Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leven van de Lira?

In Nederland krijg je als je boek in de bibliotheken staat een (kleine) vergoeding per uitlening. Lira regelt de verdeling van die gelden. In het Lira-bulletin staat een aardige statistiek over de uitgekeerde gelden. Het geeft mij in ieder geval inzicht in hoeveel schrijvers er van de pen zouden kunnen leven. Wat cijfertjes: - 592 mensen kregen minder dan 10 cent :-( - 1251 mensen kregen tussen de 10 en 50 cent :-( - 848 mensen kregen tussen de 50 cent en 1 euro :-( ........ ........ - 1691 mensen kregen tussen de 100 euro en 400 euro (ik dus en nog 1690 mensen) - 830 mensen kregen tussen de 400 en 1.000 euro - 743 mensen kregen tussen de 1.000 en 5.000 euro (kijk dan beginnen we het ergens over te hebben :-)) - 130 mensen kregen tussen de 5.000 en 10.000 euro - 90 mensen kregen tussen de 10.000 en 50.000 euro - 5 mensen kregen meer dan 50.000 euro (Wie zouden dat zijn, naast Kluun?) Over 2006 kreeg overigens niemand meer dan 50.000 euro. Dus daar zit een stijging bij de 'rijken'. In totaal werd er aan 14.208 schrijvers uitgekeerd. Mij dunkt dat er de laatste drie (vier?) categorien van de pen zouden moeten kunnen leven. Dat valt mij dus mee, jullie ook? Let wel, het betreft hier alleen de leenvergoedingen die maar een klein deel uitmaken van het inkomen. Niet de royalties van de verkochte boeken, de inkomsten van de columns waar zulke mensen steevast voor gevraagd worden en de opbrengsten van de lezingen en dergelijke. Het totaal uitgekeerde bedrag was trouwens: 4.789.682,3 euro. Het gemiddeld bedrag 414,50 euro Hoogste bedrag 63.611,54 euro (Wie o wie?) Laagste bedrag 0,1 cent :-) En de mediaan (net zoveel mensen die meer kregen als mensen die minder kregen) was 13,28 euro. Het gros wordt hier dus niet rijk van! Zo, nu zijn jullie weer even helemaal bij!!

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ik heb het ook binnengekregen. Ik ga eerst de centen verdelen met de mensen aan wie ik mijn talenten en resultaten te danken heb en dan is er nog heel veel over voor een goedgeorgaiseerde wereldreis (in fantasie). Met andere woorden: laten we niemand verlekkeren met eigen successen. Belerend en moralistisch weer, hè. Sja.
Touché! Ik zeg, ik hou ervan... :D

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat mij ook opviel Zjors, is dat je zegt dat er in totaal 14.208 schrijver werden uitgekeerd, maar als ik je genoemde aantallen optel kom ik maar tot 6.180. Kan je uitleggen waar em dat in zit?
Op de plaats van de stippeltjes in mijn bericht heb ik veel zinnen weggelaten. Omdat het meer van hetzelfde was. Daar zitten dus die andere pakweg duizenden schrijvers.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ik heb het ook binnengekregen. Ik ga eerst de centen verdelen met de mensen aan wie ik mijn talenten en resultaten te danken heb en dan is er nog heel veel over voor een goedgeorganiseerde wereldreis (in fantasie). Met andere woorden: laten we niemand verlekkeren met eigen successen. Belerend en moralistisch weer, hè. Sja.
Touché! Ik zeg, ik hou ervan... :D
Voor het goede begrip: ik had het niet in eerste en enige instantie over mezelf. :)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor het goede begrip: ik had het niet in eerste en enige instantie over mezelf. :)
Je bedoelde dat mensen die meer dan een paar cent krijgen dat hier niet mogen melden?

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geloof dat ik Marriejeanne misschien niet helemaal snap, maar ik geloof wel dat ik het een akelige opmerking vind. :confused: Marriejeanne, misschien wil je even uitleggen wat je bedoelt?

