Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leven van de Lira?

In Nederland krijg je als je boek in de bibliotheken staat een (kleine) vergoeding per uitlening. Lira regelt de verdeling van die gelden. In het Lira-bulletin staat een aardige statistiek over de uitgekeerde gelden. Het geeft mij in ieder geval inzicht in hoeveel schrijvers er van de pen zouden kunnen leven. Wat cijfertjes: - 592 mensen kregen minder dan 10 cent :-( - 1251 mensen kregen tussen de 10 en 50 cent :-( - 848 mensen kregen tussen de 50 cent en 1 euro :-( ........ ........ - 1691 mensen kregen tussen de 100 euro en 400 euro (ik dus en nog 1690 mensen) - 830 mensen kregen tussen de 400 en 1.000 euro - 743 mensen kregen tussen de 1.000 en 5.000 euro (kijk dan beginnen we het ergens over te hebben :-)) - 130 mensen kregen tussen de 5.000 en 10.000 euro - 90 mensen kregen tussen de 10.000 en 50.000 euro - 5 mensen kregen meer dan 50.000 euro (Wie zouden dat zijn, naast Kluun?) Over 2006 kreeg overigens niemand meer dan 50.000 euro. Dus daar zit een stijging bij de 'rijken'. In totaal werd er aan 14.208 schrijvers uitgekeerd. Mij dunkt dat er de laatste drie (vier?) categorien van de pen zouden moeten kunnen leven. Dat valt mij dus mee, jullie ook? Let wel, het betreft hier alleen de leenvergoedingen die maar een klein deel uitmaken van het inkomen. Niet de royalties van de verkochte boeken, de inkomsten van de columns waar zulke mensen steevast voor gevraagd worden en de opbrengsten van de lezingen en dergelijke. Het totaal uitgekeerde bedrag was trouwens: 4.789.682,3 euro. Het gemiddeld bedrag 414,50 euro Hoogste bedrag 63.611,54 euro (Wie o wie?) Laagste bedrag 0,1 cent :-) En de mediaan (net zoveel mensen die meer kregen als mensen die minder kregen) was 13,28 euro. Het gros wordt hier dus niet rijk van! Zo, nu zijn jullie weer even helemaal bij!!

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond het heerlijk om de hele nacht naast juf Wammes te mogen zitten. Jeugdtrauma weg en nu gaan we weer verder met schrijven zodat Lira volgend jaar nog meer moet uitbetalen.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marriejeanne en Solarcell: ik ben blij met mijn leenvergoeding omdat ik daarmee mooi weer een stuk maand kan oplossen. En ik vind dat ik daar ook gewoon mijn blijheid over mag tonen, net zoals ik blij ben dat alle anderen hier hun vreugde tonen als ze een nieuw contract hebben, een herdruk van hun boek, een leuk tv-optreden en noem maar op. Dat heeft wat mij betreft dus niets te maken met iemand de ogen uit te willen steken en ik vind het eerlijk gezegd nogal kwetsend dat je mij daarvan beticht, MJ.
Voor allen: laat er geen misverstand over bestaan dat ik vind dat iedereen blij mag zijn als hij loon naar werken krijgt. Zelf ben ik daar ook blij om. En wel heel blij. Enerzijds is er dus de vreugde van de een en anderzijds het grote verlangen van de ander. Naar mijn idee kan het ook voldoende te zijn om te melden dat het geld binnen is - in dit geval, in dit topic, dat staat los van andere onderwerpen van succes - zonder erbij te vermelden wat je er allemaal voor mooie dingen mee gedaan hebt of zou kunnen doen. Ik denk dat je daarmee een vorm van jaloezie kan opwekken. De reactie van rudolf vind ik in dit geval smaakvol, die van Rapid ook. En die van mezelf. En de andere reacties vind ik gewoon niet zo fijngevoelig, dat is het. Maar ik heb jou zeker nooit willen kwetsen, Zjors, zoals ik ook zeker weet dat jij nooit iemand zult willen kwetsen. Maar daarom mag ik het toch aanroeren, zonder in persoonlijke richting met modder te gooien?

