Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wanneer noem je jezelf schrijver?

Geïnspireerd door het topic van Cobra: Leven van de pen, vraag ik me af wanneer je jezelf schrijver noemt.
Dit omdat op een ander forum een meisje zichzelf schrijfster noemde. Ze heeft nog niets gepubliceerd en houdt een weblog bij.
Ik vind dat je jezelf dan geen schrijver kunt noemen.
Bij mij ligt de grens bij een boek dat in de winkel ligt.
Tot die tijd is het een hobby. Iemand die heel fanatiek bij de zaterdagamateurs voetbalt, vult bij "beroep" toch ook geen "voetballer" in?
Waar ligt bij jullie de grens om jezelf schrijver te mogen noemen?

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

EUF!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Dit is GEWELDIG!!!!!!!!!!!
Wat goed is dit!!!!!!!!!!!
Jij en ik gaan ongeveer tegelijk debuteren (ik een paar maanden voor jou), wat leuk dat we zo'n beetje hetzelfde proces gaan doorlopen nu.

Je zal wel heel blij zijn (vooral als het straks een beetje bezonken is allemaal).
Vertel eens wat meer, hoe is het gegaan? Heb je een contract? Hoeveel moet er geredigeerd worden?

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ze waren behoorlijk enthousiast. De redacteur heeft het in één adem uitgelezen en belde na drie hoofdstukken de uitgever al dat ze 'beet' hadden.
Het redigeren valt wel mee, hoofdzakelijk punten en komma's en hier en daar een overbodige zinsnede.
Het enige waar ik me een beetje druk om maak, is het subplot dat ze erin willen hebben. Eén van de personages kan interessanter worden als hij zijn eigen verhaal binnen het verhaal krijgt.
Het grappige was dat ik die persoon in de allereerste versie ook een eigen verhaal had gegeven, maar daar later toch weer vanaf gestapt ben omdat ik het teveel vond afleiden van de raamvertelling.
Samen met de uitgever en de redacteur heb ik gisteren wat zitten brainstormen en we zijn het er over eens dat een subplot de overige gebeurtenissen wat meer aan elkaar lijmt, dus het komt het totale verhaal wel ten goede. Maar goed, ik verwacht dat hier wel het meeste werk in gaat zitten.

Eufdrie

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

GEFELICITEERD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Overigens..."plop"...bij deze....champagne!!!

Groet,

G.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Eufdrie, wat spannend en leuk allemaal. Je moet dan nog wel een poosje :P wachten, maar toch... je boek komt er! Gefeliciteerd.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Eufdrie, gefeliciteerd! Wat geweldig!
Succes met het uitwerken van de subplot. Het werken met een redacteur is ook weer heel inspirerend, ik moest ook een personage (met bijbehorende verhaallijn) in mijn boek dieper uitwerken en ik vind het heel bijzonder om te zien wat je met goeie begeleiding nog allemaal uit je verhaal kunt putten. In het begin is het even slikken om het mes te zetten in iets wat voor je gevoel al af is, maar het maakt ook je blik weer fris. Toen ik een keer bezig was met dat personage, kwamen er nog veel meer dingen naar boven die het verhaal 'rijker' maakten. Bedenk dat de 'kritiek' van een redacteur nooit kritiek is, maar suggesties om een goed verhaal nog beter te maken. En geniet intussen van het schrijven!

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gefeliciteerd!!!
Lijkt me lastig om er ineens een subplot in te moeten breien. Maar goed ik ben ook maar een amateur :wink:

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Eufdrie wrote:
Geïnspireerd door het topic van Cobra: Leven van de pen, vraag ik me af wanneer je jezelf schrijver noemt.
Dit omdat op een ander forum een meisje zichzelf schrijfster noemde. Ze heeft nog niets gepubliceerd en houdt een weblog bij.
Ik vind dat je jezelf dan geen schrijver kunt noemen.
Bij mij ligt de grens bij een boek dat in de winkel ligt.
Tot die tijd is het een hobby. Iemand die heel fanatiek bij de zaterdagamateurs voetbalt, vult bij "beroep" toch ook geen "voetballer" in?
Waar ligt bij jullie de grens om jezelf schrijver te mogen noemen?

Sorry voor het voorbij gaan aan de discussie in deze draad en linea recta op de openingspost reageer.

