal het oneens zijn met het feit dat je talent nodig hebt, of toewijding, of dat toeval meespeelt. Ik trek enkel het nut van zo'n vanzelfsprekendheid in vraag, en voeg daaraan toe dat je concreet te werk moet gaan, dat dan de kans groot is dat er een en ander bereikt wordt. Zwart-wit is te makkelijk en excusepolitiek te flauw. Moeite doen, daar gaat het om. Al de rest is gezeik.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een interessant topic! Volgens mij is succes heel persoonlijk en ook tijdsgebonden. Waar de één zich al succesvol voelt door plaatsing van een verhaal in de schoolkrant, is dat voor de ander plaatsing op de tiplijst van de Nederlandse kinderjury 2008 :) En voelde je je eerst tevreden en succesvol over het voltooien van je manuscript, dan verschuift dat (wellicht) en wordt je doel om het bij een uitgever te publiceren. Etc. etc.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, daar heb je een goed punt, Ing. Eigenlijk konden we daar wel een nieuw topic over maken: wat is voor jou succes? Ik denk inderdaad: stapsgewijs. Eerst je manuscript af. Dan de erkenning van een uitgever. De publicatie. Goede recensies. Een prijs, wellicht. Een inkomen halen uit je werk. Hoe ver kun je gaan met succes? Waar eindigt het? Hoeveel successen kan een mens hebben voordat hij - refelecterend - zijn eerste grote succes ziet als een wankele stap op de weg die hij als schrijver ging? Schrijver zijn is als een berg beklimmen. Je begint onderaan. Een berg is nooit alleen maar berg. Zelden ga je linea recta omhoog. Doch eenmaal boven aangekomen plant je op de top de vlag. Wat staat erop geschreven? Maar zie je daar in de verte niet een top die nóg hoger is? Wat is de állerhoogste berg ter wereld? En als je dáár op de top bent, wat kun je dan nog? Dan sta je in de lucht. Waarschijnlijk in je eentje. Eigenlijk, al redenerend kom ik tot de conclusie: succes bestaat niet. (IJdelheid, ijdelheid, niets dan ijdelheid. Najagen van wind, zegt de Prediker).

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar laat niemand zich ooit weerhouden om te schrijven. Zorg dat je je doelen haalt. Maar houd op over succes.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marriejeanne, geweldig betoog. Deze topic kunnen we dus overboord gooien. Succes bestaat niet, dus hoeven we ook niet na te denken over hoe we een SUCCESVOLLE schrijver worden, toch?

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi onder woorden gebracht, Mariejeanne! En 't zou prettig zijn als de topictitel succesVOL werd aangepast...

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
En babbel, misschien is een mix nog wel hetzelfde, want ja, die plank misslaan is wel pijnlijk. Maar liever inlevingsvermogen en geen ervaring dan andersom, want anders kun je alleen maar vanuit je eigen kader schrijven en volgens mij gaat dat al snel vervelen, voor zowel jezelf als je lezers. True, niets is zo vervelend als mensen die vanuit hun eigen ervaring iets in gaan vullen en denken te weten hoe zaken in elkaar steken. Dat is je eigen ervaring, maar of deze voor een ander gelijk is? Nee, daar heb je een goed punt. Ik ben blij met mijn empatisch vermogen, en de mogelijkheid om zaken van meerdere kanten te kunnen alsook willen bekijken. Zou niet willen dan iemand denkt, god...Wéér zo´n verhaal, óf... Ja hoor, lekker standaard gedacht.. ik voel het heel anders. Nee, creatief zijn en de ander willen vermaken, roeren..dat vind ik van belang. Zoals ik weg kan drijven op woorden, dat effect zal ik ook graag eens hebben wanneer iemand mijn werk leest. (blabla)

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Godje, Zwakke repliek. Bovendien, waar haal jij het vandaan om te zeggen: Niemand zal het oneens zijn met het feit dat je talent nodig hebt, of toewijding, of dat toeval meespeelt? ------------------------ Ing, Wat je zegt is waar. Maar we dwalen af als we een filosofische discussie beginnen over wat succes betekent. Misschien een goed onderwerp voor een nieuwe topic? ------------------------ Nog iets over toeval: Voor wie van mening is dat hij of zij met kop en schouders boven iedereen uitsteekt, en er bovendien van overtuigd is dat zijn beoordelaars onfeilbaar zijn, moet de gedachte aan toeval lachwekkend klinken. Ik lach alvast niet mee. :)

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
"Maar we dwalen af als we een filosofische discussie beginnen over wat succes betekent." Waarom heet het topic dan: 'Wat moet je in huis hebben om een SUCCESVOLLE schrijver te worden'? In hoofdletters.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met "zwakke repliek" denk je een discussie te winnen, Koentje? Zeg eens eerlijk, bereik je ook wat met je halfzachte theorieën en je zogezegde taalkennis?

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wat je in huis moet hebben: grote portie LEF. LEF! LEF! Je moet over bepaalde onderwerpen dúrven schrijven. Dat vind ik persoonlijk best moeilijk. Dat moet zo uit je tenen komen!

