Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Geen onmiddellijke afwijzing

Ondanks dat ik de laatste tijd niet meer zo actief ben op dit forum, wil ik dit toch even met jullie delen. Ongeveer drie maanden geleden legde ik de laatste hand aan mijn manuscript, een historische jeugdroman voor kinderen tussen de 13-15 jaar. (Leden van Zinnigerzinnen hebben hier misschien een fragment van gelezen, ik heb een stukje ervan gepost bij Proza. Ik post daar onder de naam Jaf.) Onder het motto 'niet geschoten is altijd mis', stuurde ik het op naar twee uitgeverijen. De eerste stuurde me acht weken later de standaard afwijzingbrief, maar de ander (de Fontein) liet langer op zich wachten. Een week geleden verrasten ze me volkomen door me een mail te sturen die weliswaar geen onmiddellijke acceptatie van het manuscript bevatte, maar ook geen afwijzing. In hun woorden was 'mijn manuscript niet onopgemerkt gebleven' en waren ze 'onder de indruk van mijn schrijfstijl'. Ze wilden ook graag weten of mijn manuscript bij andere uitgeverijen ligt en of ik nog meer heb geschreven. Zo ja, dan zouden ze dat ook graag willen lezen. Rond half april zullen ze me laten weten of ze het daadwerkelijk willen uitgeven. Natuurlijk is dit veel meer dan ik verwachtte, maar het mailtje roept ook vragen op. Hoe groot is de kans daadwerkelijk dat ze het willen laten uitgeven? Of is dit codetaal voor 'Je bent nog niet goed genoeg om uitgegeven te worden, maar we houden je in de gaten'? Heeft iemand ervaring met dit soort reacties van uitgeverijen? Alvast bedankt!

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jeetje, wat moet je een uithoudingsvermogen hebben qua wachten, Kloes. Ik duim ook voor je!

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Spannende tijden KLoes! Je bent al heel ver gekomen. Zelfs al zouden ze alsnog besluiten het niet uit te geven,dan kan je deze ervaring alvast in je zak steken. Je bent opgevallen,ze hebben er werk van gemaakt,ze zien er in potentie iets in en geven je de kans er aan te schaven. Daarmee ben je al verder ekomen dan de meesten van ons hier op SOL. Daarmee feliciteer ik je alvast. En natuurlijk duim ik voor je dat je ook de volgende ronde doorkomt en uiteindelijk wordt uitgegeven. Heel veel succes!! :thumbsup:

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor alle draaiende duimen, dat geeft me een heel goed gevoel. :D Prinses Pannenlap, ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe het er in een uitgeverij aan toe gaat. Wat ik wel weet, is dat ze het erg druk moeten hebben, want ik kreeg herhaaldelijk een mailtje toegestuurd met een excuus omdat het zo lang duurde. Ik begrijp het ook wel, want ze krijgen vast een heleboel manuscripten opgestuurd. Nederland schrijft, en de uitgeverijen hebben het er druk mee... Hoewel het wachten behoorlijk frustrerend was en is, geef ik de moed nog niet op. En na bijna een jaar wachten, kan een weekje er ook nog wel bij. ;)

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oef, wat spannend zeg! En wat een leuk genre. Toen ik wat jonger was, las ik altijd die historische jeugdboeken. Ik vind het erg knap dat je in dat genre hebt weten op te vallen. Ik hoop dat het lukt! In het aller ongunstigste geval dat het toch op niets uitloopt weet je in ieder geval dat je op publiceerbaar niveau kunt schrijven. Dan is het vast alleen maar een kwestie van tijd... :)

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ze zouden je geen jaar aan het lijntje houden als je manuscript rotzooi was... Ik duim met de rest mee. Blijf positief denken, het komt vast helemaal goed! :)

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een boel motiverende reacties, bedankt! Ik hou gespannen mijn inbox in de gaten...