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begrijp de opmerking prima en zie de lol er ook zeker van in! En Micha, als jij dat wil, mag jij dat zeggen hoor. Drie keer in dezelfde topic! Maar ja, een Flatscreen koop je tegenwoordig al voor 200 euro en een dagje Maastricht kan je ook een vakantie noemen...

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hier wat citaten van jou: "Ik ben op dit moment op vakantie van Lira's geld" "…we hebben er het eerste jaar wel een flatscreen TV voor kunnen kopen" "Ah, het is binnen. Da's mooi voor de eerstvolgende vakantie." Schei toch uit! Lekker belangrijk. Overigens, ik reageer hier puur en uitsluitend voor mezelf, dus niet voor MJ. Zij zal het waarschijnlijk zo niet eens bedoeld hebben.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
MJ heeft het zó bedoeld, hoewel ik mij niet tot opheldering verplicht acht: wetende dat er hier op het forum tig mensen zitten die ervan drómen bij een uitgever binnen te komen en hun boek in de bieb te zien liggen, is het makkelijk hen de ogen uit te steken met opmerkingen als die SolarCell citeert - en andere ook, trouwens. Terwijl het gros van de Lira-ontvangers ongeveer een dubbeltje, een eurootje of een honderdje ontvangt (zie de bedragen in de beginpost). Maar ik had het iets bedekter geformuleerd, zodat de goede verstaander het zou begrijpen.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jezus. Dus mag niemand in boekpresentaties meer blij doen dat ze bij een grote uitgever binnen zijn? Mag Mara niet meer vertellen dat ze op tv komt? Mag Kim niet zeggen dat er nu al een tweede druk is? Of geldt het alleen als er harde euro's in het spel zijn? Sorry hoor. Als het om ogen uitsteken gaat, lijkt het me kutter dat je je manuscript ongelezen terugkrijgt dan dat je een paarhonderd euro leenvergoeding misloopt.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Weet je, Micha. Voor een "schrijver" lees je bijzonder slecht en begrijp je bar weinig. Zo moeilijk was de geheimtaal van MJ nu ook weer niet. Ik denk dat IK gewoon een allergie heb tegen mensen zoals jij, of althans, mensen die zich kennelijk geroepen voelen hoog van de toren te blazen over wat ze al dan niet bereikt hebben. Ik draai al aardig wat jaartjes behoorlijk succesvol mee in de muziekbiz als componist/producer en heb ze zien komen, maar vooral zien gaan. Daar struinen ook dat soort lui rond. Vaak verdienen ze als net niet genoeg met hun muziek om de broek goed, hoog op te kunnen houden, maar profileren zich als ware het wereldsterren. Begrijp je waar ik naartoe wil? En als je die drie citaten zo op een rijtje ziet, krijg je dan echt niet het gevoel van, waar heb ik het eigenlijk over? Wat klink ik eigenlijk kinderachtig? Wat onnodig? Who cares?

