Afbeelding
Pixabay
Pixabay
Of het nu voor een verjaardag is, voor de opening van een nieuw bedrijf of voor een fictief leger in een groots epos, een goede speech is beladen met emotie. En daar stuiten veel schrijvers op het grootste obstakel: hoe voeg je die kracht aan je speech toe?
Dit is zonder twijfel het belangrijkste element van een speech. Een speech voor vrouwenrechten kan nog zo overtuigend zijn, maar als je die richt aan mensen die zich al bij jouw organisatie hebben aangesloten, breng je niets teweeg.
Informeer voordat je ook maar een woord schrijft wat jouw doelgroep is. Zul je vooral tegen oudere mensen praten, zitten er kinderen in het publiek, welke geloofsovertuiging hebben ze, wil de doelgroep überhaupt wel overtuigd worden, et cetera. Deze factoren bepalen de inhoud van de speech, de lengte, de dosis humor die je toevoegt en, met name, de tone of voice.
Voor een speech in een roman is de kwestie iets ingewikkelder. De speech moet natuurlijk gericht zijn op de groep mensen die in het verhaal wordt aangesproken, maar de emotie moet ook voelbaar zijn bij de lezer. In feite zijn er dus twee doelgroepen die (meestal) op een ander vlak aangesproken moeten worden.
Als je een speech voor iemand anders schrijft, zal het onderwerp vaak afwijken van je eigen interesses. Verdiep je dus in het jargon (als dat aanwezig is) en zoek situatieschetsen op die je kunt gebruiken in je speech. Hoe meer je over een onderwerp weet, hoe meer emotie je erin kan liggen. Bovendien kun je met de informatie tot nieuwe inzichten komen die je voorheen niet had kunnen bedenken.
De hoogtepunten in een speech zijn als actiemomenten in een roman. Gebruik korte en duidelijke zinnen om de spanning op te bouwen. Spreek met woorden die hard en scherp klinken om de aandacht te houden en blijf bij één onderwerp per keer. Bij speeches is het van belang dat de doelgroep niet in de war raakt. Selecteer dus de belangrijkste informatie en behandel deze stap voor stap, zo helder mogelijk.
Niets helpt ons voorstellingsvermogen beter dan een voorbeeld. Zo zal een speech over immigrantenrechten veel sterker aankomen bij het publiek als je de situatie van Mauro Manuel als voorbeeld hanteert. Verdiep je tijdens het onderzoek dan ook in situaties die sprekend zijn voor jouw doel en herkenbaarheid teweegbrengen bij het publiek.
Net als bij proza is een eerste versie zelden de definitieve versie. Bij speeches is het van belang dat je weet hoe de woorden klinken. Lees je speech daarom hardop voor, aan jezelf of aan een vriend, en let op waar de emotie verloren gaat. Is er een fragment waar je telkens over struikelt? Overweeg dan enkele zinnen te herschrijven of te schrappen.
https://www.youtube.com/watch?v=D1R-jKKp3NA
https://www.youtube.com/watch?v=vP4iY1TtS3s
https://www.youtube.com/watch?v=Fe751kMBwms
https://www.youtube.com/watch?v=2Ha9GJwlus8
https://www.youtube.com/watch?v=J7GY1Xg6X20
Dit nummer niet missen? Neem vóór 24 januari 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Mariken Heitman geeft tips! Meld je aan en ontvang dit nummer.
Topauteur Herman Koch geeft naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe boek advies aan jonge schrijvers. Meld je aan!
Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.
Ervaren redacteur Maria Genova deed voor Schrijven Online meer dan dertig manuscriptbeoordelingen. Lees haar tips in het komende nummer!