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oke, houden we het erop dat jouw opmerking smaakvol was en en die van mij niet. Dat dat jouw mening is in ieder geval.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eigenlijk vond ik vooral de reactie van rudolf smaakvol. Misschien ben ik zelf ook niet altijd smaakvol. In elk geval wordt er wel gehapt. Zand erover, vuurtje gedoofd. Wat mij betreft.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, laten we inderdaad een grote emmer zand over dat gedeelte van de "Leven van Lira" topic. En ik weet het, zeker ik ben niet erg, tja... tactvol geweest, maar zal in het vervolg niet zo impulsief reageren. Dus wat mij betreft is het vuur gedoofd...?

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zal ik dan om iedereen weer op te vrolijken wekelijks al jullie boeken lenen bij de bieb? Ik woon er namelijk tegenover. Kunnen we straks allen op vakantie...

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Over deze interessante woordenwisseling valt best een leuk verhaal te schrijven met als titel: Een grote emmer zand over Lira :D

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ben een spuit elf, ik weet het, maar ik kom hier niet meer zo vaak als ik zou willen omdat ik het (zoals velen van ons) enorm druk heb. Maar heb je het al eens op een andere manier bekeken? De successen van sommigen van ons kunnen ook juist als stimulans werken voor anderen die (nog!!) niet zo ver zijn. Toen ik net op dit foum kwam (nog op de oude stek en heel wat jaren geleden) had ik nog lang geen contract bij wie dan ook en droomde ik van een bestaan als schrijver. Als ik destijds verhalen las van mensen die het wel al was gelukt, was dat voor mij een enorme boost om nog harder mijn best te doen (omdat het voor mij het bewijs was dat het dus mogelijk was!). Ik denk niet dat Micha of Zjors hier zijn om op te scheppen, integendeel. En ik ook niet, al moet ik eerlijk toegeven dat ik me wel aangesproken voelde toen ik zojuist sommige dingen las. Maar het is in ieder geval nooit mijn bedoeling geweest (niet eens in me opgekomen, op die manier denk ik niet eens over dat soort dingen na). Zelf moest ik grijnzen toen ik vorige week las om de flatscreen van Micha, je kunt het toch ook gewoon 'leuk' vinden voor iemand als het goed gaat? Jaloezie is negatieve energie, laat het een stimulans zijn! Sorry en ik weet dat ik nu dingen weer oprakel waar al een laag zand over ligt maar ik wilde het toch even zeggen.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben blij dat jij het zegt, Kim. Ik was al langer aan het peinzen hoe ik me toch in deze brei moest mengen zonder de boel te laten escaleren. Maar ik ben het dus 100 procent met je eens, in alle opzichten. :thumbsup: En ik heb de aanmeldingsfomulieren voor de Lira inmiddels binnen, in de kerstvakantie ga ik er voor zitten (dat wordt een drukke vakantie, er ligt zoveel op het 'nog doen' stapeltje).

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ "Kim" ;) We zijn we bekoeld... :D Ik heb weer een lading zand meegenomen hoor. Maar nu het toch weer even open ligt wil ik er nog een korte reactie op geven. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het met je eens ben. Natuurlijk gun ik een ieder zijn of haar succes, maar daar ging wat mij betreft de discussie ook helemaal niet om, al lijkt het alsof ik de enige ben die dat zo ziet. In de eerste plaats heb ik Zjors nooit verweten dat ze zichzelf in een categorie plaatste, eerlijk gezegd vond ik dat juist wel heel oprecht en bescheiden overkomen. Zeker niet opschepperig. Ook de successen van anderen zoals bijvoorbeeld Rietje vind ik echt helemaal top. Ik denk dat velen het gevoel van eindelijk datgene bereiken wat je altijd hebt willen bereiken zullen herkennen. Wat dat dan ook moge zijn. En als je dan leest hoe enthousiast zij hierover praat, dan verschijnt er bij mij een grote glimlach op het gezicht. Kortom, evenals een ieder die zich heeft uitgesproken over deze verhitte discussie, vind ook ik dat het delen van succes absoluut moet kunnen en dat het zelfs leuk is om te lezen. Maar ik vind nog steeds dat bepaalde opmerkingen ongepast en kinderachtig waren en helemaal niets te maken hadden met het positief delen van succes. Maar hoe ik daar over denk heb ik al eerder laten blijken... Zo, de laadbak van de zandwagen staat op kiepstand... :)

