Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Daar gaat je privacy

Gekopieerd uit een bericht op de site van de Vereniging van Letterkundigen http://www.schrijversenvertalers.nl/ : Zelfstandige auteurs moeten inschrijven in Handelsregister Of ze willen of niet, vrijwel alle leden van de FreeLancers Associatie (FLA), de Vereniging van Letterkundigen en het Netwerk Scenarioschrijvers moeten zich uiterlijk 31 december 2009 inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Daardoor komen de (werkelijke) namen, woonadressen, geboortedata, activiteiten, telefoonnummers, webadressen en e-mailadressen van alle leden van de VS&V in dit openbare register. Iedereen die 'in betekenende mate' zelfstandig ondernemingsactiviteiten ontplooit, moet inschrijven. Dat moet op grond van de vernieuwde, verruimde Handelsregisterwet die op 1 juli 2008 in werking is getreden. De vernieuwde wet geeft het begrip 'onderneming' een ruimere strekking dan voorheen. Wie niet wil dat zijn gegevens openbaar worden, heeft pech. Een beroep op het recht op privacy heeft geen zin. Eenmaal in het Handelsregister opgenomen, betaalt iedere geregistreerde een jaarlijks bedrag aan de Kamer van Koophandel als bijdrage in de kosten. --------- Het gehele artikel staat hier: http://www.vvl.nu/upload/Zelfstandige%20auteurs%2…

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Rietje, auteur is geen vrij beroep meer. Als jij voor een uitgever schrijft en je krijgt regelmatig honorarium, moet je je laten registreren bij de KvK. Alle auteurs die al weten dat ze gaan publiceren, moeten zich zo snel mogelijk laten registreren. Nog geen inkomsten, maar wel al kosten.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, Dries, ik denk dat je er wel over moet communiceren, en dan wordt het verrekend. Zou het zo niet zijn? Het lijkt me sowieso voor iedereen goed om een boekhouder te nemen, hiervoor.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
We buitelen lekker over elkaar heen, zo. :) 'Vrij beroep' betekent dat je over je diensten geen btw berekent. Auteur is volgens mij nog wel een vrij beroep. De Belastingdienst heeft daar een heel mooie, literaire term voor: het overdragen van geestelijk goed op papier (iets in die trant), daarover wordt geen btw berekend. Maar misschien is het met deze nieuwe regeling wel veranderd, maar als ik het zo nog es overlees, geloof ik dat toch niet. Dus als rietje een voorschot krijgt van 500 euro (bij voorbeeld), dan kan ze er niet 19,5 % btw overheen vragen. Maar ze moet zeker een boekhouder gaan zoeken. Ik zal het de mijne t.z.t. ook vragen. (Die mensen moeten alles ook maar bijhouden).

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Rietje, auteur is geen vrij beroep meer. Als jij voor een uitgever schrijft en je krijgt regelmatig honorarium, moet je je laten registreren bij de KvK. Alle auteurs die al weten dat ze gaan publiceren, moeten zich zo snel mogelijk laten registreren. Nog geen inkomsten, maar wel al kosten.
Nou zo snel gaat het niet, Rapid. Ik lees dat dat pas eind 2009 echt hoeft. En dan ook nog niet als je weinig verdient. Als je bijvoorbeeld maar een paar boeken hebt. Ik ren in ieder geval nog niet meteen naar de KvK.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dries en Marriejeanne, volgens mij hebben jullie het over twee verschillende dingen. Dries zegt dat je drie keer startersaftrek mag gebruiken binnen 5 jaar. Waar Marriejeanne het over heeft heet 'middelen'. Als je de definitieve aanslagen over drie jaren hebt mag je de bedragen middelen. Als er in een jaar een groot inkomen is geweest (bijvoorbeeld een vertrekregeling bij je baas) of juist een erg laag inkomen (je hebt een jaar nauwelijks gewerkt) dan heeft dat nut. Dan krijg je geld terug. Je mag middelen met een jaar daarvoor en een jaar daarna, of met twee jaren ervoor of met twee jaren erna. Volgens mij is het echt niet nodig om een boekhouder in de arm te nemen, marriejeanne als je zulke kleine bedragen verdient. Zelf heb ik meer baat bij mijn abonnement op fiscalert. www.fiscalert.nl Het is gratis, aan het einde van het jaar bepal je zelf hoeveel hun advies je waard is geweest. Je krijgt tien keer per jaar een blad en verder kun je ze de oren van de kop vragen en krijg je heel deskundig antwoord. Aan het eind van het jaar moet je dan wel zo sportief zijn om wat pegeltjes aan hen over te maken, zoveel als je zelf kiest. Mooi systeem en het heeft me al erg veel geld opgeleverd. Ze hebben bijvoorbeeld een 'middelingscalculator'. Je vult op de website de bedragen van je drie belastingaangiften in. Er rolt eventueel een bedrag uit dat je terug kunt krijgen. je print het geheel uit, stuurt het naar de belastingdienst en binnen een week staat het geld op je rekening. Het staat dan namelijk al in een format dat zo automatisch wordt afgehandeld door de belastingdienst. Ja, ik was heeeeeeel verbaasd! Maar we dwalen af... Hoewel het allemaal heel nuttig is.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hmmm... vreemd hoor. Dat zou wat zijn als ik me bij de kvk moet inschrijven. Ik verdien met een boek niet heel veel, dat gaat me meer kosten. Ik denk dat ik tzt de belastingdienst maar eens opbel om te vragen hoe het werkt. De vorige keer toen ik belde zeiden ze me dat ik gewoon belasting moet betalen over mijn inkomsten en die bij overige inkomsten moest neerzetten. Wel een geregel allemaal hoor!