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vandaag heb ik het langverwachte mailtje ontvangen. Dat was heel vriendelijk en complimenteus, maar bevatte wel teleurstellend nieuws. De Fontein wil het uiteindelijk toch niet uitgeven. Het was natuurlijk te verwachten, maar voelt toch als een domper, omdat ik er bijna een jaar intensief mee bezig ben geweest. Maar afwijzingen horen ook bij het schrijfproces. :) Ik ga mijn manuscript niet aanbieden bij FM of Boekscout-yo of zoiets, omdat ik het niet per se uitgegeven wil zien. Ik wil het liever later nog eens bij een reguliere uitgeverij proberen. Ik ga gewoon door met mijn nieuwe verhaal en ben vast van plan om een heel goede schrijfster te worden.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ontzettend jammer Kloes. Ik hoop dat je te horen hebt gekregen waarom het uiteindelijk niet doorgaat. Ik wens je veel succes met je nieuwe verhaal en hoop dat je het oude t.z.t. toch nog ergens ondergebracht krijgt. In ieder geval weet je dat het potentie heeft.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
dat is heel jammer zeg :( geef de moed niet op en werk door aan jouw nieuw verhaal! je kan natuurlijk ook nu meteen een andere uitgever zoeken voor je 1ste boek ? veel succes ;p

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat jammer zeg! [stuurt denkbeeldig troost jouw richting uit] Helaas hoort dit bij het schrijfproces. Je werk is in elk geval al opgevallen en heeft zo te horen potentieel, en je mag er echt trots op zijn dat je een boek succesvol hebt afgerond, dat is geen geringe prestatie. Hopelijk vind je mettertijd een andere uitgever, en geniet je ondertussen van je nieuwe verhaal.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Och wat jammer. Ik zou ook zeggen: probeer gewoon eens een andere uitgeverij. Nee heb je en ja kun je krijgen.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Schrijven is lijden. Helaas horen tegenslagen daarbij. Ik zou het ook naar andere uitgevers opsturen.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat jammer, zeg! Dat ze zolang met jouw werk bezig zijn geweest bewijst wel dat je kunt schrijven. Ik zou ook andere uitgevers proberen; wie weet ben je over een jaar dolblij dat je niet bij De Fontein gepubliceerd hebt. Hou de moed erin en geef niet op!

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Jammer, maar je was er wel heeeel dichtbij. Jij kan zo ongelooflijk goed schrijven, dat je er echt wel komt! Een tijdje terug kwam ik je toevallig op een ander forum tegen, en de stijl lijkt me ook eerder bij Clavis passen (bijvoorbeeld), maar met uitgevers weet je het soms toch nooit. De volgende keer haal je ze binnen moet je maar denken ;) .

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
He, wat jammer. Onverwacht. Gewoon doorgaan. En nee, niet zelf gaan doen. Er is echt wel een plaats voor je boek.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Joh, wat ontzettend jammer! Hebben ze je redenen gegeven? Ben je zelf tevreden over dit manuscript? Zo ja, waarom zou je het dan niet meteen bij een andere uitgeverij proberen? Er zijn er veel, en wat de één afwijst, kan de ander best zien zitten natuurlijk (sprak zij uit ervaring).

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb dit topic met veel belangstelling gevolgd. Wat jammer dat ze het uiteindelijk toch niet wilden uitgeven. Je bent erg ver gekomen en je klinkt bewonderenswaardig opgewekt. Ik hoop van harte dat het je in de toekomst lukt om je droom waar te maken.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hartstikke bedankt voor alle bemoedigende reacties! De Fontein voerde als argument aan dat mijn stijl (ondanks mijn inkorting) nog iets te langdradig en uitgesponnen is. Daar ben ik me van bewust en dat is volgens mij een typische beginnersfout: ik had de neiging om alles aan de lezer uit te leggen. Momenteel ben ik niet van plan om mijn manuscript op te sturen naar andere uitgeverijen. Dat heeft verschillende redenen. Ten eerste ben ik even niet toe aan nog meer maanden van zenuwslopend wachten. En ik heb voor mijn gevoel zo lang geschaafd en gewerkt aan mijn verhaal, dat ik er geen heldere kijk meer op heb. Mijn plan is nu om het even in de kast te leggen en me te richten op een ander verhaal, waar ik al voorzichtig mee begonnen ben. Ook is mijn stijl het afgelopen jaar zo veranderd, dat ik niet volledig meer achter mijn werk sta. Wie weet, als ik wat gegroeid ben in mijn schrijven, verwerk ik mijn ervaring in dit manuscript en kan ik er iets publiceerbaars van maken. Maar op dit moment wil ik een frisse start maken. Dat voelt goed, want uiteindelijk gaat het me niet om het uitgeven, maar om het schrijven zelf.