Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Van schrijven mijn beroep maken, maar hoe?

Ik ben nu bezig met een nietszeggende studie, maar ik heb grote twijfels of ik hiermee door moet gaan. Vrijwel elke docent en medeleerling heeft al geregeld gezegd dat dit absoluut niet bij me past en dat ik beter iets met m'n "schrijftalent" kan gaan doen, omdat dat nogal opvalt in werkstukken en dergelijke onzin. Maar ik vraag me af welke studie ik dan zou kunnen doen. De schrijversvakschool is geen optie, want ik haat / kan niet tot moeilijk schrijven op commando en geforceerd over een onderwerp, heb daarnaast geen werk en kan het dus niet betalen. Journalistiek valt ook af door de reisafstand en de inhoud van de studie. Nederlands lijkt me ook niet bepaald spannend, omdat ik moeite heb met zinsconstrusties/grammatica/etc en weinig zin heb dit ook jarenlang te leren. Filosofie lijkt me ergens wel leuk, maar volgens mij is dit niet op HBO niveau. Iemand nog toevallig ideeen?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Om van schrijven je beroep te maken? Al schrijvende heel veel leren, genoeg om een boek uitgegeven laten worden. Dat hoeft niet persé op een school, ik leerde ook alles op fora en uit schrijversboeken. En het voordeel: met die methode kan je aan je eigen boeken blijven schrijven.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je wil schrijven en je schijnt talent te hebben, maar je hebt moeite met zinsconstructies en verdomt het ook nog eens om daar iets aan te gaan doen? Huh? Nou, dan ga je toch lekker bij de Hema werken en in je vrije tijd verhalen schrijven? ;)

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een beroep impliceert dat het "verplicht" is, je werkt in opdracht van (een uitgever, je volgende boek, een reclamebureau, etc). Verplichtingen horen nu eenmaal bij het volwassen worden. Vreselijk, n'est-ce pas? Voorts maak ik uit je beschrijvingen uit dat je eigenlijk best geen schrijver wordt. Zinsconstructies en grammatica zijn tamelijk belangrijk om schrijver te worden. Journalistiek bevalt je niet vanwege de inhoud? Schrijven als beroep? Vreemd. Volgens mij kan je't best eens bij de Albert Heijn gaan kijken.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je wilt van schrijven je beroep maken, maar hebt geen zin om de dingen te leren die daarvoor nodig zijn? Als je moeite hebt met zinsconstructies en grammatica, zal je dat als schrijver toch echt moeten leren. Daar hoef je niet perse Nederlands voor te studeren, maar het lijkt mij elementair dat je als schrijver de grammatica beheerst. Aan elk vak zitten leuke en minder leuke zaken vast. Het komt een beetje op mij over dat je iets wil, maar alleen met de leuke en makkelijke dingen te maken wil krijgen. Zo werkt het helaas niet. Er zijn veel mensen schrijver geworden zonder schrijversvakschool of de school voor journalistiek, dus er zijn ook andere wegen. Wat dacht je van workshops, cursussen, schrijfboeken en zelfstudie. En heel veel schrijven. Zoeken naar goede feedback op je teksten. Ook werkelijk iets met de kritieken doen. Succes. edit: Ik plaatste mijn reactie voordat ik die van Wonderer of Fre gezien had. We zeggen in wezen alledrie hetzelfde. Een beetje herhaling van het voorgaande dus, maar het punt is nu wel duidelijk gemaakt.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het leuke van schrijver worden is op zich dat je er geen cursus voor hoeft te volgen. Sterker nog, het doorlopen van, bijvoorbeeld, de Schrijversvakschool lijkt me geen garantie dat je dan schrijver wordt! Mits je schrijver zijn interpreteert als 'iemand die werken publiceert', wat me lijkt dat je bedoelt, want een broep genereert inkomsten. Wel kan het helpen om over bepaalde dingen te lezen, om aspecten van je schrijfvaardigheden op te krikken. Op deze site staat veel informatie over schrijven. Er zijn veel boeken over schrijven. Echter, ik sluit me aan bij de kritiek van de voorgaande posters: wil je een schrijver worden, dan zijn spelling en grammatica echt belangrijk. En nog een puntje: er zijn maar weinig schrijvers die echt leven van de inkomsten van hun boeken. Als een boek gepubliceerd wordt krijg je ongeveer een euro per verkocht exemplaar, je kunt wel ongeveer bedenken hoeveel boeken je moet schrijven of hoe populair je boeken moeten zijn, wil je er van leven. :) De meeste schrijvers hier schrijven voor de hobby. Overigens noemen wij ons (bijna) allemaal schrijvers, ook degenen die niet gepubliceerd hebben. :)

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je de avatar even stil wilt zetten, kan ik je post lezen. :confused:

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ow! Hé! Da's een goeie! (Komt het antwoord op de vraag later).