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marriejeanne en Solarcell: ik ben blij met mijn leenvergoeding omdat ik daarmee mooi weer een stuk maand kan oplossen. En ik vind dat ik daar ook gewoon mijn blijheid over mag tonen, net zoals ik blij ben dat alle anderen hier hun vreugde tonen als ze een nieuw contract hebben, een herdruk van hun boek, een leuk tv-optreden en noem maar op. Dat heeft wat mij betreft dus niets te maken met iemand de ogen uit te willen steken en ik vind het eerlijk gezegd nogal kwetsend dat je mij daarvan beticht, MJ.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Weet je, Micha. Voor een "schrijver" lees je bijzonder slecht en begrijp je bar weinig. Zo moeilijk was de geheimtaal van MJ nu ook weer niet. Ik denk dat IK gewoon een allergie heb tegen mensen zoals jij, of althans, mensen die zich kennelijk geroepen voelen hoog van de toren te blazen over wat ze al dan niet bereikt hebben. Ik draai al aardig wat jaartjes behoorlijk succesvol mee in de muziekbiz als componist/producer en heb ze zien komen, maar vooral zien gaan. Daar struinen ook dat soort lui rond. Vaak verdienen ze als net niet genoeg met hun muziek om de broek goed, hoog op te kunnen houden, maar profileren zich als ware het wereldsterren. Begrijp je waar ik naartoe wil? En als je die drie citaten zo op een rijtje ziet, krijg je dan echt niet het gevoel van, waar heb ik het eigenlijk over? Wat klink ik eigenlijk kinderachtig? Wat onnodig? Who cares?
SolarCell, misschien is het verstandiger als je het hier over het topic hebt (leenvergoedingen en lira) en niet over wat voor mensen jij in de muziekbussiness tegenkomt.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je blijheid tonen is in mijn ogen heel wat anders... dat is niet tot drie keer toe als een puber blaten wat je ermee gedaan hebt of gaat doen. "Ah, het is binnen. Da's mooi voor de eerstvolgende vakantie." Dit klinkt toch om te kotsen of niet? Nogmaals WHO CARES? PEANUTS. Maar dat terzijde... Ik zit hier niet om ruzie te maken of om ervoor te zorgen dat ook deze topic offline gaat. Ik heb mijn zegje gedaan, mijn mening gegeven en daarmee is de kous voor mij af.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Zjors Nee, roepen dat je er een flatscreen van hebt gekocht is wel on topic? Daarbij, ik trek slechts een vergelijking tussen mensen, die in elke andere branche ronddartelen...

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oke, eenieder heeft zijn/haar punt gemaakt. Over tot de orde van de dag, stel ik voor.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jezus. Dus mag niemand in boekpresentaties meer blij doen dat ze bij een grote uitgever binnen zijn? Mag Mara niet meer vertellen dat ze op tv komt? Mag Kim niet zeggen dat er nu al een tweede druk is?
Ik wil er nog een ding over kwijt: De zaken die jij hier noemt zijn TOTAAL niet te vergelijken met jouw eigen opmerkingen, of je moet trots zijn op je Lira-inkomsten. Bij een grote uitgever binnen zijn, of een twee druk op de naam hebt staan... kijk DAT zijn dingen om over naar huis en verder dan thuis te schrijven, dus hier!

Lid sinds

19 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Lekker gezellig is het weer. Ik ben het eens met Micha. Successen mag je melden, ook als het om geld gaat. Natuurlijk moet het niet op opscheppen gaan lijken, maar om nou meteen op de kast te springen als iemand zegt dat ie blij is met de vergoeding is wat overdreven niet? Nu weer ontopic.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb me ook aangemeld en ga van mijn eerste inkomsten twee, misschien zelfs drie kauwgomballen kopen. YES! (hm... ik lees net dat ze pas bij 5 Euro uitkeren)

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En dat duurt nog even, Wammes. De vergoeding gaat over juli-juli. En wordt uitbetaald in december. Dus over jouw boeken krijg je december 2009 je kauwgomvergoeding. :D

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kreeg dit jaar ook voor het eerst een leenvergoeding van de Lira. Ik kan er iets meer kauwgomballen voor kopen en er net niet van naar Maastricht. Voor de rest vind ik het een zinloze discussie met veel moddergooien op kleuterschoolniveau. (Ik vind jou niet leuk omdat je naast de juf mag zitten)

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben juf. Dan kom ik toch gewoon even tussen jullie in zitten. Is dat jeugdtrauma ook weer uit de wereld. Nu hup, traantjes weg en weer ontopic ;)

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
He, ik was even bang dat ik in moest grijpen als mede-moderator. Bevinden zich ook journalisten in dit gezelschap? Hebben die dan aan Stichting Nieuwswaarde gedacht? ook gratis geld. ;)