Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Revolutie in Uitgeversland - Tenpages.com

29 oktober 2009 - 13:28
Ik kreeg vandaag dit spammailtje (en ik vermoed dat ik niet de enige ben):
Beste Micha Meinderts, Gefeliciteerd, u bent ontdekt! Wij hebben uw publicaties in het magazine Blanco Regel gelezen en het viel het ons op dat u graag en goed schrijft. Schrijverskwaliteiten als die van u zien we graag groeien. Daarom hebben we Revolutie in Uitgeversland opgericht: een uniek en vernieuwend uitgeefplatform, dat begin 2010 online gelanceerd wordt. We nodigen u van harte uit om als eerste bij dit spraakmakende concept betrokken te zijn. Het concept is een initiatief van Valentine van der Lande. Na jaren ervaring te hebben opgedaan bij bedrijven als De Arbeiderspers en Bol.com besloot ze dat het tijd was voor een Revolutie in Uitgeversland. Het doel: schrijvend talent een kans te geven om door te breken, zonder de traditionele paden in de uitgeefbranche te betreden. Revolutie in Uitgeversland werkt samen met grote namen in de internet- en uitgeefwereld. Gunt u uzelf een vervolgstap in uw schrijfcarrière? Stuur ons dan een reactie op deze e-mail. Wij nemen contact met u op en geven u meer informatie over ons uitgeefconcept.
Vooral vreemd omdat ik voor zover ik weet geen publicaties heb in Blanco Regel, ik heb alleen vorig jaar een artikel geredigeerd. Ik vermoed dus dat ze gewoon het hele colofon hebben doorgespit en iedereen hetzelfde mailtje hebben gestuurd. Lekker inspelen op de schrijversego, woei. Maar goed, het gaat dus om het concept. Nog weinig over bekend, op de site staat ook niet zo bijster veel nog. Wat denken we? Weer een POD? Of nog erger, echt puur en alleen digitaal uitgeven? Ik wil altijd het naadje van de kous weten bij dit soort "nieuwe" concepten, voor een betrokkene dit topic vindt en uit zijn slof schiet over "achterdocht" en "kritiek" en "openstaan voor nieuwe initiatieven" enzo. Ik hou gewoon niet van geheimzinnigheid, ik wil weten waarom ze denken dat dit werkt, zeker aangezien ze blijkbaar mijn medewerking wensen. Dus. Iemand meer info?

Lid sinds

19 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 februari 2010 - 0:07
Als ik het manuscript zo lees denk ik dat er mensen zijn die gevraagd zijn om even snel voor een succes te zorgen. Het is op zijn minst opvallend dat vrijwel alle aandelen naar 1 manuscript gaan, dat ook nog eens de doorsnee columns in bladen en sites als J/M, Ouders van Nu, Viva enzovoort niet overtreft. Hilarisch, maar niet een topper binnen zijn genre en zeker geen topper binnen het scala aan manuscripten dat je kunt kiezen. Maar wel slim om snel zo'n resultaat te bewerkstelligen als site.

Lid sinds

19 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 februari 2010 - 0:08
Heh, tof. Hoeven we niet vier maanden te wachten om te zien hoe het verder gaat. Hopelijk heeft ie zijn manuscript al af...
Nee dus, als je zijn 42 pages leest kom je overgeslagen dingen tegen die nog geschreven moeten worden.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 februari 2010 - 0:32
Yeah, ik zag iets op de derde of zo pagina. Blijft het toch afwachten. Denk inderdaad dat het een poging is om te "bewijzen" dat het concept werkt of zo.

Lid sinds

20 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
23 februari 2010 - 9:42
MichaM: Je krijgt na het behalen van de 2000 aandelen nog 8 maanden de tijd om je boek af te maken. Zjors: Knof behoort inderdaad tot de zogenaamde 'uitgenodigde' schrijvers. Hij had ook al aandelen voordat de site gelanceerd werd (of in ieder geval op het moment dat). Als ze slim zijn zorgen ze dat Knof nu als een razende doorschrijft en het boek binnen twee maanden te koop is. Als hij er acht maanden over doet is alle aandacht verstomd.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
23 februari 2010 - 10:27
Knof behoort inderdaad tot de zogenaamde 'uitgenodigde' schrijvers. Hij had ook al aandelen voordat de site gelanceerd werd (of in ieder geval op het moment dat).
Ja, dat moet wel. Zie # 77:
Je moet je geldschieters weten te vinden vóórdat je je tien pagina's op de site van de Revolutie plaatst.
In een paar dagen krijg je normaliter geen 2.000 aandelen bij elkaar. Maar hoe weet je dat hij uitgenodigd is, Dries?

