Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Van schrijven mijn beroep maken, maar hoe?

Ik ben nu bezig met een nietszeggende studie, maar ik heb grote twijfels of ik hiermee door moet gaan. Vrijwel elke docent en medeleerling heeft al geregeld gezegd dat dit absoluut niet bij me past en dat ik beter iets met m'n "schrijftalent" kan gaan doen, omdat dat nogal opvalt in werkstukken en dergelijke onzin. Maar ik vraag me af welke studie ik dan zou kunnen doen. De schrijversvakschool is geen optie, want ik haat / kan niet tot moeilijk schrijven op commando en geforceerd over een onderwerp, heb daarnaast geen werk en kan het dus niet betalen. Journalistiek valt ook af door de reisafstand en de inhoud van de studie. Nederlands lijkt me ook niet bepaald spannend, omdat ik moeite heb met zinsconstrusties/grammatica/etc en weinig zin heb dit ook jarenlang te leren. Filosofie lijkt me ergens wel leuk, maar volgens mij is dit niet op HBO niveau. Iemand nog toevallig ideeen?

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb behoorlijk slecht nieuws voor jou Swan en alle andere wannabee whritters zoals ik. Mijn lief manneke had op de radio gehoord dat er een paar miljoen schrijvers in Nederland zijn Er zijn er maar 20!!!! mannen én vrouwen die van het schrijven rond kunnen komen. Nou, dat vond ik wel even slikken. Daar gaat mijn droom om Rowling nr 2 te worden. hihihi.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Swan Zelfvertrouwen kan je krijgen, discipline ook als je er echt voor inzet. Ik denk toch echt dat je iets ernaast moet doen, mocht je droom niet uitkomen. Tegenwoordig moeten voetballers ook een opleiding hebben, mocht er een kink in de kabel komen. Er is niks mis mee om als hobby te schrijven met in je achterhoofd toch een keer gepubliceerd te worden. De ene doet er wat langer over dan de ander. @Pehamo Zonder op je tenen te trappen, maar ik geloof niet alles wat me wordt gezegd. Zeker niet als het via, via is gegaan. Dat komt eigenlijk door een opmerking die je hebt gepost over je man die zei: 'jij en je eeuwige boek'. Daarmee wil ik niet bemoeien, maar ik vind het een beetje raar, dat hij dat zo zegt. Wat zouden we zijn als we geen dromen meer hadden? Als jij denkt dat je er alles aan wilt doen om de tweede Rowling te worden, dan moet je ervoor gaan. Ongeacht wat andere mensen zeggen. Lukt het dan niet, dan heb je het in ieder geval geprobeerd.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Saralitse: Je hebt gelijk! Het zou belachelijk zijn als men zijn dromen zou opgeven omdat andere mensen zeggen dat het niet kan. Een tijdje geleden had ik de droom al zo'n beetje opgegeven, omdat 'iedereen zei dat het niet kon'. We laten ons ook vaak beïnvloeden door statistieken (zoals die 20, waarom opgeven als we er ook een van die 20 kunnen zijn?) en andermans meningen. Een schrijver moet je gewoon laten...

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Mijn lief manneke had op de radio gehoord dat er een paar miljoen schrijvers in Nederland zijn Er zijn er maar 20!!!! mannen én vrouwen die van het schrijven rond kunnen komen." Kun je daar iets meer informatie over geven, Pehamo? Wat is 'rondkomen'? Niet iedereen hoeft miljonair te zijn, immers, zoals J.K. Rowling, om rond te komen? En: waarvan komen die twintig schrijvers rond? Dat vind ik interessant.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat vraag ik me dus ook af. Als ze het hebben over schrijvers die puur van hun boeken rond kunnen komen, dan laten ze dus bijvoorbeeld de schrijvers die lezingen geven e.d. buiten beschouwing? Jaaaaa.....

