Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Geen onmiddellijke afwijzing

Ondanks dat ik de laatste tijd niet meer zo actief ben op dit forum, wil ik dit toch even met jullie delen. Ongeveer drie maanden geleden legde ik de laatste hand aan mijn manuscript, een historische jeugdroman voor kinderen tussen de 13-15 jaar. (Leden van Zinnigerzinnen hebben hier misschien een fragment van gelezen, ik heb een stukje ervan gepost bij Proza. Ik post daar onder de naam Jaf.) Onder het motto 'niet geschoten is altijd mis', stuurde ik het op naar twee uitgeverijen. De eerste stuurde me acht weken later de standaard afwijzingbrief, maar de ander (de Fontein) liet langer op zich wachten. Een week geleden verrasten ze me volkomen door me een mail te sturen die weliswaar geen onmiddellijke acceptatie van het manuscript bevatte, maar ook geen afwijzing. In hun woorden was 'mijn manuscript niet onopgemerkt gebleven' en waren ze 'onder de indruk van mijn schrijfstijl'. Ze wilden ook graag weten of mijn manuscript bij andere uitgeverijen ligt en of ik nog meer heb geschreven. Zo ja, dan zouden ze dat ook graag willen lezen. Rond half april zullen ze me laten weten of ze het daadwerkelijk willen uitgeven. Natuurlijk is dit veel meer dan ik verwachtte, maar het mailtje roept ook vragen op. Hoe groot is de kans daadwerkelijk dat ze het willen laten uitgeven? Of is dit codetaal voor 'Je bent nog niet goed genoeg om uitgegeven te worden, maar we houden je in de gaten'? Heeft iemand ervaring met dit soort reacties van uitgeverijen? Alvast bedankt!

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wow, wat gaaf zeg! Nou, als ze je vragen of je nog meer werk hebt en of het bij een andere uitgever ligt, hebben ze toch zeker serieus interesse? Ze zien absoluut potentie in je wat niet wil zeggen dat ze dan meteen alles maar goed genoeg vinden. Ik ben benieuwd naar het vervolg...

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou dit veranderen in een boekpresentatie. ;) En ik denk dat de meesten van ons hier geen ervaring mee hebben en dus geen antwoord kunnen geven op je vraag, behalve wat wij vermoeden en daar heb je vast weinig aan. In ieder geval biedt het goede hoop, als niet voor dit ms, dan toch voor een volgend en De Fontein is een top uitgeverij, dus :thumbsup:

Lid sinds

18 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan je wel zeggen wat mijn uitgever pas zei: "ik heb nog nooit iemand in een eerste contact toegezegd dat ik zijn/ haar boek ging uitgeven." Voor hem is het altijd eerst kennismaken, dan verder werken en daarna een toezegging doen. Niet gezegd natuurlijk dat iedere uitgever zo werkt, maar toch... Ik denk dat je erg blij mag zijn met dit bericht. Dus geniet er vooral lekker van!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik sluit me bij de anderen aan. Het is geen garantie dat je manuscript ook daadwerkelijk wordt uitgegeven, maar het is zeker wel een bericht om blij van te worden. Dus: genieten en afwachten.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In hun woorden was 'mijn manuscript niet onopgemerkt gebleven' en waren ze 'onder de indruk van mijn schrijfstijl'. Ze wilden ook graag weten of mijn manuscript bij andere uitgeverijen ligt en of ik nog meer heb geschreven. Zo ja, dan zouden ze dat ook graag willen lezen.
Dat is op zich al een feestje waard! Je krijgt in ieder geval erkenning. Voor mij betekent is dit (zoals ik er nu voorsta) zelfs de ideale reactie! Ik sprak ooit een vrouw die ook graag schreef en zei vertelde mij, dat het schrijven wel leuk moet blijven en dat ze om die reden nooit broodschrijfster wilde worden. Ik bedoel: je moet toch aan bepaalde verwachtingen voldoen als je eenmaal succes hebt als schrijver zijnde en dat is niet altijd even leuk. Dit laatste schrijf ik omdat ik je iets mee wil geven om over na te denken, ik wil je dus niet vertellen wat je moet doen of zo, ik hoop dat je dat begrijpt. Ik hoop dat je hier wat aan hebt (al is het geen antwoord op je vraag)