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zelfstandige auteurs en het Handelsregister De Kamers van Koophandel stellen zich op het standpunt dat ook freelance journalisten, schrijvers en vertalers zich uiterlijk 31 december 2009 moeten inschrijven in het Handelsregister. Daardoor zouden hun (werkelijke) namen, woonadressen, geboortedata, activiteiten, telefoonnummers, webadressen en e-mailadressen openbaar worden. De FLA maakt zich daar zorgen om en heeft nadere informatie gevraagd bij het Ministerie van Economische Zaken. Nader bericht volgt. geen paniek dus. het is nog allemaal niet definitief wat ik lees toch? Ze willen het, maar is het al zeker dan? Volgens mij nog niet. GEen reden voor onrust nog.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik snap niet dat jullie er onrustig van worden. Het stelt niets voor en levert alleen maar belastingvoordeel op. En het is echt een fluitje van een cent. Je betaalt € 50,= per jaar aan de KvK en de belasting betaalt jou een veelvoud. Waarom die onrust en angst?

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou ... ik denk niet het zo'n eenvoudige ruilsom is, hoor. De Belastingdienst betaalt in principe niets, die verrekent wat je eventueel te veel hebt betaald of wat je aan kosten hebt gemaakt. En dan zijn er allerlei heffingen en toeslagen en voeten ... Ik ga op de site kijken, die jij noemde, Zjors, maar ik houd mijn boekhouder toch maar in ere. Waarom? Omdat ik de terminologie van de Belastingdienst soms heel verhullend, ontwijkend en soms zelfs misleidend vind, waardoor je gemakkelijk in de problemen kunt komen. En ik dacht nog wel dat ik redelijk lezen kon, maar mijn boekhouder snapt wat die mensen bedoelen en wat ze willen. Je moet op een andere manier leren denken. Bijvoorbeeld dat 'verlies' 'negatieve winst' is, en dat het versturen van facturen een service is, waar je eigenlijk niet op mag rekenen. Maar hoe moet je dan weten wat je moet betalen, was mijn vraag. Daar zijn allerlei wegen voor, zeiden ze, en dat is uw verantwoordelijkheid. * schouderophalen - snap je dat?*

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
moeten jullie dan in Nederland als kleine ondernemer (of freelancer in bijberoep) geen sociale lasten betalen? Daarom heb ik (nog) geen btw-nummer aangevraagd. Ik zou iedere drie maanden een kleine 140,- euro moeten ophoesten die ik het jaar erop weer via mijn belasting kan aftrekken. (als de vooropgestelde winst niet gehaald wordt) Drie jaar is er geen "echte" belastingsaanslag, pas na die drie jaar gaan jij en de belastingdienst berekenen hoeveel je in die drie jaar winst hebt gemaakt. En overal rekeningen van bijhouden. Hier moet je van administratie houden om ondernemer te worden.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En, hoe zit dat dan als je boeken bij een POD uitgever zijn ondergebracht? van Gopher krijg ik keurig netjes in juni ofzo mijn 'honorarium' dat overigens afgelopen jaar maar over drie verkochte exemplaartje ging over een boekje uit 2003. Ik heb daar nooit iets over opgegeven bij de belasting omdat het geen tweede villa aan mijn privé baaitje in Portugal was. Als het in die bedragen zou gaan lopen zou ik het heus wel doen, maar de paar centen die ik kreeg van dat boekje en ook van andere boekjes bij LULu, loont niet eens de inkt van de pen die ik zou gebruiken bij het invullen van het formulier, om het maar zo te zeggen. Een valsspeler in jullie midden, o hemel... Voorlopig doe ik helemaal niets totdat ik bij Paul en Witteman zit. Ja, dat lijkt me een goed plan. Iets voor jou Zjors?