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb de post gelezen. Het lijkt me dat je heel goed weet wat je wilt: schrijver worden. Misschien. Maar eigenlijk is dat wat anderen zeggen: docent en medeleerlingen. Wat wil je zelf? En dat je ook heel goed weet wat je niet wilt. En ook wat je niet kunt. Dan moet het niet zo moeilijk zijn om precies je doel te omschrijven. Probeer eens? Waarschijnlijk kom je op iets heel anders uit dan schrijven. En filosofie kan heel goed op hbo-niveau. Waarom niet? Google er eens op.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tip 1. De schrijversvakschool voelt misschien niet goed, kijk eens bij scriptplus (Amsterdam). Het zijn workshops van telkens 8 (halve zaterdag) sessies. Het is minder heavy en toch heb je het grootste voordeel van schrijfopleidingen: je leert werk van anderen beoordelen (en daarmee bewijs je jezelf een zeer grote dienst want wat leer je daar toch veel van) en je krijgt van de andere cursisten kritiek (opbouwend als het goed is). Tip 2. Al eens op www.amazon.com gekeken hoeveel boeken er niet zijn over elk aspect van het schrijfvak? Heb hier al een flinke stapel liggen. Ik heb op dit forum al eens een rij tips voorbij zien komen dus zoek daar tussen.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Shitonya schrijft: Ik ben nu bezig met een nietszeggende studie, maar ik heb grote twijfels of ik hiermee door moet gaan. En: Filosofie lijkt me ergens wel leuk,... Dan raad ik je aan eerst heel goed na te denken voordat je aan een nieuwe studie begint. Een van mijn eindexamenvakken op het VWO was filosofie. Het was naast Nederlands mijn lievelingsvak. Dus koos ik voor een studie filosofie, maar het viel mij vies tegen. Ik weet niet hoe het nu zit, maar het eerste jaar kregen we bijna alleen maar logica. Het was alsof ik Wiskunde studeerde. Ergens wel leuk is niet genoeg om het dan vol te houden.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik krijg ergens de indruk dat je wel wilt schrijven, maar niet weet hoe te beginnen. Waarom begin je niet eens met... schrijven? Schrijf eens een kort verhaal, een column, een gedicht, wat dan ook, en kijk wat je het beste ligt. Laat het lezen aan een onafhankelijk iemand, aan je docent Nederlands, aan een bevriende journalist. Als die het inderdaad leesbaar vinden, zou je een volgende stap kunnen zetten. Uit je posting valt niet op te maken of je al ervaring hebt in het schrijven, behalve in werkstukken. Als ik leuke typetjes kan nadoen tussen de schuifdeuren en iemand zegt tegen mij 'je zou bij het toneel moeten gaan', laat ik dan ook alles uit mijn handen vallen om een toneelopleiding te gaan volgen? Ik denk dat jij je eerst eens heel goed moet gaan oriënteren wat er allemaal te studeren valt, en wat je echt wilt. Er zijn bureaus waar je een beroepskeuzetest kunt doen, dat kost wel een paar centen, maar ze brengen je soms op ideeën waar je zelf niet opgekomen was. Ik vind uit je posting niet blijken dat je koste wat kost schrijver wilt worden, en ik denk dat 'koste wat kost iets willen' wel een voorwaarde is om erin te kunnen slagen. Succes.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je met een stuk begonnen bent komt de interesse, de zin om door te schrijven vanzelf wel. Het begin in het moeilijkst. Hoe begin je? Wat is leuk? Of niet leuk. Of schokkend. Of bijzonder. Of origineel. Gewoon beginnen, niemand die het ziet (in het begin.) :)