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb de hele discussie niet gelezen hihi, en ga me er ook niet in mengen. SolarCell: dat hoop ik ook, dat jullie weten dat het kan. Mij is het gelukt, dus jullie kunnen het ook. Ik hoop dat het mensen enthousiasmeert. Heel veel mensen hier kunnen goed schrijven, daar ben ik van overtuigd. Je moet gewoon het geluk hebben om op het juiste tijdstip, met het juiste verhaal, de juiste uitgever te vinden.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De kerstvakantie is begonnen en zoals ik dapper met mezelf heb afgesproken, ben ik achterstallig puin aan het ruimen, het aanmeldingsformulier van Lira ligt pas vanaf 14 mei te wachten :o . Maar ik kom er nog steeds niet helemaal uit: aansluiten of aanmelden. Als je je aansluit, zijn er drie rechten die al aangekruist zijn en die je dus aan hen overdraagt (doorgeven via kabel, openbaar vertonen en mechanisch reproduceren). Daarnaast zijn er nog tien die je desgewenst zelf aan kunt vinken. Ik zie de voor- en nadelen niet en ook niet wat het te maken heeft met (kinder)boeken, het sluit eerder aan op toneel, muziek etc. Kan iemand me daar meer over vertellen? En hebben jullie met aansluiten meer dingen aangevinkt of alleen die standaardpunten? (en ja, ik kan natuurlijk de Lira bellen, maar ik wil eerst graag horen wat jullie mening is)

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb geen idee, Ing. Misschien laat ik heel veel aan me voorbijgaan. Met andere woorden: ik ben ook benieuwd naar het antwoord op jouw vragen.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb helemaal niks ingevuld. Ik kreeg te horen dat ze me zochten en heb een mailtje gestuurd. Oh wacht, toen kreeg ik een docbestandje dat ik moest invullen en terugmailen, maar volgens mij ging dat alleen de titels die op mijn naam staan. Ik kan wel even kijken of ik dat nog kan vinden.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb me aangesloten en een aantal zaken aangevinkt. Ik geloof zowat alles. Ik ben voorlopig niet van plan om dat soort rechten zelf te gelde te maken. Daar ontbreekt me de kennis voor. Ze kunnen hun rol als belangenbehartiger alleen goed spelen als ze veel aansluitingen hebben. Mocht ik ooit van iemand horen dat het nadeel heeft opgeleverd om aangesloten te zijn dan horen jullie het meteen. Eigenlijk moet je dan een aantal dingen in de standaardcontracten van je uitgever weer laten schrappen, maar dat snap ik niet, dus doe ik niet. Het is vrijwel nooit relevant voor ons simpele kinderboekenschrijfsters. Maar wat wel zo is, is dat de macht van het getal telt als Lira namens veel aangeslotenen kan onderhandelen.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb me aangemeld, niet aangesloten. Adres- en bankgegevens en titels dus. Da's alles. Ik weet niet hoe lira werkt, maar ik heb bij Buma/Stemra wel eens gehoord dat een muziekmaker niet wilde dat iemand zijn liedje ergens voor gebruikte, maar omdat B/S het beheerde, had hij daar niks meer over te zeggen, zolang ze maar betaalden. Het is misschien dus wel handig om te kijken wat je zelf nog te zeggen hebt over je werk.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb me aangemeld en niet aangesloten, om de reden die MichaM geeft. Ik vind het wel handig als ik zelf nog wat te zeggen heb. Bovendien aansluiten kan altijd nog. Eerst maar eens zien hoe het allemaal gaat.