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Kloes, Dit is natuurlijk een geweldige eerste reactie van de Fontein. Ik denk zelf dat je ms nu door meerdere mensen gelezen gaat worden. Vaak is het zo dat een redacteur een manuscript dat hij/zij goed vindt, moet aanprijzen/verdedigen bij anderen. Pas daarna wordt een gezamenlijke beslissing over uitgave genomen. Daar gaat tijd overheen. Natuurlijk zullen ze het vervelend vinden als jij in de tussentijd een positieve reactie van een andere uitgever krijgt. Vandaar ook hun vraag of je het naar andere uitgevers gestuurd hebt (denk ik). Maar als ze je later toch afwijzen, zullen ze waarschijnlijk met goeie argumenten willen komen (om hun aanvankelijke enthousiasme uit te leggen). Daarvan kan jij dan weer leren en eventueel kun je zelfs afspreken dat jij je manuscript herschrijft en opnieuw opstuurt. Zo kun je constructief je manuscript en daarmee je kansen bij die uitgever verbeteren. Ik herinner me trouwens dat stuk op ZZ wel. Jouw prachtige stijl viel me toen al op. Succes ermee!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit klinkt hartstikke goed, Kloes. Je hebt een voetje tussen de deur. Ik zou de titel van deze draad dan ook aanpassen in iets positievers. Wat er nu vervolgens ook gebeurt, je kunt hier nooit slechter van worden. Natuurlijk zou het fantastisch zijn als een uitgever direct zegt je verhaal uit te willen geven, maar dat zal never nooit de boodschap zijn in een eerste contact. Ik ben het daarom volmondig eens met de analyse van Sjee.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dat lijkt me toch wel een felicitatie waard, Kloes. Ik zou wel zeggen dat het ook bij andere uitgeverijen ligt. Ee beetje druk is nooit weg. Mijn historische roman is door Fontein geweigerd. De sfeer paste niet in hun fonds. Het is ook aardig grof en meer geschikt voor de oudere jeugd. Dus die afwijzing begreep ik wel. Ik hoop dat er wat voor je inzit. Het begin is in ieder geval veelbelovend.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi, ik vind het niet klinken als een afwijzing. Mijn ervaring is ook dat uitgevers vragen om meer geschreven werk omdat ze willen weten of je nog meer goed geschreven stukken hebt en niet een eendagsvlieg bent. Ze investeren een hoop in je als ze gaan uitgeven. Dus stuur op wat je hebt, en beantwoordt hun vragen eerlijk. Je zegt dat je naar 1 andere hebt gestuurd. Dan kun je waarschijnlijk goed motiveren waarom je hen gekozen hebt. Ga er voor, en wees niet verbaasd als ze weer lang wachten met bericht. Overigens, als je gereageerd hebt op hun mail, kun je best na een week of 2 bellen naar de persoon die de mail getekend heeft en proberen een concrete afspraak te regelen. (als ze half april niet reageren, bedoel ik) Heel veel succes, (ik snap heel goed dat zo'n mail vlinders bezorgt en meteen ook veel vragen oproept...)

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is een prachtreactie, Kloes! Ze kennen je persoonlijk nog niet, zie het als een tweede gesprek bij een sollicitatie. Als je bevalt dan... En inderdaad, voor een uitgever blijf jij als debutant een risico. Maar blijf altijd eerlijk, zeker over het sturen naar andere uitgeverijen. Laat hen weten dat je het manuscript erg graag bij hen onder zou willen brengen, als je dit nog steeds wilt, natuurlijk. En stel dat ze met een aantal verbeteringen of suggesties komen: dit is ook een normale gang van zaken, sta hier voor open en dan komen jullie er samen wel uit.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je boek wordt pas uitgegeven als je een daadwerkelijk, duidelijk ja krijgt en daarna ook het contract. Voor dat punt is het gewoon nog onzeker, en willen ze toch ook weten wat voor vlees ze in de kuip hebben, of je op dezelfde golflengte zit, of en hoe ze je boek kunnen plaatsen in de markt etc., of jij het zelf ziet zitten na de kennismaking en wat zij met je boek willen, dat is mijn ervaring. Dus het kan nog alle kanten opgaan, maar dat ze al geïnteresseerd zijn is heel positief en daar mag je heel blij om zijn, want je werk is dus opgevallen, tussen die tientallen andere manuscripten die De Fontein (en andere uitgevers) maandelijks krijgt, en van een zeker niveau. Is dit je eerste boek trouwens? In de boekenwereld gaat het verder allemaal vrij langzaam, dus kan het allemaal nog lang duren: voor je een ja krijgt, voor je dingen herschreven hebt als nodig, voor het geredigeerd is, voor het boek gedrukt wordt en in de winkels ligt. Als ik dat zelf had geweten al die jaren geleden, zou ik er een stuk rustiger en beter voorbereid hebben in gestaan :D. Wees dus geduldig, geniet van het proces en werk ondertussen door aan je andere boeken, blijf je lekker ontwikkelen en dan komt het allemaal op zijn pootjes terecht. Ik zou NIET zeggen zoals Tja schrijft, dat het bij andere uitgeverijen ligt als dat niet zo is. Het is in elk geval niet míjn stijl, afgezien van het feit dat ik zelf de acquirerend redacteur van De Fontein ken. Die is heel aardig en welgemeend en je hebt echt wat aan haar als ze je werk ziet zitten, en eerlijk duurt het langst.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tof mailtje. Maarrrr... zelfs al heeft iemand hier dezelfde ervaring als jij, resultaten behaald in het verleden, etc... Je zult dus toch echt moeten afwachten tot de Fontein weer contact met je opneemt, want niemand hier kan in de toekomst kijken ;)