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Aan sommige tips heb ik wel iets, maar het meeste had ikzelf ook al bedacht. Ik ben simpelweg geen schooltype en ik denk dat dat mij het meest belemmert om iets te studeren en ook echt af te maken. Ik schrijf al zo'n 4 jaar. Heb al voor diverse sites columns geschreven en korte verhaaltjes, heb wel eens aan een schrijfwedstrijd meegedaan en bombardeer mijn hele weblog al jaren vol. Naar schatting heb ik dus al van minstens honderden mensen gehoord dat ik een amusante, aparte schrijfstijl heb en bordevol fantasie met vlagen filosofie ertussen. De ervaring heb ik dus al aardig, maar ik had gewoon een stil verlangen dat er een soort studie voor was op HBO niveau, maar dat is helaas maar gering. Bedankt in ieder geval voor de vele reacties. Misschien dat ik me wel eens zal verdiepen in grammatica, omdat het toch wel handig is. Maar als ik dingen ergens inlever of laat publiceren dan laat ik het altijd iemand nakijken door de welbekende blinde vlek en het feit dat mijn zinnen niet altijd even soepel lopen. Ik realiseer me dat maar een heel enkeling daadwerkelijk zijn brood hiermee kan verdienen, maar ach. Zonder dromen kun je het leven beter opgeven vind ik.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voel je je niet prettig omdat je studie je niet bevalt en je graag wilt schrijven of is er meer aan de hand? Ik heb net wat stukken op je weblog gelezen en op mij komt het over alsof het geschreven is door iemand die depressief is.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Shitonya, Die opleiding op hbo-niveau is er wel, dat is de schrijversvakschool. Je zegt dat dat geen optie is omdat je niet kunt schrijven op commando of over onderwerpen die je niet aanspreken, maar daar zul je op iedere opleiding toch mee geconfronteerd worden, of het nou die schrijversschool is of een journalistieke opleiding. Ik heb zelf twee jaar schrijversvakschool gedaan, zag ook wel op tegen het 'schrijven in opdracht', maar dat bleek in de praktijk erg mee te vallen. Je krijgt wel opdrachten, maar je wordt behoorlijk vrij gelaten in de uitwerking, sterker nog: dat moet juist. Eigenwijsheid wordt daar erg gewaardeerd. Bovendien is het erg leuk om te ontdekken hoe je een opgegeven onderwerp naar je eigen hand kunt zetten, ik heb zo mijn beste en verrassendste teksten geschreven. Daar kun je dus heel veel van leren. En naarmate je verder komt, ga je steeds meer zelf bepalen wat je schrijft. Maar goed, als je dat echt niet wil, ga dan lekker op je eigen houtje door en blijf dromen. Er zijn genoeg schrijvers die er zonder opleiding zijn gekomen, want wat je op zo'n opleiding leert, kun je ook zelf ontdekken, alleen gaat ´t op een opleiding vaak wel sneller. Volhouden en blijven dromen. Succes!

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hangt van de droom af Mara ;) En nee Eliza, ik ben niet depressief. Zoals ik op mijn weblog schrijf, zo is gewoon mijn ietwat morbide schrijfstijl. Maar erg leuk in ieder geval om te horen dat je wat hebt zitten lezen. De schrijversvakschool moet je volgens mij zelf betalen en is maar 2 avonden per week geloof ik ( heb de site een beetje doorgebladerd ), dus dat is ook geen optie. Heb verder besloten deze studie toch af te maken, omdat ik al bijna op de helft zit. Met wat geluk red ik het eerste jaar en ga ik misschien wel de uni doen filosofie/psychologie, iets in die trant. Maar schrijven blijf ik er zeker wel bij doen. Freemusketeers is bezig met de pruductie van m'n eerste boek wat ( naar schatting ) ergens rond jan/feb uitkomt.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De schrijversvakschool moet je volgens mij zelf betalen en is maar 2 avonden per week geloof ik ( heb de site een beetje doorgebladerd ), dus dat is ook geen optie. Erhm, dat zijn de momenten dat je aldaar aanwezig bent. Maar het schrijfwerk, lezen, andermans werk analyseren etc. neemt veel meer tijd en energie in beslag. Wat voor boek heb je geschreven, waar gaat het over?

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
ja maar het is geen voltijd/deeltijd hbo studie, dus onbetaalbaar in mijn geval. Hm, moeilijk te omschrijven. Een bundeling van "logs" van afgelopen 4 jaar ongeveer. Verhalen, columns, filosofisch gezever en totale onzin met een morbide, sarcastisch doch amusante ondertoon erin.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee ok, het is prettiger wanneer je aan de HKU kunt studeren en stufi ontvangt, maarja.. Het zal in principe wel mogelijk zijn hiernaast te werken en zodoende de studie te betalen. Als je echt wilt... (Ik geloof dat daar een hele molshoop te leren valt!) Ik heb eens op je log gekeken, creatief ben je.. Maar om nu te zeggen dat het mij aanspreekt.. Neen..dat niet.. Hoe werkt dat bij freemusketeers, is dat in eigen beheer?

