Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leven van de Lira?

In Nederland krijg je als je boek in de bibliotheken staat een (kleine) vergoeding per uitlening. Lira regelt de verdeling van die gelden. In het Lira-bulletin staat een aardige statistiek over de uitgekeerde gelden. Het geeft mij in ieder geval inzicht in hoeveel schrijvers er van de pen zouden kunnen leven. Wat cijfertjes: - 592 mensen kregen minder dan 10 cent :-( - 1251 mensen kregen tussen de 10 en 50 cent :-( - 848 mensen kregen tussen de 50 cent en 1 euro :-( ........ ........ - 1691 mensen kregen tussen de 100 euro en 400 euro (ik dus en nog 1690 mensen) - 830 mensen kregen tussen de 400 en 1.000 euro - 743 mensen kregen tussen de 1.000 en 5.000 euro (kijk dan beginnen we het ergens over te hebben :-)) - 130 mensen kregen tussen de 5.000 en 10.000 euro - 90 mensen kregen tussen de 10.000 en 50.000 euro - 5 mensen kregen meer dan 50.000 euro (Wie zouden dat zijn, naast Kluun?) Over 2006 kreeg overigens niemand meer dan 50.000 euro. Dus daar zit een stijging bij de 'rijken'. In totaal werd er aan 14.208 schrijvers uitgekeerd. Mij dunkt dat er de laatste drie (vier?) categorien van de pen zouden moeten kunnen leven. Dat valt mij dus mee, jullie ook? Let wel, het betreft hier alleen de leenvergoedingen die maar een klein deel uitmaken van het inkomen. Niet de royalties van de verkochte boeken, de inkomsten van de columns waar zulke mensen steevast voor gevraagd worden en de opbrengsten van de lezingen en dergelijke. Het totaal uitgekeerde bedrag was trouwens: 4.789.682,3 euro. Het gemiddeld bedrag 414,50 euro Hoogste bedrag 63.611,54 euro (Wie o wie?) Laagste bedrag 0,1 cent :-) En de mediaan (net zoveel mensen die meer kregen als mensen die minder kregen) was 13,28 euro. Het gros wordt hier dus niet rijk van! Zo, nu zijn jullie weer even helemaal bij!!

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk - maar weet dit niet zeker - dat bibliotheken net als scholen en parkeerwachters gesubsidieerd worden door de overheid. Hun inkomsten halen ze uit de uitleengelden, maar dat zal wel niet helemaal genoeg zijn om alle kosten te dekken?

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij worden bibiotheken ook door de overheid gesubsidieerd. Want ze kunnen niet zelfstandig overleven en het is een vorm van cultuur die de overheid graag stimuleert.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bibliotheken betalen uiteraard ook voor de boeken die ze aanschaffen. Ze bedingen de boekhandelskorting, meestal 40%, soms 30%. Daar bovenop betalen ze dan weer extra om de boeken 'bibliotheekklaar' te maken. harde kaft erom stickers erop, dat soort dingen.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In Nederland is het lidgeld van een bieb een stuk hoger dan hier in Vlaanderen. Uit mijn blote hoofd betaal ik per jaar een ruime 5 euro. Kinderen tot 12 jaar zijn gratis lid. Misschien dat er daarom niet uitgekeerd wordt aan schrijvers? In sommige bibliotheken mag je een suggestie doen welke boek je in het rek wil hebben. Je mag ook boeken doneren in mijn bieb. Wat ik dan ook graag doe met boeken die een keer gelezen heb, maar niet per se wil bewaren.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is bij ons ook een stuk goedkoper! Betaal iets van 7 Euro per jaar geloof ik, of 5. Maar het is dan ook maar een kleine Bieb, vooroorlogs, zonder computers... de romans die ze hebben staan op kaartjes in een kaartenbak. de non-fictie die ze hebben staat nergens genoteerd. Je moet naar het rek en dan zoeken. @ Zjors: bedankt voor de Vista tip! Ik heb het toen nagevraagd en toen zeiden ze dat het met Vista niet werkte, dan ga ik ook niet zo'n duur programma kopen. Mocht ik weer een grote vertaalopdracht krijgen, dan koop ik hem.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij krijgt de bieb krijgt van de gemeente een bepaald budget om boeken aan te schaffen. Het geld dat binnenkomt van abonnementen, boetes en leengelden is lang niet toereikend. Het merendeel van de bibliotheken in Nederland schaft aan via een landelijke dienst (=Biblion). Biblion stuurt de bibliotheken wekelijks aanschafinformatie (= soortement recensie) van nieuw verschenen boeken op allerlei terrein. Aan de hand van deze info bestellen de bibliotheken hun boeken bij Biblion. Biblion levert deze boeken 'uitleenklaar' (= met kaartjes, stickers, genre en/of andere aanduidingen en barcodes). Ik neem aan dat via de barcodes het aantal uitleningen geteld wordt en dat deze gegevens doorgaan naar Lira. Redhed, een lijst is dus moeilijk omdat geen enkele bibliotheek hetzelfde boekenbezit heeft.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe zit het dan met bundels waar meerdere schrijvers in staan? Als er 10 schrijvers in staan en je krijgt normaal bijvoorbeeld 0.10 cent per boek, is het dan gewoon delen door 10 en wordt het 0.01 cent per schrijver? Dat is toch haast niet bij te houden?