Lid sinds

19 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
maar ik heb bij Buma/Stemra wel eens gehoord dat een muziekmaker niet wilde dat iemand zijn liedje ergens voor gebruikte, maar omdat B/S het beheerde, had hij daar niks meer over te zeggen, zolang ze maar betaalden.
Het werkt bij Buma/Stemra ook andersom. Als je je muziek weg wilt geven mag dat ook niet.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook ik heb me afgelopen jaar aangemeld-niet-aangesloten (al was het maar omdat ik ook na drie keer lezen niet begreep wat de consequenties zouden zijn van het aangesloten zijn :retard: ). Mocht ik het ooit wel begrijpen, kan ik me altijd nog aansluiten. Kreeg een aantal weken geleden voor het eerst iets uitgekeerd. Maar nu vraag ik me af: moet ik hier nog btw over betalen, of is dit net als royalty's vrijgesteld van btw? SG

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor de reacties! SG formuleert het wel heel treffend en daar sluit ik me graag bij aan: omdat ik na drie keer lezen ook niet begrijp wat de conseqenties zijn, heb ik besloten me enkel aan te melden.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien hoef je dan geen btw te betalen, maar misschien wel inkomstenbelasting. En als je als zelfstandige aangemerkt bent, wat m.i.v. 2009 immers gaat gebeuren, word je ook aangeslagen voor de regeling inkomensafhankelijke bijdrage ziektekosten, 4% van je jaarinkomen - tenzij je óók in loondienst bent. Dan is het je werkgever die daarvoor opdraait. Altijd handig, een boekhouder.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien hoef je dan geen btw te betalen, maar misschien wel inkomstenbelasting. En als je als zelfstandige aangemerkt bent, wat m.i.v. 2009 immers gaat gebeuren, word je ook aangeslagen voor de regeling inkomensafhankelijke bijdrage ziektekosten, 4% van je jaarinkomen - tenzij je óók in loondienst bent. Dan is het je werkgever die daarvoor opdraait. Altijd handig, een boekhouder.
Ik ben al jaren zelfstandige, dus dat ik IB moet betalen is me bekend. Maar ik draag daarnaast ook keurig ieder kwartaal BTW af. De meeste van mijn werkzaamheden vallen onder de noemer 'zakelijke dienstverlening' en zijn dus belast met 19% BTW. Royalty's zijn belast met 0 % BTW, daar hoef je dus geen BTW over te betalen (maar ze tellen uiteraard wel mee voor de IB en allerlei inkomensafhankelijke bijdragen etc). Mijn vraag is alleen: vallen leenvergoedingen ook (net als royalty's) onder het nulprocentstarief voor de BTW, of niet?

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Daarom zeg ik: altijd handig, een boekhouder. Dit soort vragen kunnen wij hier op het forum zelden beantwoorden. We weten het gewoon niet. Overigens is zakelijke dienstverlening die valt onder de noemer vrijheid of verspreiding van mening, kennis of inzicht in gedrukte vorm (*) niet btw-belast. De Belastingdienst heeft daar een mooie term voor. Maar mijn informatie in dezen laat ik altijd weer door mijn boekhouder natrekken. Ik durf dit soort dingen niet als feitelijk te benoemen. (*) zoals het schrijven van artikelen en wat daarmee samenhangt, m.u.v. drukken en alles wat daar weer mee samenhangt, maar ook daar zitten verschillende btw-tarieven op (op drukwerk).

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Even een antwoord om mijn eigen eerdere vraag: ik ben er inmiddels achter dat leenvergoedingen voor boeken in de bibliotheek (net als royalty's voor boeken) vrijgesteld zijn van omzetbelasting (btw). Zie hiervoor o.a. de (overigens zeer interessante) website van Beeldrijk - www.beeldrijk.org: "Royalties zijn onbelast voor de omzetbelasting wanneer je geen tegenprestatie levert voor de vergoeding. Dat is het geval wanneer je géén toestemming hebt verleend voor het gebruik van je werk. In de praktijk zijn dit de leenvergoedingen van bibliotheken. Daarover hoef je dus geen omzetbelasting af te dragen. De onbelaste leenvergoedingen kun je krijgen voor illustraties, foto's, muziekcomposities, teksten van dichters en schrijvers, en journalistiek werk. Behalve de hier genoemde leenvergoedingen zijn royalties bijna altijd in beginsel belast." Toch goed om te weten voor de mensen hier die halve wereldreizen en muren vol plasmatelevisies bij elkaar beleend hebben ;)