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het hoeft je ook niet aan te spreken. Smaken verschillen nu eenmaal. En ik wil liever een hbo studie afronden, zodat ik iets kan bereiken, in plaats van nog jaren (hersenafstompende ) baantjes afwerken de rest van m'n leven omdat ik die schrijversschool 2 avondjes per week wil doen. Dat risico neem ik liever niet. Over freemusketeers zijn al een aantal topics geloof ik, maar voor het gemak zal ik wel antwoord geven. Het is helemaal gratis, maar je verdiend er bar weinig mee. Het is enkel wel leuk om je eigen boek te hebben en veel vrienden/kenissen/familie en dat mensen je boek gewoon kunnen bestellen via internet. Een soort van schouderklopje voor al je jaren schrijfwerk zeg maar.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een schouderklopje dat je jezelf geeft, hmm.. Nee, dan krijg ik liever een schouderklopje van een ander.. Ik begrijp wat je bedoelt, ik heb ook mijn twijfels wbt de SVS hoor. Het is immers geen beroepsopleiding, puur voor je eigen ontwikkeling. Super wanneer er een publicatie, debuut uitrolt. Great wanneer je het afmaakt, er helemaal doorheen rolt.. Dát kunt.. Maar verder? Tegelijkertijd: Ik ben liever ergens mee bezig dat mij zeeeer aanspreekt, mijn ware passie, hetgeen ik het liefst doe..Waar ik alles, zonietmogelijk meer ;) over leer. De tijd vliegt, lijkt steeds sneller te gaan. Ik wil niet achterom kijken om te merken dat ik mij enkel door een opleiding heb geploeterd, enkel voor een diploma. Een papiertje. Neen, dan liever een velletje met mijn eigen werk erop! Er is meer dan geld, ik kies liever voor geluk. Begint met hetzelfde, eindigt anders. (Maar een wereld van verschil.) Welke studie volg je nu eigenlijk?

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Snap ik wel allemaal en dat zou ik ook liever willen, maar een papiertje geeft je meer zekerheid, een basis, een loonstrookje tot aan je pensioen. Van schrijven kun je niet leven. Daar moet je onmenselijk veel geluk/toeval voor hebben of connecties. En dat heb ik helaas niet. En dat schouderklopje krijg je wel, want mensen kunnen dan je boek on line bestellen. De reclame ervoor is enkel niet zo denderend. Doe nu SPH.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Van schrijven valt best te leven, wanneer je niet enkel op je publicaties teert. Geef workshops, draag voor, presenteer één en ander. Doe ook wat werk aan de kantlijn, recenseer, werk mee aan projecten, een tijdschrift, een krant. De kans dat je subsidies krijgt is dan ook behoorlijk. Rijk dus niet, leven geen probleem.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat jij daar schetst Godje, lijkt mij de hemel op aarde. Dat noem ik een RIJK LEVEN. :) (Nuja, babbel wil graag: Emigreren, resortje opzetten, spirituele vakanties organiseren. Yoga- en schrijfcursussen aanbieden, reisjournaliste zijn en daarnaast werken aan ´boeken´. Big Dreams... Maar ik geloof : ´Build a dream and the dream will build you´

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Godje, wil je iedereen aub geen valse hoop geven? Dank u. Het kan wellicht, maar die kans is zo verschrikkelijk klein. Alsof zulke kansen voor het oprapen ligt..kom op zeg, denk eens realistisch.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ken je ´zelfscheppend´ vermogen? Durf jij in jezelf te geloven? Ik wel. Er zijn zat beperkingen in dit leven, maar je kunt er ook af en toe eens tegen aan trappen (Geloof dat jij dit op andere vlakken ook doet, dus waarom niet ook op dit vlak- je schrijft toch graag en wilt er in verder.. Leren?) Ik geloof niet enkel in paden die al vastliggen, ik heb geen zin in roest. Ik vorm liever zelf. En ja, ik geloof dat dat kan.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is zo leuk om zelf mee te denken aan reclamemogelijkheden als je ergens gepubliceerd hebt. Er gaat een wereld voor je open.