Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Van schrijven mijn beroep maken, maar hoe?

Ik ben nu bezig met een nietszeggende studie, maar ik heb grote twijfels of ik hiermee door moet gaan. Vrijwel elke docent en medeleerling heeft al geregeld gezegd dat dit absoluut niet bij me past en dat ik beter iets met m'n "schrijftalent" kan gaan doen, omdat dat nogal opvalt in werkstukken en dergelijke onzin. Maar ik vraag me af welke studie ik dan zou kunnen doen. De schrijversvakschool is geen optie, want ik haat / kan niet tot moeilijk schrijven op commando en geforceerd over een onderwerp, heb daarnaast geen werk en kan het dus niet betalen. Journalistiek valt ook af door de reisafstand en de inhoud van de studie. Nederlands lijkt me ook niet bepaald spannend, omdat ik moeite heb met zinsconstrusties/grammatica/etc en weinig zin heb dit ook jarenlang te leren. Filosofie lijkt me ergens wel leuk, maar volgens mij is dit niet op HBO niveau. Iemand nog toevallig ideeen?

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vertel?

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marriejeanne: ik ben bezig met een kinderboekje min of meer in eigenbeheer uit te geven. Op dit moment is de tekenaar heel druk bezig. De eerste tekeningen heb ik gezien maar het wordt super. (even weer on-topic) Wat heel belangrijk is denk ik dat je gelooft in jezelf. Dat heb ik lange tijd niet gedaan, totdat we er achter kwamen dat je dan totaal niet verder komt. Nu zijn mijn man en ik naast ons dagelijks werk, keihard aan het werk met onze dromen. 't Is druk maar SUPER. Lize

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Yep, en dan is aan degene die droomt wat hij of zij er mee doet. (Je kunt ook blijven dromen).

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hé, dit item is een geheel andere kant opgegaan sinds de laatste keer dat ik hier was. Een hele mooie kant op! @ Irene, net als jij ben ik heel blij met mijn kleine ecologische voetafdrukje. :nod: Ik ben altijd verbaasd over wat mensen denken nodig te hebben om te kunnen leven: twee auto's, een eigen huis, een afwasmachine, droogtrommel, wasmachine, magnetron, senseo-apparaat, drie keer per jaar vakantie, dure hobby's, vakantiehuisje in het buitenland, uitpuilende kledingkasten... Hou toch op! Dat kan allemaal weg! En nog veel meer! @ Trenke, iedereen doet het op haar manier. En dat is prima. :) @ Wuppie, blij dat ik geheel en al onbewust een aftrap gegeven heb voor je verhaal. :) Goed dat je er zo open over bent: openheid naar buiten is vaak een gevolg van openheid naar binnen. Je schrijft dat je vind dat ik lef heb. Thnx, altijd leuk om te horen. Ik ben zelf ook best trots op mijn besluit. :nod: Hoewel ik soms wel stiekem kan terugverlangen naar bepaalde zekerheden van die banen, vooral in de sfeer van collega's om je heen en voorgeschreven discipline... Weet je, ik herken me wel in jouw verhaal. Niet dat ik ooit op safe speelde qua carrière. Dat woord zegt me niets. Een baan is een baan. Het gaat me om de inhoud: heb ik het naar mijn zin of niet? Ook niet dat ik ooit gehuwd was met een man die de financiën kon dragen. Ik had altijd al een voorkeur voor armoedzaaiers. ;) Mijn huidige man is kunstenaar; hij redt het ook maar net. Dus werkt hij in de fabriek als het niet meer wil. Zelf werk ik in de horeca zo af en toe. Rijkdom, eigen huizen en hypotheken heb ik nooit gekend. Gelukkig maar, denk ik vaak. Wat ik dan wel herken? De stemmen in je hoofd en van de mensen om je heen die je verhinderen je droom te volgen. Die stemmen zullen er waarschijnlijk altijd blijven. Naar wie luister je het liefst: die van de anderen of die van jezelf? Als het te erg wordt, kan een oud rocknummer helpen: keihard aan en dan meebrullen: If they stare, just let them burn their eyes on you groovin'. Hold your head up! Hold your head high! (Weet iemand nog van welke band ook alweer?) @ lize, mooi dat je je droom volgt.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo he, 350 pagina's 'shit'. Voor 22 euro. Ik vrees dat ik het niet ga kopen. Goed gevonden MichaM

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed gevonden, inderdaad! En een hele prestatie: zo'n boek. Dat geloof ik zeker. Hoewel het uitgegeven is bij FM, zie ik. Die geven alles uit, behalve wat de wet verbiedt. De wet verbiedt het p**pen niet, dat scheelt een sch**t op een dr*l. :)

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marriejeanne Ik denk dat je gelijk hebt. Nou wordt mijn boek uitgegeven bij FM, maar ik ben er eigenlijk zelf niet tevreden over. Ik zie dit nu dus als een leerproces en ga alles wat ik hier heb geleerd nu toepassen in mijn volgende verhaal. ;)

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou wordt mijn boek uitgegeven bij FM, maar ik ben er eigenlijk zelf niet tevreden over. Ik zie dit nu dus als een leerproces en ga alles wat ik hier heb geleerd nu toepassen in mijn volgende verhaal.
Gelijk heb je, Saralitse. :thumbsup: Ik ken het gevoel, samen gaan we lekker ons volgende boek door een gerenommeerde uitgever laten uitgeven! :D