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha, dank je voor de informatie Secret Garden. Dat leenvergoedingen net als royalties en voorschotten voor boeken en verhalen in bladen BTW-vrij zijn (of eigenlijk 0-tarief) wist ik al (sorry, ik heb in mijn vakantie deze vraag van je gemist, die had ik zo kunnen beantwoorden). Tenminste dat geldt voor 'niet-zakelijke' teksten. Het geldt bijvoorbeeld niet voor geld dat je krijgt voor een 'reclametekst'. Ik neem aan dat je bedoelt met 'onbelast' hierboven dat het vrij is van BTW maar niet van inkomstenbelasting. Het is tenslotte geld dat je verkregen hebt via arbeid. En Marriejeanne, die 4% van je inkomsten voor je inkomensafhankelijke bijdrage voor de ziektenkosten heeft niets te maken met zelfstandige zijn of deels in loondienst. Die betaal je altijd, over al je inkomen. Als je in loondienst bent of een uitkering hebt, wordt over dat loon en die uitkering dat geld alvast ingehouden. Heb je daarnaast inkomen uit schrijven dan wordt bij je aangifte dat deel ook nog eens over je overige inkomsten berekend en opgelegd. Werk je als zelfstandige dan wordt het ook gewoon opgelegd over je inkomen. Dat maakt dus geen verschil. Ook niet als we in 2009 allemaal ineens naar de KvK moeten (wat ik echt nog niet ga doen).

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[ ... ] En Marriejeanne, die 4% van je inkomsten voor je inkomensafhankelijke bijdrage voor de ziektenkosten heeft niets te maken met zelfstandige zijn of deels in loondienst. Die betaal je altijd, over al je inkomen. Als je in loondienst bent of een uitkering hebt, wordt over dat loon en die uitkering dat geld alvast ingehouden. Heb je daarnaast inkomen uit schrijven dan wordt bij je aangifte dat deel ook nog eens over je overige inkomsten berekend en opgelegd. Werk je als zelfstandige dan wordt het ook gewoon opgelegd over je inkomen. Dat maakt dus geen verschil. Ook niet als we in 2009 allemaal ineens naar de KvK moeten (wat ik echt nog niet ga doen).
Voor zover ik het begrepen heb, betaalt de werkgever (of eventueel misschien ook de uitkerende instantie, dat weet ik niet), die 4%, en wordt het niet ingehouden op het loon van de werknemer. Ik betaal ze in elk geval wel, maar laatst kreeg ik van de Belastingdienst een brief waarin ze mij ineens een x-bedrag gaven, om mij niet geheel duidelijke redenen. Ik kan ze helemaal niet volgen. Voor mijn kind krijg ik ook van alles, ik hoop maar dat ze later niet zullen zeggen dat dat op de een of andere onnaspeurlijke reden verrekend dient te worden en dat ik moet terugbetalen met rente. Maar waar het allemaal mee te maken heeft, weet ik niet.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, dat zeg ik toch. De werkgever of uitkeringsinstantie houdt dat alvast in op je loon of uitkering (dat is wat anders dan dat ze het betalen, ze halen het van jouw geld af). En alles wat je daarnaast verdient, daar moet je het zelf nog over betalen. Dat geld dat je kreeg was waarschijnlijk een tegemoetkoming in de kosten van je vaste premie voor de ziektenkosten? Dat krijgt iedereen die 'een beetje arm' is (schrijvers dus zeker :lol: ) en het ook nog aanvraagt. Waarschijnlijk vroeg je boekhouder dat aan als jij het niet zelf deed :D