Afbeelding

Een thriller schrijven vergt een perfecte balans tussen spanning en verhaal. De volgende 6 stappen helpen je om de spanning op te bouwen zodat de lezer constant op het puntje van zijn stoel blijft zitten.
Een voorspelbaar begin houdt de lezer niet vast. Ze willen dat het onvermijdelijke, bijvoorbeeld de moord, eraan komt maar tegelijkertijd willen ze niet dat ze kunnen raden hoe deze gebeurtenis zal plaatsvinden. Zorg ervoor dat er vlak voor de moord een onverwachte twist is zodat het onvermijdelijke toch onverwacht wordt.
Zolang de lezer de motieven of subtekst achter de schurk niet weet, kan hij op elk moment toeslaan. De koudbloedige moordenaar zonder empathie kijkt zo objectief naar mensen dat hij ze behandelt als vlees, je weet dat hij tot alles in staat is.
Laat zien wat er nú gebeurt, want actie is niet altijd het antwoord. Laat de spanning in het verhaal niet los, maar vul dit niet op door meer actie. Beloof de lezer verschrikkingen die nog plaats zullen vinden, in plaats van nog een gebeurtenis toe te voegen.
Lezers zullen verward zijn zolang ze niet weten wat de hoofdpersonage verlangt, zolang ze dit niet weten, is er geen verbinding tussen de lezer en de hoofdpersoon en is er dus ook minder spanning. Om de spanning te behouden moet je in iedere scène duidelijk stellen wat het karakter wil, wat er op het spel staat en wat de gevolgen van zijn acties zijn.
Om spanning op te bouwen worden deadlines in een verhaal gezet na een aantal gebeurtenissen, moorden of vermiste personen, daarna is de hoofdpersonage aan de beurt. Een deadline moet de spanning tot een hoogtepunt brengen en dan laten escaleren. Als er in ieder hoofdstuk een deadline is, wordt het al snel saai of een overkill. Spaar je deadlines voor het eind van het verhaal om tot een laatste climax te komen.
Geef de lezer wat je beloofd hebt. Hoe groter de belofte, hoe belangrijker het is dat je hem nakomt en de lezer met een bevredigd gevoel achterlaat. Los de conflicten en raadsels op, er is niets vervelender dan een boek wat niet voldoet aan de beloofde verwachtingen.
+ een overzicht van schrijfvakanties! Lees het in het komende nummer van Schrijven Magazine.
Hoe kies je een goed perspectief? En welke schrijfstijl past erbij? Kathy Mathys legt het je uit in haar workshop Perspectief en Stijl + handige oefeningen!
Dit nummer niet missen? Neem vóór 21 maart 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Bestsellerauteur Judith Visser gaat in gesprek met haar redacteur Lisanne Mathijssen.
Dit nummer niet missen? Neem vóór 21 maart 23:59 u. een abonnement dan ontvang je dit nummer!
Tips van redacteur Peter de Rijk in het komende nummer!