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt daarnaast ook schrijvers die het niet wereldkundig maken maar die gewoon meedobberen en hun ding doen. En niet echt opvallen.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar er wordt wel stelselmatig onderzoek gedaan, door belangenorganisties van schrijvers, naar de totaalinkomsten van schrijvers. Steeksproefgewijs bij de mensen die boeken in de bibliotheek hebben staan. Ik heb net zo'n enquete ontvangen. Daar kan dus het een en ander uit afgeleid worden.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Interessant topic. Ik zou van schrijven heel graag mijn beroep maken (al weet ik op het moment niet of ik eigenlijk wel wil schrijven, maar dat is een ander punt), maar er zijn wat hindernissen die me beletten om mijn dromen te volgen. Het zijn geen hoge hypotheken, vaste lasten of iets dergelijks. Ik woon nog thuis, dus ik zou gewoon een parttime baan kunnen nemen naast mijn studie (of als ik met die studie stop, hij bevalt me niet echt) :). Ik heb te vaak gewoon geen inspiratie. Dan kan ik niet schrijven, ook al zou ik willen. Maar dat 'niet schrijven' komt denk ik ook omdat ik een gebrek aan discipline en vechtlust heb. Als een verhaal 'lastig' is, dan gooi ik hem aan de kant en begin ik met een nieuwe. Elk verhaal wordt vroeg of laat lastig en dat is een reden waarom ik nooit wat afmaak. Beginnen is niet zo moeilijk. Wegen de laatste loodjes immers niet het zwaarst? ;) Maar het gebrek aan inspiratie komt zo vaak voor. En ik kan ook niet niet schrijven, want dan krijg ik inspiratie, maar die is helaas weer heel snel uitgewerkt. Verder vind ik mezelf niet goed genoeg om mijn verhalen uit te laten geven. Ik vind mijn verhalen te cliche, te voorspelbaar. Maar ik zie in de winkel ook vaak genoeg boeken liggen waarvan ik denk: "Dat had ik ook gekund." Maar toch, als ik er niet in geloof, waarom zou een uitgever dan wel in mij geloven? Ik heb bewondering voor de mensen hier dromen hebben en die ze ook daadwerkelijk verwezenlijkt hebben door een boek te schrijven (zelfs dat lukt niet), maar helemaal om een uitgever te vinden. Dan doel ik vooral op mensen die bij een reguliere uitgever zitten, maar ik vind het ook knap om een POD uit te geven. :D Ze hebben het toch maar klaargespeeld om dromen na te jagen, ook al is het (nog) niet bij een reguliere uitgeverij. Het begin is er: een verhaal in boekvorm.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry Marriejeanne, ik heb de uitzending niet zelf gehoord, mijn man kreeg daarna telefoon en heeft niet verder geluisterd. Maar er moet toch wel iemand anders zijn die dat radioprogramma ook gehoord heeft? Tja, wat is, "rondkomen," Ik denk dat er bedoeld wordt dat ze van het geld van de boekenverkoop huur, eten en dergelijke kunnen betalen. Mijn man gunt me mijn droom om boeken uit te geven Saralitse. Dat over mijn eeuwige boeken zegt hij alleen als hij net graag samen iets leuks wil gaan doen en ik net inspiratie hebt en lekker wil gaan tikken. Nou ja, dan doe ik de computer maar uit en ga gezellig een filmpje kijken. We hebben een goede realtie en boeken schrijven mag daar niet tussen komen.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat heb je met gelezen posts. Je weet nooit zeker hoe iemand het bedoeld.. Ben in ieder geval blij voor je dat hij niet zo denkt.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
heet dit topic niet cursussen en opleidingen?? ;) helaas vindt ik hier niet een gericht antwoord op de vraag; zijn er goede cursussen en/of opleidingen voor degenen die graag bekend willen raken met de schrijfwereld :nod: ikzelf zou graag meer schrijfervaring willen opdoen. door het doorbladeren van de colums-verhalen/reacties/tips spreekt deze schrijfwijze mij ook erg aan! tevens stukjes schrijven voor tijdschriften! echter ben ik nog niet erg bekend in de "schrijverswereld" en wil hier graag meer ervaring opdoen mede door tips en ervaringen. i'm new so any advise is welcome!! :D

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
sorry!! ik zie nu dat ik een bericht geplaatst heb op het onderwerp "Van schrijven mijn beroep maken, maar hoe?" ipv "cursussen & opleidingen".. :o al zou ik er ook best graag mijn beroep van willen maken dus is mijn vraag niet helemaal op het verkeerde adres! :D

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry Marriejeanne, ik heb de uitzending niet zelf gehoord, mijn man kreeg daarna telefoon en heeft niet verder geluisterd. Maar er moet toch wel iemand anders zijn die dat radioprogramma ook gehoord heeft?
Weet je welk radioprogramma dat was en op welke datum, Pehamo? Dan kan je het toch terugvinden via Internet? Ik neem aan dat het programma te herbeluisteren is.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Helaas dit topic lang niet gevolgd en nu weet ik er helemaal niets meer van. Zjors kan er het beste antwoord op geven geloof ik, Zij heeft al een aantal boeken uitgegeven. Kun je van jouw boeken uitgeven rondkomen zonder andere inkomsten erbij te halen Zjors, of niet?