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 februari 2010 - 11:00
@Dries, Vergeef me mijn gedachten, maar het boek zal er echt wel zijn binnen hooguit twee maanden. Dit is niet meer of minder dan een, in mijn ogen, simpelweg vooropgezet plan om het succes van TP te onderschrijven. Zo van "zie je wel!" Zou me niks verbazen als er al een andere versie achter de hand ligt. Ik heb het idee dat we gewoon bedonderd worden. Pure b*llshit!

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 februari 2010 - 11:17
Knof is er helemaal niet, want hij heeft maar 133 unieke aandeelhouders :( . Nog even doorzetten Knof! (Of is die regel inmiddels ook aangepast? Ik kan het niet meer bijhouden). En ben ik nou een enorme zuurpruim, starend naar een bord vol zure druiven, als ik zeg dat ik dit boek liever niet wil lezen? De helft héb ik al gelezen en dat vind ik eigenlijk wel voldoende. Het gaat over seks, ach, die heb ik al, en over kinderen, ach, die heb ik ook al. Net als een stapel viva's, Jonge ouders en Daphne Deckers. Alweer oude wijn in nieuwe zakken. Waar blijft mijn revolutie! Maar daar zou nou net de crux kunnen zitten, misschien ben ik helemaal niet tuned in 2 the market, en is dit precies wat Het Publiek Wil.

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 februari 2010 - 11:29
(Griseo, volgens mij zaten wij op post #143 al op 1 lijn, ook ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit marketingtechnisch heel handig is opgezet. Ik zie het stapeltje perseberichten al klaar liggen. De naam Knof lijkt zelfs op Kluun, en het zogenaamd confronterende in dit boek (je moet seks hebben voor je kinderen krijgt en ook daarna zijn ze niet allemaal zo geweldig als je zelf denkt :confused: ) is goed te hypen. Het enige dat we kunnen hopen is dat het ook werkt voor die honderden andere boeken die na de pers over Knof op de site komen, en dat al die boeken hun volledige 10.000 euro gaan binnen halen. Hoewel ik persoonlijk liever heb dat al die mensen met hun tienduizenden euro's gewoon lekker op zoek gaan naar boeken die ze mooi vinden en die al af zijn. Als er zoveel besteed wordt aan boeken, dan gaan uitgevers vanzelf weer meer uitgeven. Ja toch? :ninja: Tja, ik ga nu overal aan twijfelen!)

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 februari 2010 - 11:46
@Ceridwen, Schrijverke, en anderen, Als je puur sec kijkt naar het marketingtechnische aspect dan zeg ik "ja, slim". Maar er is ook nog zoiets als ethisch handelen en integriteit. Als dit zo zou zijn, zoals een aantal van ons vermoeden, dan zijn zij voor mij "dood". Dan moet ik niks van ze hebben. Edit: Ja, Schrijverke, ook even bekeken en inderdaad een legio aan TP-mensen en familie en ik kan ook niet zien wie hoeveel aandelen heeft gekocht.

23 februari 2010 - 11:45
Marketingtechnisch zijn ze bijzonder slim, want wat neem je als namen als 'Kluun' en 'Koch' uiterst succesvol zijn? Precies, geen gewone boeren achternaam, maar: 'Knof'... ;)

Lid sinds

19 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 februari 2010 - 12:47
Ja, maar jongens, meisjes ook, dat is toch wat elk bedrijf doet als ze iets in de markt willen zetten. Als ze hier in het dorp een nieuwe 'revolutionaire' winkel willen openen huren ze ook tig figuranten in die braaf om kwart voor negen voor de winkel staan die om 9 uur voor het eerst geopend wordt en dan groeit de rij vanzelf. De plaatselijke boekhandelaar doet dat ook bij een boekpresentatie. Je zorgt ervoor dat de mensen zien dat er interesse is en dan volgt de rest vanzelf.

