Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leven van de Lira?

In Nederland krijg je als je boek in de bibliotheken staat een (kleine) vergoeding per uitlening. Lira regelt de verdeling van die gelden. In het Lira-bulletin staat een aardige statistiek over de uitgekeerde gelden. Het geeft mij in ieder geval inzicht in hoeveel schrijvers er van de pen zouden kunnen leven. Wat cijfertjes: - 592 mensen kregen minder dan 10 cent :-( - 1251 mensen kregen tussen de 10 en 50 cent :-( - 848 mensen kregen tussen de 50 cent en 1 euro :-( ........ ........ - 1691 mensen kregen tussen de 100 euro en 400 euro (ik dus en nog 1690 mensen) - 830 mensen kregen tussen de 400 en 1.000 euro - 743 mensen kregen tussen de 1.000 en 5.000 euro (kijk dan beginnen we het ergens over te hebben :-)) - 130 mensen kregen tussen de 5.000 en 10.000 euro - 90 mensen kregen tussen de 10.000 en 50.000 euro - 5 mensen kregen meer dan 50.000 euro (Wie zouden dat zijn, naast Kluun?) Over 2006 kreeg overigens niemand meer dan 50.000 euro. Dus daar zit een stijging bij de 'rijken'. In totaal werd er aan 14.208 schrijvers uitgekeerd. Mij dunkt dat er de laatste drie (vier?) categorien van de pen zouden moeten kunnen leven. Dat valt mij dus mee, jullie ook? Let wel, het betreft hier alleen de leenvergoedingen die maar een klein deel uitmaken van het inkomen. Niet de royalties van de verkochte boeken, de inkomsten van de columns waar zulke mensen steevast voor gevraagd worden en de opbrengsten van de lezingen en dergelijke. Het totaal uitgekeerde bedrag was trouwens: 4.789.682,3 euro. Het gemiddeld bedrag 414,50 euro Hoogste bedrag 63.611,54 euro (Wie o wie?) Laagste bedrag 0,1 cent :-) En de mediaan (net zoveel mensen die meer kregen als mensen die minder kregen) was 13,28 euro. Het gros wordt hier dus niet rijk van! Zo, nu zijn jullie weer even helemaal bij!!

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je zelfstandig ondernemer bent, dan valt het geld dat je van de Lira ontvangt, niet meteen onder je inkomsten voor de loonbelasting. Het zijn inkomsten voor je ondernéming. Daar mag je eerst je zakelijke kosten vanaf trekken. Vervolgens bepaal je (of je accountant) je winst. Sommigen mogen daar de zelfstandigenaftrek vanaf trekken, en de eerste drie jaar ook de startersaftrek. Dan heb je nog je persoonlijke aftrekposten en wat er daarna overblijft is pas belast. Meer info op www.belastingdienst.nl Zoek daar bijvoorbeeld op 'zelfstandig ondernemer'.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Ton, welkom hier! Een bestuurslid van de VVL kunnen we wel gebruiken voor onze prangende vragen! Ik denk dat de meeste mensen hier (nog) niet als zelfstandige werken en hun LIRA-inkomsten opgeven als overige inkjomsten. Van die inkomsten kun je trouwens ook al je kosten eerst aftrekken zoals je computer, je internetaansluiting, je reiskosten, je vakliteratuur en zelfs je lidmaatschap van de vvl :) Leuk als je ons hier af en toe ook van info voorziet!

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Zjors, dank voor je welkom. Ik zie dat jouw teller vandaag op 8183 staat. Ik heb nog een lange weg te gaan... (Na dit bericht zal ik weer on-topic blijven) :)

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het pleit niet voor me dat ik op dat aantal sta, in die tijd had ik twee kinderboeken kunnen schrijven. :o Daar krijg je dan aardig wat Lira-gelden voor namelijk, zo zijn weer weer on-topic :nod:

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi, Omdat ik niet precies weet waar mijn vraag thuishoort en ik onderstaande in dit topic las, plaats ik mijn vraag hier:
Het merendeel van de bibliotheken in Nederland schaft aan via een landelijke dienst (=Biblion). Biblion stuurt de bibliotheken wekelijks aanschafinformatie (= soortement recensie) van nieuw verschenen boeken op allerlei terrein. Aan de hand van deze info bestellen de bibliotheken hun boeken bij Biblion. Biblion levert deze boeken 'uitleenklaar' (= met kaartjes, stickers, genre en/of andere aanduidingen en barcodes).
Mijn vraag is: Krijg je dan één bestelling van NBD/Biblion? Of krijg je bijvoorbeeld vaker bestellingen?

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De eerste bestelling is vaak het grootst. Er zijn zeer zeker bibliotheken die nabestellingen plaatsen, maar dat aantal is dus (meestal) lager dan de eerste.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik gooi dit topic maar naar boven. Anders vervuilen we het topic van Astrid. Er staat hier een hoop informatie op. Dus de moeite waard om het te lezen voor onze nieuwelingen waaronder ik. :D

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik gooi dit topic maar naar boven. Anders vervuilen we het topic van Astrid. Er staat hier een hoop informatie op. Dus de moeite waard om het te lezen voor onze nieuwelingen waaronder ik. :D
Hé, goed van jou! Ik dacht al: Wat toevallig!

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie net dat de Lira-centjes gestort zijn! Het is meer dan ik verwacht had. :D

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het ook binnen, het is minder dan ik had verwacht. Hoewel, ik verwachtte niet echt iets... ik hoopte. :p Zonder specifiek naar cijfertjes te vragen (kan me voorstellen dat men hier niet wil posten wat de inkomsten zijn): weet iemand wat boeken aan Lira-inkomsten gemiddeld opleveren? Bijvoorbeeld: 1 kinderboek, 700 biebaankopen levert circa op... 2 boeken, et cetera

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat zal er veel aan liggen wat voor boek het is, Ing. Een voetbalboek of paardenboek dat 350 keer is aangekocht wordt veel vaker uitgeleend dan een boek zoals die ik schrijf voor Nino dat 900 keer is aangekocht, bijvoorbeeld.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb o.a. een boek met een sinterklaasthema en dat ligt maar vier weken in de kast. De overige weken staat het in een magazijn. Dat boek is wel goed aangekocht, maar elke exemplaar zal per jaar maar één, hooguit twee keer uitgeleend worden.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lira heeft toch niet te maken met de boek-aankopen? Daar betaalt de bibliotheek via Biblion gewoon voor, en dus krijg je daarover royalties (via de uitgeverij). Lira gaat over de uitleen-gelden, dat krijg je per keer dat een boek wordt uitgeleend. Mijn opbrengst dit jaar was nog geen € 7,- Valt totaal in het niet bij de royalties. Louise

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In zoverre wel, dat als een boek minder door biebs wordt gekocht, het ook minder kan worden uitgeleend. :D

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wel fijn dat er zo'n soort beloning is. Ik heb het even een beetje doorgelezen. Interessant (en oud) topic. xD