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik snap niet dat mensen het over rondkomen hebben, en geld .. Als ik iets schrijf, schrijf ik iets omdat het oplucht. Omdat het hetgeen is wat ik gewoon het liefst doe. En als mensen het hebben over 1 op de 20 kunnen er daadwerkelijk meer rondkomen. Nou dan neem ik er toch een baan bij ?? Want als je echt zo graag schrijft, boeit het niet wat je ervoor moet doen om het te kunnen doen. Dan boeit het niet dat je niet zo heel erg rijk bent. Althans bij mij niet. Ik vind het maar een heleboel gelul dat je er perse genoeg geld mee moet verdienen om rond te komen. Alsof schrijver het enigste beroep is dat je wilt doen. Wat een luie gedachte, zeg ! Gun het jezelf gewoon om te schrijven.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou zeg, beetje minder mag ook wel. Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik (samen met mijn man) heb gewoon een huur te betalen en monden te vullen. Dan zijn dingen als rondkomen en geld (helaas) toch redelijk belangrijk. Dus als je heel graag schrijft en goed bent (waarmee ik niet wil zeggen dat ik mijzelf (al) tot die categorie reken), dan zou het aardig zijn als je daarmee voldoende kunt verdienen om van te kunnen leven, zonder er daarnaast iets anders te moeten doen om brood op de plank te hebben. Ik heb het over een normaal inkomen, geen duizenden euro's. Dat is best een reële wens. Natuurlijk mag je schrijven als hobby, maar waarom zou een journalist wel zijn/haar boterham mogen verdienen met schrijven en een creatief schrijver niet? Dan is het ineens een luie gedachte en moet die persoon er maar iets bij gaan doen. Voor mij gaat jouw vergelijking dus volledig mank. Ik gun mijzelf het schrijven zo graag, dat ik het zoveel mogelijk zou willen doen, ware het niet dat ik mijn brood moet verdienen en daardoor juist minder aan schrijven toekom. Maar goed, de aanhouder wint en wie weet behoor ik ooit nog eens tot het selecte groepje van 20 :o

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pascalle, ik denk dat je twee zaken door elkaar haalt. Want ook al is schrijven leuk om te doen (hobby/opluchting etc), voor de mensen die er zo serieus mee bezig zijn dat het een dagtaak is, zou het fijn zijn als ze daar genoeg geld mee zouden kunnen verdienen voor het dagelijks levensonderhoud (beroep). De tijd die je moet besteden aan een andere baan om aan je basisinkomen te komen, gaat logischerwijze af van de tijd die aan schrijven kunt besteden. En dat is jammer.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pascalle, ik denk dat je twee zaken door elkaar haalt. Want ook al is schrijven leuk om te doen (hobby/opluchting etc), voor de mensen die er zo serieus mee bezig zijn dat het een dagtaak is, zou het fijn zijn als ze daar genoeg geld mee zouden kunnen verdienen voor het dagelijks levensonderhoud (beroep). De tijd die je moet besteden aan een andere baan om aan je basisinkomen te komen, gaat logischerwijze af van de tijd die aan schrijven kunt besteden. En dat is jammer.
Pff, Ing, wat heb jij het mooi nuchter op een rij gezet, dat lukte mij gisteravond ietsje minder :o

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pff, Ing, wat heb jij het mooi nuchter op een rij gezet, dat lukte mij gisteravond ietsje minder :o
Ik ben voor de verandering eens op tijd naar bed gegaan, dat scheelt :p Maar in feite zeggen wij precies hetzelfde, ik twijfelde of ik wel moest reageren omdat jij alles al gezegd had.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Als je als allerliefste in de wereld een tuinman wil zijn, ben je dan blij met een bijbaantje als hersenchirurg? Ik denk zomaar van niet!?! Waarom dan anders denken over mensen die van schrijven hun vak willen maken? Omdat dat hun passie is, omdat dat is wat ze willen doen met hun leven? Is het dan erg dat ze geld willen verdienen? Om de huur, de dagelijkse boodschappen, de school van de kinderen, de electriciteitsrekening te betalen vanwege de PC die draait als je aan het schrijven bent. Schrijven is een vak. Het is een beroep. Met dezelfde voorwaarden als voor elk ander beroep. En dat geldt al helemaal als schrijven het enige vak is dat je wilt beoefenen. En zolang niemand daar vragen over heeft bij een ander vak - ik noem maar wat: minister=president, bakker, astronaut, lerares Duits, bankier, putjeschepper, politie-agent of circusclown - neem ik aan dat het doodnormaal is om als schrijver je bestaan te kunnen verdienen.