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, zo werkt het wel volgens mij. Dan wordt het geld gedeeld denk ik. Behalve in bloemlezingen van gedichten en zo, dan krijg je vaak ook geen royalties maar een afkoopsom om je gedicht daar te plaatsen. Dan krijg je waarschijnlijk ook geen biebvergoeding. Dat is ook zo met prentenboeken, dan krijgt de schrijver de helft en de illustrator de andere helft. Ze gaan nu het systeem veranderen. Je geld blijft nu net zo lang bij hen staan tot het minstens 5 euro is en dan wordt het pas uitbetaald. Bij sommige mensen duurt dat jaren :D Ik kreeg net deze week nog een nabetaling want ze hadden een boek van me teruggevonden in de cijfers over 2007. Het gaat nog niet vlekkeloos, je moet zelf goed opletten welke boeken ze wel en niet kennen.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh, Goed dat ik het weet, ik kom met 1 verhaal in een boek met 90 andere schrijvers. Als ik met pensioen ga, krijg ik misschien nog 10 cent! :lol:

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik weet het niet, maar ik zal het eens navragen bij de uitgever hoe dat gaat met bibliotheek boeken verkopen en kortingen etc.

Lid sinds

18 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik bedenk me net, dus eigenlijk zou het lonen voor onze debutanten en schrijvers, om van elkaar boeken steeds te gaan huren in de bieb? A. Redhead, in in de bieb zelf kan je kijken of bepaalde boeken te verkrijgen zijn (en niet alleen in het filiaal dan waar je zit, maar ook andere filialen. Nu is het wel zo dat de bieb onlangs is overgegaan op een nieuw computersysteem en ik dacht dat nog niet alle biebs op dat systeem zitten. Secret Garden. Ze kopen boeken aan, maar allemaal via Prob Biblia die voor hun inkoopt. En bibliotheken worden gesubsidieerd door de overheid, maar er word ook veel inzet gedaan door vrijwilligerswerkers. Nu is het per gemeente weer verschillend hoeveel subsidie ze krijgen. Mijn moeder werkte tot vorige maand bij de bibliotheek in mijn stadje.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik bedenk me net, dus eigenlijk zou het lonen voor onze debutanten en schrijvers, om van elkaar boeken steeds te gaan huren in de bieb?
Ja, dat is mooi, maar is iedereen lid van de bieb? En zo niet, heeft iemand er 17 euro voor over (of zoiets, ik weet niet wat een abonnement kost), om 340 x een boek te lenen zodat iemand anders hetzelfde bedrag ontvangt? Ik vind het een goed idee, hoor. Laten we eens tellen hoeveel mensen er hier actief zijn en hoe we elkaar de winter door helpen, straks. Gewoon blijven lenen, lenen, lenen.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou bij ons betaal je al iets van 27 euro of zo voor een abonnement, maar goed, lid ben ik al. Maar elk boek dat ik leen moet ik ook nog eens 15 cent voor betalen. Dus dat schiet niet op.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Komt in Duitsland wonen! 7 Euro voor een jaar, zonder bijbetalen. Maar ja... groot is de collectie niet en je moet natuurlijk wel graag Duits lezen...