Voglens mij mag je jezelf altijd een schrijver noemen. Het gaat immers niet om een beschermd beroep, je hoeft er geen eed voor te doen, geen verantwoording voor te af te leggen als je vanaf een zeepkist roept dat ook jij een schrijver bent, al heb je nog geen drie letters gepubliceerd.

Ik geef toe dat dit nuchter klinkt en wellicht als niet erg forum-vriendelijk zou kunnen worden opgevat. Een doodsteek onder eigen publiek of, wie weet, voor mezelf, in deze omgeving, waarbij ik als verzachtende omstandigheid aanbreng dat ik mezelf nooit schrijver noem of heb genoemd.

Waarom bestaat er eigenlijk zo'n behoefte aan afbakening van het begrip 'schrijver'? Vanwaar die behoefte aan onderscheid tussen de amateurklasse en de profs? Wat steekt daarachter? Angst voor devaluatie van het schrijversvak? Iets anders? Wat kan het schelen dat iedere enthousiaste puber die een blog en zijn zieleroerselen bijelkaar weet te brengen zich een schrijver of dichter noemt? Is het niet wijzer en aardiger daar met milde toegeeflijkheid op te reageren?

Anyway: Eufdrie, proficiat met je succes! Het is je van harte gegund.

Dimpf

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Eufdrie,

Van harte! Geniet van het moment!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ben (positief bedoeld)jaloers op je :oops: :?

groet Carla

Ps misschien een idee om een nieuw onderwerp op te zetten met de titels, namen en datum van de debutanten?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dimpf wrote:
Eufdrie wrote:
Geïnspireerd door het topic van Cobra: Leven van de pen, vraag ik me af wanneer je jezelf schrijver noemt.
Dit omdat op een ander forum een meisje zichzelf schrijfster noemde. Ze heeft nog niets gepubliceerd en houdt een weblog bij.
Ik vind dat je jezelf dan geen schrijver kunt noemen.
Bij mij ligt de grens bij een boek dat in de winkel ligt.
Tot die tijd is het een hobby. Iemand die heel fanatiek bij de zaterdagamateurs voetbalt, vult bij "beroep" toch ook geen "voetballer" in?
Waar ligt bij jullie de grens om jezelf schrijver te mogen noemen?

Sorry voor het voorbij gaan aan de discussie in deze draad en linea recta op de openingspost reageer.

Voglens mij mag je jezelf altijd een schrijver noemen. Het gaat immers niet om een beschermd beroep, je hoeft er geen eed voor te doen, geen verantwoording voor te af te leggen als je vanaf een zeepkist roept dat ook jij een schrijver bent, al heb je nog geen drie letters gepubliceerd.

Ik geef toe dat dit nuchter klinkt en wellicht als niet erg forum-vriendelijk zou kunnen worden opgevat. Een doodsteek onder eigen publiek of, wie weet, voor mezelf, in deze omgeving, waarbij ik als verzachtende omstandigheid aanbreng dat ik mezelf nooit schrijver noem of heb genoemd.

Waarom bestaat er eigenlijk zo'n behoefte aan afbakening van het begrip 'schrijver'? Vanwaar die behoefte aan onderscheid tussen de amateurklasse en de profs? Wat steekt daarachter? Angst voor devaluatie van het schrijversvak? Iets anders? Wat kan het schelen dat iedere enthousiaste puber die een blog en zijn zieleroerselen bijelkaar weet te brengen zich een schrijver of dichter noemt? Is het niet wijzer en aardiger daar met milde toegeeflijkheid op te reageren?

Anyway: Eufdrie, proficiat met je succes! Het is je van harte gegund.

Dimpf

Ik citeer even uit de Van Dale

schrij·ver (de ~ (m.), ~s)
1 iem. die schrijft
2 iem. die er zijn werk van maakt of die de gave heeft boeken te schrijven => auteur, pennenridder, scribent

In beschrijving 1, zullen velen van ons zich kunnen vinden. In optie twee wordt het al wat moeilijker.

Ik zou zeggen dat je je een schrijver mag noemen als, wanneer je de vraag wordt gesteld: 'Wat doe je in het dagelijkse leven?' je hierop antwoordt: 'Ik ben schrijver!'

Ben Woo

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Eufdrie, van harte gefeliciteerd!

Ik ben hier voor het eerst, en vind de discussie over wanneer je je een schrijver kunt noemen heel interessant.