23 februari 2010 - 12:52
Ja, oké, maar dan kunnen wij toch wel vertellen hoe zoiets werkt? :D Want er zijn altijd mensen die dat niet in de gaten hebben ;)

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 februari 2010 - 13:44
@Zjors en @Griseo, ik heb geen tijd om op elk van de suggesties in te gaan, maar even kort: Knof als pseudoniem heeft hij zelf bedacht, zijn blog heet al tijden ‘Knoflog’. De aandelen zijn pas verkocht sinds woensdag. Wij zijn ook redelijk overrompeld door de snelheid waarmee het is gegaan, we zijn nauwelijks klaar met de lancering en nu gebeurt er dit. Maar we gunnen het hem natuurlijk van harte. Het is natuurlijk voor Knof en voor TenPages.com geweldig dat het zo snel gaat en natuurlijk bewijst het ook dat 2.000 aandelen in elk geval voor sommigen haalbaar is. En als je kijkt naar de nummer 2, 3, 4 en 5 op bestverkocht zie je dat die het zoals het er nu naar uitziet ook kunnen gaan redden. Hartstikke mooi toch?

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 februari 2010 - 13:59
En, ik heb vorige week dinsdag Knof pas voor het eerst gesproken, toen NOS een schrijver wilde interviewen voor het journaal. Ik begrijp wel dat er een vermoeden is dat het een opzet zou zijn omdat het zo snel is gegaan, als we hem zelf hadden geselecteerd en het was een 'set-up' hadden we het bijna niet beter kunnen doen. Maar het vermoeden is onterecht, het is geen voorbedacht plan en wij vinden het alleen maar hartstikke leuk (en eerlijk gezegd ook best verrassend) dat een schrijver zo snel is 'ontdekt'. En anders kun je het aan hem zelf vragen door hem een berichtje te sturen via zijn profielpagina op TenPages.com?

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 februari 2010 - 14:12
@Valentine, Een directe vraag... Hoeveel van die ruim 2000 aandelen van Knof zijn gekocht door jou, familieleden van je, collega's (zoals o.a. Coen) van TenPages, vrienden van de directe collega's van TenPages?

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 februari 2010 - 14:13
@eigen, ik vind dat geen aardige opmerking, zoals je hebt gezien in voorgaande posts probeer ik zo goed mogelijk ieders vragen te beantwoorden. Maar je zult hopelijk ook (maar vermoedelijk niet) begrijpen dat ik niet voldoende tijd heb om zelf elk bericht specifiek te beantwoorden, het is hier behoorlijk druk op kantoor. Bovendien stelde jij geen expliciete aan mij gerichte vraag. Ik vind het dan wat ver gaan om zo’n onaardige opmerking te maken, volgens mij kunnen we best respectvol met elkaar omgaan.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 februari 2010 - 14:19
@Griseo, ik heb geen idee, zeker enkelen door mijn vrienden (dat is toch logisch, als jij een ijswinkel opent of boek publiceert kopen jouw familie of vrienden toch ook een exemplaar) maar het is minder dan 10%. Je kunt precies zien wie er aandelen hebben gekocht op http://www.tenpages.com/boek/de_beste_papa_van_de…. Ik ken daarvan in elk geval 95% plus niet, en ik weet niet of Knof ze wel kent maar dat doet er ook niet toe, anders heeft hij gewoon goede promotie gedaan. Hoe dan ook wordt zijn boek uitgegeven en dat gun ik hem en ik hoop dat er snel meer (en ook SOL) schrijvers worden ontdekt. En nu moet ik me helaas excuseren, want het is hier zoals gezegd ongelofelijk druk en ik heb het idee dat de (kritische) vragen maar blijven komen! ;)