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb ergens gelezen dat de vergoeding 5 eurocent is voor de volledige leenperiode van ik meen 3 weken. Dat houdt in dat wanneer je boek 1 dag wordt geleend er toch mooi bijna een kwart Eurocent voor je klaarligt! Moet je daar overigens nog belasting over betalen? Het zijn tenslotte inkomsten. Even kijken... Oeps, mijn rekenmachientje geeft een underflow...

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, DJ, de vergoeding geldt per uitlening. Dus ook als het na een dag al terug is, krijg je 5 cent ongeveer (hangt ook af van hoe goedkoop je boek is). Bij een verlenging krijg je niks extra's, daar zijn ze wel over bezig om dat wel te regelen. Daar gaat dan nog het nodige vanaf voor de Lira en voor een fonds waar je aan afdraagt en dan gaat er nog belasting af. Dus 2 cent houd je ongeveer wel over. Maar vele keren 2 cent is vele euro's.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe werkt dat eigenlijk met vertalingen? Krijgt dan de vertaler al het geld of moet dat gedeeld worden met de oorspronkelijke schrijver? Ik heb de afgelopen tijd een aantal boeken van Zjors geleend (én gelezen) dus heb er op die manier voor gezorgd dat zij volgend jaar wederom geld van de Lira tegemoet kan zien. Ik zou dat best met meer titels van SO-ers willen doen maar ik heb geen idee om welke titels het gaat.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ze staan toch allemaal bij de boekpresentaties, Sureya. Netjes op een rij. Mooi dat je me weer aan wat liravergoeding hebt geholpen :D Ik denk aan je als ik weer een vakantiereisje kan boeken :nod: Bij vertalingen wordt het geld gedeeld dacht ik tussen vertaler en schrijver. En soms illustrator als de illustraties meer dan een bepaald percentage van het boek zijn. Zoiets. Rijk word je dus niet snel.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het Lira geld is weer binnen. Interessant verhaal in het Lira bulletin over die luisterboeken als download enzo.

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja ik was ook heel aangenaam verrast! Was helemaal vergeten dat het er weer aan zat te komen. Wat een fijne extra voor deze dure maand! Ben er zeer blij mee :)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik krijg leengeld van de drie kleuterboeken die ik heb vertaald. En da's dan wel geen vetpot, maar we hebben er het eerste jaar wel een flatscreen TV voor kunnen kopen ;)

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ik heb het ook binnengekregen. Ik ga eerst de centen verdelen met de mensen aan wie ik mijn talenten en resultaten te danken heb en dan is er nog heel veel over voor een goedgeorganiseerde wereldreis (in fantasie). Met andere woorden: laten we niemand verlekkeren met eigen successen. Belerend en moralistisch weer, hè. Sja.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had nog nooit gehoord van de Lira, maar ik ben dan ook (nog) geen publicerend schrijver. :D In de muziek werkt het ongeveer hetzelfde. Daar heb je BUMA Stemra en SENA. En ook deze inkomsten staan los van royalties, producersfee's Wat mij opvalt in de gegevens van Zjors is dat er relatief weinig mensen worden uitgekeerd en dus ook van kunnen leven. Als ik dit vergelijk met de muziekbiz dan. Ik heb altijd gedacht dat er onnoemlijk veel schrijvers, alleen al in Nederland, actief waren. Wat mij ook opviel Zjors, is dat je zegt dat er in totaal 14.208 schrijver werden uitgekeerd, maar als ik je genoemde aantallen optel kom ik maar tot 6.180. Kan je uitleggen waar em dat in zit?