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hartstikke bedankt voor alle bemoedigende en positieve reacties! Na al deze reacties schat ik mijn kansen wat hoger in. Ik was namelijk nogal overdonderd door het mailtje en had geen idee wat ik ervan moest denken. Ik heb absoluut geen ervaring op het gebied van uitgeven. Wat dat genieten betreft: dat doe ik zeker. Het mailtje was - wat er ook van gaat komen - in ieder geval een enorme opsteker. Om even te reageren op Tja en Judy, ik heb gezegd dat mijn manuscript momenteel alleen bij hen ligt. Dat is niet gelogen, maar dat suggereert ook dat ik nog plannen heb om het naar andere uitgevers te sturen, wat hopelijk, zoals Tja al zei, een beetje druk op de zaak legt. Sjee, bedankt voor je duidelijke uitleg en natuurlijk voor je compliment over mijn fragment! Dan is het nu wachten geblazen tot half april... Ik hou jullie op de hoogte!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je verwarring kan ik me helemaal voorstellen Kloes. Maar nu je van de eerste schrik bekomen bent, verdient dit topic toch een positievere insteek qua titel, toch? Of wil je eerst half april afwachten?

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Omdat ik beloofd had jullie op de hoogte te houden: ik ontving vandaag een mailtje van de uitgeverij. Als ik het manuscript herschrijf (het moet vooral ingekort worden) willen ze me graag daarna 'op de uitgeverij uitnodigen'! Ze hebben enkele suggesties voor de herschrijfronde meegestuurd, en gelukkig hoef ik alleen aan de stijl te sleutelen, en niet aan de verhaallijn zelf. Dus... als het manuscript ze na de herschrijfronde nog steeds bevalt, wordt het misschien uitgegeven!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een goede berichten Kloes, gefeliciteerd! Inkorten, schrijf je. Aan hoeveel moet ik dan denken? En heb je voldoende houvast aan hun aanwijzingen?

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt allemaal voor de support! :) @ Ing, het manuscript kan ongeveer 25% korter. Ja, de Fontein heeft me een hele waslijst met suggesties meegestuurd - en gelukkig ben ik het daar ook mee eens - dus dat komt denk ik wel goed!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alvast een klein beetje (voorzichtig) gefeliciteerd (en veel succes met schrappen)!

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:thumbsup: Werk aan de winkel, schrappen en schaven waar je het mee eens bent. Dus: :nod: gefeliciteerd met dit (voorlopige) succes. :) Geniet er van en werk je in het zweet, zdat de druppels ervan afvliegen. :{} Heerlijk lijkt me dat.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wow, te gek, zeg! Aan het werk en uitgeven die hap! Veel succes ermee, en plezier natuurlijk ook. Ik hoop binnenkort ook met zulk positief nieuws te komen...

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt allemaal! Hard aan het werk gaan zal ik zeker doen! :D anoukplant, wat spannend. Ik zal voor je duimen. ;)

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Na maanden plaats ik even een reactie om jullie op de hoogte te houden. Ik zit nog steeds in de procedure en dat nu al bijna elf maanden. Het duurt inmiddels al langer dan het schrijfproces zelf. In juli heb ik de herschreven versie van mijn manuscript nogmaals naar uitgeverij de Fontein opgestuurd. Ze zouden me uiterlijk 8 november een reactie sturen, dat is vandaag geworden. (Ik heb geleerd om het niet zo nauw te nemen met deadlines.) Mijn contactpersoon binnen de uitgeverij heeft het gelezen en nu overgedragen aan een collega, die het ook zal beoordelen. Volgende week wordt er over mijn manuscript vergaderd. En dan misschien, héél misschien, na haast een jaar van wachten, groen licht... Of niet natuurlijk, maar dan heb ik in ieder geval een definitief antwoord, wat ook erg rustgevend zal zijn. ;)

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ooooh dat is natuurlijk wel héél spannend... Iemand enig idee hoe groot de kans dan is dat er inderdaad groen licht gegeven wordt? Hebben ze dan een aantal manuscripten waar ze er bijvoorbeeld één uit kiezen of zou het echt puur gaan over de vraag of ze dít manuscript wel of niet willen uitgeven? Succes met wachten, ik duim voor je!