23 februari 2010 - 14:22
Jij bent net zo goed lid als ik hier op SOL. Niets meer of minder. De vragen en opmerkingen die ik gesteld heb staan op deze en vorige pagina's van dit topic. Zo'n directrice-achtig toontje bevalt mij ook niet.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 februari 2010 - 14:45
@eigen @ schrijverke, ik heb je vraag na even zoeken teruggevonden. De kans lijkt mij minimaal dat een manuscript van matige kwaliteit 2.000 aandelen verkoopt. Bovendien is matige kwaliteit ook een lastige term, er worden ook matige boeken uitgegeven waar toch een lezersdoelgroep voor is. Als een manuscript zo'n substantieel bedrag bijeen weet te krijgen, zal het vast wel iets hebben? Nogmaals, het is niet uit kwade wil (of uit marketingredenen??) dat ik besluit me terug te trekken uit de discussie, ik heb het simpelweg te druk om alle postings te volgen.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 februari 2010 - 14:50
@Valentine, Ik kan overigens precies zien wie aandelen kopen, maar niet hoeveel op die website. Jammer. Om negatieve beeldvorming te voorkomen zou het toch niet meer dan logisch zijn om te zien "hoeveel aandelen" een aandeelhouder heeft gekocht? Je zegt overigens dat je het niet weet, maar dat het minder dan 10% is. Mijn tip: maak het inzichtelijk. Je hebt niks te verliezen, toch? "Ik heb geen idee, zeker enkelen door mijn vrienden (dat is toch logisch, als jij een ijswinkel opent of boek publiceert kopen jouw familie of vrienden toch ook een exemplaar" - Nee, familie en vrienden krijgen het in principe gratis. Ik ben een hele lieve jongen.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 februari 2010 - 14:56
@Griseo, jawel hoor, dat kun je toch zien als je vervolgens in die lijst op Toon profiel klikt? En ook al geef ik geen aandelen of geld weg, ik ben ook best een aardig meisje hoor ;)

23 februari 2010 - 15:01
@eigen @ schrijverke, ik heb je vraag na even zoeken teruggevonden. De kans lijkt mij minimaal dat een manuscript van matige kwaliteit 2.000 aandelen verkoopt. Bovendien is matige kwaliteit ook een lastige term, er worden ook matige boeken uitgegeven waar toch een lezersdoelgroep voor is. Als een manuscript zo'n substantieel bedrag bijeen weet te krijgen, zal het vast wel iets hebben? Nogmaals, het is niet uit kwade wil (of uit marketingredenen??) dat ik besluit me terug te trekken uit de discussie, ik heb het simpelweg te druk om alle postings te volgen.
Je snapt het niet. Ik zou met enige moeite, na wat actie voeren en allerlei mensen inschakelen, binnen vier maanden met een zeer matig manuscript die 2.000 aandelen kunnen halen (ik wil het bijna gaan bewijzen, door zelf wat in te sturen...). Maar wat zouden die gerenommeerde uitgeverijen daarvan vinden? Die uitgeverijen, met een hoog te houden naam, waar TP mee samenwerkt?

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 februari 2010 - 15:14
Ach jongens toch. Het wordt er niet fraaier op en niet helderder van. Wij draven door (ik ook), door onder elke steen te gluren. Valentine draaft net zo hard mee, en de website verandert om de haverklap. Begrijpelijk, gezien onze stenenlichterij. Maar niet fraaier en niet helderder. Ik zou het best willen steunen, in het kader van de boekwinkel en de ijssalon van Zjors, en de revolutie en de vooruitgang en zo, echt waar. Natuurlijk moet je aandacht trekken met je zaak. Maar in de boekwinkel koop ik een boek, in de ijssalon een ijsje. Ik weet gewoon niet wat ik hier koop en daar word ik kriebelig van. Een aandeel in een boek, onder voorwaarden waarvan ik zeg, nou nee, liever niet. Maar uiteindelijk moet iedereen voor zich weten of dat een verstandige investering is. Ik heb alles gelezen en bekeken, en ik koop zelf liever een bestaand boek, maar da's mijn hebberigheid. Met andere woorden, ik stop ook met de discussie.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 februari 2010 - 15:49
Ik ben benieuwd hoe een en ander zich verder ontwikkelt, maar dat zal ik verder vanaf een afstandje volgen. Ik heb al al te veel tijd in deze draad geïnvesteerd.
Mee eens. Ik kan het niet meer volgen en ik heb mijn conclusies over TP al getrokken.

Ing

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
23 februari 2010 - 18:45
Voor zover ik het allemaal (nog) begrijp, is TP iets dergelijks als Sellaband voor muziek. En laat Sellaband net vandaag failliet zijn gegaan...