Afbeelding

Elk verhaal speelt zich af in een door de auteur gekozen wereld of setting, en in fantasy is het creëren daarvan een fikse klus. Met deze schrijftips helpen we je stap voor stap die setting vorm te geven.
Voordat je een wereld neerzet, moet je de basis duidelijk maken. Met een verhaal in de echte wereld ben je al snel klaar (de aarde is rond, heeft één maan, kent geen magie, et cetera), maar in een sci-fi of fantasy verhaal kan het veel gekker. Denk maar aan De Schijfwereld van auteur Terry Pratchett: een schijfvormige planeet die gedragen wordt door vier olifanten die op de rug van een gigantische schildpad staan.
Je kunt verzinnen wat je wilt, maar bedenk wel dat veel van wat je verzint een reden moet hebben om het logisch te maken voor de lezer. Hoe ingewikkelder de fundamenten, hoe lastiger het is om de lezer vast te houden.
Het belangrijkste om rekening mee te houden is de intuïtie van de lezer. Iedere lezer die jouw verhaal leest zonder eerst naar de omslag of de flaptekst te kijken, zal ervan uitgaan dat het verhaal zich op aarde afspeelt. Wijkt de wereld dus af van het normale, maak dat dan vroeg in het verhaal duidelijk.
Wees daarbij ook niet te trots op je eigen creaties. Heb je een fantastische dierensoort bedacht die je in het verhaal moet stoppen, maar van geen enkel belang is voor de plot? Laat hem er uit. Vertel de lezer wat hij moet weten om de plot te snappen en laat de rest over aan zijn fantasie.
Denk in dit geval ook na over de volgende elementen:
Houd bij elk element in je verhaal rekening met de gevolgen ervan. Als details niet aansluiten op elkaar, zullen lezers dit merken en meteen uit het verhaal getrokken worden. Het gevolg: ze gaan (onbewust) zoeken naar andere inconsequenties. Denk hierbij terug aan het voorbeeld van de vuurmagiër en het bestaan van ovens, of stel je een vliegveld voor in een wereld waarin mensen zelf kunnen vliegen. Dat klinkt niet logisch, tenzij je er een goede reden voor kunt verzinnen die klopt binnen jouw wereld.
Beslis dus wat er anders is in jouw wereld en wat het belang daarvan is in de plot. Een kort verhaal kent doorgaans minder afwijkende elementen. Vaak is het ook handig om meer over je setting te kennen dan dat je laat zien aan de lezer. Aspecten die je niet uitlegt kunnen intrigeren en zelf ingevuld worden door de lezers. Je moet natuurlijk altijd blijven vertrouwen op de fantasie van jouw publiek.
Door: Reinoud Schaatsbergen
Bestsellerauteur Judith Visser gaat in gesprek met haar redacteur Lisanne Mathijssen.
Dit nummer niet missen? Neem vóór 21 maart 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Hoe kies je een goed perspectief? En welke schrijfstijl past erbij? Kathy Mathys legt het je uit in haar workshop Perspectief en Stijl + handige oefeningen!
Tips van redacteur Peter de Rijk in het komende nummer!
+ een overzicht van schrijfvakanties! Lees het in het komende nummer van Schrijven Magazine.
Dit nummer niet missen? Neem vóór 21 maart 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!