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ga nu beginnen aan een ander vervolg over Mara. Niet Joy maar Mara met haar moeder die dus ... doodgaat. En dat moet ik los van mijn eigen ziekte zien. Pfff. Maar het lukt me wel. Ik ben een bikkel.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mara, je kan wel Joy laten denken over Mara's moeder :) -Tijd -Talent -Toewijding -Toeval Toewijding is logisch, anders was je geen schrijver geworden denk ik. Toeval (als je dat zo wilt noemen) - klopt wel, het ligt er maar net aan waar je op dat moment mee bezig bent of dat in je verhaal voorkomt (zo werkt het voor mij wel). Ik denk voor mij de volgorde: 1. Toewijding - als je maar bezig gaat en blijft kom je vanzelf tot een heel boek 2. Talent - ook best belangrijk :) 3. Tijd - als je echt wil schrijven maak je tijd 4. Toeval - je schrijft het verhaal toch wel, Toeval is voor mij toch wel het minst belangrijkste

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben maar blij dat de dood voor jou nog een onbekende is Mara. Ik wens je alle kracht en sterkte toe om er weer een mooi boekwerkje uit te ´persen´ :D

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Om ook even inhoudelijk op dit topic te reageren; Mijns inziens heb je tijd nodig om een verhaal te kunnen schrijven. Vervolgens heb je talent nodig om er kwaliteit aan toe te voegen. De toewijding zorgt er voor dat er beleving, betrokkenheid, passie en dat soort ingredienten (blijft vaag, maar ja) in het verhaal is terug te vinden. En tenslotte heb je toeval nodig om succesvol te kunnen zijn.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Jazeker, Rapid. Dat heb je goed samengevat. (vind ik). Dit is de essentie. Maar tegelijkertijd is het allemaal zo subjectief en relatief. Donald Duck is succesvoller dan Harry Potter (op dit moment nog). Een kwestie van tijd, misschien Maar toeval... daar geloof ik niet heel erg in. Als iemand goed werk aflevert, dan zitten daar tijd en toewijding in. Kan niet anders. Heel toevallig hebben we het in dit verband dan over schrijvers. Maar dat een goede schrijver bij toeval succes heeft... Nee. Daar zit meestal veel meer achter. Lees het topic over Sebes nog eens.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Toeval = keihard werken en hopen dat het wat wordt. Dan valt je iets toe. Ora et labora. Niet versagen.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een bekende Nederlandse dichter schreef een gedicht over de dood van zijn kindje, waar hij zielsveel van hield. Hij had de tijd en die nam hij ervoor. Hij had het talent, en dat wist hij al. De toewijding vond zijn oorzaak van zijn grote liefde en het overweldigende verdriet. Het toeval zie ik niet. Wel de levenservaring, zonder welke hij dit prachtige gedicht niet had kunnen maken. (Ik denk niet dat je daar inlevingsvermogen voor in de plaats kunt stellen.)

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aart schrijft: Toeval - je schrijft het verhaal toch wel, Toeval is voor mij toch wel het minst belangrijkste Koen: Toeval is inderdaad niet nodig om je verhaal te schrijven, maar de vraag is: Wat moet je in huis hebben om een SUCCESVOLLE schrijver te worden? Niet om een goed verhaal te schrijven!

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Rapid schreef: Mijns inziens heb je tijd nodig om een verhaal te kunnen schrijven. Vervolgens heb je talent nodig om er kwaliteit aan toe te voegen. De toewijding zorgt er voor dat er beleving, betrokkenheid, passie en dat soort ingredienten (blijft vaag, maar ja) in het verhaal is terug te vinden. En tenslotte heb je toeval nodig om succesvol te kunnen zijn. Koen: Ik zou het niet beter kunnen samenvatten: En tenslotte heb je toeval nodig om succesvol te kunnen zijn. :) Toeval heeft dus niets met hard werken te maken. Als toeval te beïnvloeden zou zijn, is het geen toeval.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik durf het haast niet te zeggen: heeft er iemand aan techniek gedacht? Toegegeven dat creativiteit belangrijk is, toewijding, talent en tijd, techniek is iets dat voldoende aanwezig moet zijn om zowel het schrijven als het aan de man brengen voor elkaar te krijgen. Waarbij het schrijven zelf vooral een technische bezigheid is. Over toeval: het toeval wil dat ik weet dat ik bovenop de stapel lig, klaar om als eerste beoordeeld te worden. En met een klein beetje meer aandacht omdat ik van de vorige redacteur geen antwoord gekregen heb terwijl hij wel om het manuscript heeft gevraagd kort voordat hij met pensioen ging. Ja, toeval. Maar goed, ik krijg dus snel een antwoord over mijn boek.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
van omhoogh

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Odile, Techniek, zeg je. Je kunt dan ook Taal aan het lijstje toevoegen (we raken niet weg van de T's ) :) . Techniek en taal kun je verwerven. Toewijding is dan onontbeerlijk. Het enige wat je niet uit boeken kunt distilleren is de kunst om een literaire intrige te bedenken. Boeken over schrijven kunnen wel fungeren als een sleutel om de deur van jouw fictionele droomzolder te openen. Als je dan eerlijk bent, merk je dan wel of je er je pc moet installeren of een pingpongtafel. (volgens mij)

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
HEt wordt natuurlijk wel erg breed. Ik herinner me een opdracht uit mijn schooltijd: "maak 10 essentiële regels voor een samenleving op een eiland." Ik had 1 regel: 'respect voor de ander'. Daaronder viel alles, dat was ook zo, maar erg concreet is het niet natuurlijk.