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hahaha Trenke, Ik heb echt in deze afgelopen weken zoveel geleerd over schrijven, waar ik echt wat mee kan. Daarvoor schreef ik gewoon op gevoel. Wel gelet op spelfouten, maar had daarvoor nog nooit gehoord van stijl, plot, opbouw. Nou moet ik zeggen dat ik zonder ervaring het toch heb gepresteerd een verhaal van bijna 87.000 woorden te schrijven in minder dan 6 maanden ;)

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als Free Musketiers dergelijk toiletpapier uitgeeft, dan wil menigeen nooit meer met Free Musketiers in zee gaan. We kunnen weer een POD bedrijf doorkrassen. Leerzaam, dit forum; je leert hoe je je geld kunt besparen en hoe je je goede naam kunt behouden. Het provocerende gedrag van S een poosje terug, was aankondigende reclame, onder het motto: ook met regelrechte smeerlapperij kun je geld "maken".

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waar is ze gebleven, trouwens? Eerlijk gezegd waren we ook niet aardig tegen haar. Ik ook niet, ik beken. :\\

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zag het vandaag op de fok frontpage en vind het schandalig dat ze hiermee naar buiten durft te komen. Een lelijk boek zo te zien zonder inhoud en dan het 'pseudoniem' Shitonya op de kaft. Voor TWEEËNTWINTIG EURO! Mij niet gezien.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kijk wel als het uitkomt, misschien valt het wel mee ;) Je hoort toch verschillende meningen. Ik kan er eigenlijk pas echt iets over zeggen als het zover is

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
FP ook nog?
Vriendjespolitiek. Al wordt er niet positief op gereageerd.
Misschien is er nog hoop voor ons, Appel Ga je je topic schoppen?
Natuurlijk is er hoop voor ons, als zij het kan! Iemand anders heeft mijn topic geschopt... Da's ook toevallig.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zag het ja. Misschien moet ik wat vaker in TTK rondhangen, dan komt het straks niet zo over al spam als ik een topic open ;)

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Trenke en Saralitse, waar zijn jullie dan niet tevreden over?
Hm ja, toen ik later Saralitses opmerking nog eens las dacht ik ineens dat zij misschien niet tevreden was over haar boek? Ik ben wel tevreden over mijn boek, hoor. Ik zou het nu wat anders schrijven, bijvoorbeeld minder gedachtenpuntjes en uitroeptekens gebruiken, maar inhoudelijk sta ik er wel achter. Wat ik het meest vervelend vind is dat mijn boek, omdat ik het via POD (Boekscout) uit heb laten geven, niet in de boekhandels ligt. Nu weet ik dat dat in theorie wel kan als je zelf gaat leuren, maar de twee boekhandels die ik benaderd heb wilden het niet (nou had ik het boek ook niet mee, maar ik ben door omstandigheden ook niet in staat geweest om letterlijk te leuren). Wat ik verder vervelend vind is dat ze de prijs erg hoog hebben gezet. Ik denk dat het boek via mond-tot-mond-reclame beter zou verkopen als het goedkoper was. Ik wil dus voor een volgend boek in zee met een uitgever die bekend is, aan marketing doet, en geen extreem hoge boekprijzen hanteert. Nu alleen nog maar een goed boek schrijven. :P :D

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben tevreden over het verhaal. Ik vind het zelf een steengoed verhaal (dat dit uit mijn hersens is gekomen :p ), maar ik denk nu dat ik veel dingen heb geleerd hier op het forum, dat er toch wat fouten zijn ingeslopen die ik er dus echt niet in wil hebben. Heb het manuscript nog eens doorgenomen (Heb nog niks gehoord van FM), maar ik zie het niet. Ik heb namelijk het idee, dat ik VT en TT in mijn verhaal gebruik, maar vind het niet terug. Het komt eigenlijk door het fragment wat ik van mijn tweede verhaal had gepost en Zjors me erop wees. En het is jammer dat je het echt mond tot mond reclame moet hebben als je met een POD uitgever in zee gaat.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kun je niet meer terug dan, Saralitse? Dat je het eerst helemaal goed maakt en laat corrigeren en dan eventueel elders of toch daar aanbiedt over een tijdje. Want voorlopig blijf je hier bijleren :) Het lijkt me toch heel simpel bijvoorbeeld om te corrigeren dat je geen VT en TT door elkaar gebruikt.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Zjors Ik had het niet eens door, dat ik dat door elkaar schreef, totdat jij het zei... En ik kan best wel tegen FM zeggen, dat ik nog wat fouten heb gevonden en dat ik ze nog wil corrigeren. Ik stuur ze wel een mailtje, woensdag :)

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb al twee maanden geleden het contract getekend. Op zich doen ze niet moeilijk. Ik had vier weken de tijd om alles klaar te krijgen, maar ik had toen uitstel gevraagd vanwege de feestdagen. Dat was geen probleem. Dus als ik nu mail dat ik toch nog wat dingen wil veranderen, lijkt het mij dat ze akkoord zullen gaan. Ze willen toch wat aan me verdienen?

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil van schrijven óók mijn beroep maken. Ik doe nu Havo en we hadden pas lessen waar je je volgende opleiding moest kiezen. Erg moeilijk, daar ik maar één beroep in m'n hoofd had. En... ik vond geen een leuke opleiding. Maar als je fulltime schrijver wilt worden, moet je een enorm zelfvertrouwen en discipline hebben. Ook ik vind dat reuzemoeilijk.