Ik ben ook vaak op een amerikaans forum voor schrijvers en lezers en daar hadden ze deze discussie enige tijd geleden ook. Daar werd gezegd dat als je schrijft je je een schrijver kunt neomen, maar wanneer je gepubliceerd ben, je je een auteur kunt noemen. Dat onderscheid vind ik erg handig. Wat denken jullie hiervan?

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

marlies wrote:
Daar werd gezegd dat als je schrijft je je een schrijver kunt neomen, maar wanneer je gepubliceerd ben, je je een auteur kunt noemen. Dat onderscheid vind ik erg handig. Wat denken jullie hiervan?

Het klinkt logisch!

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Eindelijk kan ik weer eens reageren. Door technische storingen kon ik niet meer op het forum komen maar Dries heeft het voor me opgelost :)

Ik kan me wel vinden in die laatste posting. Auteur als je gepubliceerd bent en schrijver zolang je schrijft.
Als ik tegen die tijd dan eens iets officieels moet invullen en je mag als beroep 'auteur' invullen, dat zou wel een droom zijn die uitkomt, nietwaar?

Wat betreft het subplot, het wereldwijde web heeft mij enkele gedetailleerde foto's verschaft van het onderwerp van mijn boek, waarna de tweede verhaallijn als een tropische stortbui uit mijn pen rolde.
Eerst nog overleggen met de redacteur of zij het met dit idee eens is, dan kan het schrijven beginnen! Ik heb er nu al zin in.

Zoals Alexa zegt, geeft het schrijven aan de hand van een redacteur een nieuwe dimensie aan je boek, je beseft ineens dat er veel meer uit te halen valt dan je in eerste instantie dacht. En een boek met meerdere lagen komt überhaupt professioneler over, vind ik.

Eufdrie

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Quote:
Eerst nog overleggen met de redacteur of zij het met dit idee eens is, dan kan het schrijven beginnen! Ik heb er nu al zin in.

Veel plezier en ... succes, Eufdrie!

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Een lastige discussie inderdaad. Maar die gaat in veel kunstzinnige beroepen op.

Ik schrijf en ik acteer. Voor het eerste heb ik niet geleerd, ik ben er in gerold als het ware. Ben ik dan actrice? Volgens de 'geschoolde'acteurs niet.Ook al speel ik misschien beter dan menig pas beginnend acteur en benader ik mijn rollen net zo intensief en serieus. Ik schrijf, heb gepubliceerd op internet, werk nu aan een kinderboek en een roman. ben ik schrijfster? Ik heb klassieke zang gestudeerd maar beoefen het vak allang niet meer. Ben ik zangeres? Ik ken iemand die prachtig schildert maar nooit exposeert. Is dat een beeldend kunstenaar?

Maar..... Dóet het er wat toe? Ben je meer mens, meer waard, interessanter wanneer je kunt zeggen : Ik ben schrijver. Ik geloof het niet. En dát is volgens mij waar het hier om draait. Wij willen ons in onze ijdelheid gestreeld zien. Wij voelen ons méér als we kunnen zeggen dat we schrijver zijn of actrice of beeldendkunstenaar. DAt klinkt beter dan huisvrouw, boekhouder of accountmanager. eerlijk is eerlijk.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Moest opeens aan dit topic denken door een opmerking van Trenke: "Overigens noemen wij ons (bijna) allemaal schrijvers, ook degenen die niet gepubliceerd hebben." Wat vinden jullie hiervan? Ik vind mezelf wel een schrijver. Zeker nu ik er elke dag (alleen niet als ik te moe ben) minstens een uur herschrijf/herschrijf. En omdat het serieus is, ik wil een boek uitgeven.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ook wel. Iemand die als doel heeft te publiceren of al gepubliceerd heeft. Niet iemand die gewoon wat verhalen schrijft voor de lol en ze dan in een la legt of aan zijn familie laat lezen.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De vraag is: "Wanneer noem je jezelf schrijver?" Het antwoord is: "Dit kan altijd." (Ik kan mezelf te allen tijde noemen wat ik wil.) Maar: wanneer noemt de rest van de wereld jou schrijver?