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben bij een administratiekantoor geweest en die heeft mij voorgerekend hoe het precies zit. Ik stelde voor om mij pas in 2009 in te schrijven bij de KvK. Zij adviseerden mij om het meteen te doen. Nogmaals: als auteur ben je alleen ondernemer voor de inkomstenbelasting en niet BTW plichtig. Alleen als je ontzettend veel gaat verdienen (en dus bij Pauw & Witteman zit), ga je andere belastingen betalen. Maar voor het zover is (je moet blijven dromen), is het alleen maar voordelig. Rekensommetje (fictief): Ik verdien dit jaar met mijn boeken € 5.000,= en ik heb € 3.000,= kosten gemaakt. Dan vul ik op mijn belastingformulier € 2.000,= in bij overige inkomsten. Ik heb nog een gewone baan daar verdien ik per jaar € 30.000,=. Ik betaal 42% inkomstenbelasting. Dus ik betaal aan inkomstenbelasting 42% van € 32.000,=. En dat is € 13.440,= Nu heb ik een eenmanszaakje als auteur. Dat bedrijfje heeft een nettowinst van € 2.000,= en ik kan aantonen dat ik per jaar 1225 uur (= 25 uur per week) aan schrijven e.d. besteed. Ik heb sowieso recht op startersaftrek (€ 2.000,=) en vanwege die 1225 uur heb ik ook nog eens recht op € 9.028,= zelfstandigenaftrek. Het bedrijfje levert een negatief bedrag op van € 9.028,= Dit mag ik van mijn inkomsten aftrekken, dus voor de inkomstenbelasting is dat € 20.972,= (32.000 min 9028). Dus betaal ik nog maar € 8.808,24 aan inkomstenbelasting. Onder aan de streep levert mij dat dus € 4.631,76 op. Daar moet je verdomd veel boeken voor verkopen, hoor.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Rapid, reken je niet te rijk. 2000 euro verdienen uit boekverkoop maakt je geen ondernemer. Er gelden veel meer criteria voordat je ondernemersaftrek kunt claimen. Je hebt o.a. meerdere opdrachtgevers nodig om ervoor in aanmerking te komen, en je moet investeren, enzovoort. Zie http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen… 2000 euro uit boekverkoop is voor de Belastingdienst gewoon neveninkomsten. Je zou immers ook geen VAR-WUO krijgen. Zo weinig verdienen in 1225 uur werken is sowieso niet echt ondernemen natuurlijk - je bent er financieel niet van afhankelijk. De ondernemersaftrek geldt alleen voor mensen die daadwerkelijk ondernemersrisico dragen. Dat kun je bij zo'n omzet nooit hard maken. En bij een gewone baan ernaast al helemáál niet: de Belastingdienst gelooft dan echt niet dat je daarnaast nog eens 1225 uur werkt (ook al zou dat waar zijn) (en als het wel zo zou zijn, word je gezien als iemand met een dubbele baan, en dus eerder zwaarder aangeslagen). Enne: vrij beroep en KVK-inschrijving e.d. heeft niets te maken met BTW afdragen of niet. Zie bv. http://www.mkbservicedesk.nl/915/vrije-beroepen-o… Dus ik zou iedereen aanraden: zoek het goed uit via de officiële kanalen, dus via de KVK en de Belastingdienst en goede adviseurs. In dit onderwerp staat helaas veel wat feitelijk niet klopt. Ik weet zelf niet precies hoe het wél zit met auteurs die in loondienst zijn of verder niet werken. ik ben 'gewone' kleine zelfstandige, en dan tellen inkomsten uit boekverkopen wel mee voor je omzet. Louise

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Louise, het was een rekenvoorbeeld en fictief. Ik ga hier niet mijn financiële situatie op tafel leggen. Hoeveel startende bedrijfjes zullen er zijn die beginnen en de eerste jaren alleen maar verlies draaien? Die steken er misschien wel nog meer tijd in dan 1225 uur per jaar. De belasting vraagt een urenverantwoording, waaruit blijkt dat je daadwerkelijk meer dan 1225 uur aan schrijven besteed. Het ergste wat je kan gebeuren is dat ze komen controleren. Ook al zou je er mee rommelen, wie bepaalt hoeveel tijd ik besteed aan het schrijven van een boek? Er komen volgend jaar vijf boeken van mij uit. Ik ken auteurs die full time schrijven en dat niet halen. En nee, ze zien het niet als een dubbele baan, want als auteur ben je immers vanaf 2009 verplicht om je bij de KvK in te schrijven als ondernemer. We hebben geen keus. Ik heb al een bevestiging van de belastingdienst dat mijn auteursbedrijfje wordt gezien als onderneming voor de inkomstenbelasting en niet BTW plichtig is. Met andere woorden, de verdiensten uit het bedrijf worden opgeteld bij je inkomen, ook al heb je tien banen ernaast. En inderdaad moet iedereen het voor hem zelf uitzoeken. Ik heb dat al gedaan bij de KvK, de belastingdienst en een administratiekantoor.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik dit lees krijg ik kippenvel. Al die overheidsbemoeienis maakt me misselijk of het nu voordelig of niet uitpakt ik griezel ervan. Ik was in Nederland voor mijn echtschijding. Of ik een toevoeging wilde. Tja, op zo'n moment moet ik ook stoer nee zeggen. Maar ik ben blij geen deel meer uit te maken van al die regelgeving. :puke: Ik wens jullie sterkte. Zorg dat je alles weet en doe er je voordeel mee. Betaal in elk geval zo min mogelijk, ze doen toch maar rare dingen met dat geld. :ninja:

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom vindt de Nederlandse overheid het nodig om iedereen in een vrij beroep (die zich niet moest inschrijven bij kamer van koophandel) wel te laten registreren? Nederland is behoorlijk doorgeschoten in de poging om alles in regels te gieten...

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pfffffffff. En als je dat nou allemaal gewoon niet doet (krijg je dan een boete of zo)? Ik sta helemaal nergens ingeschreven en ben gestopt met freelance werk. Ik werk alleen nog op contract (per boek) voor mijn uitgever en verder betaalt de SSS mij (voor lezingen die ik doe). Dat is alles en dan vind ik het echt onzin om me laten inschrijven bij de KvK. Ik heb er geen andere baan naast, met het schrijven van mijn boeken verdien ik mijn brood, maar ik zie mijzelf niet als ondernemer. Ik ga het ook binnenkort navragen. Heb dit hele topic zitten lezen en vind het zwaar irritant allemaal. Laten we elkaar op de hoogte houden (mensen die zich wel/niet hebben laten inschrijven en hoe dat ging).

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik werk officieel als freelancer, maar sta niet ingeschreven bij de KvK. 'Ze' zeggen dat ik vanzelf bericht krijg, dus dat wacht ik even af voor ik me als schrijver ga inschrijven. Misschien is het zelfs te combineren, omdat ik freelance ook teksten schrijf/redigeer (valt onder webdesign). Wel lijkt zoiets me erg lastig als je overweegt een boek over bijv. de maffia in Nederland te schrijven. Dat soort dingen lijken mij niet meer verstandig, want stel je voor dat het een bestseller wordt en je je moet registreren (hoewel ik hoorde dat je voor zo'n 5 euro in Rusland nepidentiteiten kunt kopen....).

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha, pas maar op: Big Brother is watching you! Maar ik vind het gek dat je niet meer onder een pseudoniem kunt schrijven (nou ja, het kan wel, maar het heeft weinig zin). Juist dat boek over de maffia, de Taliban of andere undercoververhalen (of persoonlijke verhalen die te intiem zijn om onder je eigen naam te publiceren) kunnen hiervan de dupe zijn. Eigenlijk is het toch een soort recht van een schrijver om onder een pseudoniem (dus zonder achter de persoonsgegevens te kunnen komen) te publiceren? Ik vermoed dat er nog wel wat ophef over zal komen als ze dit werkelijk willen doorvoeren. Toch? ;).

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zit maar één ding op: we moeten met ons allen een BV beginnen.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een eenmansBV?

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
maar begrijp ik het ook goed dat iedereen (ook gewone burgers) dan die gegevens kan inzien en dus meteen je priveadres heeft? dat lijkt me extreem vervelend, er lopen aardig wat gekken rond.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, dat klopt. Ik geloof dat je er wel wat voor moet betalen. Maar je adres is nu door mij ook al op internet te vinden (als je straatnaam tenminste begint met een O ?)