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Moest opeens aan dit topic denken door een opmerking van Trenke: "Overigens noemen wij ons (bijna) allemaal schrijvers, ook degenen die niet gepubliceerd hebben." Wat vinden jullie hiervan?
Aha, daarom ben ik dit topic aan het lezen omdat het bij de recente reacties stond, Aart. :) Zoals bij vele topics op dit forum heb ik een gemiddelde mening: - je bent schrijver voor jezelf zodra je dat zelf vindt. Vaak ben je het dan ook voor een aantal anderen, zoals mede aspirantschrijvers en familieleden en vrienden die achter je staan. - je bent schrijver voor 'iedereen' als er een boek van je gepubliceerd is. Met natuurlijk de vraag: ook als dat door een POD-uitgever of in eigen beheer is gebeurd? De antwoorden hierop zullen verschillen. Mijn uiteindelijke mening: who cares?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet nog wel toen ik een jaar of zeventien was dat iemand vroeg, die mijn verhalen wel leuk vond: "Wil je later schrijver worden?" En ik heel wijs "dat ben ik al, want ik schrijf". Maar daar ben ik dus inmiddels wel afgestapt ;) Als ze hier vragen "what do you do for work" zeg ik wel "I'm a writer" maar da's meer omdat "nothing" niet echt een optie is in Amerika ;)

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is toch heel gemakkelijk? Iedereen mag zichzelf schrijver noemen: vrijheid van meningsuiting geldt voor iedereen! ;) Ik denk dat de vraag zou moeten zijn: 'Wanneer bén je een schrijver?'

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De vraag is ook, hoe vaak komt het voor dat je jezelf ‘iets’ moet noemen? Gewoonlijk kom ik niet ergens binnen met de woorden: ‘Hallo, ik ben Irene en ik ben schrijver.’ :) Het is wel handig bij het invullen van formulieren. Bijv. bij de scholen van mijn kinderen kom ik steevast de vraag tegen: Beroep moeder? Daar zet ik tegenwoordig schrijver neer. Blij dat ik iets duidelijks in kan vullen. Wanneer me op een feestje de originele vraag wordt gesteld wat ik doe, zeg ik soms ‘ik schrijf’. Maar vaak heb ik ook de neiging om iets heel onwaarschijnlijks of geks te verzinnen, omdat ik dan geen zin heb in al die vragen die daar dan weer op volgen.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het wel eens met Aart. Als je iedere dag echt serieus met je manuscript bezig bent en serieuze pogingen onderneemt voor publicatie via een uitgever, kun je wel zeggen dat je een schrijver bent. Dat de buitenwereld dit nog niet weet, is iets anders, denk ik. De buitenwereld weet het (waarschijnlijk) pas wanneer jouw boek ergens te koop is. En (zoals Marlies het stelde) kun je jezelf dan 'auteur' noemen. Toch zeg ik niet als mij gevraagd wordt wat ik doe, dat ik een schrijfster ben. Het voelt wel al zo, maar ik vind het zelf nog raar om het hardop tegen een ander te zeggen. Mensen gaan er toch vaak van uit dat je pas een schrijver bent als je ook daadwerkelijk wat gepubliceerd hebt. Hmm, toch best lastig dit. ;

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk je pas schrijver bent als anderen je zo zien. Als een soort erkening. Het is dan zelfs nog de vraag of je dat zelf al zo voelt. Voorlopig zou ik graag een schrijver willen zijn. Voor mij zou het pas 'Echt' zijn als anderen zo over mij zouden praten denk ik.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben sinds een week de trotse bezitter van het Handboek voor Schrijvers, en las daar dat iedereen die schrijft (ook boodschappenlijstjes?) zich schrijver mag noemen, maar dat je 'auteur' bent als je werk gepubliceerd hebt. Kijk, dat vind ik nou nog eens mooi. Ben ik toch maar even auteur. Wow. :D [offtopic modus](Hoe vinden jullie trouwens mijn nieuwe avatar? Het is eigenlijk een bewegende, maar dan voldoet-ie niet meer aan het pixelmaximum. Hier het origineel. :p )[/offtopic modus]

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
volgens het handboek voor schrijvers ben ik ook schrijver, simpelweg omdat ik schrijf Ik vind dat ik pas echt een schrijver ben als ik een boek uitbreng, maar dat is meer het gevoel en idee erachter. In principe ben je schrijver als je schrijft, net zoals je tennisser bent als je tennist

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Eufdrie: o, die is echt erg, die bewegende avatar van je. :eek: Ja, dat is echt een schrijver die ik daar zie. Niet zo off-topic dus. :thumbsup:

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wilde altijd schrijfster worden en ik voel me nu -sinds de reguliere uitgave- ook zo. En zeker nu het in opdracht wordt. Ja hoor: plain and simple: a writer! :nod: